Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Матерія» — це філософська категорія, яка позначає об'єк­тивну реальність, що її відображує людина в своїх відчуттях, але від них не залежну




Матерія

У категорії «матерія» безліч об'єктивної реальності зведена до визнання незалежності матерії від людських чуттів та здат­ності її бути відображеною ними. В цьому і полягає філософсь­ке розуміння матерії.;! Подолання натурфілософської традиції з більшою виразністю та гостротою ставить власне філософські проблеми, розв'язання яких поглиблює сенс категорії матерії.

Перша з них — це проблема невичерпності різноманітності матеріального світу історично обмеженими пізнавальними мож­ливостями людини. Деякі мислителі (агностики) песимістично тлумачать невичерпність світу, як непізнаваність його. Чи це справедливо? Хіба ж погано, що несподіванки буття невичерпні? Той факт, що кожен раз за межами нашого знання залишається непізнане, не є приводом для агностичної зневіри. Це скоріше стимул для подальших досліджень. Категорія матерії має прин­ципово відкритий характер, імпліцитно (неявно) немовби охоп­лює собою непізнане. Експериментальна неспростовність такого розуміння матерії в даному випадку не вада, а єдиний спосіб визнати за категорією діючу методологічну роль. Емпіричній критиці відкриті не окремі поняття, а філософські системи в ці­лому завдяки правомірності та евристичній (творчій, конструк­тивній) спроможності філософських засад науки.

Інша проблема, що поглиблює розуміння матерії, полягає в необхідності врахування неодмінної та сталої мінливості світу. Світ за своєю суттю знаходиться в постійному розвитку, а томуневпинно змінюється. Спіймати у пастки фраз мінливе буття та матерію як основу його анітрохи не легше, ніж детективам затримати злочинця, який змінює власну зовнішність. Чи охоп­лює категорія матерії цей бік буття?

Нарешті, третя проблема полягає в улаштуванні матерії, в її системно-структурній упорядженості. Той факт, що речі, які ото­чують нас, є матеріальними,— факт безперечний. Матеріальними є також властивості та відношення речей. «Більше» — це відно­шення, об'єктивність та матеріальність якого полягає в тому, що «більше» просто не вміститься в «меншому». Але хіба ж «ста­ріше» не є матеріальним відношенням? Відношення «вартість» або «сім'я» хоч на перший погляд і здаються такими, що їх ут­ворила наша свідомість, але насправді вони створені нашим ма­теріальним життям і так само, як і будь-що матеріальне, не за­лежать від свідомості.

Отже, об'єктивна реальність — не лише самі речі, а й їхні властивості та взаємовідношення.

Структурні рівні матерії

Неорганічним

Органічний

Соціальний

Підрівні

 

Макросвіт (10а—10а см) Організменний Особистість Родина Плем'я
Мікросвіт (до 10~43 їм) Підорганізменний
Мегасвіт (до 1028 см) Понадорганізменний Народність Нація Людство

Важливим результатом науки є сучасне розуміння системно­го характеру організації матерії.

Жива та нежива природа, а також соціально-упорядкована матерія на кожному із своїх підрівнів створюють деяку ціліс­ність, яка за браком будь-якого з елементів втрачає власну сут­ність. Екологічна свідомість, до якої наближається сучасна ци­вілізація, передбачає цей системний «суверенітет» буття, якісну специфіку рівнів упорядженості матерії, неможливість їхнього взаємозведення та реконструкції одного за рахунок іншого. Або збалансована, укладена із взаємопов'язаних систем цілісність, що розвивається, або деструкція мертвущого хаосу — нічим ін­шим світ бути не може. З появою соціально упорядкованої ма­терії цей вибір бевпосередньо залежатиме від людини.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 446; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.