КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Людина і людство
З позицій ідеології «гвинтика» людина сама по собі нічого не значить, вона є «нуль». Однак не треба впадати в іншу крайність — «я відповідаю за все, я все можу». Реалізація смислу життя можлива лише в єдиному ланцюжку «людина — людство — природа». Діалектика тут така: людина не може стати духовною (яка вбачає свою свободу не в споживацькій сваволі, а в органічній єдності з людською природою) без певних соціальних і природних основ, людство і природа в нинішній ситуації не можуть зберегти себе й успішно розвиватися без людей з «людськими якостями» 6, без людини духовної. В той же час між елементами цього ланцюжка неминущі суперечності. Розглянемо цю проблему стосовно людини і людства. Людство являє собою єдиний біологічний вид, але його соціальна і тим більше духовна єдність перебуває в процесі становлення. Воно розпорошене на безліч найрізноманітніших соціальних груп і сукупностей — націй, класів, професійних, релігійних, політичних груп та ін. Інтереси цих груп можуть бути як спільними, так і відмінними аж до протилежних. Окрема людина безпосередньо входить у цілу низку різних соціальних груп, і тому становлення її загальнолюдських інтересів завжди опосередковане груповими інтересами. І все ж людство в цілому — не бліда абстракція. Досягнення єдності його продиктоване щонайсуттєвішими міркуваннями. Якщо центробіжні сили запановують над доцентровими, людству загрожують невирішені глобальні проблеми: як запобігти війні, зберегти природу, здоров'я і культуру людей. Планетарна спільність долі неминуче веде до соціальної і духовної єдності людства, бо саме вона є умовою його виживання. Однак, як свідчить сумний історичний досвід, штучне формування єдності до добра не доводить. Потрібно добре уявити собі об'єктивні і суб'єктивні засади такої єдності. Об'єктивні засади єдності людства передбачають: 1) розширення і зміцнення господарсько-економічних зв'язків різних регіонів планети; 2) потребу сумісних зусиль у боротьбі з екологічною кризою; 3) зростання політичної єдності на шляхах роззброєння і запобігання воєнній загрозі; 4) необхідність коорди- 6 Див.: Печчеи А. Человеческие качества.— М., 1981; Фромм 3. Иметь или бнть? —М., 1986, нації зусиль у боротьбі з міжнародною злочинністю; 5) приборкування загрози ідеологічних конфліктів, що загрожують людству ліквідацією досягнутої єдності в інших галузях життя; 6) розширення культурних контактів, інтернаціоналізацію суспільного життя. Реалізація цих об'єктивних передумов вимагає об'єднання зусиль усіх суб'єктів людської діяльності — від народів і держав до окремих особистостей. Ядром цього процесу є примат загальнолюдських інтересів над груповими (класовими, національними), а головною формою реалізації — діалог. Точніше кажучи, загальнолюдські інтереси повинні переважати над інтересами окремих груп і особистостей не взагалі, не абсолютно, але рівно настільки, щоб між носіями різних інтересів і ціннісних орієнтацій міг відбутися конструктивний діалог. Діалог передбачає прагнення до щирого взаємопорозумін-ня і поваги інакомислення, точки зору іншого *. Єдність у діалозі ставиться вище за боротьбу точок зору, але не означає нівелювання їх, втрати своїх позицій чи розчинення їх у чужій точці зору. Єдине людство повинно скоріше асоціюватися з поліфонічним оркестром, що зберігає у вищій цілісності неповторність кожного, а не з тоталітарною сукупністю «гвинтиків» в уніформі. Повага до унікальності кожного з учасників філософського становлення єдиного людства поширюється на будь-яку соціальну групу, окрему людину за умови, що вони не протиставляють себе цій єдності. Так, гуманізм не виключає ставлення до будь-якої нації як до самоцінності в її неповторних культурно-історичних особливостях; більше того, не можна любити людство взагалі, не будучи здатним любити свій народ, кожну конкретну живу людину. Агресивний націоналізм і расизм, які зневажають гідність інших народів, несумісні з ідеєю загальнолюдської єдності. Так само не може претендувати на «свободу» злочинець чи злочинне суспільство. Гуманізм, який лежить в основі людської єдності, не означає всепрощення. «Гуманне» ставлення до зла негуманне. Людина і людство на рівні діалогу вже не з'ясовують, хто з них «ціль», а хто — «засіб». Людство повинно знати, що його щастя не може бути купленим навіть за рахунок сльозинки безвинного малюка. Однак і кожна окрема людина, і окремі людські спільності повинні навчитися великому мистецтву добровільних поступок.
* Сутність діалогу розкривається в роботах видатного російського мис» лителя М. М. Бахтіна. Див.: Бахтин М. М. Зстетика словесного творчества.— М., 1986,— С. 254, 360, 365, 384, 392—430 та ін.' Самий модний лозунг нині, справедливо підкреслює О. Солже-ніцин,— це права людини. Права людини — це дуже добре, але як би нам самим стежити, щоб наші права не заохочувались за рахунок інших? Діалогічні відносини виключають абсолютну ієрархію, але передбачають взаєморозуміння, визнання самоцінності один одного і вищої цінності єдності, що виражається в спільному вбачанні вищого сенсу життя у вільній свідомості ноосфери. Контрольні запитання 1. Що таке комплексне людинознавство і яка роль філософії в становленні його? 2. У чому полягають сутність і призначення людини? 3. Що таке антропосоціогенез? 4. Як співвідносяться в людині природне, суспільне і духовне начала? 5. Як ви розумієте смисл людського життя? 6. Які умови становлення єдиного людства? Як співвідносяться людство і людина?
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 1909; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |