КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Розвиток літератури та мистецтва в 20-ті роки
Ні ства. Комуністична доктрина партії вимагала одержавити й політизувати культуру, підпорядкувати її ідеологічним настановам. Саме така культура визнавалася партійно-державним керівництвом як культура найвищого рівня - соціалістична. Носієм культури була інтелігенція, яка у другій половині 20-х pp. в Україні становила досить помітну соціальну верству, насамперед за своїм інтелектуальним рівнем. Ті її представники, котрі не поділяли більшовицьких позицій, проявляли інакомислення, не бажали творити в заздалегідь визначених рамках, підлягали репресіям з боку влади. Так, у травні 1921 р. в Києві на лаву підсудних за політичні переконання потрапили інтелігенти - колишні члени партії українських есерів. Наступного року з Одеси, Харкова, Києва, Катеринослава у північні райони Росії та за кордон було вислано 70 учених, погляди яких на розвиток вищої школи не збігався з офіційною лінією партії. Репресії проти інтелігенції тривали в Україні й у наступні роки НЕПу.! Проте позиції радянської влади у СРСР на перших порах були досить нетривкі. Відчувалася нагальна потреба підтримки її неросійськими народами. Тому, коли НЕП стабілізував становище в економіці, партія розпочала кампанію, націлену на завоювання прихильності з боку народів багатонаціонального Радянського Союзу. У квітні 1923 р. XII з'їзд РКП(б), засудивши всі «місцеві націоналізми», оголосив російський великодержавний шовінізм найбільшою небезпекою. На з'їзді було прийнято рішення про запровадження політики «коренізації», яка передбачала залучення представників корінних національностей до партійного та державного апарату, широке використання національних мов у всіх сферах життя суспільства, у тому числі в партійній і господарській роботі, сприяння у розвитку місцевих культур. Український різновид політики «коренізації» дістав назву - українізація. Отже, як не хотілося радянському керівництву тримати під тотальним контролем всі прояви духовного життя суспільства, все ж таки воно змушене було, подібно до НЕПу, шукати й тут деякою мірою компроміс. Життя вимагало ра- хуватися з українським національним відродженням, започаткованого національно-визвольною боротьбою попередніх років. Українізація мала на меті опанувати цей процес та спрямувати його в русло соціалістичного будівництва. Українізація мала й зовнішню мету, а саме показати всім українцям, які проживали за Збручем і Дністром, що лише у СРСР вони можуть задовольнити свої національні прагнення. Крім того, після краху сподівань на пролетарську революцію в Європі більшовики тепер подавали колоніальним країнам позитивний приклад вирішення національного питання. Втім, як засвідчило майбутнє, запроваджена більшовицьким керівництвом українізація була лише тимчасовим тактичним маневром. 2. Хід та наслідки українізації у 20-ті роки В квітні 1923 р. XII з'їзд РКП(б) проголосив політику коренізації, яка була спрямована на підготовку, виховання й висування кадрів корінної національності, врахування національних факторів при формуванні партійного і державного апарату, організацію мережі шкіл усіх ступенів, закладів культури, випуск газет і журналів, книговидавничої справи мовами неросійськомовних народів. Декларувалося, що основною метою цієї політики є сприяння розвиткові культур і мов цих національностей. Однак на першому плані у державної партії були інші завдання: вкоренитися в національних республіках, щоб зміцнити контроль над неросійськими околицями й поширити свій вплив на місцеве населення. Апарат державної влади мав розпочати спілкування з трудящими масами їхньою мовою. Основні напрямки цієї політики в Україні було проголошено ще у грудні 1919 р. в резолюції VIII конференції РКП(б) «Про радянську владу на Україні». У цьому документі зазначалося: «Члени РКП на території України повинні на ділі проводити право трудящих мас учитися і розмовляти в усіх радянських установах рідною мовою,... перетворити українську мову в знаряддя комуністичної освіти трудових мас». (Сторінки історії Української РСР: факти, проблеми, люди). Проте державний апарат у республіці, що складався переважно з дореволюційних чиновників, чинив опір українізації. Партійне керівництво також не виявляло ентузіазму в торуванні шляху українській мові. Секретар ЦК КП(б)У Д.Лебідь обґрунтував це навіть тезою про «боротьбу двох культур». «...Російська культура й мова в Україні пов'язані з містом і «найпрогресивнішим» у суспільстві робітничим класом, а українська культура та мова - з селом і «відсталим селянством». Звідси обов'язок комуністів, на думку Д. Лебідя, було сприяння «природному процесу перемоги російської культури та мови». (Історія України: нове бачення). Х.Раковський піддав ці висловлювання нищівній критиці. Однак російськомовна більшість у ЦК КП(б)У й губкомах партії проводила свою лінію. Становище докорінно змінилося лише з приходом до керівництва Л.Кагановича (1925), який заходився по-чиновницькому, старанно втілювати в життя офіційний курс і незабаром домігся неабияких успіхів. Перші заходи українізації були спрямовані на розширення вживання української мови у партійному та державному апараті. Вже в серпні 1923 р. службовці отримали наказ пройти спеціальні курси української мови й скласти іспити на її знання. Навіть при відсутності помітного ентузіазму серед багатьох чиновників-неукраїнців українізація за декілька років дала помітні результати. Факт: Якщо в 1922 р. українською мовою велося менш ніж 20% урядових справ, то в 1927 р. - вже 70%. Помітно зросла і частина українців у КП(б)У (з 23% у 1923 р. до 52% у 1927 p.). Проте українці й надалі зосереджувалися переважно на нижчих шаблях урядово-партійної ієрархії. Навіть у 1930 р. їхнє представництво в ЦК КП(б)У становило лише 43%. Що стосується посади генерального секретаря Компартії України, то з початку заснування партії та до середини 50-х pp. її обіймали не українці (за вийнятком короткого секретарювання на початку 20-х pp. Д.Мануїльського). Центром українізації став Наркомат освіти, якому підлягали всі ділянки культури. Його послідовно очолювали Г.Гринько (1920-1923), О.Шумський (1923-1927), М.Скрип-ник (1927-1933). Українізація своїми успіхами значною мірою мала завдячувати невтомній діяльності О.Шумського й особливо М.Скрипника. Вони вірили, що Україна має свій шлях до комунізму, який можна поєднати з національним визволенням власного народу. До того ж О.Шумський активно виступав за розширення суверенних прав українського народу в політичній сфері. Він офіційно заявляв, що українізація здійснюється надто повільними темпами внаслідок опору зрусифікованої бюрократії, що партійне і державне керівництво слід доручити корінним українцям. У відповідь ЦК КП(б)У на чолі з Л.Кагановичем організувало кампанію критики наркома освіти. Його звинуватили в «національному ухилі», штучному прискоренні українізації та інших гріхах. У 1927 р. О.Шумського було знято з посади наркома й вислано за межі України. Скрипник Микола (1872-1933) — український політичний і державний діяч. За революційну діяльність зазнав 15 арештів, 7 разів засуджувався до заслання. 1927-1933 pp. — нарком освіти УСРР. Один з ініціаторів політики українізації. Започаткував вивчення національного питання як окремої дисципліни. Являв собою новий тип ученого-практика, чиї праці були насичені оригінальними думками й концепціями. Виступив проти згубної більшовицької політики щодо згортання процесів українізації. Попри труднощі кампанія українізації охопила всі сфери життя радянської України. Найбільший вплив вона справляла на освіту. На кінець 1927 р. на українську мову навчання перейшло понад 25% інститутів, 50% технікумів і 80% загальноосвітніх шкіл. До революції, коли не існувало українських шкіл та було заборонено на державному рівні вживання національної мови, українофіли могли лише мріяти про такі умови, що були створені через 10 років українізаторами в УСРР.
Результати були вражаючими, якщо врахувати й інші труднощі, які стояли на шляху українізації освіти. Для проведення кампанії вимагалося майже вдвічі більше кваліфікованих учителів. Щоб ліквідувати цей дефіцит кадрів, М.Скрипник пропонував запросити декілька тисяч викладачів з Галичини. Проте йому не вдалося отримати дозвіл з Москви, бо радянське керівництво побоювалося впливу національно свідомих галичан. Також бракувало багатьох підручників. Існували проблеми також у вищих навчальних закладах, коли викладачі та студенти, більшість яких були не українського походження, відмовлялися користуватися «селянською мовою». Втім, з часом і в університетах студенти-українці стали чисельно переважати. Швидка українізація освіти сприяла зростанню загальних настроїв національного оптимізму. Переживала відродження й україномовна преса. Якщо у 1922 р. в республіці виходило не більше десятка україномовних газет та журналів, то у 1933 р. з 426 газет 373 видавалися рідною мовою. Книжки також друкувалися у переважній більшості українською мовою. Робилися спроби українізувати навіть армію. Українська мова впроваджувалася в офіцерських школах та великих частинах військового резерву в Україні. В Харкові було створено українізовану школу червоних старшин. У процесі українізації велика увага приділялася також створенню умов для розвитку національних меншин, що проживали в Україні. У жовтні 1924 р. в складі УСРР було утворено Молдавську автономну республіку, столицею якої стало українське місто Балта. У 1926 р. в цій республіці з 545 тис. мешконців молдавани становили ледь більше 30%, а українці - 50%. В Україні було створено російські, німецькі, грецькі, болгарські, єврейські й польські автономні національні райони (всього їх існувало 13), сформовано 954 національні сільради, 100 містечкових рад, відкрито більше тисячі національних шкіл (у 1925 р. функціонувало 566 шкіл з німецькою мовою викладання, 342 - з єврейською, 31 - з татарською). Своїми успіхами політика українізації мала завдячувати, крім патріотичного чинника, і загальному процесу модерні- зації суспільства. Адже рідна мова давала змогу українцям більш доступно та належним чином здобувати освіту, поповнювати свої знання, виконувати професійні обов'язки. Наприкінці 20-х pp. українська мова перетворилася на основний засіб спілкування в суспільстві, що стало на шлях індустріального розвитку. 3. Кампанія з ліквідації неписьменності дорослих Паралельно з українізацією освіти держава вживала заходів спрямованих на ліквідацію масової неписьменності. Адже більшість дорослого населення України на початку 20-х pp. не вміла читати і писати. Навчання грамоті здійснювалося безплатно. В УСРР цю роботу очолювала створена у 1921 р. Всеукраїнська надзвичайна комісія по боротьбі з неписьменністю. В 1923 р. під головуванням Г.Петровського було утворено товариство «Геть неписьменність!», яке вже через два роки утримувало понад 2,5 тис. закладів лікнепу, де навчалися близько 100 тис. чол. До справи ліквідації неписьменності були також залучені комсомол та профспілки, частини Червоної армії, культурно-освітні товариства. Для навчання грамоті дорослого населення держава забезпечила випуск чималої кількості букварів і книг для читання відповідного політичного спрямування. Зміст цієї літератури мав забезпечити поєднання навчання елементарним навичкам читання й письма з вихованням відданості новому ладу, непримиренності до ворогів радянської влади. Факт: Протягом 20-х pp. ліквідація неписьменності серед дорослих проходила досить швидкими темпами. Наприкінці 1925 р. в республіці діяло більше 13 тис. шкіл та пунктів ліквідації неписьменності, де навчалося близько 540 тис. чол. У цілому завдяки зусиллям держави і громадськості вже до 1927 р. в Україні навчилися читати й писати більше 2 млн. чол., що дало змогу скоротити чисельність неграмотних з 76% до 43%. Кампанія з ліквідації неписьменності дорослих тривала також протягом 30-х pp. Протягом 20-х pp. література й мистецтво в Україні, незважаючи на партійний контроль і різні ідеологічні обмеження, набули небаченого раніше розвитку. Той час великих відкриттів та сподівань справедливо називають періодом культурної революції, або відродженням. Головним поштовхом до багатогранного спалаху творчої енергії митців стали наслідки Української революції. Адже її вплив наповнив культурну діяльність відчуттям новизни, свідомості звільнення від обмежень старого світу. Хоча еміграція значної частини творчої інтелігенції після національно-визвольної боротьби була відчутною на перших порах розвитку культури, проте поява цілої плеяди нових талантів з лихвою компенсувала її. Більшість з них, пересвідчившись у неможливості будівництва незалежної Української держави, вбачали в розвитку культури альтернативний засіб вираження національної самобутності свого народу. Тому на порядок дня вони поставили непрості питання про те, яким шляхом й у якому напрямі слід розвиватися українській культурі, на які зразки їй орієнтуватися та якою бути взагалі. Українське культурне відродження 20-х pp. з особливою силою проявилося в літературі. Характерною рисою літературного процесу було розмаїття напрямів, жанрів, ідейних течій, виникнення і розпад численних організацій та об'єднань. Деякі з них перебували під впливом «пролеткульту» - літературної організації, яка відкидала традиції й зразки «буржуазної» культури минулого і закликала маси до участі в творенні пролетарської культури. У 1922 р. в Харкові з'явилася перша літературна організація «Плуг» (існувала до 1932 p.). Це була спілка селянських письменників, до якої входили її керівник С.Пилипенко, П.Панч, А.Головко та ін. У 1923-1925 pp. діяло об'єднання пролетарських письменників і поетів «Гарт», яке очолювали В.Еллан-Блакитний, М.Хвильовий (росіянин за походженням, справжнє прізвище Фітільов), В. Сосюра. Поряд з марксистськими літературними організаціями виникли групи ідеологічно нейтральних або «непролетарських» поетів. Так, серед неокласиків найвизначнішими були М.Зеров, М.Рильський, М.Драй-Хмара. Символістів представляли П.Ти-чина, Д.Загул, Ю.Меженко. Футуристів очолювали М.Семен-ко, Г.Шкурупій. У 1924 р. в Києві виникла письменницька група «Ланка», яка згодом змінила назву на «Марс» («Майстерня революційного слова»). До неї входили Є.Плужник, Г.Ко-синка, В.Шдмогильний та ін. Ці літератори погоджувалися зі своїм колегою Ю.Меженком у тому, «що творча особистість може творити, лише піднявшись над масою, хоч і зберігаючи, попри всю незалежність від неї, почуття національної тотожності з нею». Літературні групи й організації мали свої часописи, на шпальтах яких точилися гострі дискусії, висловлювалися власні погляди, критикувалися опоненти. Драй-Хмара Михайло (1889-1939) - український поет, літературознавець, перекладач, професор Київського університету. Належав до літературної групи «неокласиків», яка прагнула до гармонійної завершеності вірша, наслідування класичних зразків. Досліджував історію укр. і серб, літератур, білорус, і серб. мов. Після 20-х pp. дотримувався реалістичних тенденцій, тематики, навіяної новою дійсністю («Донбас», «Зимова казка», «Проростей»). Вперше заарештований 1933 р. Незаконно репресований 1935 p., реабілітований 1956 р. У 1925 р. після розпаду «Гарту» виникла Вільна академія пролетарської літератури (ВАПЛІТЕ). До неї ввійшли митці, які стали гордістю української літератури: П.Тичина, М.Бажан, В.Сосюра, Ю.Смолич, Ю.Яновський, П.Панч та інші на чолі з ідейним лідером М.Хвильовим. Це була літературно-мистецька організація талановитих письменників-одно-думців, які прагнули досягти в своїй творчості літературної й художньої довершеності та протистояти адміністративно-командному втручанню чиновників у сферу культури, що вже тоді давалося взнаки. Ідеологізація всього мистецтва, вульгарна підміна загальнолюдських цінностей класовими, що спричинялися до підміни естетичних понять політичними, а в підсумку - до безпідставних звинувачень багатьох майстрів слова у «націоналізмі». Хвильовий (Фітільов) Микола (1893-1933) - український поет, прозаїк, публіцист, критик. Погляди на розвиток нац. літератури й мистецтва виклав у зб. «Камо грядеши?» (1925), «Думки проти течії», «Україна чи Малоросія?» (1926). Відстоював необхідність самобутнього розвитку укр. літератури й мистецтва, їхню орієнтацію на європ. і світовий рівні. Разом з Л.Курба-сом, М.Кулішем виступив проти вульгаризму, спрощення й демагогії в мистецтві. Підтримував мистецькі позиції Л.Курбаса, був за т.з. синтетичний театр, який мав стати «справою створення національного театру». Покінчив життя самогубством. В 1925-1928 pp. широко розгорнулася дискусія про шляхи розвитку української літератури. У центрі дискусій різних літературних течій опинився М.Хвильовий, один із засновників новітньої української літератури, критик і публіцист, учасник громадянської війни, член більшовицької партії. Він чи не першим помітив, що в сфері культурного життя починає утверджуватися казенно-бюрократичний підхід до творчості, у суспільстві назрівають небезпечні й трагічні зміни. Письменник виступив з пропозицією широко використовувати досягнення європейської культурної спадщини, не замикатися на однобічній орієнтації на російську культуру. Тому він проголосив тоді надто сміливе^гасло «Геть від Москви! Дайош Європу!» Це був заклик до українського письменства не копіювати культурні надбання інших народів, у тому числі й російську літературу, яку він сам глибоко поважав, а більш чітко виявити в своїй творчості національні риси, теми і мотиви, усвідомлюючи повноцінність власних духовних багатств, звертатися до європейської спадщини. Проте разом з творчими питаннями у літературній дискусії почали визрівати й політичні оцінки, а згодом і політичні звинувачення, насамперед на адресу М.Хвильового. Саме як заклик до сепаратизму оцінив червневий пленум ЦК КП(б)У 1926 р. погляди письменника. М.Хвильового звинуватили в націоналізмі, ворожості до офіційного курсу партії у галузі культури. На початку 1927 р. своїми колегами та друзями він був виключений з ВАПЛІТЕ, яка за вказівкою партійного керівництва через рік самоліквідувалася. В розпал цих подій, коли ще відносно вільно могли розвиватися література й мистецтво, українські поети і письменники написали твори найвищого ґатунку. Насамперед з усією силою розкрився талант багатьох поетів того часу -таких, як П.Тичина, М.Рильський, М.Зеров, П.Пилипович, М.Драй-Хмара, Є.Плужник, В.Сосюра, М.Бажан, Т.Осьмач-ка. Серед видатних прозаїків слід назвати М.Хвильового, Г.Косинку, В.Підмогильного, Ю.Яновського, сатириків І.Сен-ченка, О.Вишню. Темами їх творів були події та наслідки революції й громадянської війни у житті людини і суспільства. Косинка (Стрілець) Григорій (1899-1934) - український письменник. Тематика творчості пов^язана з драматичними подіями в житті післяреволюційного села, забраженням правди життя й характера селянина, його страждань, радощів і скорбот, прагнень і переживань. Збірка оповідань «На золотих богів», 1922; «За ворітьми», 1924; «Мати», 1925; «Політика», 1926; «Змовини»,1930; «Серце», 1933 та ін. У 1934 звинувачений й незаконно репресований сталінським режимом, подальша доля невідома. Серед драматургів найвидатнішою постаттю був М.Куліш. Три його найславетніші п'єси - «Народний Малахій» (1928), «Мина Мазайло» (1929) та «Патетична соната» (1930) викликали сенсацію своєю модерністською формою й трагікомічним трактуванням нової, радянської дійсності. Перші дві п'єси поставив у своєму славетному театрі «Березіль» режисер Лесь Курбас, в театрі якого грали відомі майстри української сцени П.Саксаганський, А.Бучма, М.Крушельницький, О.Мар'я-ненко та ін. А всього в Україні у середині 20-х pp. діяло 45 професійних театрів. З переходом до мирного будівництва зріс інтерес до образотворчого мистецтва. Як і в літературі, виник ряд об'єднань майстрів пензля. Асоціація художників Червоної України (АХЧУ), до якої входили С.їжакевич, Ф.Кричевський, К.Трохименко й інші, проголосила своїм завданням правдиве відображення дійсності. Інше оригінальне об'єднання -Асоціація революційного мистецтва України (АРМУ), яке створили учні видатного художника-монументаліста М.Бой-чука, звертало свій погляд до елементів староукраїнського та візантійського живопису. Новою, але динамічно зростаючою галуззю мистецтва була кінематографія. У 1922 р. було засновано Одеську кінофабрику, а 1927 р. почалося будівництво найбільшої тоді в Європі Київської кіностудії, обладнаної найновітнішим устаткуванням. У середині 20-х pp. в Україні діяло вже понад 500 кінотеатрів. На той час було створено понад півтора десятка картин. Світової слави зажив кінорежисер і сценарист О.Довженко. Довженко Олександр (1894-1956) — український письменник, кінорежисер. "Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм", — говорив про себе Довженко. Працював режисером на кіностудії в Одесі. Мрією Довженка було національне кіно. У 1928 р. знімає фільм "Звенигора". "Картину я не зробив, а проспівав, як птах" — казав митець. Наступною його роботою стає стрічка "Арсенал", а ще через рік, у 1930 р., на екрани виходить шедевр світової кінокласики — "Земля". Цей фільм було названо серед двадцяти кращих кінострічок усіх часів і народів. Отже, у 20-ті pp. в Україні бурхливо розвивалися всі сфери культурного життя. Українські митці активно включилися у процес творення декретованої партією соціалістичної культури, але з національною сутністю. Попри всі ідеологічні перепони й обмеження, кращі представники української національної літератури і мистецтва досягли в своїй творчості гідних подиву злетів. Проте одночасно проявлялися й перші симптоми майбутньої трагедії української культури. Після засудження «хвильовизму», звинувачення діячів ВАПЛІТЕ у «буржуазному націоналізмі», керівництво КП(б)У посилило ідеологічний контроль над культурою. В 1927 р. було створено прорадянську літературну організацію - Всеукраїнську спілку пролетарських письменників. А вже наприкінці 20-х pp. українська інтелігенція зазнала перших репресій. 5. Українська автокефальна православна церква (УАПЦ) Атеїстичне керівництво радянської держави та більшовицької партії ставилася до релігії й церкви у цілому вороже, намагалося всіляко обмежити їх вплив на суспільне життя. Революція й прагнення національного самовияву відбилися й на церковних справах. Серед православних священиків та віруючих постійно висувалися пропозиції розірвати зв'язки з Російською православною церквою (РПЦ) і утвердити церкву в Україні як незалежну (автокефальну) установу. Лише в жовтні 1921 р. після багатьох невдалих спроб у 1919 й 1920 pp. з дозволу радянської влади Всеукраїнський православний церковний собор у Києві затвердив дійсно незалежну національну Українську автокефальну православну церкву (УАПЦ). Першим її митрополитом став В.Липкі-вський, обраний на соборі. Факт: Наприкінці 20-х pp. УАПЦ була другою церквою в Україні після РПЦ за чисельністю парафій та віруючих. У 1927 р. вона налічувала 34 єпископи, майже 11 тис. священиків, 3000 парафій і 6-7 млн віруючих. УАПЦ виступала за відродження національної культури й обрядів. Служба в ній правилась українською мовою замість церковнослов'янської. Українська церква, на відміну від РПЦ, зайняла демократичні позиції у питанні про самоврядування. РПЦ на чолі з патріархом Московським та Всея Русі Тихоном з презирством називала духовенство УАПЦ «само-
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 921; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |