КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософський структуралізм
Як антитезу вирішення антропологічних проблем філософією екзистенціалізму слід розцінювати філософський структуралізм. Оскільки цю школу представляли переважно французькі вчені і філософи, то в такому розумінні її було б доцільно назвати французьким філософським структуралізмом. Однак зважаючи на те, що генетичні витоки деяких ключових ідей цієї школи формувались і за межами Франції і вплив її був там значний, особливо в США, школа названа саме філософським структуралізмом. Головні представники цієї школи — французький етнолог і філософ К. Леві-Строс, філософи М. Фуко, Ж. Лакан, літературознавець Р. Барт. Вихідцем її був також один із засновників філософського напряму постмодернізму Жак Дерріда. Основним джерелом розробки методології філософського структуралізму була структурна лінгвістика і насамперед теоретичні настанови швейцарського лінгвіста Фердинанда де Соссюра (1857—1913). Новаторство останнього полягало в обгрунтуванні системно-структурного підходу до вивчення мови як знакової системи, що підкоряється своєму особистому внутрішньому порядку. Врахування цієї обставини дало змогу Соссюру значною мірою «розвантажити» процес пізнання мови від блукання по «джунглях» несистематизованих емпіричних фактів використання мови. З цією метою він увів принципові дихотомічні розрізнення внутрішньої і зовнішньої лінгвістики, мови та мовлення (розмови), синхронії та діахронії. На відміну від порівняльно-історичного мовознавства Соссюр поставив перед собою мету дослідити мову в її сучасному стані, виділивши такий аспект її, як одночасність, тобто синхронний аспект. Він не заперечував необхідності врахування аспекту змін, розвитку мови, тобто діахронії. Водночас Соссюр наполягав на тому, що саме завдяки синхронному підходу до вивчення мови можна осягнути такі її суттєві риси, які недоступні діахронічній лінгвістиці. Щодо розрізнення мови та мовлення, то воно дає змогу чітко зафіксувати своєрідність як сфери загального, обов'язкового, так і сфери мінливого, індивідуального. «Перша сфера,— підкреслює М. М. Грецький,— мова... сукупність правил (код), котрим кожний індивід, що користується цією мовою, повинен підкорятися. Друга галузь — мовлення, сукупність реальних фраз (повідомлень), в якій серед багатьох варіантів має місце вибір, що залежить від індивіда» '. Поняттям внутрішньої лінгвістики, які він вважав корелятивними щодо понять мови і син- 1 Грецкий М. Н. Французский структурализм.— М., 1971.— С. 12. хронії, визначаються як суттєві внутрішні механізми функціонування мови. У розробці і збагаченні методології структурної лінгвістики брали активну участь Празький лінгвістичний гурток, Копенгагенська школа глосематики та американська школа дескриптивної лінгвістики. Структурна лінгвістика виявилась досить плідною: істотним був її внесок у дослідження в сфері машинного перекладу з однієї мови на інші, у створення й застосування штучних мов, необхідних для функціонування кібернетичних машин. Особливістю розвитку структурної лінгвістики у Франції було те, що ідеї та методологія її були використані для обгрунтування об'єктивного підходу до дослідження неусвідомлених як окремими людьми, так і історичними спільностями людей структур відносин у різних галузях соціально-культурної дійсності."За загальною методологією структурного методу в різних сукупностях об'єктів виділяються однотипні структури, побудовані на основі однотипних відносин між однотипними елементами, а центр уваги зміщується на евристичні потенції знання саме як інваріантних відносин, тобто йдеться про відносини, що зберігаються у досліджуваних об'єктів під час їх перетворень. Саме ці особливості структурної методології врахував К. Ле-ві-Строс при дослідженні шлюбно-родинних відносин, ритуалів, міфів, культурного і ментального життя первісних племен у цілому. Використовуючи «бінарні опозиції» (природа — культура, рослинне — тваринне, сире — варене та ін.) і деякі прийоми теорії інформації, синтезуючи методологію структурної лінгвістики з проблемним полем культурної антропології, він дійшов висновку, що «з найбільш теоретичної точки зору мова є також умовою культури тією мірою, якою остання володіє будовою, подібною до будови мови. І та й друга створюються шляхом опозицій і кореляцій, іншими словами — логічних відносин. Таким чином, мову можна розглядати як фундамент для встановлення на його основі структур, іноді й більш складних, але аналогічного типу, відповідних культурі, яка розглядається в різних аспектах» 2. За Леві-Стросом, шлях до вивчення соціокультурних явищ визначається трьома закономірностями: 1) вивчати слова та вчинки людей і рухатись у напрямку до з'ясування їхніх структурних елементів та відносин; 2) у пізнанні рухатись від свідомості людей до виявлення структури безсвідомої сфери; 3) від знання часткового до знання універсальних законів. Вивчаючи правила шлюбів, термінологію родинних відносин, тотемізм, мі- 2 Леви-Строс К- Структурная антропология.— М., 1985.—С. 65. фи тощо, він дійшов висновку, що звичаї і норми культури є своєрідні мови, що в кожній із зазначених сфер відкриваються відносини, аналогічні до обміну повідомленнями, інформацією. В аналізі цих відносин К. Леві-Строс виявляє приховані фундаментальні відносини щодо обміну жінками як форму закріплення дружніх зв'язків у племінній структурі суспільства. З цим висновком не погоджуються багато етнографів та етнологів. Основний вплив К- Леві-Строса виявився не стільки в сфері його конкретно-наукових висновків, скільки в сфері перебудови філософської методології вивчення культурної антропології людини. На відміну від філософської методології екзистенціалізму, в якому дослідження людини, її свідомості та безсвідомого здійснювались на грунті заперечення істотної ролі механізмів і законів об'єктивної детермінації згаданих вище сфер, К- Леві-Строс, а згодом і М. Фуко внесли значний вклад у цілком виправданий пошук плідних, ще не відкритих наукою і філософією нових методів об'єктивного обгрунтування змісту та структури свідомості, безсвідомого та споріднених з ними явищ культури. Звичайно, адекватним і природі культури, і природі свідомого та безсвідомого було б гармонійне поєднання об'єктивних і суб'єктивних, рефлексійних методів вивчення їх з усвідомленням їхніх меж та можливостей взаємодоповнення. Однак так історично склалося, що однобічність перебільшення можливостей кожного із згаданих методів була істотною рисою не тільки екзистенціалізму, а й філософії структуралізму. Це характерно для поглядів і К. Леві-Строса, і М. Фуко. У пошуках того спільного, суттєвого, що належить усім людям і культурам, К- Леві-Строс приходить до ідеї надраціо-налізму як виразу гармонії чуттєвих та раціональних компонентів, яка була втрачена сучасною європейською цивілізацією, але збережена первісно-міфологічним мисленням. Водночас надра-ціоналізм французького вченого і філософа був зосереджений головним чином на пошуках загального, однакового, колективного в свідомості та в безсвідомому людей. «...Не слід покладати,— пише М. Я. Дараган,— що це безсвідоме знаходиться десь поза розумом. У тотемізмі, міфології Леві-Строс шукає насамперед ментальні структури — не усвідомлені самою людиною закони мислення... Ці закони не усвідомлюються, але вони задані соціумом і неухильно виконуються. Безсвідоме, за Леві-Стросом, є соціальним, звідси і його термін «колективне безсвідоме», який використовують й інші вчені»3. У понятті «ко- 3 Дараган Н. Я. Предмет и метод исследования в «структурной антро-пологии» К. Леви-Строса // Пути развития зарубежной зтнологии — М 1983 — С. 29. лективне безсвідоме» закладено ключ до розуміння того, що в цьому разі не використовується термін «підсвідоме». Останній пов'язаний з ученням 3. Фрейда, згідно з яким підсвідоме є завжди індивідуальне, а його образи зумовлені особистим досвідом, пристрастями, індивідуальною психікою, яка позбавлена ментального змісту. Випадіння з кола інтересів К. Леві-Строса проблеми якісної своєрідності, певної, хоча й відносної, самостійності індивідуальних вимірів людської свідомості та безсвідомого позначилось на його переосмисленні філософських ідей І. Канта. Це зафіксовано в такому загальноприйнятому діагнозі змісту філо: софських поглядів К. Леві-Строса: «Кантіанство без трансцендентального суб'єкта». Кантівське поняття «трансцендентального» пов'язане з визнанням не лише апріорних форм чуттєвого споглядання і категорій розсудку, а й апріорності законів моралі, ідей розуму. З яких би позицій не критикували Канта за те, що в ученні про ідеї розуму з позицій агностицизму він проголошує неможливість пізнання позадосвідної сфери — ноуменів, саме його думка про регулятивно синтезуючу роль мислення щодо конкретно-наукових знань була велетенським теоретичним надбанням. У цьому вченні була закріплена важлива теза про якісну відмінність філософського мислення («трансцендентальна метафізика») від конкретного знання і теза про те, що суб'єкт, тобто людина, є найвищим щаблем у градації буття. В цьому розумінні «трансцендентальний суб'єкт» Канта неможливо просто відкинути — йому треба запропонувати позитивну альтернативу. У К. Леві-Строса такої не знайшлося. Ця тенденція «пожирання» людини, її особистості об'єктивними механізмами детермінації свідомості людей знайшла свій найбільш яскравий вираз у філософських поглядах М. Фуко. Мішель Фуко (1926—1984) сприйняв настанови структурного аналізу в процесі вивчення історії. Останню він розглядав як послідовність дискретних (в інтервалі конкретного простору та часу), якісно відмінних етапів життя суспільства. Саме синхронність як вираз однотипності існування суспільства в кожному історичному інтервалі М. Фуко протиставляє методології розуміння суспільства як безперервного процесу послідовності подій. Основними категоріальними елементами його філософсько-методологічного арсеналу є: структура, мова, речі (або предмети) та безсвідоме. Як же «працюють» ці категорії? Відповідь на це запитання М. Фуко дає найбільш ретельно в перший період своєї творчості (60-і роки) у книзі «Слова та речі: Археологія гуманітарних наук» (1966 р.). Категорією «археологія знання» він позначає такий аналіз структури «пластів», «шарів» культурно- історичного буття суспільства, в якому ієрархічно виділяються глибинний, не усвідомлений людьми «пласт» (безсвідоме), та поверховий, який люди усвідомлюють, але неадекватно. «...Речі,— підкреслює Фуко,— можуть поставати перед уявою лише з глибини цієї товщі, яка увійшла в саму себе»4. Щоб усвідомити характер детермінації глибинним, безсві-домим «пластом» усього того, що лежить на поверхні культурно-історичних подій, слід з'ясувати епістему, яка відображає зміст і творчу роль глибинного «пласта». Як слушно зазначає К. Ра-кевскіс, ця категорія «...проявляє себе і як невловима сфера детермінізмів, які створюють те, що Фуко назвав «позитивним безсвідомим пізнанням». Вона репрезентує поле епістемологіч-них можливостей, які структуровані таким чином, що детермінують особистий спосіб пізнання в даній культурі або епосі» 5. Виявити своєрідність епістеми кожної історичної епохи означає осягнути механізми детермінації основних взаємопов'язаних сфер діяльності суспільства: пізнавальної, правової, економічної, художньо-естетичної, мовної та ін. Основне поле механізмів епістемної детермінації перелічених сфер — це поле детермінації культури епохи. В історії західноєвропейської культури Фуко виділяє три епістеми, які відповідно символізують три епохи — Ренесанс (XV—XVI ст.), класичний раціоналізм (XVII—XVIII ст.) і сучасність (з початку XIX ст.). Основою для порівняння і протиставлення їх є співвідношення слів та речей і відповідні їм механізми функціонування мови в культурі. Згідно з епістемою Ренесансу слова розглядаються як речі. В класичному раціоналізмі вони зіставляються між собою в мисленні за принципом репрезентування в людських уявленнях. Починаючи з XIX ст., емпіричні дані, які фіксуються людиною, виступають як суто поверхове свічення над прихованою глибиною нової епістеми. У чому ж якісна відмінність нової епістеми? В той час як попередні епохи виділяли єдині для історії феномени («великий зв'язок буття», «голос народу», «досконалість людини»), епісте-ма сучасної епохи детермінує розсіювальну, дисперсивну практику життя і пізнавальних процесів суспільства у множинності дискретних сфер. Для сучасної епістеми такими головними сферами практики і пізнання є, згідно з М. Фуко, життя, праця, мова. Саме вони є основою можливості розвитку сучасних наук— біології, політичної економії та лінгвістики., Сучасна епі- 4 Фуко Житель. Слова и вещи: Археология гуманитарннх наук.— М., 1977.—С. 331. 5 КасеивкІ5 Кагіів. МісЬеі Роисоиіі апй ЗиЬуегзіоп о! Іпіеііесі.— НЬаса; и— 1967,— Р. 59. стема кардинально змінює характер адекватних оцінок природи, суспільства, людини, пізнання, речей, мови та філософії. Н. С. Автономова дає резюме щодо цих головних переоцінок: «Тут йдеться 1) не про істину, а про буття; не про те, як можливі істинні судження, а про те, як думка може існувати в тому, що саме по собі не є думкою; 2) не про природу, а про людину; 3) не про можливості пізнання, а про можливості «помилятися», тобто певний час мати в свідомості неусвідомлені змісти; 4) не про необґрунтованість філософії перед лицем науки, а про можливості філософського усвідомлення тієї сфери досвіду, де людина спочатку «не пізнає себе»6. Методи переоцінки випливають із самої природи сучасної епістеми і грунтуються на таких трьох критеріях: формування, кореляція, трансформація. Про що йдеться, коли ми зіставляємо зміст основних переоцінок з критеріями змісту операцій з переоцінки? Дати відповідь на це запитання доцільно у вигляді прикладів того, як сам Фуко на-чмагається за допомогою сформульованих ним критеріїв переосмислити сучасну епоху. Перехід від класичної до сучасної епохи Фуко проголошує (досить парадоксально) водночас як «появу людини» в історії і як кінець її, смерть. Відмінність попередніх епістем від сучасної полягає в тому, що критерій формування поглядів на людину не був пов'язаний з критеріями кореляції та трансформації. На думку Фуко, історично це було зумовлене однобічністю життя людей (і ототожненням їхнього місця в житті з місцем космічних або суто природних істот), нерозвиненістю економічної сфери взаємодії їх, а також форм соціальної взаємодії, практики спілкування, основною віссю якої є мова. Звідси спрощені, але відповідні до умов свого часу уявлення про те, що природа природи є тотожною природі людини, що процес пізнання — це процес ясного і чіткого усвідомлення прозорих для людської думки універсальних істин або Істини з великої букви. Інша справа сучасність. Ускладнення і виникнення якісно нових сфер суспільного спілкування та відповідних до них форм досвіду потребують врахування не лише епістемних чинників кожної із згаданих вище сфер і форм (критерій формування), а й характеру їхньої взаємодії (критерій кореляції), напрямку, «вектора» їхнього руху (критерій трансформації). Тепер настав час визначити характер принципових висновків Фуко щодо сучасних взаємовідносин людини і суспільства та прогнозів на майбутнє. В розділі «Аналітика сучасного людського буття» він підкреслює, що саме сучасна епістема завдяки в Автономова Н. С. Философские проблеми структурного анализа в гу-манитарньїх науках.— М., 1977.—С. 60—61.
універсальній кореляції сфер життя людини, завдяки особливостям виробництва, тіла людини, її бажань та мови створює умови для народження людини. Йдеться, звичайно, не про фізіологічне народження, а про сприйняття людиною нових обставин свого існування і самої себе як таких, що вперше в історії людства дають можливість осягнути себе саме як людину. Навіщо ж народжується, людина? Саме для того, щоб осягнути неминучість своєї смерті. Як же виникла ця парадоксальна ситуація: людина вперше, наголошує Фуко, в історії з'являється на початку XIX ст. для того, щоб у другій половині XX ст. усвідомити фатальну приреченість на зникнення? Значною мірою це зумовлене не тільки анонімною (існуючою без будь-якого впливу можливостей свідомого втручання людей) природою сучасної епістеми, а й характером критики Фуко гуманізму. Щодо панування класичної епістеми, то, пише він, «відомо... яку роль відіграла вона в одушевленні різних гуманізмів з їх втомленою доброзичливістю; відомо також, як вона ж відродила утопії загального звершення» 7. Фуко відкинув проект гуманістичного оновлення суспільства К. Маркса і полеміку його з Рікардо як «бурю в стакані води». З філософсько-методологічних позицій неприйняття Фуко ідеалів гуманізму випливає органічно, бо якщо структура і зміст епістем історично мінливі, то з цією настановою ніяк не можна узгодити ні гуманізм французького просвітництва і матеріалізму XVIII ст., ні проект гуманізму Маркса, ні інші проекти гуманізму. В першому випадку тому, що французький варіант гуманізму був пов'язаний з визнанням вічної, надісторичної (а тому справедливої для всіх часів) природи людини, яка завжди потенційно або реально характеризується здатністю людей осягнути принципи своєї природи: свободу, рівність і братерство. В інших випадках обгрунтування гуманізму здійснювалось також з методологічних позицій, чужих для Фуко, тобто з позицій визнання наслідування якісно різними епохами реальної історії однотипних ідей гуманізму, прикладом яких, до речі, є загальнолюдські цінності. Заперечуючи висновки Фуко, слід підкреслити, що гуманістична альтернатива виходу людства з кризової ситуації (зокрема невирішеності глобальних проблем)—це така сама реальність у діяльності прогресивних^ справді демократичних сил, як і реальність обгрунтованості різних, хоча й далеко не всіх проектів гуманізації суспільства. XIX Всесвітній філософський конгрес, у роботі якого брали участь понад 50 філософів України, 7 Фуко Мишель. Слова и вещи: Археология гуманитарнмх наук.— С. 344. зосередив основну увагу на обговоренні й розробці філософських проектів гуманістичного вибору людством свого майбутнього. Заради справедливості слід звернути увагу і на те, що у Фуко і в «Словах і речах», і особливо у «Волі до знання» (1976 р.), хоча й не дуже впевнено і логічно, але простежуються мотиви гуманізму: «Для сучасного досвіду сама можливість укріпити людину в знанні, сама поява цього нового образу в полі епістеми передбачає певний імператив, збуджуючи нашу думку зсередини. Не так уже й важливо, чи у формі моралі, політики, гуманізму, відчуття відповідальності перед долею Заходу, чи просто у формі усвідомлення того, що ти —виконавець історії» 8. Для філософської методології Фуко в цілому характерні тенденції приниження- статусу філософії, суверенності пізнавального процесу. В «Археології пізнання» (1969 р.) він поєднує в корелятивній парі поняття «влада» і «пізнання» і утворює синтетичне поняття «влада/пізнання», наполягаючи на тому, що істина «виробляється лише завдяки множинності форм пригнічення... Кожне суспільство має власний режим істини, свою «загальну політику» істини»9. Звичайно, така універсальна праг-матизація істини не залишає місця вільному пошуку об'єктивної істини суверенним суб'єктом пізнання. Через таку прагматиза-цію Фуко не тільки відкидає філософсько-теоретичні (метафізичні) концепції Декарта і Канта, а й не бачить можливості створення сучасної «метафізики». Замість цього він пропонує критично-філософську історіографію. Тому цілком слушно у передмові до збірки філософських творів під характерною назвою «Після філософії: кінець чи трансформація?» зазначається: «Мислителі кінця філософії явно протистоять продовженню теоретичної філософії будь-якими засобами. Генеалогія Фуко, де-конструкція Дерріда, паралогізм Ліотара — все це пропозиції більше практиків, ніж теоретиків» 10. Ми ще зустрінемось з поглядами двох останніх філософів, перший з яких формувався спочатку як прихильник філософського структуралізму. Сьогодні обидва є представниками нового напряму — філософії постмодернізму. 8 Фуко Мишель. Слова и вещи.— С. 420. 9 Роисоиіі М. Ро\уєг / Кпоауієгїєє: Зеіесіесі Іпіепледа апгі Оіїіегв ЧУгі-ііпдз.—N. V., 1980.—Р. 13. 10 Баупея К., ВосНтап І., МсСагіу Тії. Оепегаї Іпігодисііоп // Аіїег РЬі-іозорЬу. Епсі ог Тгапзіогтаііоп?— СатЬгі(і§е (Мазз.); Ь., 1987.— Р. 15.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 1834; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |