Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Погляд на співвідношення середньовічного ремесла та дизайну




Думки стародавніх мислителів

Старі писемні джерела донесли до нас відомості про те, що вже за часів Сократа були дискусії щодо проблеми співвідношення краси й користі. Одні вважали, що краса не має ніякого відношення до користі. Інші трактували її як найвищий вияв доцільності. Сократ обстоював думку про відносність їх зв'язку. Так, у бесіді з Арістіппом він розмірковував про призначення щита, списа та кошика для гною, які були гар­ними тоді, коли відповідали своєму призначен­ню, і лише тоді в кожному з них можна побачити свою красу.

В іншій бесіді, на прикладі виготовлення пан­циру, філософ розмірковував над тим, як вини­кає форма утилітарної речі. Він звертає увагу на те, що поступово форма набула такої доскона­лості, коли панцирами однієї й тієї самої форми може користуватися велика кількість людей.

У військовому одязі різних часів помітний подібний принцип формоутворення, котрий мож­на визначити як естетику функціональності. Функціональність масового одягу кінця XX ст. ("джинсовий", спортивний стиль тощо) наводить на думку про паралелі з поглядами Сократа на красу й користь.

У роздумах Платона також часто зустріча­ється співвідношення понять «краса» та «ко­ристь». Він виходив з єдності прекрасного, муд­рості й блага, що характеризують найвищі людські цінності.

Часто цитують вислів, який приписують Протагору: «Людина — міра усіх речей». Цей вислів стверджує те, що всі речі, матеріально-тілесні й лише уявні, мусять співвідноситися не з якимись конкретними людьми, а з людиною в узагальненому розумінні. Прагнення до такого узагаль­нення — характерна риса дизайну, і це спів­звучно роздумам філософів V ст. перед Р. X.

Ми розглянули лише деякі думки зі спадщини стародавніх мислителів, бо метою є не детальний аналіз їх світогляду, а показ того, що спроби ос­мислення категорій «протодизайну» робилися з давніх часів.

 

У багатьох наукових дослідженнях ремесло та дизайн виступають протилежними полюсами предметної творчості. Ремесло трактується як унікальна робота виробників посуду, меблів, одя­гу, прикрас, знарядь праці, у процесі якої можна щось виправити, змінити, підігнати під вимоги тих, хто користується цими речами. А дизайн ви­ник через розрив між виробниками і споживача­ми завдяки механізації виробництва й розподілу праці. Це викликало необхідність мати сполучну ланку — художньо-проектну діяльність.

Така точка зору є традиційною. Не варто ви­ступати проти розведення ремесла та дизайну в цілому. Зробимо лише деяку поправку щодо послідовно-історичної заміни середньовічного ре­месла дизайном періоду перших промислових ре­волюцій. Річ у тім, що середньовічне ремесло при всій його удаваній простоті було розвиненим ви­робництвом. Воно охоплювало великі території виробництва й розподілу готової продукції, а та­кож мало товарно-грошові відносини й контакти різних культур, наприклад Заходу і Сходу. Ре­месла минулого мали свої правила, зразки, інваріанти форми та певну свободу її змін у ме­жах функціональної й стильової єдності.

Зазначимо, що доба Відродження, котра прийшла за середньовіччям, при всій її величі й прогресивності не додала якісно нового, порівню­ючи із попередніми епохами, до галузі розуміння проблем протодизайнерської діяльності. Нове принесла з собою доба промислових революцій.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-01; Просмотров: 179; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.