Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Еволюція ідей функціоналізму




Із середини 1930-х рр. центр застосування та втілення функціоналістичних ідей в архітектурі зміщується (разом з емігрантами з фашистської Німеччини – архітекторами-авангардистами) у США. Саме тут функціоналістичні ідеї реалізуються архітекторами з найбільшим розмахом.

Наприкінці 1930-х рр.раціоналістична архітектура стала «відходити» від властивого їй раніше аскетизму, більше уваги приділяється красі будинків. Висувається вимога не тільки конструктивістської та функціональної доцільності, а й «людського вмісту», гуманізму архітектури.

У 1940-х рр. Ле Корбюзьє створив систему нових пропорційних відношень в архітектурі, основою якої стали пропорції людського тіла («Модулор»). У житловому будинку Ле Корбюзьє вбачав основу нормального існування людини. Митець зробив основою архітектурної метрики розміри людського тіла. До того ж митець бере до уваги не тільки середній зріст людини, а й розміри сидячої фігури, стопи людини, довжину її руки, кроку тощо. «Модулор» – це не тільки теорія, а й практичні рекомендації для розробки пропорцій в архітектурі. Ця система повинна була стати відправною точкою архітектурного проектування.

Ідея «універсального» простору втілена Л. МісВан дер Рое у великому комплексі Іллінойського технологічного інституту у Чикаго (1939 – 1957), житлових будинках у Чикаго (1951), будівлі офісу компанії «Сіґрем» (1958) у Нью-Йорку. Хмарочос «Сіґрем-білдінг» – це еталон інтернаціонального стилю, його спроектували німець Людвіг МісВан дер Рое і американець Філіп Джонсон. Будівництво було завершено в 1958 р., будівля має 157 м заввишки, включає 38 поверхів, призначалася для офісів канадської фірми. Споруда «Сіґрем-білдінг» стала втіленням розвитку ідеї геометризації простору, це скляна прямокутна призма, поділена лише тонкою конструктивною сіткою вітражів. Елегантність високотехнологічної конструкції поєднується тут з естетичними ідеями, однак у жорсткій симетрії композиції, з розробкою своєрідного каркасного металічного «ордера». Проект Міс ван дер Рое став взірцем для наслідування. У 1950-х рр. скляні багатоповерхові призми швидко з’явилися в усіх великих містах світу. Проте за легкою, на перший погляд, скляною огорожею приховано потужний металевий або залізобетонний каркас. Конструктивні елементи таких будівель повинні мати підвищену просторову стійкість і жорсткість у зв’язку зі збільшенням вітрових навантажень на них залежно від висоти. Водночас тиражування подібних рішень архітекторами знецінювали й нівелювали їх естетичну новизну. Численні повтори таких споруд призвели до формальної кризи функціоналізму. Функціоналізм як інтернаціональний стиль починає трансформуватися. Разом із нарощуванням ретроспективних тенденцій (монументалізація, класицистичний акцент) відбувається й природна регіональна трансформація інтернаціонального стилю, яка одержує назву архітектурного регіоналізму з розвитком національних шкіл архітектури в деколонізованих країнах, що розвиваються в Латинській Америці, Південній та Південно-Східній Азії й Африці. Відбувається трансформація функціоналізму під впливом місцевої глибинної архітектурної традиції. Вперше інтернаціональний стиль стає основою розвитку сучасної архітектури національних шкіл.

Еволюція ідей функціоналізму до середині 1950-х рр. особливо помітна в пізній період творчості Ле Корбюзьє, коли ним були споруджені найбільш характерні три твори: марсельська «житлова одиниця» (житловий комплекс у Марселі) (1947 – 1952 рр.); капела в Роншані, (1950 – 1955 рр.), забудова у м. Чандігарх (Індія) (1950 – 1957 рр.).

Так звана «Марсельська житлова одиниця», житловий дім-комплекс на 1600 жителів (337квартир 23 різних типів) – перша повна реалізація давньої ідеї майстра. Вона включає самодостатній житловий комплекс, за аналогією з трансокеанським лайнером схожої місткості (приблизно 2000 пасажирів), де жителям – «пасажирам» – надана можливість здійснення 24-годинного цілодобового циклу життєдіяльності, у принципі, без необхідності виходу за межі комплексу. Однак, порівняно з попередньою технократичною ідеєю «Дім – машина для житла», Ле Корбюзьє зміщує акценти у проектуваннінапринципово новий момент: у марсельському житловому комплексі вперше застосовано шкалу «Модулора» – авторської пропорційної системи, що уможливила поєднати метричну і дюймову шкали з ергономічним пропорціонуванням людського тіла.

Зміщення акцентів із технократизму на гуманізм – характерна еволюція функціоналізму у творчості майстра. Власне трактування вже звичного у середині 20 ст. матеріалу – залізобетону – в його монолітному варіанті дає підстави говорити про якісно новий етап розвитку архітектури 20 ст. Цей напрям одержав умовну назву «необруталізм», що визначає принциповий відхід від попередніх функціоналістичних ідей і перехід до підкресленої монументалізації, традиціоналізації та гуманізації архітектурного образу.

«Марсельська житлова одиниця» зумовила цілий ряд архітектурних продовжень і розвитку (наприклад, житловий комплекс у Токіо (архітектор Куніо Маєкава, 1958), комплекс «Парк-хілл» у Шеффілді, Великобританія (архітектори Джек Лінн, Айвор Смітта Дж. Уомерслі, 1961)). Послідовники Ле Корбюзьє сформували новий жанр в архітектурно-містобудівному проектуванні – «хебітат» (від англ. слова, що означає водночас і батьківщину, і природне середовище, довкілля й житло). Цікаво, що, наприклад, у Шеффілді засобами створення житлового комплексу було з успіхом здійснено спробу «оздоровлення», чи відновлення, занепалого, занедбаного робітничого району. Явний поворот до реальних потреб конкретних міських громад – показовий наслідок переорієнтування функціоналізму.

Капела в Роншані Ле Корбюзьє – це «знакова» подія в розвитку архітектури. Каплиця – невеличка церковка Нотр Дам дю в містечку Роншан – це споруда, наново зведена над зруйнованим у роки Другої світової війни храмом. Капела увінчує схил пагорба й створює власним шатром навіс – піддашок із південного боку, звідки в цю місцевість приходять християнські паломники. Зведена ще й на місці древнього храму сонцепоклонників, каплиця й сама є своєрідною «сонячною машиною», що втілює давній девіз Ле Корбзьє: «Архітектура – це мудра, точна й велична гра об’ємів, об’єднаних під сонцем». Каплиця в Роншані знаменує ще одну фундаментальну зміну в архітектурі функціоналізму – звернення до символізації та гуманістичної метафоризації образу. Замість технократичних, машинних метафор раннього функціоналізму утверджуються метафори Традиції, Історії і Природи.

Комплекс планування й забудови столиці штату Пенджаб Чандігарху Індії – «нове слово» не тільки в архітектурі, а й у містобудівній концепції функціоналізму. Тут уперше застосовано систему планувальних секторів (800 х 1200 м); на цій території організовано повний 24-годинний цілодобовий цикл життя населення (5 – 25 тис. жителів). У секторах наявні всі необхідні культурно-побутові об’єкти, житлові будинки 16категорій, залежно від звичок і традицій мешканців. Планування й забудова Чандігарху, разом з його громадським центром, – поєднання ідей сучасної архітектури з місцевими традиціями зодчества. Не випадково саме з Чандігарху починається розвиток архітектурного регіоналізму, формування національних шкіл сучасної архітектури в Індії та й узагалі у всій Південно-Східній Азії.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 960; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.