КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Творчість Юрія Нарбута й Олександра Мурашка
Геніальним українським графіком XX ст. був Юрій (Георгій) Нарбут (1886-1920) з старого козацького роду на Чернігівщині, народився на хуторі Нарбутівці біля Глухова. Графікою Нарбут захопився ще у глухівській гімназії, студіюючи письмо і прикраси старих українських рукописів і готичні шрифти. 1906 року він переїхав до Петербургу, де російський графік І.Білібін увів його до кола мистців "Мира искусства". Студіював у майстернях, відвідав Мюнхен, захоплювався старою німецькою графікою й А.Дюрером. Нарбут працював над оформленням книг: ілюстрацій до казок Андерсена, байок Крилова. Знайомство з Г.Лукомським і В.Модзалевським та ознайомлення з гравюрами Г.Левицького і А.Козачковського поглибили увагу Ю.Нарбута до старого українського мистецтва і геральдики. Від початку своєї творчої праці він відразу виявив нахил до рідної тематики. Незрівняно чітка й затійлива графічна лінія та виїмково й ідеально згармонізований колорит. Виконав безліч гербів, оформив "Малороссийский гербовник" (1914, обкладинка, фронтиспіс, 60 гербів), "Старинная архитектура Галиции" Г.Лукомського (1915), "Старинньїе усадьбьы Харьковской губернии" (1917). До петербурзького періоду належать також "Українська абетка", з якої збереглося 14 аркушів і обкладинка. Нарбут ніколи не поривав своїх зв'язків з Україною. Свій герб підписав 1912 року: "Мазепинець, полку Черниговского, Глуховской сотни, старшинский сьін и гербов и змблем живописец". Революція застала мистця в Петербурзі, але її перспектива відкрила йому шлях на батьківщину. Київський період - найактивніший у творчості Ю.Нарбута. Із жовтня 1917 року - професор Української Академії мистецтв, з грудня 1918 - її ректор. Він виконав цикл державних паперів: банкноти, поштові марки, печатки, грамоти. Перші українські банкноти, що вийшли зпід Ю.Нарбута, виявили, наскільки арсенал декоративних елементів старої української графіки був для нього доступний і до тонкостей самозрозумілий. Що більше, Нарбут не тільки зумів продовжити нитку традицій, нав'язану В.Кричевським, але надихнув свою графіку духом індивідуальної творчості. Його заставки для "Нашого Минулого", "Мистецтва" та інших книжок і журналів, комплект української удекорованої абетки, самостійні композиції й ілюстрації, наприклад, до "Енеїди" І. Котляревського - це вже твори расового українського графіка. Ю.Нарбут залишив по собі величезну графічну спадщину, та, крім неї, ще й учнів, що довго ще надихували українську графіку "нар-бутівським" духом. Його сучасником був Олександр Мурашко (1875-1919). Малярську освіту він здобув у свого дядька Миколи Мурашка, керівника заслуженої рисункової школи в Києві, згодом у Петербурзі, у робітні Іллі Рєпіна. Як пенсіонер Академії мистецтв, перебуваючи у Парижі й Мюнхені, він отрясається впливів Академії й Рєпіна, здобуває свій стиль, сміливість техніки, ясність форми й живий, собі тільки питомий колорит. Від його картин починає "віяти чимсь свіжим, молодим, а заразом таким простим і глибоким, як це буває тільки в творах високого мистецтва". Ім'я О.Мурашка стає голосним в Европі. Року 1912 об'їздив Мурашко з самостійною виставкою Берлін, Кельн, Дюссельдорф. Коли ж почалася війна, а по ній революція, відроджена Українська Держава покликує його в склад комісії по організації Академії Мистецтв. На становищі ректора Академії загинув О.Мурашко від рук московських чекістів. По собі він полишив яскраву спадщину малярських композицій - портретів, жанрових робіт і натюрмортів.
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 689; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |