КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Марксистська філософія XX ст
К. Маркс створив економічну теорію капіталістичного способу виробництва, але не залишив узагальнюючого викладу історичного матеріалізму. Частково це завдання вирішив Ф. Енгельс в «Анти-Дюрінгу», по можливості даючи відповіді на питання нового етапу розвитку робітничого руху. Що ж до найближчих послідовників Маркса і Енгельса, то вони (А. Лабріола, Ф. Мерінг, К. Каутський, Г. Плеханов) в основному займалися проблемою систематизації, узагальнення і пропаганди марксизму. їхні зусилля знижувалися недооцінкою ролі філософії в марксизмі, недостатнім розумінням її методологічної функції, а також некритичним ставленням до марксизму. Є всі підстави стверджувати, що вони зробили перший крок на шляху перетворення марксизму на догму. Якщо погляди безпосередніх ідейних наступників марксизму формувалися в період відносного затишшя, то становлення наступного покоління марксистів проходило в обстановці, коли європейський капіталізм скочувався в безодню першої світової війни. Це покоління репрезентують В. Ленін, Р. Люксембург, Л. Троцький, О. Бауер, М. Бухарін та ін. Вони відіграли активнішу роль, бо на перше місце вийшли питання практики, які зумовили необхідність розвитку марксизму з урахуванням нової соціально-економічної реальності. До того ж, праці Маркса практично вперше почали піддаватися професійній критиці. З'явилися праці Бем-Баверка, Т. Массарика, С. Прокоповича та ін.1. На «Капітал» вже не можна було спокійно спиратися: його треба було тлумачити щодо нових умов. На той час видав «Аграрне питання» Каутський, опублікував «Розвиток капіталізму в Росії» Ленін, вийшла друком праця Бауера «Національне питання і соціал-демократія». Нові соціально-економічні умови стали об'єктом пильної уваги. 1913 р. з'явилася праця Р. Люксембург «Накопичення капіталу», 1915 р.— праця М. Бухаріна «Імперіалізм і світова економіка», 1916 р.— праця В. Леніна «Імперіалізм, як найвища стадія капіталізму». Поряд з розвитком економічної теорії марксизму формувалась і його політична теорія з акцентом уваги на питання влади, стратегії і тактики пролетарського руху. Розвиток її пов'язаний насамперед^з діяльністю В. І. Леніна (1870—1924). Тому й не дивно, що марксизм XX ст. увійшов в історію як марксизм- 1 Див.: Ватегк Вет. їит АЬзсМизз <іе$ МагхівсНеп Зу5Іет5. — В., 1896; Массарик Т. Г. Філософські і соціологічні основи марксизму.— М., 1900; Прокоповм С. Н. До критики Маркса.— С.-Петербург, 1901. ленінізм. На відміну від марксистів свого покоління Ленін значну увагу приділив філософії марксизму, розглядаючи її як методологію розв'язання практичних завдань суспільного розвитку. Основною філософською працею Леніна є книга «Матеріалізм і емпіріокритицизм» (1909), у якій він розглядає теорію пізнання марксизму, протиставивши суб'єктивізмові і агностицизмові ідею про пізнання як діалектичне відображення дійсності; розвиває положення марксизму щодо практики як основи пізнання; уточнює ряд філософських категорій, дає філософське визначення матерії; вказує на гносеологічні основи «фізичного ідеалізму». У «Філософських зошитах» Ленін продовжує розробляти гносеологічні проблеми. Перетворивши діалектику на об'єкт спеціального дослідження, він висуває і обґрунтовує ідею про єдність діалектики, логіки і гносеології, що дало йому змогу поставити питання про співвідношення об'єктивного і суб'єктивного у пізнанні. Ці та інші положення стали методологічною базою дослідження нового етапу суспільного розвитку в книзі «Імперіалізм, як найвища стадія капіталізму». Висновки про те, що імперіалізм— це найвища і остання стадія капіталізму, переддень соціалістичної революції, свідчать або про вади діалектичного методу пізнання, або про певний суб'єктивізм вождя пролетарської революції. У подальшому капіталізм виявив здатність знаходити внутрішні резерви і адаптуватися до нових умов, долаючи свої класичні форми. К. Маркс вбачав своє завдання в тому, щоб здійснити реформу суспільної свідомості, пояснити світові його власні дії та наслідки цієї діяльності. Він вважав, що у такий спосіб можна вивести світ з тих марень, у які він потрапив щодо себе самого. В. І. Ленін же поставив перед собою мету втілити теорію марксизму в практику соціалістичної революції і соціалістичного будівництва. Для нього революція — це обов'язкова зміна капіталізму на соціалізм шляхом докорінної ломки суспільного буття і суспільної свідомості, а також вирішенням питання про політичну організацію майбутнього суспільства 2. Ленін поділяє позицію Ф. Енгельса про те, що першим кроком пролетарської держави має бути перетворення приватнокапіталістичної власності на "державну. Практичне втілення цього положення марксизму створило основу «адміністративного соціалізму» з усіма його вадами. Щоправда, усвідомивши згодом безнадійність і безперспективність таких реалій, в останніх стат- 2 Див.: Ленін В. І. Держава і революція//Повне зібрання творів.-» Т. 33. тях Ленін силкується обгрунтувати нові форми політичної активності народних мас, яка могла б блокувати бюрократизм і узурпацію влади, відновити єдність і побудувати демократію. Отже, соціалізм він розглядає вже не як державний монополізм, повернутий обличчям до інтересів народу, а як суспільство цивілізованих (культурних) кооператорів на базі суспільної власності на засоби виробництва. Ленін віддає вже перевагу не державному соціалізму, а самоврядному соціалізмові як системі, що сама організується, переконавшись на практиці «воєнного комунізму», що держава може виступати не стільки системою забезпечення життєдіяльності людей, скільки системою самозабезпечення (задоволення потреб та інтересів чиновників). Вона може бути засобом ліквідації існуючих форм відчуження, а може стати інструментом виробництва і закріплення нових, ще більш одіозних форм, які призводять до агонії природи, розпаду суспільства, втрати людиною людського. Перші кроки соціалістичного будівництва продемонстрували і низький рівень розвитку продуктивних сил, і недосконалість виробничих відносин. Росія була ще надто далекою, від того рівня продуктивних сил, коли капіталізм сам створює природний грунт для переходу до соціалізму. Отже, історія розпорядилася так, що, з одного боку, Росія ще не дозріла до соціалізму, а з другого — «низи не хотіли вже жити по-старому...». Треба було шукати вихід, маючи наявну матеріально-технічну базу і своєрідні людські ресурси, до краю заражені нетерпінням і нетерпимістю, принципом «тут і тільки зараз». Вихід з цієї ситуації Ленін вбачав у новій економічній політиці на основі справжньої культурної революції, яка мала забезпечити людське в людині. Ідея культурної революції і соціалізму як суспільства культурних кооператорів проймає всі останні статті Леніна. На жаль, ця ідея не знайшла розуміння у послідовників, які натомість створили «ікону» вождя пролетарської революції поряд з «іконою» К. Маркса. Канонізація марксизму почалася невдовзі після смерті його основоположників. Свою частку в цю непоказну акцію вніс 'і В. І. Ленін. Досить згадати його відоме положення: «Вчення Маркса всесильне, тому що правильне». Такий підхід підносив марксизм до рангу абсолютної істини і виводив його з поля критики. Будь-які спроби уточнити або переглянути окремі його положення піддавалися анафемі, хоча Маркс явно недооцінив можливості саморозвитку капіталістичної економіки, роль і місце товарно-грошових відносин при соціалізмі; абсолютизував класову боротьбу і диктатуру пролетаріату; розглядав людину як соціальну функцію, а духовну культуру як похідну від матеріального виробництва з усіма обставинами, що звідси випливають. Доля як філософського, так і політичного заповіту виявилася драматичною. Ленінізм було підмінено сталінізмом. Помилки вождя пролетаріату також були піднесені до рангу непохитних істин. Після запровадження режиму партійно-державної влади всю серйозну теоретичну діяльність було припинено. В 1929 р. виганяють з країни Л. Троцького, примушують замовкнути М. Бухаріна. Селективний «відбір» інтелігенції (початок було покладено ще за життя Леніна) призвів до повної втрати критичного ставлення до світу. Місце критики зайняла апологетика, місце творчості — імітація її. На висоті виявилися найметкіші і найзручніші. Догматизація і канонізація досягли апогею. Марксизм-ленінізм перетворився на символ віри. Найменші відступи від марксизму як у самій країні, так і у межах діяльності комуністичних партій за рубежем розглядалися не тільки як ідеологічна єресь, а і як політичний злочин. «Суди інквізиції» XX ст. зробили свою справу. Політична економія перетворилася на апологію думки про загниваючий і вмираючий капіталізм, науковий комунізм став різновидом міфотворчості. На сторінках наукових журналів критикувалися вади капіталізму, якого вже не було, а їм протиставлялися достоїнства соціалізму, якого ще не було. Що ж до філософії, то вона розглядалася не як галузь культури (одне з її облич), а як форма вираження класового інтересу. В ній вбачалося в основному тільки втілення ідеологічних настанов партії. Філософія поступово перетворилася на інструмент формування у масовій свідомості певних стереотипів поведінки. З підґрунтя політики вона перетворилася на засіб обгрунтування її. Замість союзу філософії і природознавства (див. філософський заповіт Леніна «Про значення войовничого матеріалізму») утверджувався грубий, неуцький диктат, який свідчив про те, що «прийдешній хам» (за твором Д. С. Мереж-ковського) вже прийшов і утвердив своє панування. У середовищі самих філософів брак наукової аргументації в дискусіях компенсувався навішуванням ярликів аж до смертельно-небезпечного — «ворог народу». Після виходу друком нарису И. Сталіна «Про діалектичний та історичний матеріалізм» (1938), який увійшов до «Короткого курсу історії ВКЩ-б)», філософію було перетворено на ідеологічного кийка. Ця доля спіткала й філософію, оскільки вона виступає методологічною і світоглядною основою формування суспільної свідомості в цілому і політичної свідомості зокрема. Спеціальною постановою ЦК ВКП(б) від 14 вересня 1938 р. «Короткий курс історії ВКП(б)» оголошувався «енциклопедією основних знань у галузі марксизму-ленінізму». Єди- ною галуззю, де ще теплилася філософська думка, була історія філософії, але поступово і там звужувалася її тематика, знижувався рівень. Вітчизняна філософія розглядалась як історія становлення і торжества матеріалізму, де ідеалізмові з самого початку відводилася роль бути об'єктом поверхової критики. Осуд культу особи, сваволі і беззаконня забезпечили «відлигу 50-х років». Перед філософією відкрилися нові перспективи. Різко розширилося коло проблематики. Особлива увага приділялася розробці питання діалектики об'єктивного і суб'єктивного в суспільному розвитку. Значна увага приділялася проблемам логіки і методології, теорії пізнання; в поле зору філософів потрапили відносини в системі «людина — суспільство — природа». Об'єктом серйозного аналізу стали науково-технічний прогрес, глобальні проблеми сучасності. Дедалі більше уваги стало приділятися питанням людини і гуманізму. Однак подальший час застою і засилля бюрократизму негативно відбився на розвитку філософії. Попит мали в основному догматизм і апологетика «розвинутого соціалізму». Почала домінувати тільки одна проблема — як зробити досконале ще досконалішим. Очевидно, цим пояснюється анонімність філософії, що склалася на той час: відсутність систем, суцільне цитування класиків марксизму, колективний характер робіт, виконуваних на соціальне замовлення. Проте заради справедливості треба визнати, що і в той період з'являлися оригінальні праці, хоча справжня філософська думка розвивалася в основному тільки, як кажуть, на «кухні». Офіційній філософії відводилася функція обгрунтування і коментування рішень чергового з'їзду партії, а також роль стрілочника, який несе відповідальність за чужі гріхи. По-іншому склалася доля філософії марксизму в Європі, яка пережила і торжество, і поразку фашизму. У Східній Європі за радянським зразком формувався «соціалістичний табір», а в західній частині світу капіталізм, подолавши свої класичні форми, переживав фазу найбільшого піднесення і процвітання. В цьому зміненому світі марксизм як особливий пласт культури залишався об'єктом пильної уваги. До нього визначили своє ставлення Д. Лукач, К. Корш, А. Лефевр, А. Грамші, В. Беньямін, М. Хоркхаймер, Т. Адорно, Г. Маркузе, Е. Фромм, Ж.-П. Сартр, Л. Альтюссер, Л. Коллетті, Ю. Хабермас та ін. Спільна риса, що характеризує їх,— це розкріпачене ставлення до марксизму. Під їхнім пером істотно змінився пріоритет проблем, з'явилося те, що умовно можна назвати «західним марксизмом». У вітчизняній літературі цей «західний марксизм», або «неомарксизм», проходив лише за реєстром ревізії марксизму. Не навішуючи ярликів, слід розібратися «хто є хто і що є що». У рамках так званого західного марксизму можна виділити два покоління. Це Д. Лукач, К. Корш, А. Грамші, В. Беньямін, Г. Маркузе. їхню творчу діяльність визначили перша світова війна і революція в Росії. Перші три заснували західний марксизм, їхня теоретична діяльність підкріплювалась і практичною діяльністю. Що ж до А. Лефевра, Т. Адорно, Ж.-П. Сартра, Л. Альтюссера та інших, то їхній світогляд формувався в період утвердження фашизму та його поразки. Фашизм і сталінізм з різних боків навалилися на творчу думку, на потенційних носіїв справжнього марксизму, а це зумовило відхід інтелектуалів від класу, інтереси якого вони намагалися відобразити. Це особливо проявилося в діяльності Інституту соціальних досліджень у Франкфурті, який з 1930 р. очолив М. Хоркхаймер. У своїй програмі він переорієнтував діяльність інституту від занять «історичним матеріалізмом» на заняття «соціальною філософією». Передбачалося, що своїм завданням соціальна філософія вважає не опис існуючого на феноменальному рівні, а з'ясування прихованих тенденцій суспільного розвитку, критику ілюзій, які заважають усвідомленню справжньої картини буття, виявлення наявного потенціалу майбутнього. Вчені Німеччини, а згодом і США фактично відмежувалися від політики. Ще далі відійшов від неї Т. Адорно (він став директором інституту в 1958 р.), підсиливши розрив між теорією і практикою. Він робив ставку лише на інтелектуальну діяльність із заявкою на відсутність єдиної «істинної» теорії суспільства 3. Специфіка суспільного розвитку Франції й Італії була іншою, ніж Німеччини, проте і тут освоєння марксизму та його розвиток стояли осторонь від практики та великої політики. Політична лояльність представників «неомарксизму» найчастіше не мала ніякого зв'язку з їхньою інтелектуальною діяльністю. Нездатність соціалістичної революції вийти за межі Росії (отже, поразка самого марксизму як теорії в Росії), затухання робітничого руху на Заході призвели до виникнення теоретичної традиції з її критичним ставленням до марксизму, запереченням наявності в сучасного промислового робітничого класу будь-якого соціалістичного потенціалу. В поле критики потрапило і сучасне суспільство, яке викликає деперсоналізацію людини і ліквідовує її індивідуальність. Критиці піддається і сама наука як додаткове джерело соціального гноблення, і вся система позитивізму, який виправдо- 3 Див.: Социальная философия франкфуртской школи.—Москва; Прага, 1978. вує реальну дійсність, а отже, не допускає заперечення її. Крім того, позитивізм є засобом виправдання споживацького ставлення до людини і до культури. Критична настроєність західного марксизму і особливі умови його становлення забезпечили зміщення акценту з галузі економіки і політики в галузь філософії, що розглядається як база методології наукового пошуку^Не випадково Лукач, Корш, Ле-февр, Маркузе, Адорно, Коллетті, Сартр, Хабермас займали в університетах професорські посади на кафедрах філософії. Майже для всіх представників західного марксизму теоретичним джерелом став не «Капітал», а «Економічно-філософські рукописи 1844 року». Над розшифруванням рукописів у 20-х роках працював Д. Лукач. їхню публікацію схвалював Г. Маркузе. За переклад рукописів у Франції відповідав А. Лефевр. До них прилучився й Ж.-П. Сартр. Доброзичливе ставлення до рукописів визначилося програмним положенням К. Маркса щодо необхідності зробити «людину суспільною, а суспільство людяним», подолавши відчуження людини від природи, суспільства і від самої себе. Якщо Маркс йшов від філософії до політики, а від політики до питань економіки, то західний марксизм, сторонячись економіки і політики, концентрував свою увагу винятково на філософії, його представники виходили із спільної думки про те, що попереднє завдання теоретичного дослідження марксизму полягало у виділенні тих методів, які були відкриті Марксом, але приховані особливостями проблематики його досліджень. Своє безпосереднє завдання вони вбачали у створенні єдиного соціально-філософського методу, який поєднував би у собі як гер-меневтичні, критико-діалектичні процедури, неомарксистські установки, так і прийоми формалізації, раціонального пояснення та ін., тобто міг би подолати вади марксистської методології. З'явилася досить значна кількість праць, присвячених нескінченним дискусіям щодо методу. Серед них — «Марксизм і філософія» Корша, «Що таке ортодоксальний марксизм» Лука-ча, «Розум і революція» Маркузе, «Проблема методу» і «Критика діалектичного розуму» Сартра, «Негативна діалектика» Адорно, «Теорія комунікативної діяльності» Хабермаса тощо. Незважаючи на значні зусилля, народився не новий метод, а методологічний еклектицизм, науково-практична цінність якого вкрай двозначна і суперечлива, бо в основі своїй він забезпечує світоглядові «клаптиковий» характер з усіма наслідками суб'єктивного сприйняття світу. Проте сам по собі пошук синтетичного методу, орієнтованого на принцип додатковості, має під собою певне підґрунтя. Річ у тому, що соціальні процеси, насамперед кризові ситуації, щосупроводжують їх, постійно випадають з формальної експлікації свого справжнього змісту у відомих наукових моделях суспільного розвитку. Тому можна тільки схвалювати спробу висунути на передній план проблему «цілісного бачення» суспільства і людини з урахуванням усіх антропологічних і психологічних особливостей людської природи, форм її пригнічення і спотворення в умовах сучасної цивілізації. Та ця спроба послаблюється підміною об'єктивних засад суб'єктивними. Визначальну роль у герменевтичному настановленні відіграє не стан суспільного виробництва, а мова як засіб обмежених і масових комунікацій у суспільстві. За принципом «мовного тлумачення світу» простежується спроба надати мові статусу першої реальності. При такому підході системний аналіз соціально-політичних процесів втрачає сенс. На перше місце висувається завдання «розхитати» раціональні настановлення сучасної свідомості і навчити людей «правильно» спілкуватися і розуміти, забезпечити суспільству «соціально-шокову терапію», розкривши проблему не «що є істина», а «що є слово» 4. Мова західного марксизму стає дедалі езотеричнішою. Вона орієнтована на інтелектуалів. Первісний зв'язок між марксизмом і пролетарською практикою підмінюється новим зв'язком — між марксистською теорією і теорією буржуазного суспільного розвитку. •Нині, коли капіталізм продемонстрував здатність адаптуватися до мінливих умов, а будівництво соціалізму перетворилося на акт дискредитації марксизму, стрілка компаса західного марксизму відхилилася в бік сучасної буржуазної культури з її стійкими орієнтирами на філософію ідеалізму. Цим зокрема можна пояснити значний вплив на представників західного марксизму соціології Вебера і Зіммеля, філософії Дільтея і Ніцше, Шпенглера і Хайдеггера. Цей вплив становить ніби горизонтальну систему координат. Маркс «прочитується» в контексті тих схем розуміння і пояснення реальності, де ідеї вищеназваних мислителів виявляються теоретичними ілюстраціями або доповненнями до марксових думок. Не поділяючи одинадцяту марксову тезу про Фейєрбаха, не приймаючи єдність теорії і практики, представники західного марксизму особливих зусиль докладають до пошуків основ формування поглядів Маркса та Енгельса щодо викриття інтелектуального потенціалу марксизму. У пошуках філософського фундаменту робляться спроби синтезувати марксизм і гегельянство, марксизм і екзистенціалізм, 4 Див.: Асіогпо ТН. №. №еаііуе Оіаіекіік.—Рг. а. М., 1966; НаЬегшаа І. ТЬеогіе сіез котггшпікаііуеп Напйеіпз: Іп 2.—Вапсіе; Рг. а. М., 1981; Хабер-мас Ю.. Демократи. Разум. Нравственность.—М., 1992. марксизм і фрейдизм, марксизм і феноменологію, марксизм і герменевтику. За допомогою теорії Маркса здійснюється перегляд застарілих цінностей буржуазного суспільства, робиться спроба створити теорію зняття соціальних конфліктів і забезпечення виживання цього суспільства в умовах глобальних проблем сучасності. По-різному можна поставитися до такої «всеїдності». Однак у цій ситуації вважаємо справедливими слова французького поета XIX ст. Ш. Бодлера: «Еклектик схожий на корабель, що бажає, аби його вітрила наповнювали вітри одразу з усіх чотирьох сторін світу». Куди припливе такий корабель, можна не гадати. Ще однією характерною рисою західного марксизму є відсутність внутрішнього діалогу. Ігнорування поглядів інших авторів і взаємна нетолерантність поставили під сумнів цілісність західного марксизму. Апелювання до різних, а іноді й протилежних філософських концепцій від Гегеля до Фейєрбаха, від Спінози до Сведенборга, від К'єркегора до Вітгенштейна посилює загальну невизначеність, перекреслює надію не тільки зрозуміти іншого, а й навіть прагнути до цього розуміння. І все ж таки у західних марксистів є і певні точки зіткнення. Це не економіка і політика, а культура в широкому розумінні слова. Фундаментальне дослідження «Своєрідність естетичного» належить Д. Лукачу. «Теорію естетики» підготував Т. Адорно. «Внесок в естетику» — так назвав свою книгу А. Ле-февр. «Критику смаку» опублікував Делла Вольпе. «Ерос і цивілізація» належить перу Г. Маркузе, «Що таке література» — Ж.-П. Сартру. Естетику, що поєднувала філософію з реальним світом, забезпечувала зв'язок раціонального та ірраціонального, перетворили на об'єкт найпильнішої уваги. Незважаючи на індивідуальний підхід, зусилля західних марксистів можна розглядати як колективне досягнення, як одну з «візитних карток» неомарксизму. Іншою точкою зіткнення стала проблема суспільства і природи, суспільства і людини, хоча і в цьому разі кожен повернув її по-своєму. Якщо основоположники марксизму та їхні найближчі наступники виражали почуття оптимізму в розв'язанні зазначеної проблеми, то інтелектуальна атмосфера західного марксизму демонструє розчарування,|Хоркхаймер і Адорно ставлять під сумнів думку про підкорення людиною природи і встановлення «царства свободи». На думку Альтюссера, комунізм неосяжний і недосяжний. З точки зору Сартра, бюрократизм суспільства безсмертний. Грамші розмірковує з приводу того, що всі хочуть бути орачами історії і ніхто не хотів би бути її «гноєм», хоча і орач, і гній необхідні. Абстрактно всі визнають це, залишаючи відкритим питання, кому бути «гноєм». Сартрпідсилює ситуацію, стверджуючи, що наш побратим уявляється нам контрлюдиною в тому розумінні, що він, будучи таким же, як і ми, здається нам зовсім іншим, чужим, тобто носієм смертельної загрози для нас. А якщо це так, то платонівська надія на гармонію індивідуальної доброчесності і суспільної справедливості недосяжна. Отже, традиція західного марксизму проявилася ось у чому: в ньому переважають праці методологічного характеру; основним дослідним полем є культура; його рефреном стали невпевненість і розчарування. Принциповий розрив з практикою зумовив спекулятивність західного марксизму. І все ж він має попит і в академічних колах і в студентській аудиторії. За ним стоїть не тільки філософська проблематика і професійне її опрацювання мовою лише для обізнаних, а й сама людина, закинута в чужий і ворожий їй світ, занепокоєна такими питаннями, як сенс особистого існування, свобода і вибір, вина і відповідальність, ерос і танатос. Своїми зусиллями західний марксизм продемонстрував, що вільний розкріпачений пошук — це краще, ніж апологетика і екзегетика. Останні перетворюють марксизм на своєрідний пам'ятник і не більше. Психоаналіз 3. Фрейда давно був би забутий, якби не зусилля К. Юнга, А. Адлера, Е. Фромма. Нео-фрейдизм вже не фрейдизм у його скандальній іпостасі, а фрейдизм, який знають і розглядають як інструментарій соціально-психологічного дослідження. Паралелі не завжди доречні, але ясно одне, що в будь-якій системі вимірів зусилля «неомарксизму» більш значущі, ніж уся апологетика й осанна марксизму, особливо, коли враховувати, що його теорія і практика далеко не бездоганні. Навряд чи справедливо розглядати «неомарксизм» і як цілеспрямовану ревізію марксизму. Він навіть не організований в єдину структуру, а його представників (вони виключають взаємне розуміння) можна віднести до цього напряму з певною мірою умовності. Схоже, що у своїй науковій діяльності кожен з них керувався насамперед велінням своєї совісті і бажанням зробити посильний внесок у розробку методології наукового пошуку розв'язання сучасних проблем суспільного розвитку, пам'ятаючи про те, що від Маркса, який зробив блискучий аналіз класичного капіталізму, "їх відділяє час майже в 150 років. Марксизм потребує не апологетів і руйнівників, а справжньої критики і розвитку. Оновлений і звільнений від догматів та помилок, він може і повинен поряд з іншими філософськими школами та напрямами шукати і знаходити відповіді на запитання, що постали перед людством наприкінці XX століття.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 835; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |