КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Загальна характеристика діалектики
Основні поняття і терміни Специфіка релігійної свідомості. Форми суспільної свідомості. ЇЇ виникнення і розвиток. Проблема свідомості в філософії. Модифікації діалектики в сучасних філософських доктринах. Закони діалектики Загальна характеристика діалектики. ТЕМА 3.2. ДІАЛЕКТИКА ТА ЇЇ АЛЬТЕРНАТИВИ. КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ. СВІДОМІСТЬ. Агностицизм, відчуття, діалектика, метафізика, інтуїція, категорії діалектики, закони діалектики, кількісні зміни, якісні зміни, єдність та боротьба протилежностей, самоусвідомлення, над свідомість, свідомість, суспільна свідомість, ідеологія, штучний інтелект. Рекомендована література: [1] с.122-125; 136-138; [2] с. 243-264; [3] с. 225-268.
Вперше термін „діалектика” застосував Сократ, маючи на увазі мистецтво діалогу, спрямоване на досягнення істини шляхом зіткнення різних думок. Платон розглядав діалектику як процес розділення понять на види і об’єднання їх у більш загальні поняття, „роди”. Гегель розширив розуміння діалектики, висунув її за межі думки, побачив зіткнення і об’єднання протилежностей у самій дійсності, в історії, культурі. У марксистській філософській традиції діалектика визначалась як вчення про всебічний зв’язок і розвиток, здійснюване через боротьбу протилежних початків. У сучасних поняттях діалектики практично відсутнє розуміння її як вчення про розвиток. Домінує уявлення про діалектику як форму осмислення полярностей, протилежностей пронизуючих наше життя, свідомість, історію. Філософське осмислення взаємозв’язку людини і світу потребує поряд з відповідями на питання, що таке людина і що таке світ? Які підвалини їх існування, розв’язання проблеми про змінність і стійкість природного та соціального буття і самої людини. Ця проблема є світоглядною, оскільки виступає одним із фундаментальних принципів, котрі визначають відношення людини до дійсності. В ході розвитку філософської думки людства склалися два основних типи розуміння світу: діалектичний і догматичні (метафізичний). При метафізичному тлумаченні світу розвиток не заперечується, але він розуміється переважно як кількісні зміни предметів та явищ або ж як повторення раз і назавжди укорінених у бутті і незмінних в якісному плані форм. Однією з ознак догматичного способу мислення є те, що він недостатньо враховує взаємодію і взаємозв’язок явищ. Цьому стилю мислення властиві розпадання, розмежування окремих елементів, властивостей предмета і предметів один від одного, та їх осмислення як ізольованих. Внаслідок цього в догматизмі відображаються лише безпосередні, зовнішньо-очевидні взаємозв’язки, тоді як глибинні, внутрішні залишаються поза увагою. Отже, догматизм (метафізика) це таке розуміння світу і такий спосіб мислення, при якому ігноруються або вкрай спрощено розглядаються взаємозв’язки і взаємодії явищ і предметів, а процес розвитку тлумачиться як кількісне збільшення або зменшення об’єктів без їх якісної зміни. Діалектична концепція світу і діалектичний спосіб мислення протилежні метафізичному. Діалектика є таким способом розуміння світу, при якому дійсність осмислюється як така, що знаходиться у постійній зміні, взаємозв’язках і взаємозумовленості. Мислити діалектично означає: бачити явище або предмет в його цілісності, взаємозв’язку з іншими явищами, в єдності протилежних сторін, притаманних даному явищу, в постійному розвитку. Слід застерегти від спрощеного уявлення про діалектичний метод мислення як про „єдино правильний” спосіб мислення всупереч догматичному методу. Вони виконують різні, але взаємодоповнюючі функції. Діалектика активізується щоразу, коли у філософії виникають проблеми вибору напрямків філософських пошуків, виникнення нових, нестандартних ідей. Діалектика ефективна в ситуаціях плинності, мінливості, руху і розвитку. Догматичний метод активізується тоді, коли перед філософією постають проблеми необхідності систематизації, упорядкування матеріалу. Варто пам’ятати, що діалектика є теорією не будь-яких змін, не всякого руху, а лише однієї форми змін – розвитку. Рух - це спосіб існування матерії, в найзагальнішому плані будь-яка зміна. Поняття розвитку має інший зміст. Розвиток - це така спрямована і закономірна зміна матеріальних і духовних об’єктів, внаслідок якої виникає новий стан об’єкту, що виявляється у трансформації його складу, структури і функцій. Розвиток є лише там, де відбуваються якісні перетворення, тоді як рух можливий і без них; розвиток відбувається внаслідок дії переважно своїх внутрішніх джерел, тоді як рух можливий і під дією виключно зовнішніх факторів; розвиток має свою внутрішню спрямованість, тоді як рух здійснюється переважно в просторово-структурних формах. Отже, діалектика є вчення про всебічні зв’язки і розвиток. У філософській думці ХІХ-ХХ ст. переважає в цілому діалектичне розуміння людини, світу, та відношення між ними. Проте, в значній частині філософських вчень діалектика розглядається як така теорія розвитку дійсності і стиль мислення, яка охоплює лише деякі окремі сфери світу, а не буття в цілому. При такому підході діалектика виступає не як універсальний спосіб розуміння людини і світу людського буття, а в якості лише часткового, окремого елементу світорозуміння, можливість застосування якої обмежена лише окремими галузями буття. Серед таких „благодійних” сфер застосування діалектичного мислення виділяються такі: по-перше, сфера „екзистенції”, індивідуального людського існування, що розуміється як абсолютна унікальність, неповторність (екзистенціалізм, теологічна діалектика); по-друге, галузь історії, яка розуміється як специфічно людське буття, повністю відірване і незалежне від природи (екзистенціалізм); по-третє, це сфера соціальності, яка витлумачується як сукупність відношень людини до природи, але так, що природа стає чимось невловимим і одночасно простим відбитком соціальних відносин (соціоцентрична діалектика неомарксизму); по-четверте, це сфера міфу, який постає або як специфічно людський спосіб самопереживання індивідуального буття, або ж як єдино можливий спосіб вияву фундаментальної суперечності цього ж життя, яке не осягається ніякими.раціональними засобами („філософія життя”, фрейдизм). Діалектика є певною теоретичною системою і в якості такої включає в себе певні принципи, закони і категорії. Принципи - це загальні та універсальні, основоположні ідеї, настанови, критерії, які визначають смисл і роль всіх інших елементів у системі. Принципи діалектики надають її змісту характер єдиного цілого, перетворюють закони і категорії діалектики в струнку систему. У сучасних концепціях діалектики найбільш вагома роль належить принципу зв’язку і принципу розвитку. Принцип розвитку у загальному плані можна сформулювати так: якби не поєднувалися в процесі якісних змін об’єктів прогресивні і регресивні зміни, будь-який об’єкт обов’язково або сам проходить стадію прогресивного розвитку, або ж входить в іншу систему і в її складі здійснює цей процес. У суспільному житті принцип розвитку виявляється як принцип історизму. Завдяки цьому зазначений принцип став методологічною основою для осмислення сучасного стану людства і визначення перспектив його майбутнього. Принцип взаємозв’язку і взаємозумовленості. Світ є надзвичайно різноманітним. Кожний предмет має множину властивостей, які розкриває через зв’язок і відношення до інших предметів. Інакше кажучи, кожне утворення виявляє себе через відношення і зв’язок з іншими утвореннями. Отже, кожен об’єкт знаходиться у закономірному зв’язку з іншими і бере участь у взаємодії з іншими об’єктами. Зв’язок - це така форма відношення, коли зміна одного предмета чи явища передбачає зміну іншого. Не існує об'єктів, які б існували поза будь-якими зв’язками і взаємодією. Саме в урахуванні всебічного взаємозв'язку і взаємодії об’єктів між собою і полягає одна із найсуттєвіших ознак діалектики та зміст принципу зв'язку.
Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 978; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |