КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Монументальна школа Михайла Бойчука
У XX ст. в Україні монументальне мистецтво відновив і підняв на світовий рівень Михайло Бойчук. Француз Гійом Аполлінер одним з перших в Европі відчув своєрідність початкових кроків Михайла Бойчука та його послідовників. Про їхні твори він писав, що вони "старанно виконані, із добрим рисунком, втілюють у собі засади візантінізму. У своїх невеличких картинах, присвячених найсучаснішій тематиці ("Пасе гусей", "Архітектор", "Дівчина за читанням", "Ідилія" й т. ін.) усі вони застосовують просту композицію, золоте тло, старанну обробку деталей". Бойчук зі своїми учнями в розмірно короткий час увійшов у всі галузі мистецького життя України. Кераміка, ткачування, килимування, друкарство (дереворити, графіка), скульптура - і навіть український ляльковий театр вперше був відроджений бойчукістами. Але головною метою, основним завданням М.Бойчука було воскресити монументальне мистецтво, пов'язане з архітектурою і техніку фрески. Головні об'єкти, що їх вдалося розмалювати бойчукістами, були такі: 1) Луцькі казарми в Києві, 2) Селянський санаторій Хаджі-бей на березі Чорного моря, 3) Чер-вонозаводський театр у Харкові. Особливо цікаві були монументальні праці Бойчука і найближчих його учнів: величезні фрески "Свято врожаю" М. Бойчука, "Індустріалізація" В.Седляра, "Відпочинок і культура" І.Падалки, "Фізкультура і спорт" О.Павленко. Після арешту перших трьох фрески були знищені. Найбільші за обсягом і значенням були мальовила у Луцьких казармах в Києві. Над ними працювало двісті художників різних напрямків і шкіл. 14 композицій виконала група студентів під орудою професора М.Бойчука. 1923 року майстерня М.Бойчука виконала монументально-декоративне оформлення українського павільйону на Першій всесоюзній сільськогосподарській виставці у Москві. Композиції були присвячені темі злуки міста з селом. Одначе судити про них ми не можемо - відсутні будь-які фотодокументи чи репродукції. Крім названих вище трьох найздібніших вихованців великого майстра - В.Седляра, І.Падалки та О.Павленко потрібно назвати й інших - А.Іванову, К.Гвоздик, М.Рокицького, О.Мізіна та інших. В пору розквіту школи бойчу-кістів їхні творчі здобутки високо оцінив відомий вчений О.Сидоров з Москви. Про непересічний педагогічний талант професора М.Бойчука може засвідчити такий незвичний епізод. Відомий київський маляр, професор В.Пальмов наприкінці 1920-х років підсумував такими словами про свого колегу: "ти -навчаєш, а ми - розучуємо...". У 1930-х рр. М.Бойчук і майже всі його учні (за винятком тих, хто виїхав до Москви - О.Павленко, А.Іванова чи до Середньої Азії - С.Колос) були зліквідовані "за контрреволюційний традиціоналізм і національні форми". Виконані ними чисельні фрески в Києві, Одесі й Харкові були знищені. Творів великого майстра та його учнів збереглося дуже мало. Цитуємо акт оскарження і присуд смерті українській культурі, який звучить у виданні "Изобразительное искусство Украинской ССР" (Москва, 1957 р.): "Буржуазно-націоналістичні і формалістичні тенденції в українському образотворчому мистецтві найповніше виявилися в течії, очоленій мистцем М.Бойчуком, яка, відтак, дістала назву "бойчукізму". Прикриваючись демагогічними "ульт-рареволюційними" гаслами "бойчукісти" фактично тягнули українське мистецтво в минуле, до реакційної давнини, до середньовічного іконопису, в якій вони бачили якусь абстрактну, "вічну" національну форму українського мистецтва. "Бойчукісти" намагалися відірвати українське мистецтво від передового російського совєтського мистецтва, від традицій російської та української реалістичної класики". Наступна тирада звучить так: "Комуністична партія допомогла українським мистцям розкрити антинародну суть "бойчуківізму" та інших формалістичних течій". 1932 року ЦК КПСС видав постанову "Про перебудову літературно-мистецьких організацій", на підставі якої були ліквідовані усі асоціації та об'єднання мистців, які обстоювали власні погляди в мистецтві. Запанував офіційний курс під назвою "соціалістичний реалізм".
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 1000; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |