КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Елліністична культура
Наприкінці IV ст. до н. є. Давня Греція зазнала розпаду та загибелі полісної демократії. Роздробленість грецьких міст сприяла тому, що вони були завойовані Македонією. Завдяки Олександру Македонському, який створив величезну імперію, відбулося поєднання грецьких начал з варварським світом. Громадянськість замінював індивідуалізм, демократія поступалась рабовласницькій монархії, грецьке поєднувалося зі східним. Ці обставини призвели до втрати полісного патріотизму, віри в богів-покровителів поліса, обумовили утвердження віри в богиню випадку, удачі, мінливого щастя — Тюхе. Формується людина — громадянин світу, який у навколишньому світі вже не бачить гармонії. Посилення соціальної поляризації сприяє зосередженню людини на власних проблемах. Після смерті Олександра Македонського створена ним держава була поділена спадкоємцями, і в нових державах продовжився процес об'єднання грецького та східного духовних ідеалів. На цій основі сформувалась елліністична культура, яка не була однорідною. В кож- ній місцевості вона формувалася на основі взаємодії місцевих усталених традицій з цінностями, що приходили разом із завойовниками, переселенцями, греками і негреками. їх синтез залежав від багатьох обставин: від чисельного співвідношення різних етнічних груп (місцевих та чужинців), від політичних обставин, від рівня культури місцевих народів тощо. Водночас елліністична культура — це цілісне явище: в усіх місцевих варіантах присутні загальні риси, обумовлені обов'язковою наявністю в них елементів грецької культури, схожими тенденціями соціально-економічного та політичного розвитку. Одним із стимулів розвитку елліністичної культури вважається розповсюдження на східних територіях грецького способу життя та системи освіти. З іншого боку, значним поштовхом для культури еллінізму були здобутки східної науки. Що стосується мистецтва, то воно значною мірою зберегло грецький характер, хоча ускладнення світу, розмежування особистого та суспільного життя, культ одноособового правителя, який порівнювався з божеством, внесли свої корективи в художні спрямування. Перше, що впадає в очі, це наявність у мистецтві контрастів: гігантського — мініатюрного, парадного — побутового, алегоричного — натурального. Основою цього був розподіл елліністичної культури на офіційну, державну, в якій акцент робився на помпезності мистецтва, та на таку, що пов'язана з людиною, яка чекала від мистецтва інтимності. Але в обох варіантах мистецтво характеризує одна провідна тенденція: воно відмовляється від зображення узагальненого образу людини і звертається до людини як до конкретного індивіда. Велика увага приділяється психології людини, збільшується зацікавленість окремими подіями, виникає прагнення розкрити національні, соціальні, вікові та інші прикмети особистості. Подібне завдання раніше у мистецтві не ставилося. Для його вирішення була потрібна відповідна мова, але вона залишалася такою, якою була у період грецької класики. Це приводило до втрати художниками того, що було здобуто греками: міри, гармонії, внутрішньої єдності. Це було вже нове мистецтво. В архітектурі поряд з храмовим зодчеством значне місце займає громадське будівництво та будівництво на приватне замовлення. Будують багато міст, а в них — громадські будівлі: булевтерії (будівлі міських рад), палестри (спортивні школи), гімнасії (шкільні будинки), стадіони, бібліотеки, бані. З'являються такі споруди, як Фароський маяк в Александрії, Башта вітрів в Афінах тощо. Видатним творінням був Вівтар Зевса в Пергамі, контрапунктом якого став великий фриз. На ньому в техніці глибокого рельєфу втілений міф про боротьбу богів з титанами — символ боротьби добра і зла, цивілізації і варварства. Крім рельєфних зображень, елліністичне образотворче мистецтво з'явило себе в круглій скульптурі. Разом з ідеальними образами (Афродита Мілоська, Ніка Самофрикійська) — урочистими, близькими до зображень класичної Греції, з'являються зображення людей, які страждають — «Галл, що вбиває себе та дружину», «Галл, який вмирає», а також твір Агесандра, Полідора, Афінадора «Лаокоон». Велика увага приділяється портрету, його герой — дивина, стара людина; в ньому відчувається зацікавленість життєвими подробицями (портрети Сократа, Арістотеля, Гомера та ін.). Говорячи про образотворче мистецтво, не можна залишити поза увагою таке явище, як фаюмський портрет, поява якого в єгипетському місті Фаюм була обумовлена поєднанням традиції єгипетської похоронної маски з традиціями античної культури. Портрети вражають глибоким внутрішнім змістом. їх відрізняють великі очі, що сумно дивляться на світ. Нерухомість, вічний спокій відрізняють ці твори. Активно розвивається декоративне мистецтво, особливо мистецтво гліптики. «Камея Гонзага», зразок різьблення по каменю, є портретним зображенням Птолемея та його дружини Арсіної. В літературі продовжують розвиватися епос, трагедія, комедія, лірика, проза, але вони стають більш інтелектуально насиченими. При дворах правителів поцінували витончену, але не пов'язану з реальним життям поезію, зразками якої були ідилія та гімн. Популярні були епіграми. До найбільш відомих літераторів того часу відносять драматурга Менандра («Саміянка», «Ненависний» тощо), ліричного поета Феокріта із Сіракуз, поета Аполлонія Родоського та ін. Велике розповсюдження мали комедія та мім. У літературі перестали порушуватися суспільно-політичні проблеми, її сюжети пов'язані з мораллю, побутом, інтересами вузьких соціальних груп. Із занепадом елліністичних держав, у духовному житті провідні позиції починають займати містицизм, релігія, широкого розповсюдження набувають магія, астрологія, містерії, різного роду пророцтва, соціальні утопії. З кінця III ст. до н. є. їх значення зростає, виникає безліч сект, народжується ідея месіанства. З'явилися й почали вирізнятися своїм вченням християнські общини.
Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 1413; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |