КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософія постмодернізму
На початку 90-х років XX ст. у західній філософії дають себе відчутно знати спроби сформулювати якісно новий підхід до визначення природи філософії та ролі її в житті суспільства. Корені цих спроб криються в суперечностях таких філософських шкіл та напрямів, як філософський структуралізм, неопозитивізм. Однобічність цих типів філософії, як це показано вище, полягала в абсолютизації «структур» і орієнтації головним чином на науку при спробах відповісти на запитання: «Так чим же насправді є філософія? Якою вона повинна бути?». Як слушно підкреслює І. С. Нарський, «найновішим явищем можна вважати виникнення так званого постмодернізму, різновидами якого виступають пост-екзистенціалізм пізнього Хайдеггера, пост-позитивізм Поляні і Фейєрабенда, пост-структуралізм Дерріда і Делеза... Зібралась уже ціла бібліотека книг, які проголошують «кінець філософії» '. Серед західних і вітчизняних філософів немає одностайності у визначенні особливостей постмодернізму. Навіть саму назву «постмодернізм» приймають далеко не всі, але й вони визнають, що спроба створити, обгрунтувати якісно новий підхід до сучасної (або «постісторичної») епохи має місце. Головними представниками постмодернізму є французькі філософи Ж. Дерріда, | Ж. Ліотар, Делез, Кристева. Найбільший вплив постмодернізму після Франції відчувається у США, де виходять сотні книг, дру- I куються тисячі статей, присвячених цій філософії. До речі, саме американські філософи підкреслюють зв'язок постмодернізму з поглядами «пізнього» Л. Вітгенштейна. Та і Ж. Ліотар також визнає, що він застосував вітгенштейнівську концепцію «мовних | ігр» для обгрунтування постмодернізму. Він відносить Вітгенштейна до школи тих філософів, завдяки яким було відкрито шлях «для важливої течії постмодернізму: наука грає в свою особисту гру; вона не може узаконювати інші мовні ігри» 2. Однак центральною фігурою постмодернізму є Ж. Дерріда. Тому головним чином на основі аналізу його поглядів, а в деяких випадках зіставляючи їх з поглядами «пізнього» Вітгенштейна, проаналізуємо головні ідеї цієї філософської течії. Точками стикання і пересічення філософських програм Дерріда і Вітгенштейна є: а) заперечення «метафізики» як синоніма теоретичної філософії із своєю самостійною раціональною систе- 1 Нарский И. С. Критический метод «Материализма и змпириокрнти-цизма» и современная немарксистская философия // Филос. науки.— М., 1990 — № 1.— С. 34. 2 Ьуоіагд. 1.-Р. ТЬе Розітойегп СопйШоп // АГіег РЬііозорЬу. Епсі ог ТгапзГогтаііоп? — СатЬгісіее (Мазз.); Ь., 1987.—Р. 86. мою категорій, з належною їй системою раціонального світогляду і відповідними домаганнями на розробку і законне використання загальнофілософської методології; б) «антисаєнтизм», який спрямовано не тільки проти абсолютизації домагань науки на домінуючу роль в системі людських знань, а й проти оцінки науки як норми, парадигми, побудови філософії і водночас проти раціональної «метафізики» як законодавця наукового знання і знання взагалі. Ключовим методом реалізації цих цілей у Дерріда є метод деконструкції, аналогічний методові філософської терапії у Вітгенштейна. Метод деконструкції, запевняє Дерріда, призначений для того, щоб виявити безпідставність тієї парадигми дослідження і розуміння мови, яка склалася ще за часів античності і відповідно до якої на грунті помилкового розуміння співвідношення усної мови та письмових текстів, письма, склалась «метафізика». Для 'останньої є характерними логоцентризм і уявлення не тільки про об'єктивність наукового знання, а й про знання взагалі. Які ж найбільш суттєві риси методу деконструкції Дерріда? Цей метод грунтується на такій моделі розуміння мови, теорії знаків і «метафізики», згідно з якою історично в стихійному розвитку мови на основі так званого фоноцентризму (а потім і паралельно з ним) ще за часів античності сформувався цілий ряд інших центризмів: логоцентризм, егоцентризм, етноцентризм. Фоноцентризм — це визнання провідної ролі голосу, мови щодо письмового слова, письма. У структурі традиційної метафізики це зумовило таку мовно-категоріальну сітку взаємовиключаю-чих і водночас взаємодоповнюючих протилежностей, опозицій, корені яких розкриваються у семіології — науці про мовні знаки. До таких опозицій Дерріда відносить «розумоосяжне — чуттєве», «розумове — природне», «внутрішнє — зовнішнє», «тотожне — відмінне», «присутність — відсутність», «голос:— письмо» тощо. У цих історично мінливих співвідношеннях одна з парних категорій стає домінуючою, вона перебуває в центрі структури метафізики, «пригнічуючи» протилежну категорію. «Функція цього центра,— підкреслює Дерріда,— полягала не тільки в тому, щоб орієнтувати, урівноважувати, організовувати структуру (неможливо фактично уявити неорганізовану структуру), а й зокрема в тому, щоб зробити вірогідним той факт, що організуючий принцип структури обмежуватиме те, що можна назвати грою структури»3. Характеристика центра як домінуючого категоріального статуту понять «тотожність», «розумоосяжне» 3 пеггШ І. Шгіііп£ аші ОіНегепсе.— СЬіса§о, 1978.— Р. 278.
та ін;— це і є у Дерріда водночас характеристикою історичного шляху становлення і розвитку філософії (від відмінностей до «тотожності», від чуттєвого до «умоосяжного» і так далі) і ознакою ущербності такої однобічної «центрації». Ця ущербність полягає в тому, що центр, тобто невиправдана елітарність певних категорій, «командуючи» структурою, випадає із сфери її, знаходиться над нею, а також в тому, що «всі начала, всі назви основи, начала, центра завжди позначали інваріант присутності:... сутності, існування, субстанції, суб'єкта... Бога, людини та ін.» 4. Категорія присутності — одна з найважливіших для розуміння змісту філософії Дерріда. Ідея присутності — це ідея безпосередньої даності свідомості вже перелічених та інших абстрактних сутностей. У галузі філософської онтології — це узагальнена категорія «Буття», в галузі релігіозної філософії, теології — це узагальнена категорія «Бог», в галузі теорії пізнання, гносеології — це узагальнена категорія «Істина». Звідси Дерріда доходить висновку, що в основі різних центризмів, а отже, й «метафізики» лежить логоцентризм. Такого роду аномальне явище має бути усунене. Цей центр Дерріда називає ще «трансцендентальним означеним». Як влучно зауважив М. Я. Ма-яцький, «мета деконструкції — активізувати внутрішньотекстові „джерела опору" диктату логоцентризму. Це так, бо сутність логоцентризму полягає в тому, що він із сітки знаків, які вказують один на одного, вириває один (квазіоб'єкт), який перестає будь-що позначати, але зате позначається іншими знаками. Саме це „трансцендентальне означене", якому приписують особливі незнакові властивості самовиявлення, дається в інтуїції, в безпосередньому знанні. Деконструкція ж заперечує саму можливість аналізу означених, минаючи те, що „позначає"»5. Такими «трансцендентальними означеними» є не лише Бог, Буття, а й «речі в собі», істина тощо. Ми бачимо, наскільки різними за своєю сутністю є предмети, які належить усунути згідно з методом деконструкції. Тому, щоб розібратися в даній ситуації, необхідно зазирнути в святая святих методу деконструкції Дерріда — в рішення проблеми про співвідношення мови — світу — людини. І тут ми побачимо, що в його філософії чітко позначені контури абсолютного пан-лінгвізму, який виштовхує світ і людину на периферію мови і навіть здатний обійтися без них. Про що йдеться? Метод декон- 4 Деррида Ж. Структура, знак и игра в язьіке гуманитарних наук// Панорама гуманитарннх знаний.— Нью-Йорк, 1982.— С. 81. 5 Маяцкий М. А. Деконструкция//Современная западная философия: Слов — М., 1991.— С. 88, струкції Дерріда не просто орієнтує на аналіз специфічних (історичних і сучасних) форм письмі, в яких серед інших феноменів і фрагментів культури втілені і філософські («метафізичні») системи та теорії. Такого роду письмо саме і є причиною деформації культури, зумовленої логоцентризмом й іншими цен-тризмами «метафізики». Метод деконструкції Дерріда орієнтує на пошук справжнього письма (протописьма, археписьма), який дає змогу виявити припущені аномалії, некоректні ідеалізації. Оскільки справжнє письмо, протописьмо, у чистому вигляді існувало лише в далекому минулому, то напрям використання методу деконструкції тим самим теж зорієнтований в часовому вимірі на досягнення «безгрішного» минулого. Отже, ми опиняємося в дивовижній машині часу, яка нас і нашу культуру може переміщати тільки назад, до того часу... коли не було ані культури, ані «метафізики» з їхніми суперечностями, а було лише стерильне протописьмо. Із самого факту принципової корелятивності прото-, або археписьма, і методу деконструкції випливає, що ні раціональної, ні теоретичної філософії шляхом де-конструктивного прочитання історії мови й історії філософії одержати неможливо. «Це археписьмо,— підкреслює Дерріда,—...не може і ніколи не зможе бути визнаним як об'єкт науки. І саме тому, що воно не може бути зведеним до форми присутності. Присутність керує всією об'єктивністю об'єкта і всіма пізнавальними відносинами»6. В одному, згідно з Дерріда, філософсько-некоректному тугому вузлі, «розплавити» який повинен метод деконструкції, опинились не тільки метафізика як раціональна, теоретична філософія й органічно невід'ємний від неї компонент — присутність, а й настільки ж невід'ємний від неї другий компонент ■— лого-центризм. «Я,— пише Дерріда,— ідентифікував логоцентризм і метафізику присутності як наполегливу, могутню, систематичну і неприборкану вимогу такого (трансцендентального.— Г. 3.) визначального»7, тобто Бога, Буття, речі в собі, Істини тощо. Та оскільки розроблені в раціональній, теоретичній філософії тео-ретико-пізнавальні співвідношення об'єкта — суб'єкта, світу — людини, природи — духа, а також опрацьовані нею критерії позначення об'єктивного на відміну від суб'єктивного повинні бути поглинуті, розплавлені наче в космічній чорній дірі, то не дивує те, що критики Дерріда обгрунтовано доводять, що його філософська програма призводить до вигнання з мови і світу, і людини. Логіка «випадання» світу, людини, її свідомості із мови, як 6 пеггШа /. ОГ Сгаттаіоіо&у.— ВаШтоге; Ь., 1976.—Р. 57. 7 ІЬій.— Р. 49.
кажуть, «залізна». Бо саме абстрактні сутності «Буття», «речі в собі», «істина» тощо дають підставу до раціонального обгрунтування знань і про світ, і про людину, і про пізнавальний процес. Ці абстрактні сутності повинні «подати у відставку» як несумісні з природою мови і саме тому, що ані світ, ані людина не вписуються в умови функціонування «непокаліченої» філософією справжньої мови, прото- або археписьма. Згадані вище абстракції існують ілюзорно, незалежно від мови. Вони є зовнішніми щодо мовного процесу. Виникає запитання: «Що ж тоді залишається в мові окрім неї самої? І на нього Дерріда відповідає: «Нема нічого, крім тексту», але це саме і є панлінгвізм. І тоді ситуація виглядає так. Дослідження, осягнення історії філософії — це судовий процес над розумом і сам по собі є подорожжю на «машині часу», під час якої відбувається похорон теоретичної філософії. Тема кінця, смерті філософії саме як раціональної, теоретичної думки звучить у Дерріда досить чітко, хоч він і висловлює інколи й протилежну думку: «Саме тому що філософія вмерла вчора, після Гегеля або Маркса, Ніцше або Хайдеггера — а філософія повинна рухатись... до смислу своєї смерті... за межами смерті або смертності природи філософії, а можливо завдяки цьому, думка все ж має майбутнє...— всі ці запитання такі, на які неможливо відповісти» 8. А у відповідях на запитання після першої московської лекції звучать протилежні мотиви: «...Я над то поважаю те, що називають наукою, коли йдеться про філософію» 9. Як пояснити це? Справа в тому, що філософія Дерріда (як і її серцевина — метод деконструкції) окрім викладеної вище домінуючої тенденції має й іншу, протилежну їй. Якщо результати досліджень французького філософа розглядати, не беручи до уваги крайнощі загального філософсько-лінгвістичного каркасу його моделі змісту і походження філософії, то виявиться зовсім інша тенденція. Орієнтуючись саме на позитивні риси його філософії, надто емоційно захоплюючись ними і не помічаючи протилежного, дослідники відстоюють точку зору, згідно з якою філософія Дерріда — новаторсько-прогресивна, а основний дух її — не критика розуму, а критика традиційних форм розуму, які історично вичерпали себе. Дослідник філософії Дерріда Н. С. Автономова пише про те, що він «ставить питання про вичерпаність ресурсів розуму в тих формах, в яких вони 8 Оетйа і. \Угіііп8 апй ОіНегепсе.— СКІса^о, 1978 — Р. 79. 9 Деррида Ж. Введение в деконструкцию // Деррида Жак. Московские лекции,—Свердловск, 1991.— С. 26. використовувалися провідними напрямами класичної і сучасної західної філософії» 10. і Якщо при цьому взяти до уваги бажання Дерріда зв'язати свій метод з прогресивними демократичними перетвореннями в системі вищої освіти Франції, з обгрунтуванням проекту викладання філософії починаючи з 10—12-річного віку, його симпатії до демократичних форм життя, то стає очевидним, наскільки складний це феномен — філософія Дерріда, наскільки велика спокуса безоглядно-некритичного прийняття його філософії. Аналізуючи характер взаємовідносин методу деконструкції і способів вирішення конкретних соціальних і політичних проблем суспільства (расизму, фемінізму, дружби тощо), Дерріда пише про те, що деконструкція справляє таке враження, начебто вона протилежна політиці, аполітична. Однак, як зазначає філософ, «слід мати на увазі, що всі наші політичні коди і термінології залишаються фундаментально метафізичними, незалежно від того, виникли вони зліва, чи справа» и. Як зрозуміти це? З одного боку, ми спостерігаємо надзвичайне розширення галузі «метафізики» — раціональної, теоретичної філософії за рахунок розмивання меж між філософією і конкретними науками, між філософією і політикою. Поняття науки, зазначає Дерріда, «завжди було філософським поняттям», існує апріорний зв'язок між «сутністю філософського і сутністю політичного». Погодитись з цим неможливо. Теоретична філософія не може апріорно записувати собі в актив, а отже, нести відповідальність за доблесті та злочини політиків, які клянуться у вірності певній філософії. З другого боку, не можна не враховувати, що сам Дерріда як філософ працював і працює в галузі теоретичної філософії насамперед як історик, до того ж у сфері неявного імпліцитного філософського знання. І не помічати, або помічати лише як вираз аномалії мови своєрідність теоретичної філософії, чи водночас зводити її до варіанта науки або політики — це значить допускати серйозні філософсько-методологічні помилки в осмисленні того, що насправді продуктивного дає і може дати метод деконструкції у дослідженні складних, зокрема історичних, зв'язків між філософією як теоретичним світоглядом і мовою. Мова — це універсальне, а точніше, майже універсальне поле самого існування, перетворень і творчих пошуків культури, 10 Автономова Н. С. Деррида Жак / Современная Западная философия: Слов,—С. 89. 11 Оесопзгисііоп апй ОШег. Ап іпієгуієху луііЬ КісЬагсі Кеагпеу // Кеаг-пеу К ВіаІ0£ііе5 \уіШ Сопіетрогагу Сопііпепіаі ТЬіпкегз.— МапсЬе$іег, 1984 — Р. 119—120.
в тому числі і філософської культури. Чому мова йде про майже універсальне поле культури? Тому що, не говорячи вже про матеріальну культуру, яку просто неможливо звести до мови, далеко не всі різноманітні форми духовної культури виникають і функціонують на грунті мовного досвіду людства. Хто із філософів, лінгвістів, фахівців з історії культури довів, що «коди», структури безсвідомого аспекту культури завжди подібні, ізоморфні або гомоморфні кодам і структурам реальної мови? Доведено лише, що деякі з них подібні. А щодо інших? Ситуація непроста. «Мова» природи, «мова» музичного, «мова» художньо-образотворчого осягнення світу в живопису, скульптурі має свої особливості, «коди», свої «структури». Відобразити їх можна лише частково. Ця частковість — момент руху в напрямі вдосконалення, конструювання нових раціональних концепцій про природу світу і людини, яким відповідають нові мовні структури. І якщо справедливо, що розвиток культури, зокрема філософії, значною мірою визначається мовою, мовними системами людства, то не менш справедливо й те, що і реальна мова, і процес пізнання визначаються передусім навколишнім природним та соціальним світом. Без цього життєдайного джерела культура приречена на стагнацію і смерть. Тому панлінг-візм — це хибна настанова в аналізі культури, філософії й самої мови. Отже, з'ясовується, що метод деконструкції має і позитивний аспект. Аналізуючи взаємозв'язок історичних форм мови, Дерріда виявляє такі механізми взаємного впливу історично передуючих, сучасних та потенційних майбутніх текстів (як важливого аспекту культури), які свідчать про відсутність у цих текстах одномірності, гомогенної стерильної єдності. Вони гетерогенні, наповнені відмінностями, різницями, оскільки минулі тексти залишають свої сліди в сучасних текстах, а майбутні — начерк своїх контурів. Тому сучасний текст не тотожний собі, в ньому чимало «розрізнень», «відстрочок» для майбутніх текстів. Останні ж у цьому розумінні «відсутні», їх не помічають, як, до речі, не помічають «слідів» попередніх текстів. Осмислити відсутнє дуже важко, оскільки значною мірою досвід думки — це переживання сучасності. Згідно з Дерріда, для того щоб нейтралізувати абсолютизації присутності в «метафізиці», підкреслює Н. С. Автономова, «потрібен узагальнюючий досвід — випробування тексту як такого. Текст — це саме втілення принципу гетерономності, «різнозаконня», відсутності єдиного спрямовуючого принципу: побудова, на тілі якої помітні сліди багатьох «щеплень», знаки «включеності» в цей текст (інших) текстів, які не можуть бути зведені ні до якого синтезу. Це особливо стосується слів-міток, які вказують на місця роз-ривів у текстах, таких як «фармакон» у Платона (це водночас і зло, і благо, і отрута, і ліки)»12. Ця настанова на виявлення багатобарвності одиничностей, «розрізнень» у письмових текстах культури (а через них проглядається багатобарвність, бага-тозвуччя одиничностей світу, природи, людини) надзвичайно плідна для осягнення дійсності взагалі і культури зокрема. Однак за однієї умови — коли вона не протиставляється іншій і по суті діалектично доповнюючій методологічній настанові: необхідності і можливості виявляти гармонію великих синтезів у культурі і філософії, гармонію пізнання загального, істотного. На жаль, у Дерріда згадані вище методологічні настанови не поєднуються діалектично. У нього домінує методологічне обгрунтування відмови від розуму, від загального, від суб'єкта, а все це призводить до номіналістичного філософського плюралізму. Яскравим виразом останнього є філософія Ж. Ліотара: «Ми дорого заплатили за ностальгію за цілим і єдиним, за примиренням понятійного і чуттєвого, за прозорим і комунікабельним досвідом. За загальним бажанням розслабитися та заспокоїтися ми чуємо хриплий голос бажання знову розв'язати терор, завершити фантазм, мрію про*ге, щоб обхопити і стиснути в своїх обіймах реальність. Відповідь на це буде така: війна цілому...» І3. Як же Ліотар веде цю війну? Беручи за основу спілкування людей теорію «мовних ігор» Вітгенштейна, Ліотар не просто показує, що немає і не може бути універсальної мови, як і універсальної раціональності. Він рішуче відкидає намічений Віт-генштейном пошук спільних, загальних певною мірою рис між різними «мовними іграми» в теорії «сімейних подібностей». В галузі знання, яка за своєю природою гетерогенна, суттєвими є «оповідання», «наррації». Спроби виявити в них загальну, об'єднуючу суть знайшли вираз у «метаоповіданнях». Ліотар указує на такі три основних типи «метаоповідань»: 1) Просвітництво; 2) телеологізація духу (ідеалізм); 3) абсолютизація герменевтики смислу (історизм). У XX ст. віра в об'єднуючу силу «метаоповідань» була втрачена і при тому цілком обгрунтовано. При самому зовнішньому спрощенні можна сказати, пише Ліотар, «постмодернізм означає, що більше нема віри в метаоповідан-ня» м. Метаоповідання Ліотар пов'язує з особливостями влади: панування однієї мови (тобто однієї з «мовних ігор») як за- 12 Автономова Н. С. Деррида Жак — С. 90. 13 Ліотар Ж-Ф. Ответ на вопрос: что такое постмодерн? //Обществен-ньіе науки за рубежом.—М., 1992. Сер. З —№ 5—6.—С. 114. 14 Цит. по: Громьіко Н. В., Шрадер В. Г. И. Г. Фихте и постмодернист-ское мншление: (Жан-Франсуа Льотар)//Обществ. науки за рубежом.—М., 1992. Сер. 3.—№ 1.— С. 12.
гальної збігається з пануванням, з претензією певної соціальної системи на універсальність. Тому справжня сутність мови проявляється лише в дискусії між різними мовними іграми. Теза про непримиримий антагонізм «мовних ігор» як форм життя людей відповідає філософсько-методологічній настанові Ліотара на принципово номіналістичний характер плюралізму знань. Отже, згідно з Ліотаром, мова як «мовні ігри» має і ціннісний, і соціальний вимір. У цьому підході справедливо підмічені історично всім добре відомі прецеденти спроб (на жаль, нерідко втілених у жахливих соціальних наслідках) тоталізувати тією чи іншою недемократичною формою влади сферу пізнання. І цей аспект філософських поглядів Ліотара має не лише позитивно-пізнавальний характер, а й гуманістичну орієнтацію. Звичайно, це не виправдовує неприйняття ним загального, суттєвого в тих формах мови та знання, в яких вони є виразом і Істини, і Добра. Цих форм він просто не помічає. Підсумовуючи характеристику поглядів двох найбільш яскравих представників постмодернізму Дерріда і Ліотара, слід підкреслити, що адекватне прочитання, зрозуміння вказаного напряму «в одному ключі» (чи то тільки позитивному, чи то тільки негативному) неможливе. Саме тому ми звернули увагу як на позитивний внесок цього напряму у філософське осмислення світу, так і на негативний. Останній в даному випадку домінує: відмова від розуму, теоретичної філософії є своєрідним виразом кризи нашої епохи і кризових явищ у самій філософії. Не можуть сліпі бути поводирями сліпих у лабіринті суперечностей сучасного світу.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 1578; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |