Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Розвиток ідей органічної архітектури у творчості Ф. Л. Райта у 1930 – 1950-х рр




У цей період розвивались ідеї органічної архітектури. Цей архітектурний стиль зародився у США, його принципи вперше були сформульовані Луїсом Салівеном на основі положень еволюційної біології у 1890-ті рр., якнайповніше втілення стиль отримав у працях його послідовника Френка Ллойда Райта у 1930-ті – 1950-ті рр.

Органічна архітектура – напрям в архітектурі початку 20 ст. у США та Західній Європі, основою якого є принципи органічності архітектури як цілісної неподільної частини навколишнього середовища, прагнення до гармонії з природою. На відміну від класичної, органічна архітектура відзначається неперервністю простору, вільними планами, широким використанням фактури будівельних матеріалів і кольору. Ідейною основою органічної архітектури була філософія романтизму й раціоналізму.

Органічна архітектура – це принципово новий підхід у проектуванні на основі взаємодії трьох основних чинників: людини, функції, оточення. На противагу функціоналізму, органічна архітектура вбачає своє завдання у створенні будівель і споруд, що розкривають властивості природних матеріалів і органічно вписаних у навколишній простір.

Основу концепції Райта становила ідея безперервності архітектурного простору, що протистояла підкресленому виділенню його окремих частин у класицистичній архітектурі. Будівля, вписана в навколишнє середовище, її зовнішній вигляд, зумовлений внутрішнім змістом, відмова від традиційних законів форми – характерні ознаки властивої Райту архітектурної мови. Ці ідеї вперше реалізовані ним у так званих «будинках прерій» (будинок Робі в Чикаго, 1909 р.). Оригінальним був підхід Ф. Л. Райта і до проектування великих громадських будівель. У 1904 р. він першим застосував атріумну об’ємно-планувальну структуру для 5-поверхової будівлі офісу фірми Ларкин у Буффало, відмовившись від традиційного коридорного планування контор.

Найбільш яскравим прикладом у сфері проектів великих громадських будівель Райта є музей Гуггенхейма у Нью-Йорку (1944 – 1956 рр.). Цим проектом Райт змінив віковий стереотип анфіладної планувальної структури музейних будівель. Художня експозиція в музеї Гуггенхейма побудована уздовж спірального пандуса, що обвиває центральний атріумний простір, освітлений верхнім світлом скрізь скляний купол.

Полемізуючи з крайнощами функціоналізму, протиставляючи йому прагнення до задоволення індивідуальних потреб людей, органічна архітектура в середині 30-х рр. стає одним із провідних напрямів і в Європі. Найбільш яскравим представником органічної архітектури в Європі є фінський архітектор Алвар Аалто. Строгість ліній і просторових композицій поєдналася в його спорудах з поетичною дотепністю ключових конструкцій і образів, що одночасно враховують специфіку місцевого ландшафту. Основні принципи: свобода внутрішніх просторів, що розгортаються в основному в горизонтальній площині; постійне поєднання залізобетону і скла з більш традиційними матеріалами: деревом, каменем, цеглою. Завдяки цьому функціональна архітектура Аалто стала повною мірою архітектурою органічною, своєрідним стриманим європейським аналогом творчості Френка Ллойда Райта.

Різновидом органічної архітектури є регіоналізм. Заснований практично на тих же принципах відмови від гіпертрофованого аскетизму функціоналізму, він закликає архітекторів не до бездумного тиражування тих або інших форм або конструкцій, а до їх творчого переосмислення, відповідно до місцевих регіональних умов – ландшафтних, природних, історичних. Регіоналізм сьогодні вдало використовує місцеві культурні традиції й умови, водночас спираючись на загальносвітові завоювання архітектурної теорії і практики.

Творчість Ф. Л. Райта наприкінці 50-х рр. досягає свого апогею. Про це свідчить і присудження майстру 1958 р. премії архітектурного журі у Нью-Йорку «за найбільші досягнення будівельного мистецтва після хмарочосів». Премію було надано за дім Робі – «за відмову від замкнених коробок», віллу «Над водоспадом» (1937 р.) – «за зв’язок з природою» – і за лабораторну башту фірми «Джонсон» (1950 р.). До списку архітектурних досягнень видатних архітекторів належить також музей образотворчого мистецтва Соломона Гугенхейма у Нью-Йорку (1946 – 1960).

Концепція органічної архітектури завжди давала змогу архітекторові знаходити несподівані й неповторні рішення, що ставали зразками для наслідування у всьому світі. Наприклад, у лабораторній башті фірми «Джонсон» – це застосування унікальної системи теплообміну, що збігається з площиною освітлення, разом із застосованим уперше конструктивним рішенням у вигляді несучого вертикального «ядра» із залізобетону. Загалом тут створено оптимальне середовище саме для наукових досліджень, зі стабільними умовами мікроклімату та достатньою ізоляцією від зовнішнього світу.

Дім «Над водоспадом» (вілла Кауфмана) ще й сьогодні залишається класичним зразком єдності унікального природного оточення і такої ж унікальної будівлі. Зведений над найкрасивішим «Ведмежим водоспадом», великий особняк у вигляді віяла широких консольних залізобетонних терас демонструє неповторну єдність конструкції, функції та просторового середовища.

Музей абстрактного образотворчого мистецтва відомого колекціонера Сола Гугенхейма (Нью-Йорк) є майже ідеальним щодо організації експозиції музейним будинком: розширенавгорузалізобетонна просторова спіраль експозиції створює оптимальні умови для руху відвідувачів в експозиції; ізольовані від шумної вулиці глядачі рухаються згори донизу, постійно сприймаючи як окремі експонати (освітлені найкращим чином – згори – збоку), так і увесь експозиційний простір одразу загалом.

Під впливом ідей органічної архітектури сформувалися регіональні архітектурні школи у скандинавських країнах. Своєрідні взірці органічної архітектури було створено фінським майстром сучасної архітектури Алваром Аалто. Принципи органічної архітектури використовувала т. зв. каліфорнійська школа архітекторів на чолі з Р.Нейтрою. Серед споруд – будинок Робі в Чикаго (1909), Музей сучасного мистецтва у Нью-Йорку (1956 – 1959) (обидва – архітектор Ф. Райт); проект ідеального міста «Меза Сіті» (1960-ті рр., архітектор П. Соларі).

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 876; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.