Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Байронізм як тип художнього світовідчуття




Завдання 1.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПИСЬМОВОГО ВИКОНАННЯ

ХУДОЖНІ ТВОРИ ДЛЯ ОБОВ`ЯЗКОВОГО ПРОЧИТАННЯ

Підручники, навчальні посібники

КОМПЛЕКС ЗАВДАНЬ З ІСТОРІЇ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ХІХ СТ.

ДЛЯ СТУДЕНТІВ ІІІ КУРСУ (ЗАОЧНОГО ВІДДІЛЕННЯ) ФІФ

1. Давиденко Г.Й., Чайка О.М. Історія зарубіжної літератури ХІХ – поч. ХХ ст. – К.: ЦУЛ, 2007. – 400 с.

2. История зарубежной литературы ХІХ века / Под ред Н.А. Соловьевой. – М.: Высшая школа, 2007. – 656 с.

3. Наливайко Д.С., Шахова К.О. Зарубіжна література ХІХ ст. Доба романтизму. – Тернопіль: Богдан, 2001. – 416 с.

4. История западноевропейской литературы. ХІХ век: Англия / Под ред. Л.В. Сидорченко, И.И. Буровой. – СПб.: СПбГУ; М.: Академия, 2004. – 544 с.

5. История западноевропейской литературы. ХІХ век: Франция, Италия, Испания, Бельгия / Т.В. Соколова, А.И. Владимирова, З.И. Плавскин. – М.: Высшая школа, 2003. – 357 с.

6. История зарубежной литературы ХІХ в.: В 2 т. / Под ред. Н.П. Михальской. – М.: Просвещение, 1991.

7. История всемирной литературы: В 9 т. / Под ред. Г.П. Бердникова. – Т. 6. – М.: Наука, 1989. – 547 с.

 

 

 

Доба романтизму (перша половина ХІХ ст)

 

Ернст Теодор Амадей Гофман «Золотий горнець», «Крихітка Цахес», «Пісочна людина», «Лускунчик і мишачий король»

Джордж Гордон Байрон лірика, «Паломництво Чайльд Гарольда», «Корсар», «Каїн»

Вальтер Скотт «Айвенго»

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері»

Едгар По «Ворон», «Улялюм», «Дзвони», «Ельдорадо», «Анабель Лі», «Лінор»; «Падіння дому Ашерів», «Маска Червоної Смерті», «Чорний кіт», «Вільям Вільсон».

Генріх Гейне «Книга пісень», «Німеччина. Зимова казка»

Доба реалізму (друга половина ХІХ ст.)

Стендаль «Червоне і чорне»

Оноре де Бальзак «Батько Горіо»

Проспер Меріме «Кармен», «Таманго», «Матео Фальконе», «Арсена Гійо», «Етруська ваза», «Блакитна кімната», «Локіс»

Гюстав Флобер «Мадам Боварі»

Джейн Остен «Гордість і упередження»

Чарльз Діккенс «Посмертні нотатки Піквікського клубу», «Домбі і син».

Вільям Мейкпіс Теккерей «Ярмарок марнославства»

 

 

Тема 1. Західноєвропейська романтична поезія (Дж. Байрон, Г. Гейне)

 

Практичні завдання:

Ознайомтесь з визначенням байронізму у сучасному літературознавстві. Дайте відповіді на запитання:

1. Чому особистість Байрона пов`язується з проявами особистого і творчого бунтарства? Чи відчули ви бунтівний характер поезії Байрона?

2. Як ви розумієте поняття «світова туга»? Як співвідносяться поняття «байронізм» та

«світова скорбота»?

3. Які елементи байронічного світосприйняття наявні у прочитаних вами творах інших поетів-романтиків?

 

Байронізм – особливий понаднаціональний тип художнього світовідчуття, що набув відповідного втілення в системі жанрово-стильових рішень романтизму. В межах романтичної художньої системи байронізм був своєрідним типом мистецького бунту, який закономірно виник у Європі на поч. XIX ст. й отримав назву від прізвища Байрона, що його літературна і життєва позиція, чільні риси творчості були яскравим виразом основних ознак байронізму, а саме: «світової туги», індивідуалізму, титанізму, пошуку яскравих, сильних особистостей в історії та літературі, бунтарства, життєвого епатажу, захисту свободи народів і кожної особистості окремо та ін. Байрон відчув, підхопив та персоніфікував той дух, що вже витав у повітрі. Поет звільнив ту величезну енергію, що почала назрівати ще у творчості Дж. Мільтона та ін. митців і обов'язково мала вилитися в повному обсязі. В цьому, як і в силі поет, хисту Байрона, громадянській позиції та особистих рисах характеру, криються причини того, що його творчість мала чи не найбільший резонанс в історії європейської літератури. Ця творчість була нерозривно пов'язана з поширенням в Європі ідей байронізму. Але треба відзначити, що певні риси байронізму, елементи байронічного світосприйняття почали проявлятися в літературі ще до Байрона, наприклад, у творчості Ф.Р. де Шатобріана, котрий, як і Байрон, подорожував країнами Сходу (тяжіння до екзотичних сюжетів було властиве романтизмові взагалі). Вони мали спільні ідеї: ставлення до природи як до втілення свободи, подиху вільного життя, мотив втечі від людей, пошук «самозабуття» та ін. Всі ці елементи також складають багатогранну структурну основу байронізму. Він був певною мірою аморальним світосприйняттям, оскільки виходив за межі традиційної моралі того часу, без конфлікту з якою не можливо було домогтися справжньої людської свободи.

Протягом майже усієї першої половини XIX ст. байронізм мав вплив на більшість європейських літератур на: А. де Мюссе, А. де Віньї та А. М. Л. де Ламартіна у Франції, Й.В.Гете та Г.Гейне в Німеччині, А. Міцкевича та Ю. Словацького в Польщі, О.Пушкіна та М.Лєрмонтова в Росії, Т. Шевченка та Є. Гребінки в Україні. Це був особливий романтичний умонастрій, який був пов'язаний з крахом традиційної класицистичної культури та формуванням амбівалентного ставлення до християнства. Поштовхом до його виникнення і розвитку були також політичні та культурні зміни в Європі. Презирливе ставлення до людини, до її розуму та свободи в деяких літераторів поч. XIX ст. (Л.Бональд, Ж. де Местр), неприйняття раціоналізму та скептицизму, спірітуалізація філософії (Й.Г.Фіхте, Ф.В.Шеллінґ), а також багато інших явиш не могли не спричинити ліберальної опозиції, яка залишилась вірною ідеям Просвітництва.

Значну роль у формуванні байронізму відіграла літературно-філософська спадщина Ж.Ж.Руссо, який створив культ особистості, почуття та природи у своїй життєвій філософії та заклав перший камінь відродження дійсно релігійного почуття в суспільстві. Байронізм, і насамперед творчість самого Байрона, з його любов'ю до всіх націй і захистом індивідуальності та органічною суперечливістю як доказом людської природності, багато в чому збігається з філософією Руссо. Творчість обох митців характеризується глибокою людяністю, а також стихійною релігійністю («релігією серця»), яка не припускала ніякого догматизму. Від Руссо бере початок і така характерна риса байронізму, як поривання митця до просторової та часової свободи, що її яскравими образами були море, степ, гори – ті «вільні стихії», що були оспівані, крім Байрона, також Шатобріаном, Міцкевичем, Пушкіним, Гоголем, Гребінкою.

 

Лексикон загального та порівняльного літературознавства. – Чернівці: Золоті литаври, 2001. – С. 54.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-26; Просмотров: 2744; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.