КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Держава православно-слов'янської иивілізаиії
Держава православно-руської субцивілізації. Православно-руська субцивілізація формувалася на основі визнання того факту, що Росія виросла з православного ідеалу сприймати світ так, як його створив Бог, і розпізнавати у будь-якому іноплеміннику образ Божий. При цьому саме руський народ брав на себе основний тягар захисту держави та тягар витрат з приводу економічного і культурного розвитку окраїн. Держава цієї субцивілізації є складовою частиною православно-слов'янської цивілізації, але уособлюється безпосередньо в російській державності. РОЗДІЛ 3. ТЕОРІЯ ДЕРЖАВИ СІЙСЬКі док цього транспортними та інформаційними комунікаціями; 1)аграрно-ремісницьке виробництво, що було організоване так, 2)постійне розширення території як умова військового манев 3)деспотична форма організації влади, що спиралася на могут 4)низький рівень і дуже повільний темп розвитку технологій, 5)свавілля влади як визнана форма управління особою, що за- Російська держава історично виникла і розвивалася як руська держава, національним стрижнем якої був руський народ. Саме руський народ, що завжди об'єднував багатонаціональні народи країни, був носієм традицій сильної, активно функціонуючої держави. Саме руський народ традиційно відігравав в історії Російської держави значну роль - чинника, що об'єднує всі народи, стабілізує та зміцнює державу. Значну роль у формуванні російської державності відігравало запозичене в 988 році у Візантії християнство. Воно найбільш відповідало побуту селянської общини, де інтереси суспільства завжди ставилися вище за інтереси окремо взятої людини. З розколом християнства на католицьке в Римі і православне у Візантії Русь залишилася під впливом останньої. Після падіння ж Константинополя вона підхопила стяг православної віри, оголосивши себе Третім Римом і очолила православну цивілізацію. Сьогодні Росія належить до проміжних цивілізацій, тобто таких, де культурні традиції Заходу і Сходу поєднуються неор-ганічно і суперечливо. При цьому на різних етапах розвитку російської державності західні та східні цінності чергуються у своєму домінуванні, породжуючи розриви, революції та відсутність поступовості в еволюції держави. Поняття «держава» для людини, яка народилася в Росії, означає не просто сукупність державних органів та установ, що мають у своєму розпорядженні низку повноважень, а дещо більше. Це той стрижень, який тривалий час об'єднував велику кількість мов, культур, релігій, звичаїв та народів на території Євра- Глава 16. Типологій держави: иивілізашйний підхід 299 зії- І якщо для західної цивілізації характерним було прагнення обмежити державний вплив через його насильницький, примусовий характер, то для православно-руської субцивіліза-ції сильна держава була метою, сенсом, життям та об'едную- сильна держава була здатна забезпечити цілісність і єдність суспільства, гарантувати необхідний порядок, захистити країну від зовнішніх посягань. Така держава спиралася на культуру суспільства та панівну в ньому систему цінностей. Серед них слід відзначити такі риси: 1.духовність (на противагу матеріальним цінностям) - праг 2.общинність - відсутність протиріч між суспільством і дер- 3.соборність - повновладдя більшості; 4.державність — ратна служба державі, прагнення захистити її 5.патріотизм; 6.соціальна справедливість; 7.патерналізм - виражається в ідеї непогрішимості носія вер Патерналізм був породжений віковою монархією та самодержавством і виражав прагнення людей до держави як доброго батька, що піклується про своїх дітей, тобто підданих. Державний патерналізм пов'язаний з особливим сприйняттям російського лідера (царя, президента тощо). Такий лідер повинен бути сам собі опозиціонером, щоб відповідати народному духу. Каяття лідерів викликає розчулення народних мас. При цьому народ то возвеличує «доброго царя», то критикує «царя поганого», охоче вірячи в «підміни царів» і допомагаючи різного роду самозванцям. До речі, останні прагнуть не лише отримати політичну владу, а й довести свою легітимність в очах народу. Держава західне-православної субцивілізації. До цієї суб-цивілізації належать такі країни, як Литва, Білорусь, Україна, Молдова, Румунія, Болгарія, Греція, Югославія, Польща та Словаччина. Більшість країн цієї субцивілізації відмовилася від боротьби за власну незалежність і вибрала шлях адаптації до політичних умов, що безперервно змінювались. Основною умовою при цьому залишалося невтручання влади у внутрішні взаємовідносини між 300 РОЗДІЛ 3. ТЕОРІЯ ДЕРЖАВИ різними групами населення і забезпечення автономії останніх. При цьому для них абсолютно неважливим е той факт, що статус еліти цих країн буде набагато нижчим, ніж статус еліти панівної країни. В результаті того що найкращі представники зазначе- ноцінними. Вони мали дефіцит як аристократичної (Греція), так і буржуазної (Польща) еліт. Іноді ж бувало так, що в країні не було ні аристократичної, ні буржуазної еліти. Саме такою була Україна. В усіх країнах західно-православної субцивілізації існували кризи династій та розриви еліт. І, на відміну від Західної Європи та Росії, де такі кризи були подолані шляхом формування нових еліт, розриви еліт у зазначеній субцивілізації тривали досить довго, а місце національної еліти займала еліта країни-завойовниці. Однак говорити про те, що ці країни були колоніями було б не зовсім правильно, адже дуже часто представники західно-православної субцивілізаційної еліти досягали високого становища в системі органів державної влади країни-патрона. Як приклад цього можна назвати імена відомих українців Ф. Про-коповича (був особистим другом Петра І та оберпрокурором Священного Синоду в Російській імперії), О. Безбородка (був канцлером Російської імперії за часів Катерини II. Під час виконання ним своїх обов'язків Росія перетворилася на провідну країну світу) та ін. Унаслідок відомого консерватизму еліти країн західно-православної субцивілізації домінуючим державним режимом служить консервативний. Економічну основу державної влади складає те майно, що знаходиться у державній власності. Соціальну основу - верстви суспільства, що зайняті у видобувних секторах економіки і, насамперед, у сільському господарстві. Саме тому в політичній сфері найбільшим впливом користується еліта, що представляє інтереси сільської буржуазії, селянства, провінційної інтелігенції, дрібного духовенства та маргінальних верств міського населення. Морально-ідеологічною основою державної влади служить певний релігійний світогляд, що, як правило, спирається на православне християнство. Навіть католицтво Польщі дозволило зберегти полякам свою самоідентичність у Німеччині та Росії, проте не змусило їх спрямовувати свої зусилля на вирішення життєвих проблем. Це католицтво, по суті, є більш близьким до православ'я з його жертовністю і спрямованістю не на земні справи, а на небесні. Глава 16. Типологія держави: иивілізашиний підхід М\ Звичайно держави західно-православної субцивілізації за мету свого функціонування ставлять вирішення конкретних справ, тактичних завдань, не замислюючись над стратегічним розвитком. Хоча в минулому в цих країнах існували монархії (Болгарія, Греція), на сьогодні домінуючою формою правління є республіка. За формою державно-територіального устрою майже всі ці держави є унітарними. Винятком є Югославія, що складається з Сербії та Чорногорії. Політичний режим, як правило, соціал-де-мократичний. Питання для самоконтролю 1.З яких субцивілізацій складається православно-слов'янська ци 4.Які країни належать до православно-руської субцивілізації? 5.Що виражає патерналізм? 6.Які країни належать до західно-православної субцивілізації?
Дата добавления: 2015-05-10; Просмотров: 768; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |