КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Структура світогляду. Буденний і теоретичний, індивідуальний і масовий світогляд
У виділених чотирьох аспектах світогляду його структура розкривається з точки зору основних світоглядних проблем, вирішення яких є історично конкретним осмисленням характеру відношень "людина — світ". Поряд з цим її можна розглядати і з інших позицій. Через форми відображення і відповідні їм об'єкти. За такого підходу світогляд прийнято структурувати, поділяти на буденний та теоретичний. Традиційно вони називаються рівнями світогляду. Буденний світогляд виникає як відображення щоденної діяльності людини. Передусім через почуття, настрої, емоції, логічно не оформлені уявлення. Буденний світогляд відображає світ і людське буття, як правило, без з'ясування їхньої сутності, причин, усвідомлення закономірностей виникнення. Буденний світогляд емоційно забарвлений. Він рухомий і мінливий. Сукупність уявлень про світ і людину не вимальовується у логічно струнку, завершену за формою картину. Буденний світогляд, як правило, позбавлений моменту самоусвідомлення. Людина не прагне пояснити сама собі, чому у неї таке бачення світу, саме таке ставлення до самої себе, довкілля, інших людей. У своїх буденних світоглядних уявленнях вона не тяжіє до усвідомленого вибору цілей і цінностей свого існування. Буденний світогляд створює у людини емоційно забарвлену модель світу та власного буття у ньому. Нерідко їй властиве полярне бачення, коли людина ділить усі явища на "свої" і "чужі", "добрі" і "злі". Ставлення людини визначається не осмисленими оцінками, а почуттями любові чи ненависті, особистими і груповими симпатіями й антипатіями. У філософській літературі буденний світогляд нерідко називають світовідчуттям, яке визначають як переживання людиною реальності та свого буття у ній. Теоретичний світогляд або теоретичний рівень світогляду. Він ґрунтується на таких формах відображення, як поняття, концепції, теорії, гіпотези. На цьому рівні відображення створюється концептуально оформлена модель світогляду. Світоглядна картина ґрунтується на пізнанні сутності явищ, законів буття світу та людини. Внаслідок цього з'являється можливість передбачення тих чи інших явищ або подій. Людина може успішно планувати та реалізовувати свої дії, свідомо досягати визначених цілей і цінностей, організовувати власне життя відповідно до своїх уявлень про його сенс. У структурному відношенні теоретичний рівень світогляду характеризується логічною стрункістю й оформленістю. Явища і події, що відбуваються, пояснюються на основі розуміння їхньої сутності, знання причин і закономірностей. Необхідні компоненти теоретичного світогляду — розвинене самоусвідомлення, навички аналітичного мислення, а також момент сумніву. Йому властиве практичне ставлення як до змісту самого світогляду, так і до його практичної реалізації. Цей рівень світоглядних уявлень стає фундаментом для формування переконань, оптимістичної життєвої позиції людини. Як правило, у теоретичному світогляді відображається не щоденне людське життя з усією його унікальністю та рухливістю, а те, що властиве певним соціально-культурним пластам історичних епох, типам культур. Відмінності об'єктів світоглядного відображення особливо разюче виявляються у двох його структурних утвореннях — індивідуальному та масовому світогляді. Критерієм такої струк-туралізації є відмінності між соціальними суб'єктами як носіями світогляду, тобто між індивідуальним та соціально-груповим буттям людини, а також між індивідуальною в груповою свідомістю як типами духовності, формами свідомості. Індивідуальний світогляд відображає специфіку, неповторні риси людської особистості, особливості її існування, життєвого досвіду, унікальність духовного світу окремої особистості, її цілей та цінностей. У масовому світогляді відображається те,-що властиве життєдіяльності багатьох людей, таким соціально-історичним суб'єктам, як, наприклад, соціальні прошарки (групи), класи, нації, а також те спільне, що характерне для буття людей на певних історичних етапах у межах певних культур. Структуру світогляду можна розглядати в історичному аспекті як послідовний розвиток і зміну певних типів світогляду, що були найбільш загальними його формами чи типами на різних етапах еволюції людського суспільства. Традиційно виділяють такі історичні типи світогляду: — міфологічний; — релігійний; — науковий. У деяких трактуваннях розмежовуються певним чином філософія і наука і, отже, науковий світогляд і філософія як теоретична форма світогляду. Моральні основи життєдіяльності людини та суспільства. Поняття добра і зла Мораль (моральність) — особлива форма суспільної свідомості та вид суспільних відносин, який виявляється в сукупності особливих цінностей і способів нормативного регулювання життєдіяльності людей у суспільстві. Моральні норми й цінності регулюють поведінку людини не в окремій, а у всіх сферах суспільного життя. Норми моралі мають загальний характер, поширюються на всіх людей і забезпечують стабільність або зміну підвалин суспільного життя, форм взаємин між людьми. Моральність як особливий спосіб регулювання поведінки людей, передує появі права й політики. Вона виникає разом із становленням людського суспільства, закріплюючись у звичаях, традиціях, заборонах і т.д. Відмінна риса морального регулювання^ порівнянні, наприклад, із правовим та, що воно не вимагає створення спеціальних соціальних інститутів (держави з її органами примусу). Моральне регулювання виступає як саморегулювання поведінки людей. Контроль за дотриманням моральних норм можуть здійснювати усі члени суспільства. У моральному регулюванні особливу роль відіграє свідомість. Якщо у сферах політичного і правового життя першочергове значення надається конкретній дії, санкціям за порушення існуючих норм, законів, то у сфері моральній пріоритетною є оцінка. По-перше, це самооцінка людиною своєї поведінки, і таким внутрішнім суддею є совість. По-друге, це оцінка іншими представниками соціального середовища (засудження чи схвалення вчинків), яка виражається у громадській думці, ставленні (підтримка чи осуд). Ключовими категоріями моральної свідомості, полюсами морального життя, моральної оцінки поведінки людини є поняття "добро" і "зло". Уявлення про них історично змінювалися. Це пояснюється різним характером взаємин між людьми упродовж розвитку людського суспільства та культури. Незважаючи на різноманіття конкретно-історичних інтерпретацій природи добра і зла, добро можна в цілому визначити як нормативно-оціночне поняття моральної свідомості, що у максимально узагальненій формі фіксує уявлення про морально-позитивне, благо і необхідне для людського існування. Зло тлумачиться як протилежне за своїм змістом добру, тобто як варте осуду, морально негативно у мотивах, цілях і вчинках, у житті суспільства. Історія розвитку моралі, зміна моральних норм і цінностей показує залежність моральної свідомості від економічного та соціально-політичного ладу. Але й сама мораль (уявлення про добро і зло, честь, гідність, співвідношення мети та засобів її досягнення і т.д.) має значний вплив на інші сфери суспільного життя — економіку, політику, право. Особливо значущою є роль моралі в духовному житті людини й суспільства. Духовне життя, на відміну від багатьох інших сфер буття людей, характеризується більшою свободою — свободою вибору і волевиявлення людини. Тому не випадково у філософії світ морального життя тлумачиться як світ свободи. Свобода і моральне життя — невіддільні. По суті, моральним може бути лише той вчинок, який здійснено внаслідок вільного його вибору. З іншого боку, моральне життя немислиме без самооцінки людиною, тобто без відповідальності перед самим собою та іншими людьми. Тому моральна свобода, моральне життя передбачає встановлення мети і способів діяльності людини та визначення відповідальності (можливих чи неминучих наслідків за їх порушення). Рівновага міри свободи та відповідальності у моральному житті вимагає визнання рівності суб'єктів моральних відносин, тобто всіх людей, а також самоцінності кожної людини для того, щоб відносини були моральними. З метою поєднання усіх ключових гуманістичних ідей у поняття морального життя в історії не раз пропонувалися "золоті правила", моральні закони. У логічно чітких поняттях з позицій філософського й етичного знання (етика — наука про моральність) найяскравіші формулювання морального закону запропонував І.Кант. 1. "Чини так, щоб ти завжди ставився до людства і у своїй особі, і в особі будь-кого іншого так саме, як до мети, і ніколи не стався до нього, як лише до засобу". 2. "Чини лише згідно з такою максимою, керуючись якою ти водночас можеш побажати, щоб вона стала загальним законом". Гуманістична мораль і моральність (іноді ці поняття розмежовують, наприклад, у філософії Г.Гегеля) мають велике значення для матеріального та духовного життя людини й суспільства. їх складові ідеї орієнтують на визнання вищими цінностями свободу, рівність, самоцінність людини. Гуманістична мораль є обмежувачем, стримуючим фактором руйнівної діяльності людини щодо природного й соціального середовища (життя і духу людини).
Дата добавления: 2015-03-29; Просмотров: 9793; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |