Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Тема 9. «метапоетика» Г. Башляра




Дослідження

Джерела

1. Дюфренн М. Кризис искусства // Современная западноевропейская и американская эстетика: Сборник переводов / Под ред. Е. Яковлева. – М.: Университетская книга, 2002. – С. 26–35.

2. Дюфренн М. Искусство и политика // Вопросы литературы. – 1973. – № 4. – С. 104–111.

3. Дюфренн М. Искусство на Западе // Курьер ЮНЕСКО. – 1973. – № 3. – С. 5–13.

1. Долгов К. Социальность искусства в феноменологической эстетике М. Дюфренна // Искусство и общество. – М.: Наука, 1972. – С. 95–147.

2. Долгов К. Эстетика М. Дюфренна // Теории, школы, концепции: критический анализ. – М.: Наука, 1975. – Вып. «Художественное произведение и личность». – С. 53–68.

3. Силичев Д. Проблема восприятия в эстетике М. Дюфренна // Вопросы философии. – 1974. – № 12. – С. 142–148.

4. Силичев Д. Проблема художественного творчества в эстетике М. Дюфренна // Проблемы художественного творчества: критический анализ. Сб. науч. статей. – М.: Наука, 1975. – С. 295–322.

5. Скальська Д. Феноменологічний проект проблем «естетичного» // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. – К.: ДАКККіМ, 2000. – Вип. IV–V. – У 2 ч. – Ч. 1. – С. 10–29.

6. Юдина М. Эволюция взглядов М. Дюфренна на природу художественного творчества // Теоретические проблемы художественно-эсте-тической деятельности. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1982. – С. 60–66.

 

Зміст лекційної частини

Інтелектуальна спадщина ГастонаБашляра ( 1884–1962). Три напрямки його діяльності: епістемологія, поетика та психоаналіз. Основний зміст творів Г. Башляра. «Сюрраціоналізм» (1936). «Дух науки» (1938). «Мить поетична та мить метафізична» (1939). «Психоаналіз вогню» (1938).«Філософія заперечення» (1940). « Поетика простору» (1957). «Лотреамон» (1940). «Вода та мрії» (1942). «Мрії про повітря» (1943). «Земля та мрії про спокій» (1948). «Земля та мрії про волю» (1962). «Поетика мрій» (1960). «Архетипологія уяви» Г. Башляра як «синтез науки та мистецтва».

Методологічна основа філософії мистецтва Г. Башляра. «Інтелектуальна інтуїція» Г. Лейбніця. Психоаналіз та контрпсихоаналіз. (Полеміка з Фрейдом щодо характеру сублімації та «десексуалізації лібідо»). Конвенціоналізм А. Пуанкаре та П. Дюгема.

Теорія уяви Г. Башляра. «Людина дня» («людина розуму») і «людина ночі» («людина мрії»). Мрія як «онірична реальність». Підсвідома природа уяви. Психічні та інтелектуальні складові процесу уяви. Типи уяви. Уява в науці та мистецтві.

Концепція творчості Г. Башляра. Творчість як «матеріалізація уяви». Архетипальна структура творчості. Індивідуальна і колективна складові творчості. «Я» та «Інший»: пошук оригінальності. Особистість і проблема визнання.

Теорія образу Г. Башляра. Образ як продукт уяви. «Сильний» і «слабий» образ. Поняття «retentissement». Образ та його «відгук в душі». «Закон поетичної експресії». Образ як «неділимий атом мистецтва».

«Поетична онтологія» Г. Башляра. Поет і його стихія. «Закон чотирьох елементів». «Вогонь» і його естетичні експлікації (Фенікс, Прометей, Емпедокл). «Вода» та її експлікації (Офелія, Харон). «Повітря» та його експлікації (Гермес). «Земля» та її і експлікації (Атлант). Натурфілософські міфологеми мистецтва.

Мистецтвознавчі студії Г. Башляра. Творчість В. Гюго, Ш. Бодлера, С. Малларме, А. Рембо, П. Елюара у розвідках Г. Башляра. «Сюрраціоналізм» Г. Башляра та сюрреалізм. Г. Башляр і А. Бретон про поетичне письмо.

Г. Башляр очима дослідників. Ж. Іпполіт: «Г. Башляр, або романтизм інтелекту» (1957). П. Квілле: «Гастон Башляр» (1964). І. Войнар: «Естетика Г. Башляра» (1966). М. Кавс: «Сюрреалізм і поетична уява: Бретон і Башляр» (1966). М. Пір: «Поетична уява в творах Г. Башляра» (1966). М. Мансю: «Г. Башляр та його елементи» (1967).




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 357; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.