КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Давня Греція — фундамент античної культури 1 страница
ЯЯ Зо Наприкінці палеоліту — початку неоліту починає розвиватися гончарство. Самою практикою людської діяльності гончарству судилося стати не тільки утилітарною, а й високохудожньою сферою виробництва, певним чином закарбуванням уявлень людини про світ. Визначна роль у житті людини того часу релігійних уявлень, бачення в усіх подіях прояв впливу надприродних сил відбилися у прикрашенні виробів гончарства орнаментом символічного значення. Водночас поява знаків-символів була й ознакою того, що людина прагнула відтворити не сам предмет, намалювати його подобу, а відобразити його внутрішню сутність, його глибинний зміст. Орнамент мав надвелике значення для людини ще й тому, що фактично вперше було осягнуто симетрію та композицію візерунка. Якщо наскельний малюнок створювався по пам'яті як закарбуван-ня дійсного або припущеного, прогнозованого, то в орнаменті такої реальної бази не було. Тому орнамент можна вважати полем власне творчої уяви та фантазії, яке вже потребувало й певного композиційного оформлення, детермінованого формою предмета. У сфері орнаменту людина також накопичувала досвід зображення геометричних фігур та малих за масштабом зображень. Ще однією зі спроб відтворити значущі для людини об'єкти в об'ємній, наочній формі, максимально наближеній до реальності, була первісна скульптура. У контексті тієї доби скульптура стає також показником опанування людиною природних матеріалів, показником її все більш зростаючих сил у підкоренні природи. Увага людини до себе, до питань походження саме людської спільноти, місця людини в природі відбилися у невеликих статуетках тварин — як реальних, так і фантастичних, та особливо у так званих «палеолітичних венерах» з каменю, кістки, глини. Сам факт їх надзвичайного поширення свідчить про велике значення образу Матері, образу плідності та життєдайності. У цих первісних скульптурах збільшення ознак жіночої статі, фактична відсутність кінцівок, рис обличчя (а інколи й голови) є не свідченням відсутності вправності у роботі з матеріалом, а наданням цим фігурам символічного змісту та значення. Накопичений досвід образного, символічного і, власне, художнього бачення світу, абстрактні поняття, що вже були осягнуті людською спільнотою, згодом потребували й більш конкретних та інформативних форм закріплення не тільки на вербальному, а й на писемному рівні. Першою формою «праписемності» стала піктографія, де предмети та явища зображувалися схематичними малюнками. Але таким чином можна було передати дуже обмежену інформацію і фактично неможливо — абстрактні поняття, які набували все більшого значення у житті людини. Поступова еволюція писемності привела до виникнення ідеографії, орієнтованої на зображення знаків слів та понять. Це означало, що спільнота вже була спроможна виділити з себе тих її представників, які були б носіями та передавачами знання. Тому ідеографію з певним припущенням можна розцінювати і як початок процесу освіти. З переходом до осілого способу життя та з розвитком релігійних уявлень починає свою еволюцію архітектура. Політеїстичні, анімістичні вірування одушевляли увесь світ, тому в первісної людини не було потреби будувати великі «житла» для духів та богів, відділяючи простір їх буття від власного. Але були місця, де людям було зручніше спілкуватися з іншим світом, де духи та душі прихильніше ставилися до людей. Такі окремі ділянки простору — капища — наділялися сакральним, священним значенням як місця спілкування людей та духів. Капища мали гігантські форми, що специфічно відбивали надвелике значення, що надавалося культам померлих, релігійним обрядам та церемоніям. Високого розвитку первісна архітектура набула в часи бронзового віку, як правило, її визначають як мегалітичну архітектуру (від мега — великий, літос — камінь). До наших часів збереглося декілька типів мегалітичних споруд — менгіри, дольмени та кромлехи. Менгіри (від бретонського men — камінь та hir — довгий) — вертикально поставлені довгі та вузькі камені розміром від 1 до 20 метрів, вагою до 20 тонн, інколи на них є сліди грубої обробки. Відомі менгіри у Західній Європі, Північній Африці, Індії, у Сибіру та на Кавказі. Найбільший такий первісний архітектурний пам'ятник розташований у Бретані. Іноді менгіри зібрані в групи, найбільша група менгірів (завдовжки 4 км) також у Бретані. Дольмени (від бретонського стіл та камінь) — поховальні будинки з кам'яних плит із плескатим дахом. Як і менгіри, вони були безпосередньо пов'язані із культом померлих. Дольмени, що збереглися до нашого часу — Нью-Грендж в Ірландії, споруджений близько IV тис. до н. е., та розташовані неподалік такі ж масштабні могильні пагорби Кноут та Доут. Кромлех (від бретонського круг та камінь) — кругові гігантські огорожі з каменів, на яких лежать кам'яні плити. Один з найцікавіших зразків таких споруд — Стоун-хендж в Англії (Висячі камені), який, на думку науковців, неодноразово добудовувався і свій остаточний вигляд набув близько 1800 р. до н. є. Саме розташування каменів (кільце, у середині якого — своєрідна підкова, складена кам'яними глибами більшого розміру, згрупованими по 2 і перекритими плитами) доводить, що первісні будівничі мали уявлення про перспективу та обчислювальні дії. За припущенням науковців, Стоун-хендж був астрономічною обсерваторією і слугував для передвіщання місячних затемнень. Ще один зразок кром-лехів — велике кам'яне коло Евербі неподалік від Стоун-хенджа, створене близько 2600 р. до н. є. (хоча його камені мають відбитки більш ранніх культових дій). Глава 3 КУЛЬТУРА ДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ Підвищення ефективності сільського господарства, збільшення додаткового продукту, виникнення міст, постійна централізована влада, яка визначала соціальні відносини, фіксована територія проживання вважаються базовими прикметами перших цивілізацій. Перехід до цивілізаційного життя супроводжувався спеціалізацією діяльності членів суспільства, ускладненням його соціальної структури, соціальною та майновою диференціацією населення, утвердженням та закріпленням соціальної нерівності. Сформувався інститут спадкоємності влади, до складу якого входили правителі та жерці. Процеси виникнення цивілізацій були досить різними. Найперше вони сформувалися в землях з найбільш сприятливими природно-географічними умовами. Становлення їх пов'язано з сухим кліматом, високими температурами повітря й одночасно з невеликою кількістю опадів та наявністю річок. Там, де розвивалося штучне зрошення, ці процеси відбувалися набагато швидше. Сталість у забезпеченні продуктами харчування, підвищення добробуту людей, поліпшення побутових умов сприяли збільшенню кількості населення. Вдосконалення землеробства вимагало селекційної роботи, проведення астрономічних спостережень, котрі дозволяли б передбачити природні явища, ситуації, що сприяли чи були б несприятливими для отримання врожаю. Суспільство в цілому орієнтувалося на традиційне життя, не прагнуло активних життєвих змін. Але надзвичайно важливим було вдосконалення знарядь праці, технології виробництва. Це спонукало до пошуку нових знань, технічних розробок, отже, було стимулом до наукової творчості. Ті, хто цим займався, посідали в суспільстві поважне місце, їх вважали обраними, від них залежало вирішення майже всіх значних проблем. Як правило, такими людьми були жерці. Саме вони займалися астрономією, медициною, математикою, фармакологією, психологією тощо. Знання забезпечували їх владу, дозволяли розробляти ідеологічні настанови. Провідне місце жерців у давніх цивілізаціях, їх керівна роль пов язана не тільки з тим, що вони були інтелектуальною елітою суспільства. Вони поєднували ці знання з релігійно-міфологічною свідомістю, були вчителями, посередниками між людьми та богами, вважалися найбільш наближеними до богів, знали їх волю і передавали її людям, пояснювали, налаштовували на беззаперечне виконання. Вони розробляли та впроваджували в повсякденне життя моральні норми, правила взаємодії в певних соціальних колах, зразки поведінки, життєві канони. Потреба у фіксуванні набутих знань з метою їх збереження та передачі майбутнім поколінням, закарбування норм взаємовідносин у суспільстві обумовило й розвиток писемності та орієнтацію людини на беззаперечне виконання всього того, що затверджено в письмовому вигляді. Писемні тексти фіксували ті ідеальні положення, за якими повинні були будуватися державне та індивідуальне життя, в них підкреслювалася перевага консервативних начал. Атмосферу давніх цивілізацій визначала канонічність, присутня і в спілкуванні між людьми, і в їх стосунках з богами, природою тощо. Усвідомлення цінності людини, значущості її дій і збереження природних основ життя, його природного виміру обумовили затвердження в релігійних віруваннях зооантропоморфних та антропоморфних начал — боги в давніх цивілізаціях являли собою істоти, що об'єднують природне (тваринне) й людське. Саме від богів, відповідно до віри, залежало, чим люди мали право володіти і займатися на землі. Вони керували всіма діями людини, давали знання, визначали порядок і норми життєдіяльності, створювали міста, держави, вирішували питання життя та смерті тощо. Політеїзм був основою релігії того часу. Поступово, через диференціювання людьми природних явищ за їх впливом на соціальне життя, виникла ієрархія богів, був сформований пантеон богів. Цьому сприяло те, що боги вважалися творцями і покровителями держав, важливою умовою виживання яких були порядок, підпорядкованість, ієрархія. Ієрархія богів збігалася з фундаментальним розмежуванням та підпорядкованістю в соціальному житті. Не випадково найбільш наближеними до богів були ті, хто перебував на вищому щаблі суспільства — царі та фараони, які обожнювалися, жерці, герої — ті, хто втілював державний порядок. У давніх цивілізаціях помітною стає прагматична раціональність, її вимагав увесь спосіб життя, починаючи від організації землеробської праці й закінчуючи державним управлінням. Але раціональне начало тоді органічно поєдналося з образно-почуттєвим. Тогочасній людині притаманна міфологічна свідомість, в основі якої лежить образно-чуттєве світосприйняття. Саме тоді міфи набувають найбільшого поширення. Давні цивілізації виникали та розвивалися шляхом підкорення одних народів іншими і базувалися на рабовласницьких відносинах. Необхідність постійного піклування про захист власної території, потреба в розширенні меж держави надали їм войовничого характеру. Численні війни примушували застосовувати монументальні начала в усіх життєвих сферах, завдяки чому забезпечувалося збереження досягнутого, підкреслювались могутність та сила держави. Отже, культура давніх цивілізацій формувалася як землеробська культура, прикметами якої були традиційність, релігійно-міфоло- гічне підґрунтя, втрата синкретизму, ієрархічність, канонічність, орієнтація на консервативність, войовничий характер, невіддільність від писемного типу. її характеризує наявність прагматично-раціональних начал, помітне виокремлення людини від природи та усвідомлення власної значущості. Часовий простір існування давніх цивілізацій достатньо умовний, тому що цивілізаційний рух відрізнявся різноманітністю, виникав та закінчувався в різному часовому відрізку. Регіональні особливості формування й еволюції давніх цивілізацій дозволяють говорити про такі їх різновиди: єгипетська, месопотамська, іранська, малоазійська, скіфська, японська, китайська, індійська, грецька, римська та ін. Узагальнення процесів культурного життя, його орієнтирів та спрямувань стало основою виокремлення в світовій культурі її східного типу, фундаментом якого вважаються культури Давнього Єгипту, Месопотамії, Давнього Китаю, Давньої Індії, Японії, Ірану. Дослідження феномену культури Давньої Греції, елліністичної цивілізації, Давнього Риму стали підставою об'єднання їх в єдине явище, що дістало назву «антична культура» — саме її вважають початком західного типу культури. § 1. Культура давніх цивілізацій Сходу Історія давніх східних цивілізацій, на думку багатьох учених, починається з III тис. до н. е., а закінчується І ст. н. є. Ці цивілізації народжувалися й досить швидко розвивалися там, де існували найбільш оптимальні природно-кліматичні умови для землеробської праці: теплий і м'який клімат, родючий ґрунт, основою якого був мул, що утворювався завдяки регулярному або спорадичному розливу річок. Висока продуктивність землеробства забезпечувалася ще й побудовою поливної системи, основою якої було будівництво іригаційних споруд. Східні цивілізації та їх культури у зв'язку з цим отримали назву «іригаційні», або «річкові». Людина тоді почала відчувати себе не тільки частиною природи, а й такою, що може приборкати її сили, навіть створити «іншу природу». Зведення іригаційних систем, обробка металу, мандри, медичні, математичні знання та інше надали їй впевненості у тому, щоб уважати себе більш значною, аніж природні сили. Водночас вона лишається залежною від багатьох природних стихій, її єдність з природним світом зберігається. Істотним моментом у житті людини була втрата синкретизму. Проте важливо зазначити, що люди давніх східних цивілізацій ще продовжували жити в умовах, коли окремий вид життєдіяльності залежав від інших і сам впливав на їх ефективність. Наявність синкретичних начал й водночас втрата їх пов'язані в культурах давніх східних цивілізацій з процесами втрати гомогенності культури. Настав час, коли розвиток культури як єдиного потоку не міг продовжуватися. Вона розподіляється на окремі культурні системи, створені народностями, котрі саме тоді активно формуються. Разом з колективним суб'єктом культури стає можливим бути її творцем окремому індивіду. Шлях в цьому напрямку був повільним і досить складним: людина була ще не здатна відчувати себе повністю незалежною від колективу. У давніх східних культурах пріоритетним був розвиток писемного типу культури. Писемні пам'ятки мали сакральний характер, були зразками для повсякденного життя, а також настановами для майбутніх поколінь. Східна культура характеризується й тим, що була пов'язана з жорсткою соціальною диференціацією. Остання обумовлена поливним землеробством, яке результативним могло бути у разі чіткої організації та розподілу праці, непорушної дисципліни, безперечному виконанні обов'язків тощо. Абсолютне підпорядкування владі, жорстка соціальна ієрархія, фундаментом якої була спадкоємна належність, обумовили ієрархічність культури. Культура давніх східних цивілізацій мала войовничий характер. Кожна з держав повинна була мати сильну армію, вимагала твердої дисципліни й підпорядкування. Основоположними для усіх культурних процесів були регламентованість, канонічна підпорядкованість, суворе дотримання усталених ритуалів. Водночас постійні військові сутички, небезпека обумовили прагнення людей до стабільності, непорушності, могутності. Монументалізм став однією з ознак культури. Обмежена територія проживання, постійний процес зростання густоти населення виступили основою формування у людей так званої вертикальної свідомості, яка націлювала людину на рух догори: у релігії це спрямування до верховного божества, у соціальній системі — пересування по ієрархічних сходах, в моралі — шлях до світла та добра. Не існує меж на шляху вдосконалення людини. Провідна роль у цьому процесі належить особі вчителя — тому, хто веде за собою, надає знання. Учитель є своєрідним поводирем людей, посередником між ними та таємними вічними законами Всесвіту, залучає людей до них, приводить до життя згідно з моральними нормами. Повага та шанування вчителя, а також налаштованість на традиціоналізм і непохитність є невід'ємними прикметами культури давніх східних цивілізацій. Перенаселення територій, висока скупченість людей, війни змушували людей бути економними в усіх своїх проявах — від емоційно-почуттєвих до суто фізичних. У зв'язку з цим вони розробляли та впроваджували в повсякденне життя складні системи правил та норм спілкування, в тому числі й обмежувальні (між окремими людьми, між людьми та богами, між людьми та правителями тощо), затверджували численні ритуали. І ритуальні дії, і норми спілкування були сповнені багатозначними, різноманітними символами, характеризувалися стриманістю, скупістю виражальних засобів, умовністю. Саме висока економність, символізм, умовність і схематизм є визначальними рисами культури. Зазначені ознаки давніх східних культур закріплювалися тим, що життєдіяльність людей була несумісна з динамікою, орієнтувалася на постійну повторність. Чуйне, уважне ставлення людини до всіх змін у навколишньому світі, в тому числі й тих, які відбувалися в ній самій, формувало такі якості, як старанність, ретельність, сумлінність. Зміст культурних цінностей Давнього Сходу визначала міфологія. Вона являла собою розгалужену, складну систему, що орієнтувала людину в життєвому просторі, пояснювала Всесвіт, розкривала місце людини в ньому, забезпечувала стабільність духовних спрямувань. Давньосхідні міфи ґрунтувалися на анімізмі, тотемізмі, фетишизмі, магії, продовжували притаманне первісній культурі об'єднання людини з природою та Всесвітом. У той же час важливе місце в них належало людині-герою. Характер культури давніх східних цивілізацій визначає уявлення про Всесвіт як про бінарне (подвійне) явище, амбівалентне (двоєдине) за своєю природою (водночас воно є й світлим і темним, рухливим і непорушним тощо). Рух у світі здійснюється одночасно дискретно й безперервно, в прямому та зворотному порядку, він послідовний і непослідовний, виключає спокій та органічно продовжує його, повертається до нього. У зв'язку з цим життя неможливе без смерті, симетрія без асиметрії, праве без лівого, верх без низу. Спілкування в отакому світі, його пізнання ґрунтується на єдності раціонального і чуттєвого, неможливе без образного мислення. При всій значущості прагматично-раціонального в давньосхідних культурних системах вони відрізняються емоційно-чуттєвою насиченістю, що панує над раціо. У східній культурі Всесвіт постає перед людиною як тотожність протилежностей, в ньому множинність і одиничність не заперечують один одного, а макро- та мікрокосмос злиті воєдино. Відмінності, що існують у світі, відносні, в ньому все підпорядковане ідеї водночас існуючого мінливого та незмінного, одиничного і спільного, перервного й безперервного. Інакше кажучи, визначальним у культурі давніх східних цивілізацій є недуальний принцип мислення — такий, що виключає розділення, протиставлення одного іншому (наприклад, досконалого — недосконалому). Всесвіт видається одвічно досконалим, його головною відмінністю є гармонія. Йому не потрібні зміни, він не потребує втручання, самостійно утверджує себе в гармонії. Тільки невігластво позбавляє людину можливості усвідомити гармонію Всесвіту, відчути досконалість всього сущого. Східна культура не передбачає активної діяльної основи. Головним для людини є принцип бездіяльності, завдяки якому вона входить до космічного ритму, пристосовується до нього. Творчість — Приналежність Неба, воно творець всього. Людину повинна визначати природність, прагнення пристосуватися до природного ритму, за- вдяки якому відновлюється, виявляє себе первісна природа, і можливим стає досягнення просвітління, затверджується стан спокою. Бажання спокою як несуперечливого існування є однією з суттєвих прикмет східної культури. Коли людина досягає спокою, вона зливається з вищим началом, уподібнюється Космосу, тобто повертається до власного джерела. Умовою цього є ненасильство, забування власної вторинності заради дійсного «Я». Людина відмовляється від діяльності, яка не відповідає законам природи. Вона налаштована на двосторонній зв'язок з Космосом, у якому Космос надсилає їй творчий імпульс, а сам створюється упорядкованою, звільненою свідомістю. В Космосі з'являє себе постійна маніфестація дій (моральних та аморальних) всіх живих істот. Своєрідним у східній культурі є уявлення про характер зв'язків у Світі. У ньому все існує в первісному Небутті, звідти на певний час воно виникає. У виявленому світі речі поєднуються між собою завдяки безпосередньому відгуку однієї на іншу, внаслідок обопільного тяжіння, припливу-відливу, подібно до того, як це притаманне місяцю або резонансу. На підставі цього визнається неповторність, важливість будь-якої речі в світі, яка визначається як відображення найвищої основи. Для всього в світі характерні взаємозв'язок й взаємопроникнення. Образно це можна зобразити у вигляді умовного кола, кожен елемент якого обумовлює існування іншого та у свою чергу сам обумовлений цим іншим елементом. У будь-якому елементі, речі, моменті тощо одночасно присутні всі явища світу, вони перебувають разом у довічному потоці життя від народження до смерті, об'єднані один з одним на підставі взаємного відгуку, приливу-відливу, місяця. Один з цих елементів може стати переважаючим, і тоді йому буде належати вирішальна роль. Ідеальним для людини було звільнення від зовнішнього світу, від жодної прихильності до нього. Вона прагнула вирватися хоча б на мить у світ невиявлений, у Небуття або хоча б наблизитися до нього. У цьому Небутті відсутній розподіл на просте та складне, тут все існує в одному, а одне в усьому, тут кожна частинка, кожен елемент містить в собі всі інші, а всі разом приєднані до найвищої основи. Будь-яка крихта поєднана з Абсолютом, будь-яка крапка є центром всього. Отже, на Сході визнається, що центр Всесвіту скрізь, він з'являє себе будь-де й в чому завгодно, в будь-якій точці. Світ створює кожна істота, кожна людина. Більш того, вони створюють один одного, й при цьому кожен з них виступає як центр Всесвіту1. Завдяки такому розумінню світу східна людина завжди готова відмовитися від Таке розуміння світу стосується всіх видів людської діяльності, зокрема, художньої. Так, в архітектурі, наприклад, це виявляється в тому, що будівництво здійснюється за принципом сукупності рівноцінного простору, й тоді неможливо визначити кульмінаційну точку простору: зали, кімнати об'єднані між собою на рівній основі тощо. власного благополуччя, вона не налаштована на його досягнення, якщо це суперечить благополуччю суспільства. Існує впевненість: істинно справжнє (суще) з'являє себе у вигляді миттєвих вибухів. Все єдине у своїй основі, але кожна мить неповторна, феноменальна. Нічого не може повторитися в одвічному потоці змін, кожне явище тут підпорядковане загальному закону й водночас має власний закон, який його визначає. Мисленню властиві такі риси: неліній-ність; паралелізм; одночасність; відсутність причинно-наслідково-го зв'язку; заглибленість у внутрішній світ — інтровертність, що надає кожному можливість мати відносно вільне становище в загальному житті; взаємозв'язок усіх явищ відповідно до принципу «все в одному й одне в усьому». Люди відчувають свою єдність, у них до мінімуму зведений індивідуалізм й одночасно вони відчувають в собі центр Всесвіту. Водночас людина незалежна, вільна, самостійна й поєднана зі Всесвітом, є його складовою частиною. У системі східної культури держава, побут, стосунки тощо вважалися аналогічними живим організмам, зміни, що відбувалися в них, ототожнювалися з процесами змін в рослинно-тваринному світі. Це наповнювало культуру символічними началами, знаками, які удавали інший світ. Творець Всесвіту або природа стояли біля витоків всього, що було здобуто, й разом з вірою в їх творчу силу, котра надає людям знання, існувала віра в споконвічний, об'єктивний порядок, якому повинно було бути підпорядковане життя людини. Культура характеризується бажанням здобути знання про природу та надприродні явища, прагненням вдосконалення системи соціального управління, що підвищувало значення писемності до сакрального рівня, завдяки їй забезпечувалася не тільки передача інформації, а й затверджувалась відповідальність за виконання її змісту та настанов. Надзвичайно важливу роль у давньосхідному суспільстві відігравали жерці і тодішня бюрократія. Діяльність жерців і бюрократії породжувала інститути священної монархії, зміцнювала владу царя. Жерці і віщуни мали владу над людьми, тому що володіли знаннями, вміли передбачити такі явища, як місячне й сонячне затемнення, тлумачили появу комет, політ птахів, внутрішню будову жертовних тварин тощо. Завдяки жерцям та бюрократії влада царя уподібнювалася владі Сонця, його сила й могутність діяли не тільки в межах видимого й відчутого, але поза досяжним. Відбулося ототожнення особистості та влади. Тільки влада в особі царя (імператора, фараона тощо) може ухвалювати рішення, визначати зміст і спрямованість життя людини, суспільства та претендувати на безсмертя. Влада та її носії сприймались як явища, що виходять за межі звичайного людського розуміння, а сама культура характеризувалася безмежною вірою в ідеального правителя, повним підпорядкуванням йому. Отже, східній культурі притаманні такі найбільш суттєві ознаки: органічний зв'язок з природою, єдність з нею та перші кроки на шляху до панування над нею; її фундамент — зооантропоморфна політеїстична релігійно-міфологічна система; у ній простежується збереження й водночас втрата синкретизму; вона виключає однобічність бачення життя, розділ його явищ на протилежні, ізольовані один від одного; для неї характерна єдність всього, відчуття болю та страждання кожної його частини, відповідь на цей біль власним стражданням; поєднання прагматично-раціонального та ірраціонального начал, логіки науки і чуттєвого досвіду мистецтва при перевазі чуттєвого; характерним є бачення в кожній миттєвості часу минулого, сучасного та майбутнього. Мить — це стисла Вічність, а крапка — нерозгорнутий Всесвіт, по суті, все це одне й те ж, тільки перебуває в різному стані: у з'явленому й нез'явленому світі; за своєю суттю мить традиційна та монументальна, консервативна і канонічна; людина водночас є і глядачем, і дійовою особою великої драми свого існування; економність та умовність, символізм; поєднання усного та письмового типів. § 2. Антична культура Антична культура існувала близько кінець III тис. до н. є. і до 476 р. н. е. у цивілізаціях Давньої Греції, елліністичній, Давнього Риму. Вона, як і всі культури давніх цивілізацій, базувалася на землеробстві. Природа цього регіону не була прихильною, земля не могла прогодувати, тому, починаючи з VII ст. до н. е., населення стало орієнтуватися на колонізацію країн Сходу і Заходу. Завдяки цьому люди були готові сприйняти нове, засвоїти досягнення сусідніх культур та скористатися ними. Постійна взаємодія з різними культурами забезпечила інтерактивність сформованої культури. Діяльність людей доби Античності була пов'язана з природою, яку вони сприймали як прояв божественної сили, як середовище, в якому виявила себе божественна воля. Містичний, а інколи і прозаїчний потяг до землі, до природи як до одвічного ідеалу обумовили утвердження в античній культурі природного ідеалу. Любов до природи була основою патріотичних настроїв в античній культурі. Географічний простір античного світу був досить різний, в цьому природному різноманітті люди навчилися бачити об'єднуючі начала. Спрямованість на пошуки спільного позначилася й на соціально-політичному житті. Різні народи, які були суперниками, навіть ворогами, мали власні мови, своїх героїв тощо, створили соціально-політичну цілісність, духовну спільність. Природні й соціальні умови вимагали від античної людини постійних дій, прогнозування їх результату. У вирішенні як повсякденних проблем, так і в загальному баченні світу антична людина була досить раціональною. Перевага раціональних начал затвердилася в останні часи античності — у Давньому Римі, а в Давній Греції (колисці античності) вони органічно поєднувалися з емоційно-чуттєвим. Саме в грецькій культурі прагнули досягнення ідеалу калокагатії — духовної, насамперед моральної, досконалості і досконалості фізичної — краси людського тіла. Однією з рис античної культури було прагнення до гармонії. Уособленням її був Космос — світове ціле, абсолютна божественність, що протистоїть Хаосу. Космос — це не тільки Всесвіт, а й усе те, що є ознакою ідеального, досконалого. Майстер-деміург створив його з матерії видимим, відчутним, матеріальним на кшталт живого, розумного. Як в цілому, так і у своїх проявах він є величезним тілом живої істоти. Отже, космологізм став однією з головних ознак античної культури. У ній він органічно поєднаний з антропоцентризмом. Космологізм і антропоцентризм відобразилися в релігійно-міфологічній системі, яка виступала основою культури. Античні боги антропоморфні, хоча залишки зооморфізму ще відчутні. Непереборної межі між людьми і богами не існувало, сполучною ланкою між ними стали герої. Був створений пантеон богів. Інтегральною основою язичницької релігії античності була міфологія: подібного багатства міфології історія не знає. У міфологічній системі втілені уявлення людей про досконалість, розум, закон, порядок, гармонію як основу життя, про перемогу в боротьбі з нерозумним, стихійним началом. Усі міфи сповнені гуманізму, героїки, спрямовані на затвердження ідеального в повсякденному житті. Особливістю античної культури є її демократичність. Вільні люди відчували рівність між собою, органічно пов'язували себе з державою, її інтереси поєднували з власними інтересами, не відділяли власного, особистого від суспільного. Закони наділяли рівними правами і обов'язками усіх вільних громадян, що сприяло їх згуртуванню, стабільності внутрішнього життя держави. Античність пов'язана з писемним типом культури, але на відміну від давньосхідних культур він у гармонії з усним типом. Писемність була позбавлена сакрального звучання.
Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 555; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |