КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Буття людини
Серед форм буття людини визначимо передусім її предметно-практичну діяльність. На думку матеріалістів минулого, людина як фізичне тіло діє на інші фізичні тіла з метою задоволення власних потреб; тут вона — лише мисляча річ серед усіх 1 Булгаков С. Н. Философский смисл троичности // Вопр. философии.— 1989,— № 12.— С. 96.
інших речей, на чому особливо наполягали матеріалісти минулого. Недостатність і навіть антигуманізм тлумачення людини як речі є цілком зрозумілими, але звернімо увагу на необхідність такого «речового» тлумачення: адже якщо немає тіла — немає і людини (хоча ми й їмо, щоб жити, а не живемо, аби їсти) і якщо не забезпечені елементарні матеріальні потреби, то вона не зростатиме духовно. Інша форма буття людини — практика соціальних перетворень. Людина є суспільною істотою, вона не може стати людиною поза соціальним оточенням, вижити в повній ізоляції від інших людей, без запозичення знань, знарядь праці. Тому люди прикладають чимало зусиль, щоб створити оптимальний для їхнього життя соціальний устрій. І третя форма буття людини — це її «самотворення», самодіяльність. Людина формує свій духовний світ, по-перше, пошуками ідеалів, що приваблюють її, констатуючи і переживаючи певну ієрархію моральних цінностей та естетичних переваг, тобто аксіологічно. По-друге, вона прагне отримати максимально адекватні уявлення про світ, в якому живе. Нарешті, людина постійно конструює проекти перетворення світу (у тому числі і саму себе) до такого його стану, в якому б хотіла жити, стану, що гідний її. Буття психіки людини є, таким чином, функціональним, воно формується аксіологічними, когнітивними, конструктивно-проектуючими чинниками. Зрозуміло, що аналітичне розмежування форм буття людини не означає реальної ізоляції їх. Навпаки, вони спроможні існувати лише сумісно. Буття людини приречене «виродитися» у небуття з усуненням хоча б однієї з тих форм. У житті кожної людини неодмінно присутні всі форми, хоча, звичайно, ступінь розвитку тієї чи іншої форми в різних людей істотно відрізняється. Однак повернімося до буття психіки, де перебувають ті ідеальні світи, в яких закарбовані і світ дійсний, і світ бажаний, світ бажаного майбутнього. Перерахувавши складові самотворення, ми навели його функціональну характеристику. Що ж таке психіка з точки зору її структури? До найвідоміших досягнень XX ст. належить відкриття (3. Фрейд та ін.) найглибшого нашарування психіки, що не є під контролем свідомості. Термін «позасвідомість» формулюється лише наукою Нового часу (середина XVIII ст.) і на перших порах має негативний характер, позначаючи щось незначуще і другорядне порівняно із всеохоплюючим, що пройняте сяйвом рефлексії розумом Ното заріепз. Насправді ж ми не такі вже й розумні: адже свідомість контролює дуже малу і аж ніяк не найважливішу ділянку психіки. Значно складніша система фізіо-логічного життєзабезпечення організму задовольняється несвідомо. Рівні свідомого і позасвідомого опосередковані підсвідомим — тобто тим, що має шанс стати чинником свідомості. На рівні підсвідомості формуються творчі відкриття, властиві нам потаємні пристрасті, саме тут виникають і до певного часу не проявляються комплекси та неврози. Враховуючи вже зазначене, повернемось до питання, що його було поставлено раніше—про різницю між матеріальним та ідеальним, відповідь на яке є необхідною передумовою адекватного тлумачення проблеми буття. Насамперед, ідеальне не існує поза його матеріальними носіями: будь-які психічні акти неминуче пов'язані з фізіологічною діяльністю мозку, фізико-хімічними процесами, що відбуваються в ньому. Ідеальне формується, виражається і передається лише матеріальними засобами — цей «вирок», що його проголосив розвиток науки, обгрунтовано заперечити неможливо, його можна лише ігнорувати. Проте картина, намальована митцем,— це набагато більше, ніж полотно і фарби, а статуя — це не тільки шмат мармуру. Ідеальне неминуче виражається матеріальними засобами, але не зводиться до них. У чому ж полягає ця невловима для нас специфіка «ідеального»? Логіки, класифікуючи різні поняття, запримітили, що будь-яке з них виражає або річ, або властивості, або ж відносини. Так, «собака» чи «авто» визначають речі, «червоний» чи «квадратний» — властивості, «кохання» чи «справедливість» — відносини. Звичайно, є ідеальні речі (мавка, матеріальна точка та ін.), існує поняття ідеальних якостей (бути абсолютно твердим тілом, мати абсолютну спроможність до пророкування тощо) та ідеальних відносин (дружба, солідарність), але до якого ■ з цих трьох класів належать не окремі компоненти ідеального, а «ідеальне» взагалі. Ідеальні моделі дійсності людина створює для того, щоб опанувати (пізнати, почути, використати, перетворити) світ, в якому вона живе. Вони не можуть бути достовірними, точними копіями реальності, яку відображають,— ми моделюємо завжди лише деякі, певні аспекти реальності відповідно до- власних інтересів і потреб. Якщо науковець прагне до максимально об'єктивного, неупередженого опису світу, модель, яку він творить, все ж деформована реальними умовами пізнання, власними уподобаннями, існуючими засобами спостереження та опису. Зазначимо також, що буття матеріального означає неухильну «самореалізацію» деяких законів збереження (маси, енергії, заряду тощо). У царстві ж ідеального все інакше. Під час сну або в уяві образи виникають немовби із нічого; якщо індивіди обмінюються ідеями, а не речами, багатшим стає кожен з них.
Отже, ідеальне: а) є нічим іншим, як буттям, опанованим психікою людини; б) висловлює ставлення людини до навколишнього світу; в) не є підлеглим диктату принципів збереження; г) має матеріального носія. Матеріалістичне вирішення проблеми буття передбачає існування світу поза і незалежно від існування людини, яка, проте, є частиною цього світу. Тут буття виразно розшаровується: є буття і є людина, яка живе в ньому. Через предметно-практичну діяльність людина істотно змінює дійсність, що оточує її, творить «штучну природу», яка сприяє задоволенню потреб її життя Отже, ми майже завжди живемо у «штучних печерах», вдягнені у «штучні оболонки». Згадайте Робінзона, який, щоб вижити у природному середовищі, оточив себе захисною штучною оболонкою. У часи сивої давнини, коли людей було мало (10 тис. років тому їх було близько 5 млн.), а знаряддя праці були малопродуктивними,— цих змін не помічали у планетарному масштабі. Однак з переходом до землеробства і у зв'язку з бурхливим розвитком техніки штучно побудована навколо людини оболонка стала такою, що можна порівняти її за дією з силами та закономірностями природного світу. Виявився глибокий розлад між штучним середовищем та природним світом, у якому зазнають страждань обидві сторони: антропогенна діяльність руйнує екологічну цілісність природи, а порушена., гармонія загрожує непередбаченими катаклізмами, землетрусами. Світ, який оточує людину сьогодні, не гарантує їй безтурботного життя, оскільки із засобу захисту він перетворився на джерело глобальної небезпеки. Яка доля роду людського? Чи знищить він сам себе та все, що його оточує, власними руками, чи зможе відтворити втрачену гармонію буття? На це запитання, окрім песимістичної, є три основні конструктивні відповіді. Перша з них — це заклик «назад до печер, до природного життя». Друга виходить з незворотності антропогенних катакліз-мів і полягає в ідеї генетичної зміни самої людини для того, щоб несприятливі чинники обернулися на сприятливі: вихлопні гази? нема чим дихати? — Не біда! За допомогою генної інженерії змінимо себе так, щоб на автомагістралі нам дихалося легше, ніж на гірському курорті! І третя, єдина допустима відповідь, на нашу думку, полягає у створенні нових, обережних, безвідходних технологій, у значних витратах на відтворення екологічної гармонії. Людина не відмовиться від переваг цивілізації, так само як і від своєї біологічної сутності, що дарована їй природою, але людині доведеться, оберігаючи себе як вид, боронити й всю гармонію буття. Екологічні ідеї, їхні естетичні та мо-ральні складові перетворяться на норму буденної свідомості людини, яка піклується про себе. Матеріалістичне розшарування буття на людину і об'єктивний світ, що оточує її, ставить також питання щодо природного походження людини, виникнення та еволюції її. Дослідження і відтворення послідовності процесів антропогенезу нагадують надскладний детектив, у якому за допомогою нечисленних і досить побічних доказів треба відтворити найбагатшу, давню і заплутану картину подій. Окрім проблеми взаємовідносин штучного та природного світів і проблеми антропогенезу, буття світу, існує проблема ціннісної експансії людини, яка всі речі світу прагне обклеїти етикетками, що визначатимуть їхню значущість для людини. Так, комахи, птахи, тварини поділяються на корисних та шкідливих, дні — на сприятливі та несприятливі і т. ін. Філософський аспект проблеми полягає в осмисленні меж правомочності ціннісної експансії. Матеріалісти відкидають ідею першопочаткового призначення світу для людського буття, існування людського виміру речей до появи людини. Разом з тим, наші ціннісні характеристики ідеально відображають об'єктивні відносини людей і речей. Цінність чи краса дерева об'єктивні. Матеріалістичне вирішення проблеми буття передбачає існування світу, не лише незалежного від людини, а й такого, що існував до появи людини. На тлі цього світу повільно з'являється людина зі своїм внутрішнім духовним життям і штучною оболонкою, яка оточує її. Схематичне зображення галузей, або рівнів буття, наочно окреслює край ціннісної експансії і проблему можливості «виходу» у зовнішнє, периферійне для буття людини коло речей, що існують «самі по собі». Яким чином упе-
реджена, обмежена конкретними підсвідомими умовами та не-усвідомленими догмами людина спроможна скласти деантропо-морфну картину буття, яка не містить людину? З'ясування цього питання — ключова філософська проблема. В історії культури Нового часу панують саме антропоморфні моделі, хоча прихильники будь-якої знову створеної картини світу гостро критикували антропоморфізм своїх попередників. Сьогодні ми відмовляємося від багатьох уявлень, що панували досі. Сучасна постановка проблеми антропних констант у космології пов'язана із виразно зрозумілою максимою деантро-поморфізму: картина буття світу, що ми її створюємо, є досконалішою настільки, наскільки вона об'єктивна, тобто чим менше вона залежить від людини. Інший комплекс питань щодо буття світу поза людиною пов'язаний із поясненням космогенезу і розвитку буття. В сучасній астрофізиці генезис Всесвіту прослідкований, починаючи від найдрібніших часток секунди аж до її сьогоднішнього стану. Теорія великого вибуху без звернення до надприродного дає змогу зрозуміти, чому засвічуються або згасають зірки, як утворюються та еволюціонують планетні системи^ Принцип природознавства, коли світ пояснюється з самогосебе,— це і принцип матеріалістичної філософії, що виражає поняття буття і розвиток його через категорію матерії, за принципами і законами діалектики. -• Ще з часів сивої давнини людина, спостерігаючи різноманітність буття, намагалася з'ясувати, що закладає підвалини багатющої різноманітності речей та подій. І це зрозуміло: ми мислимо, володіємо мовою, будь-яке з понять якої дає можливість узагальнювати та упорядковувати явища, які ми вивчаємо. У джерел європейської культури греки визначали словом «стойхейон» все те, з чого складаються речі; називали «архе» те, з чого вони виникли, та сперечалися з приводу того, що саме становить «стойхейон» і «архе» всього сутнього: вода (Фалес), повітря (Анаксімен), вогонь (Геракліт)? Стихії, ану (насіння), алейрон? Геометричні (Платон) чи фізичні (Демокріт) атоми? При всій різноманітності їхніх припущень всіх їх поєднувало розуміння «першооснови» як висхідного матеріалу, субстрата, з якого сформовані речі. Хто цей всемогутній гончар?—таким запитанням задався Арістотель і надав формі роль гончара, а матеріальному субстрату — функцію пасивного начала, можливості буття, що становиться реальним лише тоді, коли його запліднює форма. Тлумачення форми як першопричини, що породжує означеність будь-якої речі, стала джерелом розрізнення духовної та тілесної субстанції, дискусії щодо субстанціональної форми, дис- 7 4-1525кусії, яка не припинялася сотні років. Попередній субстратний підхід до пошуку матеріалу відтепер недостатній: разом із питанням про єдність буття важливо з'ясувати причини явищ та змін, що відбуваються, а також нашої здатності сприймати їх. Єдність буття, причинність змін його та граничних підвалин його різноманітності були умовою виникнення поняття субстанції. Якщо філософське вчення відстоює існування єдиної субстанції, воно є моністичним (топо — один), двох — дуалізмом, багатьох — плюралізмом. Ідеалістичний монізм вважає субстанцію за ідеальну, духовну (Платон, Берклі та ін.), матеріалістичний— навпаки, матеріальну (Демокріт, Ф. Бекон тощо). У дуалізмі визнається рівноправне співіснування субстанцій обох типів: декартовій матеріальній субстанції притаманна протяжність, а духовній — спроможність мислити. Припущення Анак-сагора щодо багатьох різнорідних найдрібніших насінин будь-яких речовин плюралістичне лише за формою, адже його вчення про «гомеомерії» — спирається на активну упоряджену спроможність «нусу» — розуму, що передає насінню як млявому та інертному субстратові можливість буття та мінливості. Інша річ — плюралізм Лейбніца, «монади» якого є безліччю простих та різноманітних субстанцій, таких, що однаково володіють самостійністю, активністю та мінливістю. Негативне ставлення до поняття субстанції, притаманне деяким сучасним філософським напрямам (лінгвістичній філософії, позитивізму та ін.), походить із скептичної аргументації Д. Юма, який тлумачив субстанцію лише як гіпотетичну ідею, яка координує в певну цілісність розмаїття почуттєвих сприймань і є характеристикою буденного, а не наукового пізнання. Тут розуміння буття обмежене колом людських сприймань. З Нового часу у філософських системах Локка, Юма, Канта поставлена глибока філософська проблема щодо умов синтезу сприймань, без висвітлення якої поняття субстанції, що виражає єдність буття, зокрема людського, сьогодні, звичайно, буде неповним. Тривалі дискусії про субстанцію покликали до життя ще одне її тлумачення — пантеїстичне*. Протягом століть його бага-точисельні прихильники (Аверроес, Д. Скотт, Б. Спіноза, Д. Бруно та ін.) пом'якшили і частково,зняли вихідне протиріччя дуалізму. Активне повеління Бога не протистає матеріальному, а є іманентним йому — без цієї ідеї, яка є архаїчною щодо сучасного матеріалізму, не склалися б умови, що народили науку, бо релігійна людина потребувала санкції на дослідження природи. «Пізнаючи природу, ти осягаєш Бога» — без З грецьк.: пан—все, теос—бог. цього пантеїстичного постулату студії природознавців залишалися б безглуздими та непрестижними. Логіка дискусії щодо субстанції складалася, таким чином, з: а) першопочаткового тлумачення її; б) відмови від предметного, субстратного тлумачення та з розщеплюванням буття на пасивну матерію і активний рух; в) спроби пантеїстичного синтезу субстанцій буття. Ця провідна лінія, звісна річ, не збігається із заплутаним і багатющим малюнком історичних колізій сперечання, але визначає провідну в європейській культурі тенденцію розвитку його. Що було далі, і чому пантеїзм поступово втрачав популярність? Декарт та Ньютон визначають матеріальну субстанцію через її механічні властивості («протяжність» або наявність «маси»), а, отже, будь-який стан буття та причини змін його вважають за такі, що означені механічними закономірностями. Тож іманентний дух залишається «поза справою»: здійснивши колись першопоштовх, він виявляється зайвим у всьому бутті, яке закономірно змінюється далі. Тому Лаплас «не потребує гіпотези» Бога. Механічний закон невблаганно виштовхує творчий дух, і пантеїзм повільно перетворюється на моральну, а не наукову доктрину. Наступні кроки в розвитку поняття субстанції складалися спочатку з припущень (Д. Дідро, Л. Фейєрбах), а згодом із природно-наукового доказу того, що властивості субстанції не зводяться до механічних. Різке збагачення субстанційних властивостей мало два важливих світоглядних наслідки. По-перше, склалася традиція пояснення світу з нього самого, без залучення надсвітового духу, що він, мовляв, колись здійснив першопоштовх. Саиза зиі (природа є причиною самої себе) — так сформулював це найважливіше зрушення у формуванні філософських засад науки Б. Спіноза. Знов відкриті наукові закономірності послідовно, охоплюючи собою найновіші ділянки дійсності, демонстрували матеріальну єдність світу. Всі вагомі наукові досягнення — теорія Дарвіна, генетика, відкриття соціально-історичних закономірностей тощо — сприяли становленню та утвердженню принципу матеріальної єдності світу. Інший важливий наслідок —усвідомлення відносності людського знання, становлення поняття матерії як абстрактної категорії, формування наукової картини світу. Наукова картина світу на відміну від світоглядної є індикативною: вона описує, пояснює, попереджає, але не оцінює. У своєму прагненні до об'єктивності норми наукової діяльності в будь-який спосіб усувають суб'єктивність самих суб'єктів, у науковій картині світу людина абстрагована, її мета — створй- 7* ти уявлення про світ, що знаходиться поза людиною і не залежить від неї. Світоглядна картина світу надає зовсім іншу його проекцію — духовно-практичну, де ідеали та цінності є першорядними, де світ, в якому мешкає людина (світ сущого), постійно оцінюється і переживається з позиції світу, в якому людині хотілося б жити, тобто з позицій світу бажаного майбутнього, світу втілених намірів. Фрагменти наукової картини світу, доступні окремій людині, наприклад уявлення щодо форми землі або анатомії людини, істотно впливають на картину світу сущого та здатність перетворення його, але пафос, спрямованість змін визначаються ідеалами та цінностями, які не входять у наукову картину світу. Змішування світоглядної та наукової картин світу призводить до карикатурних наслідків. Відмова від індикативної функції неминуче переводить концепцію із сфери наукової до інших царин — міфу, ідеології, мистецтва, де претензії з науковості є недоречними, більше того — жалюгідними. Так само є деструктивними і спроби ідеологічної оцінки наукових доктрин — релятивістської фізики, кібернетики,генетики. Революційні відкриття у фізиці на межі XIX—XX ст.5 привели до встановлення таких фактів: а) атом може бути поділений; б) атоми можуть змішуватись і навіть інколи перетворюватись на інші хімічні елементи; в) існує форма матерії, що є відмінною від речовини; г) взаємодії не можна вважати лише за континуальні; д) не існує привілейованих систем відрахунку, абсолютного простору та часу. З чим же вступили у протиріччя нові наукові досягнення наприкінці XIX ст.? Вони аніскільки не протистоять теорії, оскільки застосування її в галузях, де теоретичні ідеалізації доречні, не можуть заборонити жодні новітні відкриття. Проте вони опинилися у волаючій розбіжності щодо постулатів старої механічної' картини світу. Революційні відкриття не «скасовують» теорію класичної механіки, але обмежують прагнення лише на основі її розробити картину світу. На грунті однієї картини світу можуть існувати різні теорії. Картина світу як форма знання належить, до більш глибокого його шару — методологічного. Окрім картини світу він містить у собі норми побудови знання, канон наукового пояснення. Як правило, природознавець працює з «верхньою» сферою знань — з конкретнонауковим і у своїй буденній праці йому 5 1891 р.— передбачення електрону, 1897 р.— його експериментальний вимір; серед. 90гХ років — відкриття рентгенівських променів, радіоактивності; 1900 р.— відкриття Н. Планком кванту дії; 1905 р.— виникнення спеціальної теорії відносності.
нема потреби звертатися до -аналізу більш глибоких шарів знання. Однак коли він отримує істотно нові результати, які порушують фундаментальні підвалини науки, праця у галузі методології стає конче необхідною. Навіть за назвами, наприклад, творів М. Бора або А. Ейнштейна можна побачити, яке визначне місце в їхній творчості посідала робота не в галузі власне фізики, а в галузі методології її. Не всім бути геніями, але марно сподіватися стати досвідченим фахівцем, не знаючи історії науки, не пізнавши спокуси рефлексії глибинних, історично мінливих сфер знання. Презумпції старого, метафізичного матеріалізму, поширеного на початку XX ст., прийшли у протиріччя з наукою, яка активно розвивалася. Недостатнє поширення нових ідей стало причиною виникнення кризи, подолання якої вимагало перебудови філософських засад науки на грунті ідей сучасного матеріалізму.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 1926; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |