КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Спосіб та форми існування матерії
Чи можуть рух та матерія існувати відособлено, або ж вони принципово нерозривні, і рух без матерії так само неможливий, як і матерія без руху? Ні метафізичний матеріалізм, ні ідеалізм не змогли віднайти відповідь на це питання. Ідея метафізичного матеріалізму щодо першопоштовху або версія теплової смерті Всесвіту, які передбачали абсолютний спокій у минулому або в майбутньому, цілком можуть бути сприйняті з позицій ідеалізму. Думку щодо взаємозв'язку матерії та руху обстоювали ще деякі мислителі XVIII ст. (Д. Толанд, П. Гольбах та ін.). Уявлення про рух винятково як про атрибут матерії (Ф. Енгельс) і сьогодні не можна назвати досить поширеною в культурі і в буденній свідомості. Про це свідчить пошук філософських підстав сучасних дискусій щодо телекінезу, екстрасенсів та ясно-бачення, інших феноменів, часто пов'язаний не із спробами матеріалістичного пояснення непізнаного, а з містичною традицією. Ідея розз'єднаності матерії та руху ще з давніх-давен була філософським грунтом різноманітних концепцій — від твердження щодо світової енергії кундаліні до методології енергетизму (Оствальд, Гейзенберг та ін.) як програми тлумачення і розвитку фізики XX ст. Теза про нерозривність матерії та руху, таким чином, вносить істотні зміни до картини світу. Чому і за яким способом вони є нерозривними? Насамперед рух у філософії розуміють як будь-яку зміну. Так, процес зростання людини, зміна клімату чи потемніння з часом фарб на картині, як і будь-які інші зміни у стані об'єктів, пояснюються певним їх рухом. Рух і є будь-якою зміною, а не лише механічним переміщенням, як тлумачили його метафізики. Між поняттями «існування», «взаємодія» і «рух» існує глибокий зв'язок. Спробуємо міркувати «від протилежного». Якщо рух — це продукт неминучої взаємодії, то якими є характеристики гіпотетичного об'єкта, усунутого з ланцюга взаємодії? Чи спроможні ми пізнати його? Звичайно, що ні, бо такий об'єкт не взаємодіятиме з жодним з наших приладів, не зможе задіяти жоден з наших органів чуття. Отже, він приречений залишатися непізнаним. Чи, може, існують такі невловимі об'єкти? Якщо так, то яку вони мають будову? Щоб мати будову, структуру, потрібно, аби елементи структури в будь-який спосіб відрізнялися один від одного і в той же час взаємодіяли, створюючи з елементів ціле. Але це для запропонованого гіпотетичного об'єкта є неможливим. Існувати означає взаємодіяти, взаємна дія — це є самий рух. Відтак, робимо висновок: матерії без руху не існує, або ж, як'кажуть філософи, рух є атрибутом матерії. Оскільки матерія є абсолютною, рух як атрибут матерії також є абсолютним. Разом з тим рух має відносний характер, оскільки проявляється через конкретні форми (види) матерії, які мають відносно сталу природу. Так, Земля нерухома відносно людини, що мешкає на ній, але рухається відносно Сонця. Безглуздо питати, чи рухається Земля «насправді»; таке запитання передбачає абсолютну систему відрахунку, якої просто не існує, як це довела релятивістська фізика. Ще гостріше постає питання про рух у немеханічних формах існування матерії. Чи змінюємося ми з вами? Звісно, так, адже кожна доросла людина колись була дитиною, будь-яка людина постійно відкриває для себе щось нове, коректує власні оцінки, упередження. Ми не лише змінюємося, а й залишаємося тотожними самі собі. І в цьому полягає діалектично поєднана суперечність абсолютності руху і відносності покою, сталості об'єктів природи, явищ суспільства і самої людини. Світ (Всесвіт) не просто знаходиться в русі, а й розвивається. Будь-який розвиток є рухом, але не навпаки.^Сучасною наукою відкрито закон дивергенції — встановлено факт необхідного зростання різноманітності форм упорядженості матерії. Матерія немовби надає нам усе нові несподіванки, природним шляхом щедро народжуючи безліч своїх форм. Так само, як-безкінечні форми матерії, нескінченні і різноманітні і форми руху. Виявлені нами структурні рівні упорядженості матерії відрізняються саме особливостями руху, що їй притаманні. Диференціюючи структуру світу, ми шукаємо закономірності того чи іншого рівня, вивчаючи взаємодії та зміни, які там відбуваються, тобто осягаємо особливості руху. Проблема форм руху безпосередньо пов'язана з уявою про ієрархію структурних рівнів матерії і з пізнавальною активністю людини. Рівень розвитку науки визначає ту чи іншу класифікацію руху матерії. Отже, вони є історично мінливими. В основу класифікації форм руху з позицій наукової раціональності покладені такі принципи: а) субстратний, що пов'язує форму руху зі специфікою його матеріального носія; б) функціональний, за яким-форма руху співвідноситься із закономірностями певного структурного рівня упорядженості матерії; в) генетичний, що вказує на входження нижчих форм у вищі та на походження вищих з нижчих; г) антиредукціоніст-ський, який постулює принципову неможливість зведення вищих форм до нижчих. Рух на органічному рівні, наприклад, має за носія ген, організм та інші (залежно від рівня), містить у собі нижчі форми руху, притаманні неорганічному світові, наприклад, механічне переміщення, але не може бути зведений до механічної, фізичної або хімічної форми руху. «Скільки ж є форм руху матерії?» — часто задають таке питання, їх є стільки, скільки ми можемо виявити рівнів упорядженості матерії. Світ відкритий та багатий на несподіванки для допитливої думки. Мабуть, важко знайти людину, яка б не мріяла про подорожі у часі і яку б не бентежили можливі парадокси, пов'язані з припущенням про можливість втручання у минуле. Чи може бути здійсненою в принципі подорож у часі? Скільки вимірів має простір? У тлумаченні простору та часу історично склалися два основні підходи: субстанціональний і реляційний, або атрибутивний. Перший окреслений лінією Демокріт — Ньютон, другий походить від перипатетиків, а у філософії Нового часу його підтримав Лейбніц. Якими є принципи.субстанціонального підходу? Простір і час є: а) самостійними сутностями, які незалежні від матерії та одна від одної («атоми», «порожнечі» Демокріта); б) абсолютними; в) універсальними; г) незмінними. Найпопулярнішим втіленням цих принципів є онтологізація геометрії Евкліда, за якою реальний світ вважається точнісінько таким, як його описав у геометрії Евклід. Інший підхід з самого початку складався як опозиція до вищезгаданих принципів. Простір та час тут розуміють як невід'ємні від матерії способи упорядкування її, іншими словами,— це форми буття матерії. Так, Платон і Арістотель називали «ейдо-сом» визначеність тіла як певної цілісності, коли зовнішня пластика тіла виводиться з його внутрішньої структури. У цьому давньому понятті просторово-геометричні співвідношення елементів внутрішньої будови системи, що пов'язані функціонально, невід'ємні від буття. Сутність буття за Платоном — це ціннісна ієрархія ейдосів у царстві ідей, тобто буття є першопочатково зрощеним з просторово-часовими формами, відсутність яких означає безодню хаосу, смерть і небуття. Умоглядні уявлення давніх філософів одержали у XX ст. природниче обгрунтування. У загальній теорії відносності просторово-часові відносини визначаються як функція мас, що тяжіють, тобто без матерії вони позбавлені будь-якого смислового значення. Відносність, взаємозалежність простору і часу встановлені природознавством XX ст. Глибокий слід у науці та культурі залишила дискусія про механізми передачі дії на відстані: чи миттєво, наприклад, передається тяжіння? Ньютон, відповідаючи позитивно, обстоював концепцію далекодії, а за посередника діївважав абсолютний простір як «вмістилище подій». Негативний результат пошуку ефіру (всепроникаючого, абсолютно твердого, невагомого, з допомогою якого начебто здійснюється миттєва далекодія) і створення спеціальної теорії відносності спростували концепцію далекодії, ознаменували відмову від субстанціонального тлумачення простору та часу. Концепція незмінності простору і часу суперечить закону дивергенції, принципу синергетизму матерії, невичерпності та розвитку її. Просторово-часові характеристики такі ж мінливі, як і сама матерія, а тому і визначаються її специфікою. І досі вражають відкриті півсторіччя тому квантові ефекти просторово-часових характеристик фізики мікросвіту. Проте, якщо хід розвитку наукового пізнання все більш обґрунтовує слушність реляційного підходу, то важливою є завчасна розробка теоретичних моделей просторово-часових відносин як можливого знаряддя для осягнення реальності, яку ми досліджуємо. Якими ж є основні способи осягнення людиною простору та часу? Згадаємо, що людина відображує світ: а) переживанням; б) практичними діями; в) теоретично. Відповідно до цього визначимо основні форми опанування людиною простору та часу. Формою соціального буття людини є передусім праця. Саме в ній складаються ті чи інші соціально-історичні уявлення простору і часу. Навіть новонароджена, ще не соціалізована людина поступово одержує своє перше сприймання простору з усвідомлення руху власного тіла, а час — як наслідок чергування зусиль м'язів, зміни втоми і задоволення. У дії вона осягає власне Я, усвідомлює просторові межі власного тіла. Кожній історичній епосі характерне особливе розуміння простору і часу. Історико-культурні форми простору, та часу грунтовно класифікували та описали Е. Дюркгейм, Дж. Уітроу, М. Еліаде, О. Я. Гуревич та ін. Найдавнішою є ідея щодо циклічності часу, прагнення усунути мінливість з картини світу. Час праці тлумачився як природний, а не як соціальний чинник жит-_ тя. За Платоном час — це «рухомий образ вічності», проте вже М. Аврелій зневажливо порівнює Всесвіт з одними й тими самими набридлими театральними підмостками, а щасливий порятунок від вічного коловороту подій вбачає в смерті. Картина сакральної історії є лінійною, в якій спокутна жертва Христа робить її незворотним процесом. Поняття минулого та майбутнього набувають абсолютного, а не лише відносного значення. Проте полюси, на які розімкнувся час, мають не природний, а ідеальний характер: гріхопадіння — спокута — спасіння. Так само сакрально-етично тлумачиться і географічний прос- тір: будь-яке середовище, в якому мешкає людина, орієнтоване за полюсами добра та лиха, порятунку і загибелі. У часи Середньовіччя картина світу набуває сталої теоретичної цілісності. Індивідуальність опиняється перед необхідністю дати відповідь на запитання: як жити, аби врятуватися? Кріпак був позбавлений права вільного пересування, індивідуальність нівелювалася божим промислом, проте господарча ініціатива заохочувалася. Тож окрема людина була вже не такою інтегрованою в суспільство, як це було за часів первісного тотема, де особистість розчинялася. Обмеженість натурального господарства не була повною не лише через умови виробництва та обміну. Відкритість культури заохочувалася просторовою цілісністю, яка релігійно тлумачилася, та часовою незворотністю. Тому за Середньовіччя й стали можливими іноваційні структури, революційні зміни матеріально-технічної бази виробництва. Певний спосіб життя, історико-культурні умови праці безпосередньо формують соціально-історичні уявлення щодо простору і часу. До речі, тривалість життя окремої людини має, на відміну від астрономічного її виміру, вимір соціальний, вона є функцією активності людини: ми встигаємо прожити «більше», коли життя наповнене великим, різноманітним змістом (за певний відрізок астрономічного часу людина охоплює більш значний соціально-культурний простір і час). Істотно переломлюються об'єктивні просторово-часові відносини в іншій духовно-практичній галузі опанування людиною навколишнього світу. Як біологічний організм, який володіє органами чуття, людина має перцептуальне, біолого-психологічне відбиття простору та часу. Анатомо-фізіологічні та функціонально-психологічні властивості ока та вуха разом з особливостями нервової системи дають нам змогу несвідомо упорядковувати потік інформації, бачити одне одного, слухати одне після іншого — інакше все змішалося б у цілковитому хаосі. Будь-які біологічні об'єкти мають просторову своєрідність: для живих молекул (на відміну від неживих) є характерними асиметрія, ліві модифікації, що відрізняє їх від симетричних кришталів. Інший просторовий атрибут нуклеїнових кислот та білкових молекул — їхня тривимірна конфігурація, без якої молекули втрачають ферментативну активність. Настільки ж глибоко, на ендогенному рівні, все живе має природжені біологічні годинники внутрішньоклітинних темпів та клітинних взаємодій. Існує і психологічний, укорінений в кору головного мозку механізм умовних рефлексів на час, а це свідчить про те, що тривалість може бути не менш ефективним подразником, ніж їжа. Фізіологічний, а часто і психічний темп життя, як переконують дослідження, зворотно пропорційний вікові організму. До перцептуального простору — часу належить також простір (геометрія) нашого бінокулярного досвіду, який активно вивчається у XX ст. Філософи-ідеалісти, спираючись на наявність біолого-психологічного простору та часу, позбавляють просто-рово:часові відносини об'єктивного буття, незалежного від людини. Отже, акти життєдіяльності та сприймання тісно пов'язані з просторово-часовими відносинами, які переживаються перцеп-туально. Проте чи достатні вони для осягнення часу і простору? Людина не задовольняється несвідомістю (або незначною рефлексією) переживань та культурно-історичною завданістю наперед. Намагаючись осягнути об'єктивну реальність інтелектуальними зусиллями, вона свідомо будує теоретичні моделі простору та часу. Простір має бути досить багатим, щоб до нього можна було вмістити рух. Саме тоді будь-які зміни об'єкта, що досліджується, будуть представлені траєкторіями в цьому просторі. Математики розробляють різноманітні моделі простору, які могли б знадобитися. Ці моделі мають різні топологічні та метричні властивості, наприклад; простори французького математика А. Гротендика. З давніх давен відомі і досі актуальні апорії Зенона. Ось одна з них. У будь-який окремий момент часу стріла, що летить, знаходиться в точно означеній точці своєї траєкторії (тобто в стані спокою). Проте, в такому разі, як ми можемо вважати її за таку, що летить? Апорії ставлять проблему опису руху в логіці понять, тобто проблему достатності багатства концептуальних просторів. Друга головна проблема — як операціонально зіставити елементи простору з реальністю, що описується. Р. Декарт, спостерігаючи рух гілки, яка переміщається відносно віконної рами, вирішив завдання операціональної інтерпретації введенням системи координат та описав траєкторію руху рівнянням, де координати змінюються за часом. А. А. Ейнштейн виявив вразливу ланку в цій системі: як операціонально, за допомогою експериментальних вимірів, встановити одночасність подій у віддалених точках? Відповіддю на це стала спеціальна теорія відносності. Абстрактні простори теорій, що моделюють реальність, є певною безліччю точок, які вибрані в такий спосіб, щоб у даному випадку виконувалися потрібні властивості. То якими б реальними не були змодельовані властивості, що відображені на багатьох точках, їх можна звести до двох груп властивостей: топології та метрики простору. Топологія — це галузь математики, яка вивчає властивості, що не змінюються за будь-яких перетворень. А від розмірності простору значною мірою зале- жить світосприймання. Топологічні характеристики, пов'язані із структурою причинності, мають зберігатися при перетвореннях певного типу (безперервному, одновизначеному). Ці характеристики описують: а) дискретність та безперервність; б) розмірність; в) зв'язність; г) орієнтованість. До метричних властивостей належать: а) кривина; б) скін-ченність та нескінченність; в) ізотропність; г) гомогенність. У буденній свідомості під нескінченністю часто мається на увазі безмежність, проте, користуючись поняттям кривини, легко цю оману розвіяти. Проблема анізотропії часу, термодинамічного і синергетичного тлумачення її є досить глибокою. Особливості просторово-часових відносин вже надали допитливому розуму чимало дивних відкриттів, однак і досі залишаються невичерпними і сприятливими щодо подальшого пошуку. Контрольні запитання 1. У чому полягає життєвий та філософський сенс проблеми буття? 2. Які форми має буття людини? 3. Чи можна вважати, що матерія — це те, з чого складені всі речі? 4. Ява відмінність між науковою та світоглядною картинами світу? 5. Чому прогресивні, революційні, наукові відкриття можуть призвести до кризи п науці? 6. Чому рух — це невід'ємна властивість матерії? 7. Чи можна вважати за рух наші думки? 8. Чи ми сьогодні знаємо все про форми руху? 9. Чи змінилося соціально-історичне тлумачення простору і часу у XX ст.? 10. Наведіть приклади перцептуальних деформацій просторово-часових характеристик, що викликані фізіологічними та психологічними особливостями людини. 11. Дати визначення топології та метрики простору. Розділ 6
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 1989; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |