КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Питання 2. Система римського права
Система класичного римського права являла собою сукупність декількох відносно самостійних підсистем. Найважливіші структурні елементи римського права – публічне і приватне право. Публічне право (jus publicum) – це право, що стосується інтересів Римської держави. До сфери дії публічного права відносили норми, що визначали статус святинь та жерців, встановлювали права та обов’язки магістратів (державних посадових осіб), регулювали їхні відносини з приватними особами (наприклад, порядок виборів). Публічно-правові норми не могли змінюватися за згодою учасників правовідносин, інакше кажучи – носили імперативний характер. Приватне право (jus privatum) – це право, що стосується вигоди окремих осіб. Приватне право регулювало майнові й особисті немайнові відносини між приватними особами (наприклад, сімейні відносини, укладання договорів). Норми приватного права надавали учасникам правовідносин можливість вибрати прийнятну для них лінію поведінки, але, зрозуміло, у межах права. Приватне право є диспозитивним за своєю сутністю. Розподіл права на приватне і публічне сприяє розмежуванню інтересів особистості і суспільства, розмежуванню сфер цивільного суспільства і держави. У той же час не можна представляти їх як цілком самостійні, не залежні один від одного сукупності норм. Публічне і приватне право нерідко перепліталися між собою, взаємно доповнюючи одне одного. Вигода приватних осіб не протистояла інтересам держави, тому що норми приватного права завжди в більшій чи меншій мірі виражали інтереси всього суспільства. У той же час і норми публічного права були спрямовані на здійснення користі в інтересах усіх приватних осіб. Розмежування приватного і публічного права проводиться за такими критеріями: характер інтересів, що захищаються даною галуззю права (індивідуальні чи сукупні); спосіб впливу на учасників даних відносин (рівність сторін або владний припис); правовий статус потенційних учасників (приватні, окремі особи або державні органи тощо); ініціатива застосування засобів захисту (з боку самого потерпілого або за ініціативою органів держави, посадових осіб, покликаних здійснювати такий захист); порядок захисту (позовний захист, цивільний процес або звинувачувальне провадження при державних органах, кримінальний процес тощо). Римські юристи розрізняли природне і позитивне право. Природне право (jus naturale) – це право, що природа прищепила всім живим істотам, у тому числі і тваринам (визначення римського юриста Ульпіана). Щодо людини це – властиве кожному почуття справедливості. У системі римського права природне право відігравало роль загально-правових принципів, найважливіші серед них – справедливість (aequitas), гуманність (humanitas), добра совість (bona fides ). Позитивне (позитивне) право – це волевстановлене право. Право, що встановив для себе кожен народ, римські юристи називали цивільним (jus civile; від civitas – сукупність громадян, цивільне суспільство). Римський варіант цивільного права мав назву квіритського права (квірити – самоназва римських громадян). Квіритське право (jus quiritum) – це строго формальне право римлян-квіритів, найдавніша за часом створення підсистема римського права. Нормам квіритського права був властивий консерватизм, формалізм. Тому вони згодом перестали задовольняти вимогам господарської діяльності римлян. Високо поважаючи звичаї предків і усвідомлюючи цінність стабільного права, римляни вкрай рідко змінювали і скасовували закони. Для правового забезпечення нових відносин римські юристи-практики, зокрема претори і курульні едили, виробили паралельну систему права, побудовану на принципах справедливості і доброї совісті. Вона одержала назву преторського права. Преторське право (jus praetorium) – право, що склалося в практиці посадових осіб, насамперед, претора – глави судової влади в Римі. Взаємозв'язок між квіритським і преторським правом прекрасно виразив видатний римський юрист Папініан: «Преторське право – це право, що введене преторами для суспільної користі, для того, щоб підсилити цивільне право, доповнити його чи виправити». Внаслідок численних завоювань ІІІ-І ст. до н.е. Рим перетворився на світову державу. Ділові відносини між римлянами і жителями стимулювали становлення ще однієї підсистеми римського права – права народів. Справа в тім, що в позовах між римськими громадянами і чужоземцями неможливо було застосовувати ні квіритське право, ні право чужоземців, тому що і те, і інше носило строго персональний характер. Перегринський претор, завданням якого був розбір таких суперечок, керувався засадами природного розуму. Так виникло право народів (jus gentium) – сукупність норм, що були загальними для всіх скорених Римом народів. Унаслідок систематизації, здійсненої за наказом імператора Юстиніана у першій третині VI ст., усі підсистеми римського права злилися в єдине ціле. Питання 3. Поняття і види джерел римського права. Вивчення інститутів римського приватного права передбачає чітке уявлення про джерела римського права та значення кожного з них в окремі періоди розвитку Римської держави. Правові відносини будь-якого суспільства, в тому числі й рабовласницького, кореняться в матеріальних відносинах і є юридичним виразом виробничих відносин. Інакше кажучи, джерело норм римського права треба шукати в матеріальних умовах життя римського рабовласницького суспільства, у панівному способі виробництва, в характері панівних відносин власності. За своєю суттю право – піднесена до закону воля певної соціальної групи, класу або всього народу, зміст якої визначається матеріальними умовами життя суспільства. Римське право – це сукупність загальних принципів і норм, що визначають становище особи та її взаємини з державою на підґрунті засад справедливості, добра та гуманізму. Разом з тим слід зазначити, що необґрунтованим є механічне зведення юридичних норм до економіки, матеріальних умов життя того чи іншого суспільства. Право не можна розглядати як сукупність економічних відносин – на його зміст істотно впливають політика, релігія, особливості історичного розвитку тієї чи іншої країни, рівень культури тощо. В юридичній літературі по римському праву поняття “джерело права” має кілька значень: 1) причини, що обумовлюють виникнення правових норм. Інакше їх називають матеріальним джерелом права. Наприклад, існування в Римі рабства стало причиною появи норм, що регулювали господарську діяльність рабів (наприклад, рабський пекулій); 2) джерела пізнання римського права. У такій якості виступають юридичні і неюридичні пам'ятники культури Стародавнього Рима. До юридичних джерел відносять реконструйований у ХІХ в. текст Законів ХІІ таблиць, Інституції Гая – видатного юриста ІІ ст. н.е., праці деяких інших юристів, Звід Юстиніана. Неюридичні джерела – поезія, проза, драматургія, публіцистика, епіграфічні і нумізматичні відомості; 3) форми правоутворення (форми позитивного права). Такими визнавалися звичаї, закони, едикти магістратів, юриспруденція. До джерел права у Стародавньому Римі відносять наступні:
Дата добавления: 2015-05-31; Просмотров: 1006; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |