КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Саєнтистські напрями
Саєнтизм, або сцієнтизм (від англ. «сіепсе і лат. «сіепііа — знання, наука), історично виникає і більшістю своїх напрямків стає відповіддю на реальні проблеми науки, зумовлені її бурхливим розвитком наприкінці XIX та в XX ст. Домінантні позиції серед цих напрямів посідає позитивізм (від лат. розіііуиз — позитивний), його основоположник О. Конт (1798— 1857) провадив ідею про те, що справжнє, і в цьому значенні «позитивне», знання про світ, в тому числі і про природу, дають лише спеціальні науки, або синтез їх. Що ж стосовно філософії, то вона неможлива як раціональна або подібна науці галузь пізнання специфічних для неї світоглядних, теоретико-пізнаваль-них, онтологічних проблем. Останні, зокрема основне питання філософії, були кваліфіковані як «метафізичні». До пережитків«метафізики» Конт відносив також претензії науки і філософії на пізнання причин і сутності тих явищ, які пізнаються, так як начебто в процесі пізнання законними будуть лише відповіді на запитання «як» мають місце явища, а не відповіді на запитання «чому», внаслідок яких причин мають місце явища. Тому, незважаючи на претензії дискредитувати розрізнення ідеалізму та матеріалізму як «метафізичне», Конт сам схилявся до позиції феноменологічного ідеалізму (від грецьк. рНаіпо-тепоп—те, що являється). Другою історичною формою позитивізму був емпіріокритицизм. Його засновники Е. Мах (1838—1916), Р. Аве-наріус (1843—1896) та їхні послідовники на основі ідеї першої історичної форми позитивізму про нейтральність «позитивної» філософії стосовно ідеалізму і матеріалізму запропонували своєрідну модель реалізації її. В основу пояснення світу вони поклали досвід, який фактично зводили до відчуттів і розглядали їх як нейтральні щодо ідеалізму та матеріалізму елементи досвіду. В аналізі революції в фізиці наприкінці XIX — на початку XX ст. для емпіріокритицизму характерні, з одного боку, абсолютизація відносності людських знань, яка фактично зводила нанівець претензії на об'єктивність знань і навіть саму можливість пізнавати бодай би елементи абсолютної істини, а з іншого —справедливе, хоч і в неадекватній формі виражене, підкреслення тієї реальної тенденції релятивізації наукових знань, яка стала суттєвою ознакою розвитку науки. Які ж гносеологічні джерела неопозитивізму? В 20-х роках XX ст. л о г і ч н і позитивісти «Віденського гуртка» (М Шлік Р. Карнап), а після другої світової війни група філософів у США (Р. Карнап, У. Куайн, К- Гемпель та інші) висунули й досліджували актуальну філософську проблему щодо ролі логіко-математичних методів та штучних математичних і логіко-математичних мов науки у процесі пізнання взагалі і при вирішенні філософських питань зокрема. Йшлося про евристичні можливості математичної логіки як нового етапу в розвитку формальної логіки, про роль «наочності» та наукових абстракцій у зв'язку з фізичною інтерпретацією неевклідової геометрії Рімана в теорії відносності А. Ейнштейна, а також у зв'язку з виникненням квантової механіки, теоретичний зміст якої був позбавлений «наочності», характерної для класичної фізики. Результати розв'язання цих проблем виявилися суперечливими, оскільки вони досліджувались в «одному пакеті» з третьою проблемою (яка, як з часом з'ясувалось, була псевдопроблемою) — доказом неможливості «метафізики», тобто філософії, як законної та раціональної сфери знання. Новою в підході логічних позитивістів до оцінки «метафізики» була кваліфікація філо- 132 • софських висловлювань як позбавлених смислу, як таких, що не мають пізнавального значення. За цим стояла стара позитивістська претензія — не лише довести, що філософія подолала і матеріалізм, і ідеалізм, а й позбавити філософію ряду традиційних для неї функцій. Вони зберегли за філософією єдину функцію — бути логічним аналізом мови й понять науки в першу чергу, а вже у зв'язку з цим — і мови, і понять повсякденного знання. Як підкреслював Р. Карнап, все, що залишилося від філософії, це вже і не теорія, і не твердження, а лише метод, а саме метод логічного аналізу. Як же вирішували вони поставлені проблеми? До яких наслідків це привело їх? Щоб відповісти на ці запитання, треба з'ясувати, в чому зміст їхніх уявлень про структуру наукового знання, які принципи були покладені ними в основу пояснень цієї структури. Твердження науки вони розуміли як висловлювання вчених (які поділяються на два різновиди — теоретичний та емпіричний), а цілісну структуру науки — як таку, що одержує своє раціональне пояснення завдяки двом принципам: 1) зведення, редукції, теоретичного знання до емпіричного; 2) чуттєвої, емпіричної перевірки, верифікації (від англ. уєгі-їісаііоп — перевірка, підтвердження) емпіричних висловлювань. Реалізація цих принципів припускала застосування апарату математичної логіки для аналізу значення, смислу висловлювань наукової теорії, а потім переформулювання їх на мові цієї логіки. А вже в такому вигляді по процедурах цієї ж логіки розумілась реалізація можливості зведення, редукції висловлювань теорії до емпіричних висловлювань. І якщо останні не піддаються чуттєвій верифікації, тобто підтвердженню в досвіді, то стане ясним, які висловлювання в науці є істинними, а які позбавлені смислу, зокрема «метафізичні». Таким був задум. А що ж сталося в результаті спроб реалізувати програму? Для наочності розглянемо таблицю, в якій порівнюються матеріалістична і логіко-позитивістська оцінки значення різних видів висловлювань. Позначимо: О — осмислене наукове висловлювання; І — істинне; X — хибне; Н — неосмислене, тобто позбавлене наукового смислу.
Як свідчить аналіз таблиці, застосування логіко-позитивіст-ських принципів призводить до антинаукових висновків, бо відносить наукові та істинні висловлювання (2), (4) і (5) до класу позбавлених смислу в силу такого позитивістського аргументу, що окремий суб'єкт не може перевірити їх своїми відчуттями, «порівняти» з ними. Останні розуміють при цьому як основу досвіду, емпіричного знання. Звертає на себе увагу наукова і філософська нейтральність логічного позитивізму щодо релігійно-ідеалістичного висловлювання (3). ("Однак з'ясувалося, що принципи логічного позитивізму неможливо реалізувати. Зведення теоретичного знання до емпіричного неможливе в зв'язку з тим, що неможливо уявити закони науки як такі, що можуть бути логічно зведені до емпіричних висловлювань в силу їх якісної відмінності від останніх^ Принцип же чуттєвої верифікації як загальний теоретичний принцип не піддається верифікації. Незважаючи на це логічні позитивісти намагалися відстояти свої оцінки науки і «метафізики» завдяки лібералізації власних принципів або певної зміни вигляду їх. Всупереч претензіям на філософську «нейтральність» склалася суб'єктивно-ідеалістична концепція науки. Наукові теорії відтепер розглядаються як умовні теоретичні конструкції, які приймаються згідно зі згодою (конвенцією), а надалі лише емпірично тлумачаться як зручний опис чуттєвих переживань, чуттєвого досвіду людини. З початку 70-х років XX ст., на грунті ідей критичного раціоналізму К.. Поппера, складається постпозитивізм як вираз бажання подолати цілий ряд недоліків логічного позитивізму (нігілізм щодо філософії як своєрідного знання («метафізики»), антиісторизм, абсолютизацію можливостей формальної логіки в пізнанні і, нарешті, розуміння ролі емпіричних висловлювань як незалежної від теорії мови науки). «Критичний раціоналізм» Поппера — це розвиток ідей, які виникли у нього ще в 30-ті роки. Тоді він запропонував замість принципу верифікації принцип спростування (фальсифікації) теоретичних положень як спосіб перевірки достовірності теорії. Цей принцип було введено на основі гіпотетико-дєдуктивної моделі будови наукового знання. Згідно з цією моделлю в основі науки лежать гіпотези, із яких за методом дедукції виводяться висновки, які підлягають емпіричному спростуванню. Ці нововведення не вивели Поппера за межі неопозитивізму, незважаючи на їхнє раціональне зерно — врахування ролі гіпотез у науці та можливість спростування їх. Проте ключовою в «критичному раціоналізмі» була ідея «несумірності» різних історичних етапів пізнання. Воча, а також ідея американського історика науки і філософа Т. Куна про раціональну непорівнянність принципів, парадигм (зразків) історично різних типів знання, лягли в основу обговорення проблем співвідношення старого і нового знання в процесі наукових революцій. Хоча Поппер у принципі несумірності наукових теорій, а Кун у положенні про непорівнянність зразків-парадигм побудови різних теорій й поставили реальну філософську проблему (необхідність уточнення критеріїв порівняння змісту старих і нових теорій), рішення її вони дали однобічно-релятивістське. Вони «створили» прірву між різними етапами наукових революцій, а це привело їх на позиції однобічного філософського плюралізму — до визнання однакових можг ливостей різних філософських концепцій в оцінці науки., У реабілітації ролі «метафізики», тобто філософії, як суттєвого пізнавального компонента наукового знання, найбільшого успіху досяг І. Лакатос, який включив «метафізику» як необхідний елемент у дослідницькі програми вчених. При цьому особливості науки і філософії не були пояснені, а питання про спадкоємність філософських знань залишилося відкритим у зв'язку з тим, що не були наведені критерії порівняння їх. Це сталося значною мірою в зв'язку з тим, що виявились аж ніяк не суб'єктивні труднощі пошуку критеріїв оцінки особливостей взаємодії філософії і науки. А від наслідків цих пошуків залежать характер відповіді на питання: «Що таке філософія сьогодні?». Ці критерії не є сьогодні тривіальними, самоочевидними і для інших філософських учень. Перед лицем мінливого характеру цілісності, складу та функцій науки і філософії зокрема, ці критерії не статичні. Якщо питання про статус філософії Кант намагався вирішити шляхом пошуку метафізичних апріорних синтетичних суджень і, не знайшовши їх, наділив філософію регу-лятивною функцією щодо науки, моралі тощо, то сьогодні проблемне поле пошуку рішення і ширше, і складніше не лише завдяки гігантському зростанню масиву різноманітних наук, зокрема міждисциплінарних (фізична хімія, космічна біологія тощо), а й внаслідок стрімкої динаміки революційних змін в науці і філософії. Врахування цих обставин дає змогу пролити світло і на те, що саме позитивного внесли позитивісти та постпозити-вісти у розвиток науки і філософії, особливо в методологію науки, і на той раціональний підтекст, який міститься навіть у тих їхніх висновках, які не прийнятні. З усім цим пов'язана актуальність питань щодо різновидів філософського знання, типології зв'язків науки і філософії, впливу її на наукову діяльність. Чи знаходиться філософія «понад» звичайним знанням і наукою як теоретичний компас їх, чи вона входить «у» них як суттєвий або випадковий компонент, нарешті, чи закладена вона «під» науку, а в деяких випадках і під звичайне знання як важливий системоорганізуючий елемент наукової пізнавальної діяльності та звичайного знання? — все це не випадкові питання. Серед значної частини вітчизняних та західних філософів складається впевненість у тому, що водночас функціонують всі ці філософські ролі. Існує статус «під» як система категорій культури, складовою частиною якої є філософсько-категоріальний арсенал, створений попередніми поколіннями людей. Незалежно від усвідомлення його, він не може бути усунений саме як частина соціокультур^-ної детермінації науки. Є статус «в» як робочий, прагматичний аспект повсякденного або наукового пізнавального процесу, коли у вирішенні пізнавальних задач усвідомлено чи несвідомо, явно чи неявно використовуються категорії і методи науки і філосо-фії. Є, нарешті, статус «над» як свідомо пропонований або прийнятний «азімут», система філософсько-теоретичних категорій і ціннісних настанов, згідно з якими нормативно слід створювати науку або розв'язувати проблеми життя. Лише статус «над» є безумовним, адекватним виразом явного філософського знання. Постпозитивісти, реабілітуючи «метафізику» як особливий різновид раціонального знання, внесли значний внесок у розробку проблеми соціокультурної детермінації науки, хоча робиться це непослідовно. Т.~ Кун заявляв, що його скептицизм відноситься до «філософської позиції взагалі»'. І. Лакатос, розглядаючи науково-дослідницькі програми вчених, з'ясував деякі механізми взаємодії філософії і науки в самій науці. До здобутків філософів-позитивістів належать ре- Кун Т. Структура научньїх революций.—М., 1^75.— С. 18. зультати дослідження меж і можливих різновидів формалізації науки й інших галузей знання. Тільки на основі досвіду вирішення цієї проблеми, в тому числі і у зв'язку із розрізненням теорії та метатеорії, сформулював свій видатний науковий і філософський висновок К. Гедель (1906—1978) про неможливість повної формалізації принаймні досить складних систем знань. А створення семіотики — науки про знакові системи — результат праці багатьох позитивістів, зокрема Р. Карнапа (1891 — 1970), одного з видатних логіків XX ст. Результати їх досліджень мають не лише конкретно-наукове, а й філософське значення. Саме вони лягли в основу створення сучасних штучних кібернетичних мов. Різні напрями неопозитивізму XX ст. формувалися значною мірою під впливом двох головних досліджень австро-англій-ського філософа Л. Вітгенштейна (1889—1951) — «Логіко-філо-софського трактату» (1921 р.) і «Філософських досліджень» (1953). (Остання робота вийшла друком після смерті автора.) Перша з них поряд з роботами Б. Рассела справила значний вплив на виникнення «Віденського гуртка» і взагалі логічного позитивізму, а друга — на формування лінгвістичного позитивізму. Афористичний характер праць Вітгенштейна, особливості його особи створили ореол надзвичайної загадковості, таємничості його поглядів. Суперечливість оцінок поглядів Вітгенштейна спричинена й антиномічністю самої філософії як знання, з одного боку, вірування — з іншого. Антиномічність філософії виявляється так само у співвідношенні головних її вимірів та їхніх генетичних джерел. То —антиномії теорії пізнання й розмаїття реальних пізнавальних форм; теоретичного світогляду й тих, багато в дечому конкуруючих, а інколи і заперечливих форм свідомості, що складаються і під впливом окремих наук, релігійних учень, і під впливом різноманітних (у тому числі історичних) типів буденного знання; філософської методології і конкретних методів пізнавальної і практичної діяльності людей. Сьогодні, як і тисячу років тому, людство намагається розв'язати такі філософські проблеми, як можливість і шляхи створення універсального моністичного світогляду; реальність і потенції родового людського знання; істинність не лише природних, а й людських всезагальних форм буття; можливості здійснення і реалізації всезагальної методології пізнання світу. Різні філософські школи дають нині відповіді на ці питання: універсальний моністичний світогляд і можливий, і утопічний; знання як родовий атрибут людства і реальне, і позірне; універсальна філософська методологія і здійсненна, і фантастична. Ці полярнівідповіді з неминучою однобічністю взаємозаперечення не враховують відносності протилежних тез. Монізм універсального філософського світогляду є утопією тоді, коли догматично претендує на позаісторичну непогрішиму істину. Проте він не лише можливий, а й реальний, якщо виявляється у «знятті» свого аИег е^о, у зіставленні й синтезі змісту плюралізму світоглядних, у тому числі й філософських, пошуків. Така ж ситуація і з антиномічністю співвідношень реальності й ілюзорності родового людського знання, істинності й позірності всезагальних форм буття природи і людини, здійсненності і фантастичності універсальної філософської методології. Філософія Л. Вітгенштейна як у «ранній», так і в «пізній» період його творчості відбила складність постановки і спроб розв'язання низки ключових філософських антиномій. Світоглядні пошуки Вітгенштейна означені надзвичайною емоційною напругою, усвідомленням трагічної безвиході, в якій, на його думку, опинилося суспільство. В 1921 р., через три роки після завершення «Трактату», він писав: «Життя своє я мав покласти на добро, мав би я стати зіркою. А я захряснув на землі і помалу тепер пропадаю. Життя моє, по суті, зробилося безглуздим і тому геть сповнене пустих епізодів»2. У чому основний зміст філософської програми «Логіко-філо-софського трактату»? Це суперечливе поєднання анпшетафізич-ної і п/гометафізичної розробки докорінних проблем теоретичної філософії. Позитивістське резюме програми Вітгенштейна полягає у висновку, що «правильний метод філософії мав би бути такий: не казати нічого, крім того, що може бути сказане,— отже, крім речень природознавства, себто того, що не має нічого спільного з філософією,— і відтак завжди, коли хто-не-будь схоче сказати щось метафізичне, показати йому, що він не дав жодного значення деяким знакам у своїх реченнях»3. У чому ж докорінна відмінність філософської програми «Трактату» від тлумачення її автором? Насамперед у тому, що Віт-генштейн вбачав вихід із суперечностей програми у твердженні, що його праця складається з двох частин: тієї, що написана, включаючи всі філософсько-метафізичні тези, і тієї, що не написана. Першу — «метафізичну» —можна відкинути як «драбину», завдяки якій ми дещо підносимося до етичного і взагалі ціннісного бачення світу. Саме це бачення світу, тобто того, що мовою не можна передати, а лише можна показати, іншими .■. 2 Цит. за: Нири К. Философская мнсль в Австро-Венгрии,—М., 1987.— С. 69. 3 Витгенштейн Л. Логико-философский трактат.— М., 1958.— 6.53. словами — обіцянка створити особливий недискурсивний спосіб сприйняття етичної картини світу, найменш зміг реалізувати Вітгенштейн. Найбільші його здобутки припадають на «метафізичну», тобто філософсько-теоретичну, частину «Трактату». Справді, філософські відкриття «Трактату» саме й пов'язані з гносеологічними, онтологічними і методологічними висновками, що зробив їх Вітгенштейн на підставі глибокого, по суті, революційного осмислення нового статусу логіки в процесі вивчення взаємозв'язків мови і людського пізнання. Спираючись на логічні, математичні і філософські ідеї Г. Фреге та Б. Рассе-ла, Вітгенштейн розробив образну теорію мови, що відображає дійсність. Істотним елементом цієї концепції є обгрунтування ідеї мови-знання як такої кореляції логіко-мовних засобів вираження знання і самого знання, для якої характерна їхня взаємна детермінація. То було відкриття за своїм духом, глибинним діалектичним підґрунтям аналогічне відкриттю А. Ейнштейном єдиного простору-часу у теорії відносності. Так званий «пізній» Вітгенштейн періоду написання «Філософських досліджень» переорієнтовується на аналіз повсякденної мови, спростування «метафізики» (філософського знання) як мовної хвороби, порушення норм, правил використання звичайної мови як гетерогенної суміші різних «мовних ігор». Функція філософії терапевтична — попередження можливості філософських висловлювань: «Філософія — то засіб боротьби проти потьмарення нашого розуму за допомогою мови»; «Філософські проблеми виникають тоді, коли мова йде на відпочинок» 4. Новаторська філософська значущість «Досліджень» Вітгенштейна полягає в тому, що він фактично дав низку ключових ідей і безліч плідних спостережень щодо тієї міждисциплінарної галузі вивчення щоденної мови, що означена як прагматика. Тупики явно нігілістичної позиції Вітгенштейна щодо принципової можливості раціонального філософського знання породили в лінгвістичному позитивізмі тенденції реабілітації «метафізики». Найхарактернішою в цьому відношенні є «описова метафізика» П. Ф. Стросона. Він обґрунтовує ідею про наявність у повсякденній мові єдиної понятійної схеми, в основі якої лежать специфічні риси мови, здатні виявляти фундаментальні особливості емпіричної реальності. Світ емпіричної реальності, згідно з Стросоном, це світ одиничностей: поодиноких речей, осіб, подій. Крім того, сама мова — це певним чином втілена в ній понятійна схема, каркас, в якому центральне місце посідають поняття «матеріальні речі» та «особи» як базові «одинич- 4 Шііепвіеіп І. РЬііозорЬісаі .—ОхГоггі, 1953.—§ 108; § 38. ності». їхній базовий характер наперед визначено вимогою здійснення мовної дії, «референції, яка ототожнює», як універ- / сальної умови можливості мовної комунікації, спілкування між людьми. Це спілкування розуміється як застосування мови, як комунікація «того, що говорить, з тим, хто слухає». Стросон визначає необхідність визнання двох головних онтологічних категорій — «матеріальних речей» та «особистостей». Подібно до категорії «мовних ігор» у «пізнього» Вітгенштейна категорія «референція одиничностей, що ототожнює», у Стросона є пег-уіі$ ргоЬапсіі, тобто основою філософських висновків. Саме через призму змісту і функцій цієї категорії він намагається пояснити такі три аспекти своєї концепції, які відповідають світу, знанню та мові (онтологічний, гносеологічний та комунікаційний). Основну увагу Стросон приділяє з'ясуванню відношення і зв'язку явищ і речей у світі (онтологія) з особливостями людських понять (гносеологія) і з особливостями передачі інформації про світ та знання засобами мови (комунікація). Комунікативний аспект у Стросона став головним при визначенні змісту категорії «референції, що ототожнює». Ця обставина, а також те, що мова як засіб комунікації обмежується Стросо-ном рамками звичайної мови, визначили особливості його метафізики. Комунікативна функція мови, тобто функція спілкування, обміну думками, передбачає, що в процесі спілкування передається певне повідомлення, інформація. Оскільки у випадку стро-сонівської метафізики мається на увазі «онтологія» мови *, то слід було б очікувати, що не лише в процесі мовного спілкування, а й незалежно від нього ця «онтологія» виявиться якоюсь мірою залежною, похідною від онтологічних рис навколишнього світу, а в зв'язку з цим і пізнавального процесу — процесу відображення цього світу. І це знайшло б свій вираз у мовній комунікації. Стросон підкреслює, що в своїй метафізиці він виходить, по-перше, з того, що уявлення про первинність існування речей та осіб грунтується на «тому, в що ми віримо на основі інстинкту», по-друге, на тому, що «важко побачити, як такі вірування могли б бути доведеними, крім як зазначати погодженість їх з понятійною схемою, якою ми оперуємо, крім як указувати на те, що в них відображається ця схема» 5. Ха- * «Онтологія» мови — це не лише риси, особливості онтології реального світу, які в принципі можуть бути виражені в тій чи іншій звичайній або штучній мові, а й такі «онтологічні» припущення щодо рис реального світу, які притаманні мовам, особливо штучним. 6 Зігахазоп Р. Р. Іпйіуійиаіб. Ап Еввау іп Вевсгірііуе МеіарЬузісв.— Охіогд, 1961—Р. 247. рактер цих пояснень близький до філософських традицій Д. Юма, в дусі яких Стросон і розуміє терміни «інстинкт» та «вірування»: уявлення про об'єктивність речей зводиться до інстинктивних вірувань. Гносеологічна позиція при визначенні характеру й питомої ваги логіко-мовного апарата в детермінації результатів мислення може бути матеріалістичною, ідеалістичною або проміжною, компромісною. В останньому випадку можливий схожий на кантіанський варіант вирішення проблеми—визнання апріорної логіко-мовної детермінації результатів мислення при одноразовому визнанні об'єктивності «речей в собі». Близькість описової метафізики Стросона до останнього варіанта слід враховувати і у зв'язку з тим, що він визначає свою лінію, направленість дослідження як постановку питань, які за формою, а частково і за змістом нагадують кантівські питання.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 490; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |