КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Діалектика заперечення
Логіка аналізу законів єдності і боротьби протилежностей, переходу кількісних змін у якісні підводить до постановки питання: що таке діалектичне заперечення? Чи обмежується його зміст категорією «взаємозаперечення», яку ми розглядали, з'ясовуючи відносини між протилежностями? В неявному вигляді діалектичне заперечення входить у категорію «стрибок», бо чим же іншим, як не запереченням старої якості новою, є процес, що відбивається цією категорією? Можливо, діалектичне заперечення — це деяка сума вказаних прикладів заперечення? Проте приклади характеризують лише окремі сторони діалектичного заперечення і не зводяться до них. Діалектичне заперечення — не голе заперечення, не пусте заперечення, а заперечення як момент зв'язку, як момент розвитку з утриманням позитивного. Інакше кажучи, діалектичне заперечення — це такий перехід від старої якості до нової, за якого певні сторони, елементи змісту старої якості входять (хоч і в перетвореному вигляді) у зміст нової якості. Тому воно протистоїть метафізичному запереченню, яке виходить з того, що заперечити означає відкинути, не визнати, знищити. Такий підхід відкидає будь-який зв'язок між новим і старим. Для діалектики процес заперечення старого, як і процес виникнення нового, не є чисто механічним перенесенням частини змісту старої якості у нову. Та обставина, що заперечення виникає внаслідок боротьби протилежностей або суперечливих тенденцій, властивих предметам і явищам, дає можливість зробити такий висновок: заперечення старого виникає не як деяке зовнішнє втручання у розвиток сторонніх сил, а як самозаперечення. Самозаперечення означає, що стара якість ліквідується, а нова виникає на основі внутрішніх протилежностей явищ і предметів. Самі явища завдяки властивим їм джерелам розвитку, тобто внутрішнім суперечностям, приходять до заперечення певної якості або явища в цілому. Особливості діалектичного заперечення передає філософська категорія «зняття». Гегель, розкриваючи зміст цієї категорії, писав, що зняття має подвійний смисл: воно означає «зберегти» і разом з тим «припинити», «покласти кінець». Вдало і влучно особливості діалектичного заперечення охарактеризовані у «Вступі до філософії». Діалектичне заперечення — це триєдиний процес, який включає в себе деструкції (подолання, руйнування старого), кумуляції (часткове збереження, наступність із старим) і, нарешті, конструкції (формування, створення нового) п. Розглянемо ці процеси на прикладах. Перехід від хімії органічної до хімії неорганічної є своєрідним запереченням, але якими ж різними шляхами у свій час йшли природодослідники у поясненні цього переходу? Шведський хімік І. Я. Берцеліус (1779—1848), який з успіхом застосував електрохімічну теорію до пояснення органічних сполук, наштовхнувся на утруднення в поясненні органічних сполук і нарешті побачив причину особливих властивостей органічних речовин у тому, що в утворенні їх бере участь певна особлива «життєва сила», властива лише живим істотам і недоступна науковому тлумаченню. У Берцеліуса перехід до органічної хімії був таким запереченням старих методів наукового дослідження, який не залишав млсця для науки. З інших позицій підійшли до оцінки особливостей органічних сполук російські хіміки Д. І. Менделєєв і О. М. Бутлеров. Як зазначив Менделєєв, специфіку органічних сполук (велику кількість атомів у молекулах, численність сполук при незначній кількості елементів, що вступають в сполуки) можна зрозуміти, 11 Див.: Введение в философию.—М., 1989.—С. 168—169. якщо врахувати, що в усіх органічних з'єднаннях бере участь елемент вуглецю. Бутлеров запропонував теорію хімічної будо ви, яка давала природничо-наукове пояснення характеру органічних сполук завдяки еврістичній ідеї специфіки взаємного впливу атомів в органічних сполуках. Із наведених трьох взаємопов'язаних компонентів заперечення лише перший — деструкція (руйнування старої якості) інтуїтивно і логічно сприймається як очевидний. Складніша справа з кумуляцією (наступність із старою якістю) і конструкцією (формуванням нової якості). При всій їх близькості і зв'язку, вони позначають не одне й те саме. Про дві якісно відмінні сфери буття природи — про неорганічну і органічну (життя) природу — ми можемо з впевненістю твердити, що стрибок від неорганічної природи до життя — кумулятивний, тобто характеризується спадковістю в тому відношенні, що хімічні елементи, які «вибрані» для побудови молекулярних структур живого організму, присутні і в неорганічній природі. Однак вже факт «переваги вибору» (зокрема, сполук вуглецю) свідчить, що кумуляція — це особливий момент заперечення, його специфіка полягає в тому, що із старої якості він бере не будь-що індиферентне, а конкретне дещо. Як із нього буде побудована нова якість? яка архітектура цієї якості? На ці запитання ми отримаємо відповідь, звернувшись до такого компонента заперечення, як композиція, формування нової якості. Питання про критерії здійснення кумуляції і композиції найскладніше у розумінні процесу діалектичного заперечення. Ми сьогодні напружено міркуємо над тим, що з елементів нашої попередньої економіки слід відібрати в ході економічної реформи, що взяти із досвіду Заходу (оренду, акціонерне підприємство та ін.)? Не менш важливе і питання, в якій системі відібрані елементи мають бути поєднані, якій модифікації слід піддати їх, щоб в структурі системи вони ефективно запрацювали. Аналогія між зазначеними двома моментами заперечення при виникненні життя і при створенні нової економічної системи в ході побудови незалежної Української держави повчальна в двох відношеннях. По-перше, вона вказує на те, що без діалектичного заперечення неможливий розвиток, воно є умовою і реалізацією можливостей розвитку. По-друге, у неорганічної і;живої природи, порівняно з нами, при здійсненні діалектичного заперечення є величезна перевага: природа, не маючи свідомості, «не поспішала». Ми ж, як кажуть шахматисти, знаходились в цейтноті. Час нам «дихає в потилицю», і тому така відповідальна роль діалектичної методології в орієнтації практичної діяльності суспільства. Закон заперечення заперечення характеризуєнапрям і форму розвитку, єдність поступовості і наступності, виникнення нового і відносне повторення певних моментів старого. В структуру цього закону основна для нього категорія «діалектичне заперечення» входить органічно, але не вичерпує змісту його. Структура цього закону розкриває, по-перше, безперервність процесу розвитку; по-друге, заперечення першого заперечення вказує на те, що другим запереченням якість, яка була піддана запереченню у вихідному пункті, як би поновлюється на новому, вищому ступені. Що ж стосується першої сторони змісту цього закону, то розуміння її не пов'язане з особливими труднощами, адже якщо діалектика визнає процес розвитку як вічний закон і доводить, що цей розвиток відбувається шляхом заперечення старої якості новою, то згідно з діалектикою ми змушені визнати: будь-яка якість повинна «застаріти» і увійти в суперечність з новим. Це підтверджує об'єктивна діалектика розвитку природи і суспільства. В процесі розвитку живої природи «нові» види тварин і рослин, що з'явилися в процесі пристосування до умов зовнішнього середовища, яке змінилося внаслідок зміни життєвих умов, мали б або вимерти, або, якщо набули відповідних спадкових та придбаних задатків, видозмінитися. В другому випадку виникають нові гілки видів і родів. Отже, історія тваринного і рослинного світу є вічною зміною форм, вічним поновленням, вічним запереченням старого і виникненням нових видів. Кожний новий вид з часом заперечувався, звільняючи дорогу новому виду, якого чекала така ж доля. Те ж саме спостерігаємо в історичних формах зміни суспільно-економічних формацій. Рабовласницьке, феодальне, капіталістичне суспільства виступають поперемінно то в ролі «нового», прогресивного, то піддаються запереченню як «старе», як організація суспільства, що себе вичерпала. При цьому заперечення заперечення в ході розвитку є виразом нездоланності нового і поступового характеру руху. Суттєвий момент закону заперечення заперечення полягає в тому, що заперечення першого заперечення вказує на те, що другим запереченням як би поновлюється на новому, вищому ступені якість, яка була піддана запереченню у вихідному пункті. Наведемо такий приклад. Візьмемо ячмінне зерно. Біліони їх розмелюють і розварюють для виготовлення пива. Проте якщо таке зерно попаде за необхідних умов у землю, то під впливом вологи і тепла воно проросте. Процес проростання зерна є разом з тим завершенням існування його, тобто воно піддається запереченню. Замість зерна з'являється стебло, що з нього виросло. Воно і є запереченням зерна. Подальший розвиток цієї рослини — ріст, цвітіння, запилення і знову зерно. Як тільки воно дозріває, стебло відмирає, тобто відбувається заперечення його. Внаслідок такого заперечення заперечення знову отримуємо ячмінне зерно. Заперечення заперечення через різні форми проявляється і в рослинному, і в тваринному світі, у неорганічній природі та процесі пізнання. Закон заперечення заперечення розкриває не лише напрями, а й форми розвитку. Світоглядно і методологічно проблема напряму і форми розвитку в історії філософії (в загальних концепціях філософії природи і філософії історії) мала різні, аж до протилежних, розв'язання. Щодо напряму розвитку антиномічними були уявлення про низхідний і висхідний розвиток. У матеріалістичній діалектиці розв'язання цієї антиномії полягає не лише в тому, що визнається реальність реалізації обох напрямів, айв тому, що поняття низхідного напряму розгля* дається як момент, підпорядкований висхідному розвитку. Щодо форм розвитку, як альтернативні, пропонувалися лінійні (лише «вниз» або тільки «догори»), кругова й спіралеподібна. Кругова форма втілює монотонне повторення висхідного і низхідного розвитку. Спіралеподібна (прийнята матеріалістичною діалектикою) розглядає низхідні кроки історії природи, суспільства і духовної культури не як повернення назад, тотожне тому, що вже було, а як «повторення» старого на більш високому ступені. На відміну від кругової, для спіралеподібної форми характерна композиція рядів, ритмів, етапів розвитку, які відбивають потенційне і реальне розширення якісної різноманітності створюваних природою, суспільством і духовною культурою видів буття. У зв'язку з аналізом проблеми форми розвитку слід окремо зупинитися на «тріадах» Гегеля. Термін «тріада» означає потрійний ритм розвитку буття і мислення за схемою «тезис — антитезис — синтез». Легко переконатися в аналогії цієї схеми діалектичній послідовності розвитку відповідно до таких етапів, як «висхідне положення — заперечення — заперечення заперечення». Проте тут присутня лише аналогія, але не тотожність, оскільки схематизм тріад догматично вимагає, щоб за другим запереченням, тобто синтезом, обов'язково відбувалося «повернення до старого на новій основі». Як попереджував Гегель, принцип тріад «...цілком поверховий, лише зовнішній бік способу пізнання», але сам досить часто зловживав схематизмом тріад. Відмінність закону заперечення заперечення від конструкцій «тріад» полягає в тому, що не обов'язково саме при другому запереченні відбувається повернення до старого. Гегель прагнув укласти в свої категорії, як в прокрустовеложе, різноманітні факти і явища. Незалежно від того, відповідають факти дійсності тричленному принципу побудови «тріад» чи ні, вони повинні були підкоритися його ідеалістичній системі. Ідеалістичне тлумачення закону заперечення заперечення часто (але не завжди) приводило Гегеля до догматичного використання «тріад» для конструювання дійсності, тобто до викривлення справжнього стану речей. За вдалим висловом Енгельса, закон заперечення заперечення у Гегеля обплутаний містикою. Аналіз змісту закону заперечення заперечення доводить, що з його позицій стає яснішою не просто додаткова щодо інших законів і категорій галузь об'єктивної і суб'єктивної діалектики, а органічне взаємопроникнення їх у цілісному відтворенні динамічного, багатобарвного, безкінечного у своїх можливостях матеріального світу, одною із найяскравіших граней якого є людський дух. Матеріалістична діалектика — це наука про розвиток матеріального, соціального та духовного світу. Специфіка закону заперечення заперечення полягає в тому, що він є синтезом інших діалектичних законів і категорій при постановці і розв'язанні антиномії — проблеми: прогресивний чи регресивний діалектичний розвиток світу? Розв'язанню цієї проблеми з необхідністю передує уточнення категорій «рух», «зміна», «розвиток», їхній зміст рухливий, взаємопов'язаний, але не тотожний. Рух може відбивати зміни в рамках однієї його форми і в цьому плані не включає в себе перехід від однієї якісно відмінної форми руху матерії до іншої. Однак рух може входити у такий перехід. У цьому відношенні він не чужорідний розвитку — категорії, найбільше сутнісній, глибинній в діалектиці. Питання про співвідношення категорії «розвиток» і категорій «прогрес» і «регрес» у вітчизняній і зарубіжній літературі розв'язується з різних позицій. Так, у більшості навчальної літератури прогрес (від лат. рго^геззиз — рух вперед, успіх) розуміють як такий напрям розвитку, коли реалізуються внутрішні можливості певної системи в процесі становлення якісно нової системи, що забезпечує більш високий ступінь цілісності, стійкості і пристосованості до середовища і 'більш високий потенціал для наступного розвитку. Регрес (від лат. гедгеззиз)— це напрям розвитку, протилежний прогресу. Відповідно до цих визначень у сферу прогресивного і регресивного розвитку включаються як системи неорганічної природи, так і біологічні і соціальні системи. Дискусійним тут є включення в ці процеси об'єктів неорганічної природи. Як показав у своїх працях І. Пригожій, у неорганічній при- роді криється можливість виникнення порядку і організації із безпорядку і хаосу внаслідок процесів самоорганізації. На думку О. Тоффлера, Пригожій вказав на те, що в неживій природі «незворотні процеси породжують високі рівні організації...» и. І. Пригожій і І. Стенгерс звертають увагу на такі обставини: «У сильно нерівноважних явищах вірогідно встановлена досить важлива і несподівана властивість матерії: надалі фізика з повним обгрунтуванням може описувати структури як форми адаптації систем до зовнішніх умов. Із- свого роду механізмом передбіологічної адаптації ми зустрічаємося в найпростіших хімічних системах» І3. Отже, і в неживій природі напрям розвитку може бути різним, у тому числі прогресивним. А ось як виглядає аргументація такого підходу до цієї проблеми, який виключає неорганічну природу із сфери дії прогресивних і регресивних змін. Слід розрізняти розвиток і прогрес. Нерідко висхідна лінія розвитку ототожнюється з прогресом, а низхідна — з регресом. Між тим це не одне й те саме. Висхідна лінія справді має місце у Всесвіті і відображає тенденцію до самоорганізації мате* рії, ускладнення її структур, подолання ентропії. Вона має місце і в космічному кругообігу. Прогресивна ж лінія в- розвитку частково стосується біологічних систем.і повністю — соціального світу. Традиція ототожнювати прогрес лише з поступовістю, із сходженням виникає ще за часів Просвітництва і особливо характерна для досліджень Ж. Кондерсе і Й. Гердера и. Просте і складне, висхідне і низхідне, досконале і недосконале— ці поняття можна вживати щодо всієї матерії, але вони не тотожні прогресу і регресу, які є лише атрибутом живих і штучних систем. Суттєвим є зауваження Г. Гумницького про те, що «розвиток у живій природі і суспільстві характеризується як прогрес або регрес. Проте не всякий висхідний розвиток можна назвати прогресом. Поняття «прогрес» означає покращення, вдосконалення, просування вперед (до кращого стану). Проте такі визначення навряд чи можна застосовувати до неорганічної природи... Адже відразу виникає запитання: для кого або для чого краще? Кращою ми називаємо таку організацію живо го, яка найефективніше забезпечує його самозбереження і розмноження, або таку суспільну організацію, яка більш успішно сприяє функціонуванню і розвитку продуктивних сил, задово- 12 Пригожий И., Стенгерс И. Порядок из хаоса — М 1986—С 25 13 Там же.— С. 55—56. 14 Див.: Кондерсе Ж. А. Зскиз исторической картини прогресса челове-ческого разума.— М., 1936; Гердер И. Г. Идеи к философии истории че-ловечества.— М., 1977. ленню потреб членів суспільства та ін. У такому контексті поняття прогресу виправдовує себе» 15.. | Мабуть, коректніше буде зіставити поняття прогресу з до-.,■*■■ цільністю (для живої природи) і з метою (для суспільства). '' Людина є єдиною істотою, яка володіє здатністю до пізнання буття. Знання рано чи пізно матеріалізується, опредмечується, але до цього воно повинно сформуватися в ідею. Ідея — це думка, яка утримує в собі мету діяльності, яка виражає потрібне майбутнє людини, В ідеї об'єктивне піднімається до рівня мети і прагнення суб'єкта. Природа не знає мети, оскільки здатністю цілепокладання наділені лише живі істоти. У живій природі прогресивна гілка розвитку реалізується у доцільності, в суспільстві вона набирає вигляду свідомо поставленої мети, рух до якої є показником прогресивних або регресивних змін. В обох розглянутих підходах до вирішення проблеми співвідношення прогресу і регресу є і позитивне, і негативне. Тим, хто «відлучив» природу від прогресивних і регресивних змін, вказують на «небезпечну» наближеність їхніх поглядів до ідеалістичних поглядів неокантіанців Ріккерта і В. Віндельбанда. А їхні опоненти звинувачуються у необгрунтованому приписуванні неорганічній природі невластивих їй тенденцій розвитку. Дискусії продовжуються. При розв'язанні питання, яким є розвиток світу — прогресивним чи регресивним — слід спиратися на досягнутий людством рівень знань. Оскільки світ безкінечний, то виносити судження щодо напряму розвитку його щодо тих епох і стадій, які сьогодні опинилися поза межами людського пізнання, ми не можемо, а тому і постановка проблеми невиправдана. Однак у межах досягнутого рівня знання і тих раціональних прогнозів, які є висновком із нього, людство у змозі визначити співвідношення прогресивних і регресивних змін і процесів розвитку. Регресивна форма розвитку (розвиток по низхідній) є моментом цілісного процесу розвитку. Для визначення спрямованості процесу розвитку конкретних соціальних і духовних процесів велике значення має з'ясування критеріїв розрізнення прогресивного і регресивного розвитку. Що ж до розвитку історії людства методологічне і світоглядне значення має адекватна оцінка критеріїв суспільного прогресу. У вітчизняній літературі погляди з даного питання не збігаються. Чи повинен бути такий критерій єдиним, чи їх кілька? Якщо так, то який з них визначальний? На думку деяких авторів, розвиток про- 15 Глумницкий Г. М. Марксистская диалектика как система.— М., 1987.— С. 54. дуктивних сил є найвищим критерієм суспільного прогресу. Але він, як і розвиток виробничих відносин,— лише необхідна умова реалізації вищої мети людства, яку воно реалізує у своїй історичній життєдіяльності. Цією метою є людина, її всебічний розвиток, свобода. Контрольні запитання 1. У чому схожість та відмінність принципів і категорій матеріалістичної діалектики? 2. Яка особливість філософських категорій порівняно з поняттями конкретних наук? 3. Як співвідносяться детермінізм і фаталізм? 4. Яка структура і функції діалектичної суперечності? 5. У чому зміст комплексної взаємозалежності категорій «якість», «кількість», «міра»? 6. Якою є роль закону заперечення заперечення в постановці і розв'язанні проблеми співвідношення прогресу і регресу в суспільному розвитку? 7. Якими є функції методології діалектики у розв'язанні практичних завдань суспільного життя?
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 608; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |