КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Антропологічні напрями
Антропологічні напрями в філософії поєднуються загальною особливістю: наявністю спільного підходу до визначення головної філософської проблеми, а саме — проблеми людини. Антропологічний принцип виражається у спробах визначити основи і сфери людської особистості та суб'єктивності, розглядати людину як «міру всіх речей», із неї та завдяки їй намагатися зрозуміти як її саму, так і навколишнє середовище (природу, суспільство), а також культуру. Історично, до XX ст. найвидатнішими представниками антропологічної філософії були Гельвецій, Фейєрбах, Чернишевський. Саме Фейєрбах ввів у науковий обіг і прагнув обгрунтувати антропологічний принцип як значною мірою матеріалістичну антитезу об'єктивно-ідеалістичному розумінню «ідеї», «духу». В другій половині XIX ст. виникають ідеалістичні варіанти філософської антропології, які розробляли Ф. Ніцше, В. Дільтей, Г. Зіммель. Але найбільш всебічне обгрунтування філософської антропології було здійснене М. Шелером (1874—1926). У XX ст. ідеї філософської антропології розробляли також А. Гелен, X. Плеснер та ін. Вони розрізняються між собою не лише тим, які аспекти (біологічні'," психологічні, соціально-культурні тощо) буття та «виміри» людини розглядають як головні, а й тим, як співвідносять їх між собою. А. Гелен розробляє біопсихічну концепцію людини. М. Шелер, виділяючи ряд ступенів буття людини, п ершою серед яких є «життєвий порив», підкреслює від- міннтстб-лТодини від тварини, а також той факт, що «дух», д у-ховніс Ть ґИД ш мае людину над йсТвнішньо-вітальною характе ристикою життяТТіроте «чистої» філософської антропології не було нПу—МТ'ІІЇелера, ні у Ф. Ніцше. Разом з тим, в обох звучатьвиразно мотиви «філософії життя», яка була одним з теоретичних джерел філософії екзистенціалізму. Деякі вітчизняні автори об'єднують концепції філософської антропології і філософії екзистенціалізму в понятті «антрополого-екзистенціальної лінії в філософії», підкреслюючи спорідненість вказаної лінії у філософії з філософією персоналізму. Характеризуючи погляди Е. Фромма, який досліджував також філософські проблеми фрейдизму і неофрейдизму, П. С. Гурєвич слушно зазначає: «Нашим дослідникам, надовго відлученим від антрополого-екзистенціальної лінії в філософії, не завжди очевидна складність і неоднорідність її»'. Поряд із названим вище напрямом філософської антропології треба, по-перше, виділити як найбільш впливовий напрям філософії XX ст., екзистенціалізм,— а, по-друге, звернути увагу на те, що антропологія як наука про людину поділяється на фізичну і культурну. Антропологічні напрями філософії виступили проти класичного раціоналізму XVII—XVIII ст. та саєнтистських напрямів у західній філософії XIX—XX ст. Вони не лише спробували протиставити абсолютизації претензій розуму на вирішення філософських проблем нераціональні детермінанти самовизначення людини — «вітальні» параметри і властивості її, а також нераціональні форми осягнення * людиною світу і самої себе (емоції, інтуїція тощо), айв багатьох випадках вдалися до протилежної абсолютизації: абсолютизації «вітальних» вимірів і нераціональних форм осягнення людини. Наслідком цього (був ірраціоналізм (від лат. іггаііопаііз — нерозумний), який тією або іншою мірою характерний для цих напрямів. Ірраціоналізм, обстоюючи в одних випадках заперечення розуму як суттєвої якості людини, а в других — заперечуючи розум як істотний компонент процесу осягнення людиною світу і самої себе, не тотожний визнанню реальності нераціональних особливостей людини. Ці особливості існують. Тому говорити про глобальний ірраціоналізм антропологічних напрямів безпідставно. Питання це вирішується конкретно, на основі врахування особливостей кожної філософської школи, аналізу постановки і розв'язання окремих філософських проблем. Ірраціоналістична абсолютизація найяскравіше виявилася у філософії життя. У Німеччині її представляли Ф. Ніцше (1844— 1900), В. Дільтей (1833—1911), у Франції — А. Бергсон (1859 — 1941). У категорії «життя», на думку Ніцше, виражається воля до акумуляції сили; Дільтея — факти волі, спонукань та по- 1 Гурєвич П. С. Видний мислитель XX столєтия // Фромм 3. Душа че«ловека.—М., 1992,—С. 8. * Поняття «осягнення» тут позначає всю сукупність раціональних і не«раціональних форм свідомості людини. чуттів людини; Бергсона — космічна сила — «життєвий порив». Екзистенціалізм (від лат. ехізіепііа — існування) виник у 20-ті роки, його найбільш впливові представники: М. Хайдеггер (1889—1976) і К. Ясперс (1883—1969) в Німеччині, Г. Марсель (1889—1973), Ж.-П. Сартр (1905—1980), А. Камю (1913—1960) у Франції. Соціальним джерелом способу думок, які лежать в основі філософії екзистенціалізму, були реальні процеси соціально-економічного, політичного і духовного життя Заходу, які знайшли втілення в різних формах відчуження людини. Феномен відчуження виражається в тому, що власна діяльність людини стає для неї чужокЗ силою, яка протистоїть їй, пригнічує її, замість того, щоб людина панувала над нею 2. Підходи екзистенціалістів щодо проблеми подолання відчуження неможливо розглядати лише як відображення суперечностей буржуазного суспільства. Ці суперечності мають характер загальнолюдських. Звертаючи увагу на безпідставність ідеологізованих оцінок сучасного західного суспільства та його філософських шкіл, немає сенсу «переводити» всі суперечності в статус загальнолюдських. Реально існує складне переплетіння загальнолюдських та інших, зокрема й класових, суперечностей і вимірів явища відчуження. Гносеологічним джерелом екзистенціалізму є проблеми буття, існування людини, співвідношення раціональних та ірраціональних форм самоосягнення людини. На відміну від Канта, який поставив питання «Що таке людина?», екзистенціалісти центр ваги переносять на питання «Як стати людиною?», або конкретніше «Чи можливо стати людиною в вік абсурду, а якщо, так, то Як?» У категоріальному арсеналі екзистенціалістів ключовими є такі категорії, як «екзистенція», тобто існування, «буття», «ніщо»,- «сутність», «погранична ситуація» тощо. Категорію «екзистенція» було введено в науковий обіг датським філософом С. К'єркегором (1813—1855). Вона позначає неповторність, унікальність, суб'єктивність існування окремої людини «тут — зараз» на противагу його загальній сутності — природній, соціальній, або об'єктивно-духовній у розумінні Гегеля. Така екзистенція розглядається як недоступна раціональному пізнанню, як така, що дана лише безпосередньому переживанню. На екзистенціалістську методологію застосування філософських категорій мав значний вплив «феноменологічний метод» німецького філософа Е. Гуссерля (1853—1938). Він грунтується на ідеї специфіки філософського вивчення свідомості, яке поля- 2 Маркс К-, Енгельс Ф. Німецька Ідеологія // Твори.— Т. 3.— С. ЗО. гає в застосуванні методу інтуїції. Цей метод, за вченням Гус-серля, дає змогу філософії стати на позиції внутрішнього входження в потік людської свідомості, що забезпечує можливість безпосереднього споглядання, «бачення» структур «чистої свідомості». Феноменологічний метод описування свідомості Гуссерля екзистенціалісти використали таким чином, що з допомогою його вони описали не стільки свідомість, що пізнає, скільки повсякденну свідомість, яка перебуває в стані страждання, емоціональної навантаженості і навіть перенавантаженості негативними почуттями. Основні форми емоційного стану повсякденної свідомості — це турбота, провина, страх, відповідальність, страх смерті тощо. Саме через них людина виходить на структуру реальності. При всій специфічності застосування і тлумачення згаданих раніше філософських категорій різними екзистенціалістами, головними філософськими питаннями для них залишається питання про критерії розрізнення справжнього і несправжнього існування, або буття, людини і питання про можливості, межі і способи досягнення справжнього існування. Саме в зв'язку з цими питаннями і на їхній основі робляться спроби вирішити такі важливі, актуальні проблеми, як свобода, відповідальність, гуманізм. У чому ж полягають особливості екзистенціалізму у його найвидатніших представників? Точка зору Хайдеггера є похідною від його положень щодо пріоритету людського існування понад усе: «Все, до чого людина має діло в світі, визначається способом людського буття». Саме в зв'язку з тлумаченням людського буття Хайдеггер нетривіально застосовує категорію «онтологія». У Хайдеггера онтологія є «феноменологією людського буття». На відміну від класичних онтологій, які, як правило, розглядають буття як об'єктивний, незалежний від свідомості світ, Хайдеггер йде іншим шляхом. Людське буття для нього — цеі сплав тієї частини об'єктивного буття, яке залучене до людської! діяльності, і самої цієї діяльності. Людське буття як існування! людини виключає правомірність гносеологічного порівняння! «об'єкта» і «суб'єкта» якраз завдяки органічній (а не механіч-і ній) «вмонтованості» того, що традиційно називають об'єктом,! в буття людини. Немає у людського буття двох облич. Воно.І згідно з Хайдеггером,— неподільна конкретність, яка переживається людиною і виключає омертвіння її теоретичним розшаруванням з допомогою категорій традиційної онтології і гносеології. На відміну від позбавлених особистості об'єктів природи, це злитне буття запитує про себе, турбується про себе. У цих аргументах Хайдеггера є сенс, адже звичай по ділу й без діла використовувати категорії «об'єкт» і «суб'єкт» не має виправдання. При всій очевидності нарочитого і безпідставного відлучення раціонально-філософських форм пізнання від участі в осягненні буття людини, поряд з протестом проти «диктату» філософських абстракцій, Хайдеггер ставить і певною мірою обгрунтовано вирішує реальну проблему необхідності виявлення і доказу законності таких форм самоосягнення людини, які не входять у компетенцію раціонального знання, раціонального самоутвердження людини: форм емоційних, підсвідомо вольових, ддтуїції тощо. Осягнення світу Хайдеггер обґрунтовує згідно не з моделлю раціонально-гносеологічного пізнання, а з моделлю г є р м є неетичною, з ключовим для неї способом духовного освоєння світу — розумінням. Розуміння —це емоційно-естетичне, багато в чому інтуїтивне осягнення, яке хоч і не повинно протиставлятися раціонально-гносеологічному, однак не зводиться до останнього. За Хайдеггером, розуміння справжньої структури буття як певної єдності його часових характеристик (минулого, нинішнього і майбутнього) дає змогу відрізнити справжнє буття від несправжнього. Фундаментальним фактом, який дає людині ключ до пошуку своєї справжності, є факт конечності людини, її смертності. На основі цих передумов Хайдеггер робить висновок: залежно від того, яка характеристика часу висувається на перший план (майбутнє чи час нинішній), людське буття буде справжнім або несправжнім. Несправжнє буття, яке ототожнюється філософом з сучасною йому епохою,— це перекіс у бік переважання в структурі історичного буття людства моментів нинішнього часу. Несправжній спосіб буття — це панування над людьми речей, усереднення, знеособлення особи. Вони приводять до того, що саму людину починають розглядати як річ. Тут людське буття відчужене від людини як особистості. Картина несправжнього світу у Хайдеггера є відтворенням реальних рис як капіталістичного, так і соціалістичного суспільства XX ст. Реальні процеси «масового суспільства» XX ст., в якому за «нівелюванням особи» криється психологія «бути таким, як інші», а не самим собою, створюють ситуацію, коли знеособлені люди знімають з себе відповідальність за власні вчинки. Справжнє буття, вважає Хайдеггер, можливе лише завдяки осягненню людиною своєї історичності, конечності і свободи. Цього можна досягти лише «перед лицем смерті». Для того щоб знайти шлях до правильного розуміння світу І справжнього людського покликання, треба пережити спусто-шуючу безодню життя людини в несправжньому світі: «Довга жалюгідна епоха світової ночі... Опівночі найбільш убога ця епоха. Водночас нікчемна епоха не може навіть оцінити свою нікчемність...»3. У категорії «ніщо» Хайдеггера та інших екзистенціалістів відображено не тільки факт несумісності існуючих суспільних відносин з вільною людською особистістю, а й та межа в людському існуванні, досягнувши якої людина здатна зрозуміти своє призначення. «Стандартизована» людина — це несправжня людина, вона віддана на заклання чужим їй «усередненим» стереотипам поведінки. Шлях до справжньої, аутентичної людини — це шлях пробудження в ній потенційних, до певного часу дрімаючих в ній можливостей осягнення структур та елементів («екзистенціалів») справжнього, суто людського існування. І одне з суттєвих надбань на цьому шляху — осягнення унікальності, неповторної самобутності кожної людини. Цей шлях та чи інша людина може і не пройти, бо це потребує зосередженості, енергії, наполегливості, які при цьому винагороджуються лише у тих, хто має надійні філософські ключі для правильного застосування згаданих якостей. І. Хайдеггер проливає світло на деякі раніше не досліджені аспекти суб'єктивних передумов, а головне — самостійних форм людського самовідчу-ження. Самотність, світовідчуття і світосприйняття відчуженої людини не завжди є наслідком об'єктивних причин. Кожна людина повинна власними руками розірвати кайдани, які поневолюють її серце та дух. Вона є для себе єдиним, незамінимим поводирем із лабіринту відчуження до справжнього, аутентичного існування. І це є ще одним свідченням унікальності людини. Релігійною формою екзистенціалізм завдячує Ясперсу і Марселю. Бог як найвище буття органічно поєднаний з тією заповітно особистісною сферою існування індивіда, яка є екзистенцією. Ясперс ще більше, ніж Хайдеггер, намагається відгородити її від будь-яких намагань раціонального тлумачення. Якщо Діль-тей, Гуссерль та Хайдеггер визнавали роль інтуїції в осмисленні унікальності особи, а уявлення про інтуїцію певною мірою асоціювалися з раціоналізмом Декарта, то Ясперс пориває з цією традицією. Він, як і інші екзистенціалісти, не відкидає думки про те, що природничі і гуманітарні науки дають корисну інформацію про людину. Проте дані біології, соціології, громадянської історії він зіставляє лише з емпіричною людиною. І оскільки йдеться про неї, то проблеми ці вирішує наука. Слідом за Марселем Ясперс наполягає на тому, якщо йдеться про сутність людини, то «проблеми» тут закінчуються і починають- 3 Цит. за: Современная буржуазная философия.— М., 1978.— С. 311. ся «таємниці». Отже, обмежуючи суттєво компетенцію наук, в тому числі щодо можливостей пізнання соціальних закономірностей, він фактично виключає принцип історизму як методологічний орієнтир в аналізі життя суспільної людини. Смертність людини, залежність її від інших людей і, нарешті, від Бога як джерела існування її, за Ясперсом, дає ключ для розуміння людської свободи як екзистенції. У своєму унікально особистісному бутті, тобто в екзистенції, людина є носієм свободи, оскільки намагається віднайти її через спілкування з іншими людьми і в кінцевому підсумку — з Богом, тобто від екзистенції, унікальної особи людина йде до трансцен-денції (більш високого буття, до якого вона стає причетною). Спілкування людини з людиною, за Ясперсом, здійснюється завдяки досвіду переживання пограничних ситуацій, стресових станів: смерті, страждання, боротьби, провини тощо. В пограничних ситуаціях людині напіввідкривається справжня її сутність. Цією можливістю людина, зазначає Ясперс, може скористатися, а може не бути здатною до цього. Тому пограничні ситуації не приводять автоматично людину до свободи. Вона повинна заслужити її самовідданістю, мужністю та відвертістю чесних, не лицемірних пошуків. В основі справжньої екзистенціальної комунікації лежить любов і дружба, тобто сердечні взаємини людей, які відчувають взаємну схильність. Такі відносини виключають забобони, егоїзм, хитрість, неправду, заздрість, ненависть. Цікаві аргументи Ясперса щодо співвідношення людської свободи, сваволі й пізнання. Підкреслюючи, що саме по собі пізнання не дає свободи, він водночас вказує на необхідність пізнання, оскільки воно дає змогу виявити можливості людських вчинків. У цьому смислі має рацію твердження, що без знання немає свободи, в знанні людина ще не вільна, ще не добилася свободи. Оскільки серед можливих людських дій має місце і сваволя, то і вона є однією з умов, на яку натикається пошук людиною свободи. Антигуманні форми життя, які пригноблюють людину, Ясперс намагався подолати з допомогою зміни розуміння життя та світу людини. Щодо гітлерівської Німеччини він займав позицію «замовчуваного» неприйняття. Слід підкреслити, що, хоча французькі екзистенціалісти Ж.-П. Сартр, А. Камю і прийняли активну участь у боротьбі з німецьким фашизмом, їх філософські погляди в цілому збігаються з поглядами їхніх німецьких колег. У системі поглядів Сартра, яка включає і пошук синтезу екзистенціалізму з марксизмом, і розробку концепції негативної діалектики, головне місце посідає концепція свободи. Свободу людини він розглядає в дусі повного індетермінізму. Свобода — це «дірка в бут-ті», оскільки людина є такою, якою вона с'ебе вільно вибирає. Які ж орієнтири цього вибору? На жаль, у поглядах Сартра звучать аргументи, моральні стимули, які взаємно виключають одне одного. З одного боку, рішення, які приймає особа, пройняті почуттям глибокої відповідальності перед людством, бо, «вибираючи себе, ми вибираємо всіх людей» в тому значенні, що наші дії впливають на їхню долю. З іншого боку, оскільки екзистенціалізм приймає як свій принциповий висхідний пункт тезу Івана Карамазова * «якщо бога немає, то все дозволено», то Сартр доходить висновку: «Справді, все дозволено, якщо бога не існує, а тому людина закинута, їй ні на що спиратися ні в собі, ні ззовні. Справді, якщо існування передує сутності, то посиланнями на раз і назавжди дану людську природу нічого пояснити не можна. Інакше кажучи, немає детермінізму, людина вільна, людина — це свобода»4. Парадоксальним чином свобода із мети перетворюється на приреченість — людина приречена на свободу через свою відповідальність і перед собою, і перед іншими людьми. Не менше парадоксів в екзистенціальних пошуках А. Камю. Так, у «Міфі про Сізіфа» на основі античного міфа про те, що Сізіф був приречений богами підіймати на гору камінь, який знову і знову котиться донизу, Камю розкриває далеко не тривіальний вимір людського життя — трагічний стоїцизм. Навіть тоді, коли у Сізіфа немає жодної надії на осмисленість того, що він робить,— а це було його життя (якщо це можна назвати життям),— він не здається, він цінує свою гідність. Тут прямо як у словах Лесі Українки: «Без надії таки сподіватись...» Філософська мудрість XX ст. перекликається з самим життям: філософи відтворили такі звичайні і незвичайні колізії нашої епохи, які пробуджують творчу думку, совість, а головне, допомагають людям. Хіба це не до нас звертається Камю прикладом свого Сізіфа: «Так, важко. Так, в тумані контури майбутнього. Але завжди, за самих несприятливих умов, слід залишатися людиною, берегти як найвищу цінність свою людську гідність!»
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 787; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |