КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Зв'язки детермінації
Типовим прикладом зв'язків детермінації є причинно-наслід-кова залежність. Людині здавна була притаманна переконаність у тому, що будь-яке явище у своєму виникненні і подальшому існуванні зумовлене чимось іншим, фактором, який породжує його. В стародавній філософії це загальне переконання набрало форми правила — ніщо з нічого не виникає. У подальшому буденне уявлення про загальну зумовленість речей і подій дістало своє категоріальне вираження у понятті причинності, або при-чинно-наслідковрго зв'язку (тип відношення між об'єктами, коли один з них за певних обставин дає буття іншому). Явища, які знаходяться у відношенні причинності, це причина і наслідок; при цьому причина — явище породжуюче, а наслідок — породжуване. Оскільки причина і наслідок зв'язані генетичною залежністю, то їх повинен розділяти часовий проміжок: причина випереджає наслідок за часом. Поняття причинності відрізняється від споріднених, але не тотожних йому понять детермінізму, каузальності, достатньої основи. Всі вони так чи інакше означають природну зумовленість явищ, і все ж таки кожне з них має свій смисловий відтінок. Детермінізм — найоб'ємніше з понять причиннісного циклу — виражає причинно-наслідкову залежність у її найзагаль-нішому вигляді, універсальній значимості. В ньому відбито наскрізну взаємозумовленість буття, окремих явищ і універсуму в цілому. Каузальність порівняно з детермінізмом не має універсального значення. Навпаки, вона означає зв'язок причини і наслідку у вузько визначеному контексті. Причина і наслідок фіксуються тут як локальні і конкретні агенти взаємодії. Поняття достатньої основи подібне до поняття причинності: причина і підстава будь-якої дії — в сутності одне й те саме. Та 214 • у ході науково-теоретичного розвитку вони розійшлися: в XVII ст. поняття достатньої основи виділяється (у Лейбніца) як самостійний закон формальної логіки, а закон причинності зберігає значення закону буття. Причина ніколи не виступає в чистому вигляді, її завжди супроводжують умови і привід. Умови не рівнозначні причині, оскільки безпосередньо не викликають наслідок, однак поза певними умовами причина бездіє, а якщо і діє, то безрезультатно або не повною мірою. Умови — це сукупність факторів, які супроводжують або сприяють причині. Розрізняють умови необхідні і достатні. Перші створюють можливість виникнення події, другі — забезпечують реалізацію цієї можливості. При всій розбіжності умов і причин їх не слід відривати одне від одного і тим більше протиставляти. Важливо зрозуміти, що причина — одна з визначальних умов, тобто умова, яка здебільшого викликає дію. Щодо такої вирішальної умови, як причина, всі останні безпосередньо не породжують наслідок, а лише беруть участь у виникненні його. Не слід також ототожнювати причину і привід. Привід пов'язаний як з причиною, так і з умовами, але не зводиться до них. Привід можна визначити як поверховий вираз причини, він не породжує наслідок, а тільки служить для нього зовнішнім поштовхом. Можна сказати, привід швидше провокує дію, ніж створює її. Причинно-наслідковий зв'язок відрізняється від часового і функціонального. Причинна залежність як більш багата і бага-томірна включає в себе часову, але не вичерпується нею і не зводиться до неї. Слідувати в часі можуть і генетично не пов'язані між собою явища (наприклад, чергування дня і ночі), так що вираз «після цього» не рівнозначний виразові «внаслідок цього». Значно важче відрізнити причинно-наслідковий зв'язок від функціонального. Вони не лише відмінні, а й протилежні. Можна виділити два моменти, які роз'єднують їх, роблять несумісними. По-перше, у функціональному зв'язку залежна величина (аналог наслідку) не породжується незалежною величиною (аналог причини). Наприклад, пройдена відстань залежить від часу, але не породжується ним. У функціональному зв'язку події об'єднані не генетичним, а корелятивним способом, тому в структурі явища окремі взаємопов'язані елементи розуміються безвідносно до загальної причини, що породжує їх. Так, сучасна західна структурно-функціональна соціологія розглядає суспільство поза продукуючих і відтворюючих його причин, тлумачить його як функціональну єдність готових взаємопов'язанихсторін. По-друге, функціональна залежність абстрагується від часу. В ній, власне, все відбувається водночас. Поняття «до» і «після» до неї, суворо кажучи, непридатні, адже цей зв'язок фіксує сформовані, алгоритмічно задані процеси. Типовий випадок — надчасова залежність математичних величин. Особливої уваги заслуговує наступний аспект причинно-наслідкового зв'язку. Причинна залежність характеризується певною вибірковістю, отже, і спрямованістю подій. Тому є смисл говорити про співвідношення причинності й доцільності. Причина і ціль однаковою мірою здатні мотивувати дії або процеси, але характер мотивування буде досить різним. Поняття цілі є правомірним тільки у сфері свідомо-вольової діяльності людини. Тут ціль означає ідеальне передбачення продуктів (наслідків) розумової активності людини. Дещо інше спостерігаємо в природі або у світі тварин. Тут немає цілей, оскільки немає істот, які свідомо і цілеспрямовано здійснюють життєвий процес. Однак це не значить, що в природі панує хаос, а будь-який упорядкований і спрямований рух відсутній. Все це у природі (живій і неживій) є, тільки розумність і доцільність її порівняно з людською життєдіяльністю іншого роду. У неживій природі панує необхідність, немислима поза причинними і по-своєму раціональними підставами; у живій природі хоч і присутні елементи доцільності, але це доцільність особливого роду, а саме стихійна, позасвідома. Екстраполяція поняття цілі на зовнішній світ неминуче призводить до телеології — вчення про примат цілі у світовому розвитку над причинними основами. Телеологія розглядає світ за аналогією з людиною: подібно до того, як людина у своїй діяльності здійснює свідому ціль, так і світ (космос) прагне до вищого блага (бога) як до цілі власного вдосконалення. Необґрунтованість телеологічного тлумачення буття заключається в тому, що воно повторює помилки практично всіх релігійних переконань, наділяє об'єкти дійсності, в тому числі Всесвіт, всіма ознаками і мотивами людського існування. Телеологія усував поняття причинності, підміняючи його поняттям кінцевої (фінальної) цілі. Причинна залежність має досить відносний характер. Хоча причина і наслідок — необоротні поняття, і наслідок ніколи не: запобігатиме причині, все ж взаємовідношення їх досить гнучкі і багатозначні. Причина і наслідок не існують безвідносно одне від одного і щодо оточуючих їх явищ: кожне з них, розглянуте в ланцюгу універсального світового зв'язку, може бути водночас і причиною, і наслідком; в одному відношенні воно — причина, в іншому — наслідок. Виривати причинність із загальної світової залежності, закріплювати за причиною і наслідком одно- значні і незмінні ознаки — значить свідомо відходити від об'єктивного розуміння сутності справи. Причина, породжуючи наслідок, вступає з ним у зв'язок, у відношення, які об'єднують їх. Проте зв'язок — це вже дещо загальне, притаманне як причині, так і наслідкові. У межах спільності, яка об'єднує їх, причина і наслідок взаємодіють одна з одним, активно обмінюються властивостями. Наслідок, породжений причиною, в свою чергу, зворотно впливає на причину і у певному розумінні зумовлює її. Судження Спінози «природа — причина самої себе» вдало передає тотожність причини і наслідку стосовно буття як цілого. Відносність причинно-наслідкового зв'язку багато в чому залежить від специфіки об'єктів, що взаємодіють. Чим далі розташовані явища від сфери повсякденного досвіду, тим більше їхня поведінка розходиться із звичними уявленнями причинності. Такою є, наприклад, поведінка фізичних мікрооб'єктів (елементарних частинок). Вона настільки ймовірнісна, більше того, суперечить традиційним поняттям закономірності і причинності, що у теоретичній фізиці виникла думка про індетермінізм квантово-механічної реальності, тобто безпричинність її об'єктів. На думку Н. Бора, висновки квантової механіки несумісні з самою ідеєю каузальності. На цій підставі англійський фізико-теоре-тик Едінгтон навіть стверджував, що у фізиці мікросвіту заявляє про себе присутність Бога. Однак у мікросвіті причинність не відміняється, а лише видозмінюється відповідно до внутрішніх особливостей субатомних об'єктів. Жорстка детермінація поодиноких явищ, типова для макросвіту, у мікросвіті поступається місцем більш гнучкій, більш опосередкованій залежності між ними. Поведінка окремої мікрочастинки має непередбачуваний характер, споріднений з вольовими вчинками людини. І все ж ймовірнісна модель поведінки мікрочастинки не є тотожною безпричинності. Елементарна частинка обмежена і зумовлена груповим ансамблевим життям мікрооб'єктів, яке підпорядковане особливим фізичним законам. Ці закони одержали назву статистичних, тобто вони дійсні не для одного, а для множини об'єктів. Причинна зумовленість окремих явищ мікросвіту при цьому не скасовується, а лише ускладнюється і опосередковується системою масової взаємодії їх. Тому стосовно фізики мікросвіту слід говорити не стільки про ймовірність як альтернативу причинності, скільки про ймовірнісну форму детермінації об'єктів. Детермінальний зв'язок буття уточнюється і доповнюється категоріями необхідності і випадковості. Всі явища можна розглядати з точки зору тієї міри обов'язковості, з якою вони існують. Стосовно будь-якої речі ми маємо право поставити запитання: якщо дана річ існує, це випадково, чи необхідно? Необхідність — поняття для визначення внутрішньо стійкого зв'язку об'єктів, зумовленого всім попереднім ходом розвитку їх і всією сукупністю наявних умов їхнього існування; необхідним є те, що за певних обставин обов'язково є або повинно бути. Випадковість — поняття, яке визначає проблематичність або необов'язковість виникнення або існування подій; випадковим є те, що за певних умов може бути, а може і не бути. На проблему обов'язковості, або випадковості існування речей склалися дві точки зору. Одна з них абсолютизує необхідність. Вона бере свій початок у класичній давнині, в атомістиці Демокріта і набуває особливого поширення в механічному матеріалізмі XVII—XVIII ст. Представники цієї точки зору переконані в тому, що необумовлених явищ немає, а тому, на думку Демокріта, все відбуається «за необхідністю». Звідси, природно, напрошується висновок, який метафізичний матеріалізм Нового часу не забарився зробити: якщо необумовлених речей немає, то, отже, поряд із необхідністю і поза нею не існує жодного іншого типу детермінації. Випадковість виключається із системи світового зв'язку. Для свого часу такий підхід мав позитивну сторону: він виключав з природи і людського життя всілякого роду надприродні сили і тим самим сприяв утвердженню просвітницького світогляду Нового часу. В цілому ж метафізичне (з виключним акцентом на необхідності) тлумачення світового зв'язку було необгрунтованим і внутрішньо суперечливим: скасовуючи випадковість, метафізика тим самим відкрила дорогу фаталізму — механічній формі провіденціалізму, який, наполягаючи на встановленому плині подій, не має нічого спільного із науковим світорозумінням. Адже поняття наперед заданої визначеності, в якому б варіанті не брати її, за логікою речей веде до псевдонаукового погляду на світ. Інша точка зору гіпертрофує випадковість. Тут, навпаки, із дійсності виключаються будь-які внутрішні залежності, об'єктивна зумовленість явищ. Необхідність оголошується фікцією або суб'єктивною формою організації даних, які сприймаються чуттєво. Наприклад, австро-англійський філософ Л. Вітгенштейн у своєму «Логіко-філософському трактаті» стверджує, що дійсність є царством випадковості. Необхідність же тлумачиться лише як логічна (психічна) реальність, яка створюється індивідом пізнання і нав'язується світові як законодавчий принцип. Тим самим він будує свою концепцію необхідності і випадковості на основі досвіду, який розуміється суб'єктивістськи, тобто досвіду не як практики, а як сукупності безладних даних і відчуттів, в які наш розум привносить порядок і смисл. Отже, якщоу світі і є необхідність, то вона нав'язана йому законами логіки і міркуваннями пізнання. Науковий світогляд визнає безумовну об'єктивність необхідності і випадковості. Здоровий глузд протиставляє необхідність і випадковість, керуючись формулою «або-або»: явище є або необхідним, або випадковим, тобто розглядає ці категорії як такі, що раз і назавжди виключають одна одну. В цьому повсякденному уявленні є частка істини: воно фіксує необхідність і випадковість у їхній якісній протилежності. Однак повсякденне пізнання доводить цю фіксацію до категоричного протиставлення, до догматизму, забуваючи, що є межі, за якими це протиставлення позбавлене виправдання. Відмінність між необхідністю і випадковістю є не абстрактною, а конкретною, тобто умовною і відносною. Жодне явище не може бути зафіксоване як тільки необхідне, або тільки випадкове. Наприклад, відкриття Америки — подія необхідна, зумовлена всім соціально-економічним розвитком Європи в епоху Відродження, і водночас це відкриття є випадковим у тому смислі, що воно могло бути зроблене трохи раніше, або трохи пізніше. Те ж саме можна сказати і про відкриття Дарвіна — ідею походження видів. З кінця XVIII ст. вона наполегливо пробиває собі дорогу в біологічну науку. З одного боку, в цьому була своя необхідність, а з іншого — не було жодної неминучості в тому, що саме Дарвін, а не інший вчений втілив цю ідею в стрункій і завершеній теорії. Діалектика необхідності і випадковості передбачає два суттєвих моменти. По-перше, випадковість виступає формою виявлення необхідності. Це значить, що останню не можна зводити ні до окремого факту, ні до арифметичної суми фактів. Необхідність— це внутрішня тенденція, яка об'єднує багатоманіття речей і процесів. Не розчиняючись у масі явищ, вона водночас не існує поза ними. Окремі випадкові події виявляють необхідність, а необхідність, яка не виявляє себе у випадковостях,— лише уявна необхідність. По-друге, випадковість виступає як доповнення необхідності. Це означає, що випадковість — не просто зовнішнє виявлення необхідності, вона відіграє роль своєрідного будівельного матеріалу, з якого зводиться необхідність. Остання прокладає собі шлях через безліч випадковостей, є рівнодіючою випадкових елементів. При цьому випадковість завжди залишається по той бік необхідності, ніколи не зливається з нею. Іноді вона настільки віддаляється від необхідності, що може наче випадати з неї, перетворюючись на виняток. Але і тоді випадковість свідчить про необхідність, «працює» на неї. У такій ситуації прийнято говорити: виняток підтверджує правило. Права випадковості і вплив її на необхідність можуть зро-стати залежно від специфіки об'єктів, що належать до конкретних систем. Особливо тісно переплітаються необхідність і випадковість у людському суспільстві. Характер соціальної детермінації опосередкований здатністю людини до вільного вибору і вольового рішення. У зв'язку з цим необмежено зростає ймовірнісний характер суспільних явищ, що може породити думку про випадкову, об'єктивно необумовлену природу людських вчинків. Але все це лише ілюзія, яка розвіюється, як тільки ми звернемо увагу на умови і передумови людської діяльності. Остання здійснюється в межах фізичної, біологічної і соціальної необхідності, порушити які не в змозі ні випадок, ні сваволя. Людські вчинки безумовно є вільними лише за видимістю, за сутністю ж своєю вони детерміновані зовнішніми або внутрішніми (в обох випадках — реальними) мотивами. Людина може бути вільною в своїх бажаннях і намірах, але як тільки її внутрішня свобода реалізується в дії, остання негайно стає надбанням історичної необхідності. Необхідність і випадковість — не лише форми буття, а й категорії наукового пізнання. Функції категорій необхідності і випадковості не є рівноцінними. Випадкове в пізнанні завжди виступає як початкова інстанція, необхідність — як мета. Пізнавальна діяльність розгортається як сходження від випадкового до необхідного. Це не значить, що в процесі пізнання випадковості не відводиться почесного місця (тим більше, що є щасливі випадковості), не означає також, що з розвитком наших знань про навколишній світ випадковості поступово зникають. Наука має справу з випадковістю на всіх етапах свого сходження до істини, адже з поглибленням і розширенням наших знань змінюються і характер випадковості, і її взаємовідносини із необхідністю (наприклад, у мікросвіті або у мегасвіті). Отже, реальне освоєння світу грунтується на знанні конкретного, діалектичного взаємозв'язку необхідності і випадковості. З особливого боку висвітлюють зв'язок детермінації категорії можливості і дійсності. Одна ознака відрізняє їх від інших філософських категорій: за механізмом свого втілення ці категорії підкреслено процесуальні, тобто виражають буття в його становленні, у незавершеному прагненні до нових, більш досконалих форм. їх справедливо відносять до категорій модальності: об'єктивна реальність відображається в них з точки зору характеристик, які тільки повинні бути розкритими. Можливість — це філософське поняття, яке відображує об'єктивно існуючий і внутрішньо зумовлений стан предмета у його незавершеному, потенційному розвитку. Дійсність є філософське поняття, яке характеризує реалізоване, завершене, ак- туалізоване буття предмета; дійсність можна назвати здійсненою можливістю. Особливий інтерес для теорії і практики становить категорія можливості. Саме з нею в першу чергу доводиться мати справу, коли йдеться про передумови та умови реалізації будь-якого задуму. Можливість має кілька ступенів здійсненності, які характеризують відношення її до дійсності. Найвищу міру здійсненності має реальна можливість, для реалізації якої склалися всі необхідні умови (такими є, наприклад, можливості фактичного виявлення кварків у квантовій механіці). Від реальної можливості слід відрізняти формальну, або абстрактну, можливість з низькою ймовірністю здійснення, яка наближається до нуля. А втім ця можливість у принципі допускається законами природного і соціального розвитку. Отже, формальна можливість характеризується насамперед відсутністю в даний момент (а не взагалі) реальних умов існування (наприклад, технічних або інтелектуальних). Такими є сучасні можливості технічного моделювання вільно-вольових актів тощо. Від реальної і формальної можливостей слід відрізняти неможливість — можливість із нульовою ймовірністю здійснення. Вона, як правило, йде врозріз із законами природного і соціального буття; іісможлипим є те, що суперечить законам об'єктивного світу. Неможливо, наприклад, щоб ріки у природному порядку текли назад, аби певний вид енергії безслідно зник. Категорії можливості та дійсності утворюють протиріччя. Внаслідок протилежного семантичного знаку існування вони виключають одна одну; можливість ще не є дійсність, а дійсність уже не є можливість. І все ж незважаючи на те, що ці поняття взаємно виключають одне одне, вони і передбачають одне одне. Не існує можливості самої по собі, безвідносно до умов і перспектив перетворення її на дійсність. Будь-яка можливість співвідноситься із дійсністю, певним чином передбачає її і тому відображає певну тенденцію в розвитку речей. У свою чергу, дійсність, безвідносна до внутрішніх резервів власного становлення і зростання, тобто до власних можливостей, неможлива. Таким чином, можливість і дійсність виявляються взаємопов'язаними і нероздільними категоріями, так що можна говорити про можливості дійсних подій або про дійсність можливостей, які виникають. Суперечливість категорій можливості і дійсності зумовлює відносність їх, тобто гнучкість і взаємну неоднозначність. Наприклад, дійсність можна тлумачити двояко: у широкому і вузькому (точніше, спеціальному) смислі. У першому випадку дійсність розуміють як цілокупну реальність, однією із сторін, мо-Отже, дійсність, включаючи в себе можливість, виявляється багатшою і багатобічнішою за неї, стає її основою і початком. Дійсність у вузькому значенні розуміють як здійснену можливість. Тут, навпаки, можливість стосовно дійсності є висхідним началом. Така можливість потенційно багатша за дійсність, адже остання є одним з варіантів здійснення її. Відносний характер можливості і дійсності, їх взаємозворот-ність яскравіше проявляються, якщо розглядати їх у контексті універсального зв'язку і розвитку явищ. При цьому можливість і дійсність наче обмінюються функціями, заміщають одна одну! Дійсність як здійснена можливість не зупиняється в своєму розвитку, не перетворюється на мертву даність, позбавлену будь-яких можливостей. Процес реалізації можливості — не що інше, як породження нових можливостей, які раніше не існували. Розвиток реальності постає як безперервний перехід від можливості до дійсності, а від неї — до нових можливостей. Тому в будь-якому явищі можливість і дійсність збігаються: реалізована можливість є дійсність; як передумова і основа для своїх майбутніх втілень вона є можливість (таким за своїм характером є пізнавальний процес, коли накопичене і реалізоване знання створює можливість для переходу теорії на новий рівень). Із викладеного, природно, випливає висновок щодо прогностичних, а отже, практичних функцій категорій «можливість» і «дійсність», адже постановка цілей, планування і прогнозування перспектив розвитку науки і практики неможливі без урахування конкретних можливостей, без знання діалектики можливості і дійсності.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 876; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |