КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Проблема спрямування історичного процесу
"Яка користь людині в усій її праці, яку вона робить під сонцем? Немає нічого нового під сонцем! Покоління відходять й покоління приходять, а земля віковічно стоїть! І сонце сходить, і сонце заходить, і поспішає до місця свого, де сходить воно. Віє вітер на південь, і на північ вертається; крутиться, крутиться він та й іде, і на круг свій вертається вітер... Всі речі - у праці: не може людина переповісти всього; не сповниться око баченням, не сповниться вухо слуханням. Що було, то воно й буде, і що робилось, буде робитьсь, і немає нічого нового під сонцем... ". (Книга Еклезіаста, 1) Як ви вважаєте, чим було викликане стійке в давні часи уявлення про неодмінне повторення всього, що відбувалось в історії? Чи можете ви окреслити саме світоглядні аспекти такого твердження?
Спробуйте вдуматись у наведені міркування й вилучити із них деякі важливі аспекти здійснення історичного процесу. Чи приймаєте ви тезу автора про те, що повторення надає історичному процесу стабільності й постає основою відчуття новизни? Як співвідноситься повторення із часом? "Саме число віків, нібито днів, якщо ми будемо їх рахувати за тими періодами часу, що вказані у Писанні, буде сім... Так перший вік, як би перший день, триває від Адама до потопу. Другий - від потопу до Авраама; вони є рівними не за тривалістю часу, а за числом поколінь... Потім від Авраама до пришестя Христового... слідує три віки, а саме: від Авраама до Давида, від Давида до переселення у Вавилон, від переселення у Вавилон до різдва Христового. Всього виходить п'ять віків. Тепер йде шостий, якого не варто вимірювати ніяким числом поколінь... Опісля цього віку Господь нібито відпочиває у сьомий день... Тоді ми вивільнимось, побачимо та возлюбимо, возлюбимо та восхвалимо! Ось те, чим ми будемо без кінця!". (Аврелій Августин) Яка концепція історії подана у даному міркуванні? Чим вона відрізняється від античного бачення історії? Чи набуває в даній версії історії вона свого спрямування? Які критерії руху історії постають тут найпершими та найважливішими? "Поступ не тримається одного місця, а йде, мов буря, з одного краю до іншого, лишаючи по часах оживленого духу пустоту та занепад... В історії людства бачимо два великі факти, що дивують нас як... надзвичайно важливі для поступу, як, мабуть, жодні інші. Цими фактами є: винайдення письма і винайдення друку. Обидва ті факти стоять, як велетенські верстові стовпи на межах великих епох. Людство споконвіку прагне до однієї мети - до щастя. Того щастя вона досягне аж тоді, коли наука і праця зіллються для неї воєдино, коли всяка наука її буде корисною працею для суспільства, а всяка праця буде виявом її розвинутої думки, розуму, науки". (І. Франко) Прокоментуйте наведені міркування. Що кладе І.Я.Франко в основу поступу? Якою мірою сучасні уявлення про розвиток суспільства відповідають його твердженням? Чому відкриття письма та друкарства письменник вважав найважливішими подіями в історії поступу?
"Освіченість, якщо розглядати її з боку індивіда, полягає в тому, що він здобуває собі те, що знаходиться перед ним, для себе. З боку же всесвітнього духу (як субстанції) освіченість (і досвід) означає лише те, що ця субстанція передає собі свою самосвідомість... Наука відтворює цей рух освіченості у його повноті та необхідності... Метою постає проникнення духу у те, що таке знання... З одного боку, потрібно витримати довжину цього шляху, оскільки колений момент його є необхідним. З іншого боку, на кожному із них слід затриматись, бо кожний момент є деяка індивідуальна цілісна форма і розглядається лише остільки абсолютно, оскільки... ціле розглядається у своєрідності такого визначення". (Г.Гегель) Спробуйте вдуматись у зазначене описування причин та засад прогресивного розвитку, з'ясувати, що рухає прогресом, яке значення для його здійснення мають часткові форми, яке значення для розвитку історії мають інтереси окремої людини.
Основна література: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23. Хрестоматії, антології: 18, 20, 22, 28, 31, 32, 33, 34, 36. Додаткова література: 12, 20, 27, 37, 45, 56, 90, 91, 92, 93, 94, 115.
Дата добавления: 2014-12-17; Просмотров: 604; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |