КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Аристотель. Фізика // Соч. У 4т - М, 1981.- Т 3 - С. 76-77, 234-235, 242, 262
Антична етика (Сократ, Епікур, стоїки)
Першим мислителем, у творчості якого етична проблематика стала переважаючою, був афінянин Сократ (470/469 - 399 р. до н.е.). Прекрасним прикладом етичного способу міркування Сократа може служити невеликий уривок зі «Спогадів про Сократа» його сучасника Ксенофонта, відомого письменника і воєначальника. У ньому передається бесіда Сократа про поняття «справедливість» з молодим афінянином Евфідемом, що, за словами Ксенофонта, мав «велике зібрання творів славнозвісних поетів і філософів, через це вважав себе освітченішим своїх однолітків і мав великі надії затьмарити всіх ораторським талантом і здатністю до політичної діяльності»
4. Питання і завдання: 1. Як визначає «справедливість» Сократ? 2. Чому, на вашу думку, співрозмовник Сократа не зумів визначити «справедливість»? 3. Чому Сократ вважає самопізнання основою моральної поведінки? Чи не здається вам, що в такий спосіб Сократ ставить сутність моральності в залежність від особистості кожної окремої людини? 4. У чому в даній бесіді проявилася знаменита іронія Сократа? – Чи мені не вміти розповісти про справи справедливості? - сказав Евфідем. Клянуся Зевсом, також і про справи несправедливості: чимало таких справ щодня можна бачити і чути. – Чи не хочеш, - запропонував Сократ, - ми напишемо тут дельту, а тут альфу? Потім, що покажеться нам справою справедливості, те будемо ставити в графу з дельтою, а що – справою несправедливості, те в графу з альфою? – Якщо ти вважаєш це потрібним, пиши, - відповідав Евфідем. Сократ написав букви, як сказав, і потім запитав: - Тож, чи існує на світі неправда? – Звичайно, існує, - відповів Евфідем. – Куди ж нам її поставити? - запитав Сократ. – Безсумнівно, у графу несправедливості, - відповідав Евфідем. – І обман існує? - запитав Сократ. – Звичайно, - відповідав Евфідем. – А його куди поставити? - запитав Сократ. – І його, безсумнівно, у графу несправедливості, - відповідав Евфідем. – А злодійство? – І його теж, - відповідав Евфідем. – А викрадення людей для продажу в рабство? – І його теж. – А в графі справедливості нічого з цього в нас не буде поставлено, Евфідем? – Це було б абсурдом. – А що, якщо хтось, обраний у стратеги, перетворить у рабство і продасть жителів несправедливого ворожого міста, чи скажемо ми про нього, що він несправедливий? – Звичайно, ні, - відповідав Евфідем. – Чи не скажемо, що він чинить справедливо? – Звичайно. – А що, якщо він, воюючи з ними, буде їх обманювати? – Справедливо і це, - відповідав Евфідем. – А якщо буде красти і грабувати їхнє добро, чи не буде він чинити справедливо? – Звичайно, - відповідав Евфідем, - але спершу я думав, що твої питання стосуються тільки друзів. – Виходить, - каже Сократ, - те, що ми поставили в графу несправедливості, це все, мабуть, варто було б поставити й у графу справедливості? – Очевидно, так, - відповідав Евфідем. – Тоді ми так поставимо і дамо нове визначення, що стосовно ворогів такі вчинки справедливі, - запропонував Сократ, - а стосовно друзів несправедливі і стосовно них, навпаки, варто бути як можна правдивішим? – Цілком правильно, - відповідав Евфідем. – А що, - сказав Сократ, - якщо стратег, бачачи занепад духу в солдатів, збреше їм, начебто підходять союзники, і цією неправдою підніме дух у війська, – куди нам поставити цей обман? – Мені здається, у графу справедливості, - відповідав Евфідем. – А якщо синові потрібні ліки і він не хоче приймати їх, а батько обдурить його і дасть ліки під виглядом їжі і завдяки цій неправді син видужає, – цей обман куди поставити? – Мені здається, і його туди ж, - відповідав Евфідем. – А якщо хто, бачачи друга в розпачі і боячись, як би він не наклав на себе руки, украде або відніме в нього меч або іншу подібну зброю, – це куди поставити? – І це, клянуся Зевсом, у графу справедливості, - відповідав Евфідем. – Ти хочеш сказати, - зауважив Сократ, - що і з друзями не у всіх випадках треба бути правдивим? – Звичайно, ні, клянуся Зевсом; я беру назад свої слова, якщо дозволиш, -відповідав Евфідем. – Так, - сказав Сократ, - краще дозволити, ніж ставити не туди, куди потрібно. А коли обманюють друзів для шкоди їх (не залишимо і цього випадку без розгляду), хто несправедливіший, – хто робить це добровільно чи хто мимоволі?... – Клянуся богами, Сократ, - сказав Евфідем, - я був упевнений, що користуюся методом, що більше усього може сприяти освіті, що підходить для людини, яка прагне моральної досконалості. Тепер уяви мій розпач, коли я бачу, що моя колишня робота не дала мені можливості відповідати навіть на питання з тієї області, що повинна бути мені найбільш відома, а іншого шляху до моральної досконалості у мене немає! Отут Сократ запитав: Скажи мені Евфідем, у Дельфи ти коли-небудь ходив? – Навіть двічі, клянуся Зевсом, - відповідав Евфідем. – Помітив ти на храмі десь напис: «Пізнай самого себе?» – Так. – Що ж, до цього напису ти віднісся байдуже чи звернув на нього увагу і спробував подивитися, що ти собою являєш? ...А то хіба не очевидно, - продовжував Сократ, - що знання себе дає людям дуже багато благ, а омана щодо себе – дуже багато нещасть. Хто знає себе, той знає, що для нього корисно, і ясно розуміє, що він може і чого не може. Займаючись тим, що знає, він задовільняє свої потреби і живе щасливо, а не беручись за те, чого не знає, не робить помилок і уникає нещасть.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 503; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |