КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Музичне, театральне, образотворче мистецтво
Наука В Україні розгорнули дослідницьку діяльність відомі наукові колективи, наприклад математична школа Д.Граве, створювалися нові. Зокрема, праці М.Крилова та його учня М.Боголюбова заклали основи нелінійної механі- ки, чим було покладено початок розвитку цієї галузі математики. Плідна робота з теоретичної фізики тривала в Українському фізико-технічному інституті (Харків), у якому деякий час працював видатний фізик І.Курчатов. Написана тут праця Л.Ландау в галузі кінетичної теорії плазми с.тала основоположною на десятиріччя вперед у дослідженнях з термоядерного синтезу. У 1932 р. в цьому інституті вперше в СРСР здійснили штучне розщеплення атомів літію. На рубежі 20 —30-х років Є.Па-тон почав велику перспективну роботу з електричного зварювання металів, що було новим словом у розвитку науки й техніки. Багато інженерних рішень, які подарував людству Ю.Кондратюк (О.Шаргей) — людина енциклопедичних знань, талановитий винахідник, на десятки років випередили світовий рівень багатьох галузей науки і техніки. Уже в 20-х роках його розробки з теорії космічних польотів спеціалісти вітчизняного ракетного двигунобудування використовували поряд із працями К.Ціолковського. Згодом на основі цієї теорії готували космічні польоти у США. Продовжували плідну роботу в галузі епідеміології вчені зі світовими іменами М.Гамалія і Д.Заболотний. Зміцнювали зв'язки з практикою охорони здоров'я видатний клініцист-терапевт Ф.Яновський, засновник радянської терапевтичної школи М.Стражеско, відомий фізіолог В.Данилевський. М.Холодний, А.Сапегін, В.Юр'єв та інші вчені плідно працювали в галузі генетики й селекції рослин і тварин, впровадження науково обґрунтованих сівозмін. Розвиткові досліджень у цій галузі науки сприяла діяльність М.Вавілова, обраного в 1929 р. дійсним членом АН УРСР. Визначних успіхів досягли учйі й послідовники І.Павлова — вчені України О.Богомолець, О.Палладій та ін. У галузі суспільних наук активно працювали відомі історики Д.Багалій (академік АН УРСР з 1919 р.), Д.Яворницький (академік АН УРСР з 1929 р.). У 1924 р. з еміграції до Києва повернувся М.Грушевський, найвидатніший історик України, праці якого з давньої історії України та української літератури були відомі в усьому світі. їх видавали й перевидавали іноземними мовами за кордоном. Незабаром його обрали академіком АН УРСР, а в 1929 р. — академіком АН СРСР. У той же час йому не довіряли, оскільки в минулому він був одним із лідерів Української Народної Республіки, очолював Центральну Раду. Література У розвитку української літератури 20 —30-х років поєднувалися демократичні традиції.дореволюційної доби і новий досвід свіжих сил, пробуджених українською революцією. Письменники створювали різні гуртки, студії, шукали своє місце в літературному процесі. Багато талановитих митців мали значні художні здобутки. До цього часу сформувалася яскрава революційно-романтична течія: П.Тичина, В.Еллан-Блакитний (Елланський), В.Чумак, В.Сосюра. Активно виступали представники інших напрямів і творчих течій у літературі: М.Рильський, П.Филипович, М.Драй-Хмара. Значним внеском у літературне життя республіки були памфлети М.Хвильового, сонети М.Зерова, новели й оповідання Г.Косинки, сатира і гумор О.Вишні, І.Мики-тенка. Побачили світ високохудожні твори І.Ле, Г.Епіка, Ю.Яновського та багато інших. Характерною особливістю літературного процесу в Україні в ті часи було виникнення й розпад багатьох літературних організацій («Гарт», «Плуг», «Молодняк», «Західна Україна», «Авангард», «Нова генерація», «Ур-біно», ВУСПП тощо), перехід письменників з однієї творчої групи до ін. У 1925 р. виникла Вільна академія пролетарської літератури (ВАПЛІТЕ), яка об'єднала 22 письменників. Ідейним керівником ВАПЛІТЕ був М.Хвильовий, а першим її президентом М.Яловий. Це була літературно-мистецька організація талановитих письменників, які прагнули протистояти адміністративно-командному втручанню чиновників від культури у творчі справи. Дискусія щодо визначення шляхів розвитку української літератури широко розгорнулася в 1925 р. У цій дискусії разом з творчими питаннями поступово поча- ли визрівати й політичні оцінки, а згодом і політичні звинувачення. Одним із найбільш дискусійних моментів було гасло «Геть від Москви!» М.Хвильового, що стосувалося ставлення до російської літератури. Йшлося не про розрив з російською культурою, адже письменник у своїй творчості звертався до російських класиків і тогочасних літераторів, а про використання досягнень світового мистецтва. Це був виступ за самобутність української національної культури, проти хуторянства й відрубності літературного процесу в Україні від європейської культури. Проте учасники дискусії — письменники, державні й партійні керівники республіки — звинуватили М.Хвильового в націоналізмі, який, до того ж, начебто був представлений новою ідеологічною течією — хвильовизмом. У республіці інтенсивно розвивалося музичне мистецтво: пісенна творчість, хорова і симфонічна, оперна і балетна музика. Чимало талановитих творів українських композиторів увійшли в скарбницю як національної, так і світової музичної культури. Великий творчий внесок у її розвиток зробили Л.Ревуцький, В.Лятошинський, М.Вериківський та ін. Вдосконалювали.майстерність виконавські колективи, серед яких широковідомими були хорова капела «Думка», капела бандуристів та багато ін. Велике значення для розвитку музичного мистецтва, підготовки висококваліфікованих мистецьких кадрів мало відкриття в 30-х роках Київської, Харківської та Одеської консерваторій. Значну роль у розвитку української культури відіграв театр. Маючи різні художні смаки, його представники вишукували такі шляхи розвитку сценічного мистецтва, які б найбільше задовольняли запити суспільства. У республіці створювалися десятки професійних та аматорських театрів. В українському театрі працювали такі прославле.ні корифеї сцени, як П.Саксаганський, М.Садовський. їм на зміну прийшла плеяда середніх за віком і молодших майстрів — О.Сердюк, Н.Ужвій, О.Ватуля. А.Бучма, Ю.Шумський, І.Паторжинський, О.Петрусенко, М.Гриш-ко та багато ін. Становлення й розвиток українського театрального мистецтва нерозривно пов'язані з акторською та режисерською діяльністю Гната Юри. Він один,із засновників, а з сер. 20-х років — незмінний керівник драматичного театру ім. І.Франка. Видатним діячем українського театру був Лесь Курбас — енциклопедично освічений і високообдаро-ваний новатор, людина надзвичайного таланту, митець, теоретик і педагог. Його акторська і особливо режисерська творчість — яскрава й водночас драматична сторінка в історії вітчизняного театрального мистецтва. Прагнучи вивести український національний театр із рутини провінційного глухого кутка, Лесь Курбас ще в 1922 р. організував унікальний театральний колектив під назвою «Березіль» — своєрідний експериментальний центр, метою якого було оновлення національного театру. Долаючи штучні перешкоди, театральне мистецтво в Україні розвивалося. Наприкінці 30-х років тут працювало понад 80 театрів. Різноманітні творчі й організаційні процеси відбувалися в середовищі художників. Утворювалися асоціації та групи, у яких точилися ідейно-мистецькі суперечки між представниками різних напрямів. Плідно працювали художники старшого покоління — М.Бой-чук, І.Іжакевич, Ф.Кричевський, М.Самокиш та ін. На межі 20 —30-х років вагомо заявляли про себе митці молодшого покоління — М.Дерегус, В.Костецький, А.Петрицький, скульптори — Б.Іванов, М.Лисенко, графік В.Касіян та ін.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 430; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |