КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Поняття діалектики, історичні форми її
ДІАЛЕКТИКА ТА її АЛЬТЕРНАТИВИ. КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ Основні проблеми: Філософський метод. Співвідношення діалектики і метафізики. Принципи, закони і категорії діалектики. Діалектика як логіка і теорія пізнання. Структура і зміст категорій діалектики. Альтернативні концепції діалектики. Структура і зміст законів діалектики. Діалектика і проблема прогресу і регресу. Ключові поняття: Діалектика. Метафізика. Принципи діалектики. Категорії діалектики. Закони діалектики. Протиріччя. Протилежності. Джерело розвитку. Якість. Кількість. Міра. Стри-бок. Діалектичне заперечення. Метафізичне заперечення. Заперечення заперечення. Причина і наслідок. Необхідність і випадковість. Можливість і дійсність. Система. Структура. Елементи структури. Філософія не обмежується постулатом єдності світу. Переконання в тому, що світ у своїй основі є єдиним,— лише передумова для побудови послідовно теоретичного світогляду. Об'єктивна реальність виявляє себе в різноманітності зв'язків і відношень, знаходиться у стані безперервної зміни й розвитку. Філософія і має своїм завданням відобразити багатомір-ний склад буття у системі чітких і гнучких понять і цим піднести відокремлені уявлення до рівня раціонального, логічно доведеного знання. Це завдання вирішує діалектика. Як учення про всебічні зв'язки, рух і розвиток вона уособлює культуру теоретичного мислення, ступінь його самосвідомості, а також його спрямованість, можливості та перспективи. Етимологічно діалектика (від грецьк. гііаіекііке) означає розмову, бесіду, обмін думками, зіткнення зустрічних суджень, діалог. При цьому важливе значення має не стільки лінгвістична спорідненість діалектики й діалогу, скільки їх функціональна і смислова відмінність. Діалог означає процес словесного спілкування, узгодження різних точок зору, в той час як діалектика — це майстерність розумової поведінки, вміння й мистецтво захистити або спростувати те чи інше твердження шляхом зіставлення його з іншими, протилежними йому висловлюваннями. Однак діалектику не слід зводити до мистецтва віртуозного оперування поняттями. З часів античності (Сократ, Платон, Арістотель) діалектика поступово конституюється у науково-теоретичний спосіб мислення, в методологію філософського пізнання. Діалектика може бути визначена як сукупність суб'єктивно усвідомлених, об'єктивно зумовлених і практично виправданих прийомів і навичок пізнавальної і суспільно-перетворюючої діяльності людини. Діалектика як сукупність прийомів і засобів пізнання, зрозуміло, не володіє монополією на істину. Так само вона не дає наставницьких директив та розпоряджень щодо розкриття таємниць світу і людини. Істина для неї — не готовий результат, а завдання для суб'єкта пізнання. Вона толерантна до будь-якого неупередженого погляду на реальність і є зразком високооргані-зованого, логічного, культурно розвиненого і розкріпаченого мислення. У своїй цілісності вона є структурним утворенням — органічною різноманітністю взаємопов'язаних понять, які у своїй цілекупності дають відображення сутнісної побудови об'єктивної реальності. Як і будь-яка система, вона має внутрішню субординацію, власну ієрархію: приватні й периферійні поняття
в ній підпорядковані спільним і загальним основам. Діалектика поділяється на структурні складові елементи різних гносеологічних і світоглядних функцій, значень, рівнів і рангів, тобто на принципи, закони і категорії. Принципи. Це загальні та універсальні, основоположні ідеї, настанови, критерії, які визначають смисл, роль, участь усіх інших понять і суджень у процесі пізнання. Вони становлять фундамент діалектики, оскільки відображають підвалини буття і пізнання. На них грунтуються будь-які філософські задуми, від них йде, ними рухається і ними ж завершується будь-який філософський пошук. Вони створюють ту ідейну протяжність, яка увіходить в плоть кожного поняття і надає йому певного значення, акценту або відтінку смислу. Завдяки своїй загальності та універсальності принципи мають лише їм притаманну особливість: статус філософських аксіом, тобто задають початкові передумови пізнання, зумовлюють його характер, межі і теоретичний потенціал. Той факт, що досі немає суворого і для всіх обов'язкового переліку принципів діалектики, доводить, що принцип — не стільки чітко фіксоване поняття, скільки сам спосіб розгляду і розуміння предмета. Найбільш функціональними і авторитетними принципами діалектики є принцип зв'язку і принцип розвитку. Закони. Діалектика має власні закони, в яких виражається і формулюється сама сутність її принципів. У законі фіксуються внутрішньо стійкі, необхідні, загальні і повторювані властивості і відношення дійсності. Сутність закону не в окремих явищах і не в механічній сукупності їх, закон — це синтез їх, зв'язок, загальний смисл і порядок існування; іншими словами, закон є істотний вимір явищ, «істотне відношення», «основа явища» (Гегель). Закони діалектики універсальні. Вони мають необмежену сферу свого виявлення, адже виражають такі відносини і зв'язки між явищами, які так само притаманні світу в цілому і окремим його сторонам і об'єктам. У цьому відмінність їх від законів, які вивчаються спеціальними науками. Загальновизнаними в діалектиці є три закони. Всі вони конкретизують принцип зміни і розвитку, а тому їх справедливо називають законами руху і розвитку. Це закон єдності і боротьби протилежностей, закон взаємного переходу кількісних змін у якісні, закон заперечення заперечення. Категорії. У категоріях принципи діалектики знаходять ще більш розгорнуту деталізацію. Це поняття, в яких і через які здійснюється філософське мислення. їхня природа в основному та сама, що й природа законів. У формально-логічному відношенні вони різняться тим, що закон є судження, своєрідне відношення категорій, у той час як категорії — це одиничні понят-тя, тобто закон ширший за категорію. У плані змісту межі між ними тонші і непомітніші. Насправді, будь-яка категорія виражає внутрішнє, істотне відношення між явищами і тому певною мірою є законом. У свою чергу будь-який закон може бути зведений до окремого поняття (категорії). Наприклад, закон єдності і боротьби протилежностей, по суті, тотожний категорії суперечності, закон заперечення заперечення — категорії заперечення. З іншого боку, категорії діалектики дані не в одиничній, а у так званій «парній» відокремленості: «зміст — форма», «можливість — дійсність», «причина — наслідок» та ін, І це не випадково: категорії по-своєму відтворюють суперечливу («парну») природу законів діалектики («єдність — боротьба», «кількість — якість», «заперечення — заперечення заперечення»). Саме тому категорії справедливо називають неосновними законами діалектики. Отже, діалектика є цілісною різноманітністю принципів, законів і категорій. У своїй внутрішній основі і світоглядній спрямованості вона єдина; у предметному виявленні, формах вираження і способах застосування — різноманітна і багатомірна. У висхідних настановах і цілях вона стійка і незмінна; у конкретних застосуваннях і історичних втіленнях — мінлива, безперервно розвивається й удосконалюється. Таке суміщення у діалектиці несумісних сторін є суперечливим. Та суперечність саме і є достоїнством та істотною ознакою діалектичного мислення. Інший, вільний від суперечностей, підхід до дійсності протипоказаний діалектиці, бо ж її докорінна вимога саме в тому і полягає, щоб осягнути свій предмет через діалог, думки і дії, через синтез думок і точок зору, які взаємно виключають та взаємно покладають одна одну. Цей діалогічний характер мислення чітко простежується в уже згаданих принципах діалектики — принципі зв'язку та принципі розвитку. Зв'язок і розвиток як ключові поняття діалектики виражають істотне ядро діалектики. Іноді діалектику справедливо визначають як науку про загальний зв'язок. Це твердження, фіксуючи структурно-тривкий план предметів і буття в цілому, вимагає системно-органічного підходу до вивчення їх. Зрозуміло, категорія зв'язку у філософії не має нічого спільного з буденно-емпіричними асоціаціями: зв'язок розуміється не як безпосереднє дотикання і нерозривність речей, а як універсальна внутрішня взаємодія, багаторазово опосередкована і закономірна безперервність існування. При всій своїй універсальності поняття зв'язку все ж цілком визначене і змістовно конкретне, бо акцентоване на структурній сталості, корелятивному співвідношенні явищ і законів, їхнього розвитку. Конструктивним образом універсального зв'язку є простір. Хоча поняття зв'язку не виключає інших (крім структурних) відносин між об'єктами, воно все ж абстрагується від них з цілком визначеною метою: розкрити й описати «горизонтальний», абстрагований від часу план буття, показати, що об'єктивна реальність при всій своїй рухливості і мінливості існує і зберігає свою непорушність, законостійку сутність. Однак поняття зв'язку не вичерпує сутності діалектики, структурно-корелятивний зв'язок не відображає всієї повноти буття. Події і предмети не лише водночас співвіднесені у просторі, координовані «горизонтально», але, і це найважливіше, існують як об'єкти, що рухаються і розвиваються, адже вони пов'язані не тільки структурно-функціонально, а й генетично, процесом «вертикального» сходження. Буття в його русі і становленні відображається мисленням не інакше, як часове буття. Час є конструктивним образом становлення і перетворення речей. Тут фіксується вже інший, теж універсальний зріз буття, який виявляє, що предмети не лише корелятивні, стало співвіднесені між собою, а й генеративні, підвладні виникненню і зникненню, мають свій початок і кінець, тобто відносні і скороминущі. Діалектика і є вченням, яке осягає рух і розвиток речей як універсальну характеристику буття. Маючи на увазі цей аспект діалектики, останню визначають як науку про універсальні закони руху і розвитку. Ми маємо дна визначений діалектики: наука про універсальні зв'язки і наука про універсальні закони розвитку. Яке з них більш вдале і припустиме? Попередній аналіз показав, що саме питання поставлене некоректно. Обидва визначення відбивають протилежні моменти дійсності і тому не можуть виключати одне одне, У своїй цілокупності вони передають суперечливу діалектичну сутність буття і тому передбачають і доповнюють одне одне. Справді, зв'язок, що розуміється як всебічний і універсальний, включає в себе розвиток як невідділиму належність. Зв'язок поза розвитком вже не дійсний, а перекручений і спрощений, такий зв'язок можна тільки уявити. З іншого боку, поза зв'язком можливо мислити лише розвиток, який банально розуміється. Розвиток у його конкретно-діалектичному змісті, у його найповнішому, глибокому і вільному від однобічності вигляді передбачає зв'язок і здійснюється як рух органічно єдиної різноманітності об'єктів, як становлення і вдосконалення системи елементів, пов'язаних між собою внутрішньою силою причинних, цільових та інших факторів. Організований розвиток, тобто розвиток як закон, сам по собі є внутрішньопов'язаним рухом, сам є зв'язком, що розвивається. Отже, розвиток і зв'язок — протилежні поняття, але у своїй протилежності вони невіддільні і утворюють суперечність-—сутність діалектичного способу розгляду. У своїй нероздільностівони відбивають реальну двоєдність буття, єдність протилежностей природи; суспільства і мислення: сталості і мінливості, системності і поступовості, перебування і становлення. У світлі цієї головної ознаки діалектики останню можна було б визначити як такий спосіб розгляду і розуміння дійсності, при якому речі, як і світ в цілому, беруться у єдності різноманітних сторін їх, у їхній внутрішній суперечливості, безперервному зміненні й розвитку.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 1239; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |