Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Філософські ідеї у творчості М. Гоголя, Ф. Достоєвського, Л. Толстого




Характерною рисою російського філософування є тісний зв’язок філософії і літератури – не тільки тяжіння окремих філософів до художньої творчості, а перш за все глибока філософічність великих митців слова.

З іменем Миколи Васильовича Гоголя (1809–1852) сучасні дослідники пов’язують екзистенційно-антропологічний поворот в російській літературі і філософії. Дійсно, людина – головний предмет його зацікавленості, його головна наука. «Я оставил на время всё современное; я обратил внимание на узнанье тех вечных законов, которыми движется человек и человечество вообще». Людинознавство саме з Гоголя перетворюється на характерну рису російської літератури. При цьому пізнання людини визначено любов’ю до неї, і метою своєю має дію цієї любові. Єдність пізнавальних здібностей людини Гоголь уявляє як єдність ума, розуму і мудрості. Саме остання є вищою здатністю, оскільки мудрість долає гордощі розуму і смиренна перед неозорістю світу, непізнаваністю іншої людини і премудрістю Божою.

Пізнання людської душі розкриває її божественне походження, але разом з вищими відкриває її нижчі ступені. Викриттям цих нижчих сторін душі прославився Гоголь-сатирик. Але справа тут не в особливостях жанру, а в синтезі пізнання та оцінки, розуму і серця. Гоголь звинувачує заради того, щоб зробити кращими. При цьому своєрідним «полігоном» звинувачення виступає він сам, його власна душа: «Все мои последние сочинения – история моей собственной души». Христоцентричність Гоголевої антропології – у заклику до постійного самовдосконалення, у стражданні від власної гріховності. «На дне души нашей столько таится всякого мелкого, ничтожного самолюбия, щекотливого, скверного честолюбия, что нас ежеминутно следует колоть, поражать, бить всеми возможными орудиями, и мы должны благодарить ежеминутно нас поражающую руку».

Федір Михайлович Достоєвський (1821–1881) цілком свідомо казав: «Ми всі вийшли з гоголівської «Шинелі»». Сам Ф. Достоєвський зміг художніми засобами виразити, за словами С. Франка, «нове одкровення про людину» – з невідомою раніше гостротою усвідомити абсолютну цінність кожної людської індивідуальності в її неповторній своєрідності. Звідси випливає його загострене розуміння трагізму людського життя. Кризу традиційного гуманізму, пов’язаного з ідеями прогресу, він долає на шляхах гуманізму християнського.

Ф. Достоєвський неперевершено зображує глибини людського серця – саме там відбувається «битва Бога с дьяволом». Факт людської свободи для нього – єдине, але таке, що постійно відбувається, диво людського буття. Щоправда, це диво інколи набуває жахливого, тваринного вигляду. І все ж вільне, ірраціональне єство людини з її «глупой волюшкой» дорожче будь-якої світової гармонії, не може і не повинно бути відданим у жертву останньої. Людина є загадковою істотою, вона складена із протиріч, але в той же час – навіть в наймізернішій особі – є абсолютною цінністю. Віра в людину поєднується у Ф. Достоєвського з вірою в Бога – людині неможливо прожити без Бога, і хто втрачає цю віру, стає на демонічний шлях людинобожества (він прозорливо змальовує антигуманізм суспільства масового колективізму у романі «Бесы» та в «Легенде о Великом Инквизиторе»).

У центрі релігійно-філософського вчення Льва Миколайовича Толстого (1828–1910) – розробка нової «істинної релігії» загальної любові, добра, ненасильства. У забороненому духовною цензурою трактаті «Сповідь» (1882–1884) Толстой ставить два запитання: у чому сенс життя людини і в чому сенс її віри? Він доходить висновку, що сенс життя неможливо встановити розумним знанням – він відкривається лише релігійній вірі. При цьому він відрізняє віру трудящих людей від віри соціальних прошарків, що паразитують, й офіційної богословської віри.

Стрижнем учення Толстого є панморалізм, тобто підкорення всього моралі. Через космічну любов, що поєднує одиничне і загальне, випадкове і необхідне, релігійний зв’язок людини з Богом стає її моральним ставленням до нескінченного світу, людського роду, до іншої людини. Релігія і мораль, таким чином, позначають одне й те саме. Квінтесенцією такого світогляду стає вчення про ненасильство. Ідею ненасильства він вважає законом, закладеним у природу самим Богом. Мислитель піддає рішучій критиці офіційні релігійні й державні цінності. Церква і держава, на його думку, захищають хибне вчення про світ і людину, яке полягає в такому: визнай церковне вчення і державну ідеологію, поважай начальників і правителів і не руйнуй ані церковну, ані державну владу, май власність і працюй над її помноженням, бери участь у злі й насильстві держави і церкви – у війнах, переслідуванні інакомислення, оподатковуванні тощо. Істинне вчення про світ, сформульоване Л. Толстим, утверджує інші цінності: живи за вченням Христа, без власності, смиренним життям, відмовся від боротьби з іншими людьми і хибних потреб, працюй – адже праця не тягар, а умова життя.

Ф. Достоєвський і Л. Толстой стали найвідомішими у світі не тільки як письменники, але й як російські мислителі. Філософські пошуки М. Гоголя, Ф. Достоєвського, Л. Толстого є не тільки найяскравішими свідченнями філософічності російської літератури – вони багато в чому визначають характерні риси і напрями російської філософії на класичному етапі розвитку.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 2089; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.