КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Природа цінності
ЦІННОСТІ І РОЛЬ ЇХ У ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА І ЛЮДИНИ Роз д і л 18 Основні проблеми. Що таке цінності? Яка їхня, роль у людській діяльності? Що таке базові (ключові) цінності? Які основні типи ціннісних орієнтацій? Яка роль різних аксіологічних напрямів у розвитку сучасної філософії? Ключові поняття. Цінність (життєвий сенс). Аксіологія. Вибір. Ключові цінності: свобода, співпричетність, благо, користь, добро, істина, правда, творчість, краса, святе, мудрість, гармонія. Людська діяльність будь-якого роду містить у собі три підсистеми: задум, реалізацію і наслідок (наприклад, проект будинку, процес будівництва, готовий будинок). Задум, у свою чергу, складається з цінності, мети і^плану. Мета відповідає на запитання: що треба зробити? (збудувати будинок); п л а н — на запитання: як це зробити? Здавалося б, до чого тут цінності? Справа в тому, що реалізація одних і тих самих цілей і планів може мати різні життєві сенси, ціннісне (аксіо-логічне) значення. Так, будинок можна побудувати, задоволь- ■424 няючи потребу мати помешкання або реалізуючи принцип «Мій дім — моя фортеця», з престижних міркувань, для здачі помешкання в найом тощо. Так само різні цінності, життєві сенси можуть критися за метою одержати диплом про вищу освіту *. Можна заперечити, що у наших прикладах йдеться про більш значущі цілі, їхню ієрархію. Але це не так. Цінність суттєво відрізняється від цілі та інших станів свідомості, які керують діяльністю. Аби з'ясувати її специфічну роль, охарактеризуємо стани нашої психічної діяльності, з якими так чи інакше співвідноситься цінність (життєвий сене), і покажемо відмінність між ними. Генетично, тобто у процесі свого походження, цінності акумулюють у собі загальну спрямованість потреб, інтересів та емоційних переживань суб'єктів. Кожен з цих етапів виконує власну функцію в регуляції людської діяльності. П о т р є б и, відображаючи у свідомості (у загальному розумінні) ваду будь-чого, що порушує рівновагу у етані суб'єкта, спонукають його до діяльності з усунення цієї вади..Інтерес, на відміну від потреби, фіксує спрямованість діяльності суб'єкта (пошукову, пізнавальну тощо) на явища певного кола. Потреба поліпшити життєві умови виникає як наслідок незадоволення ними. Емоційні пережинання являють собою «програвання» різних жіі.алічх ситуацій, внутріпчк опанування ними, резонанс їх у душі. Знаходженим власного «гнізда» означає не лише задоволення потреби й реалізацію інтересу, а й цілу гаму переживань, які впливають на духовний світ людини. Так само пошук істини, створення краси та інше — це задоволення потреби, реалізація інтересу і відповідно основа для переживань. У кожного з нас життя виробляє певні домінантні потреби, інтереси, тип переживань. Ці домінанти починають відігравати роль повноважних представників, репрезентантів цих етапів (припустимо, що перед нами людина, яка надає перевагу матеріальним потребам, з усталеним інтересом до техніки і оптиміст за типом переживань. Звісно, що це найпростіша ілюстрація). І ось такі домінантні стани починають змінювати свою функцію — вже не просто до чогось спонукають, на чомусь фіксують спрямованість і щось піддають духовному опануванню («духовному перетравленню»). Справа в тому, що життя часто ставить нас у ситуацію вибору: 'чому віддати перевагу з безлічі аль- * Специфіку цінності, що становить основу життєдіяльності, можна пояснити давньою байкою. Подорожуючий запитує у трьох робітників, які возять цеглу: Що ви робите? Один відповідає: «Цеглу вожу», другий: «"На хліб заробляю», а третій: «Собор будую». Дії однакові, а ціннісні орієнтації — різні. терна-тивних потреб, інтересів, можливих переживань і способів реалізації їх; від чого відмовитися; в якій послідовності віддавати перевагу тощо. Інакше кажучи, виникає потреба порівняти мотиви наших можливих дій і залежно від внутрішньої шкали, системи еталонів вибрати певну дію. Цю роль і починають ви-кфнувати узагальнені, наитиповіші для даного суб'єкта потреби, інтереси і переживання, що сформувалися у єдину домінанту. Так виникають цінності. На певному етапі розвитку суспільства у культурі певного типу (до якоїсь кризи, переоцінки.) цінності виконують роль акеіологі'чного грунту вибору потреб, інтересів, переживань, цілий, планів, способів реалізації, наслідків діяльності і тих умов, за яких вони відбуваються (якщо план і спосіб реалізації об'єднати у поняття «засоби» і взяти до уваги, що в образі цілі «знімаються» потреби, інтереси й переживання, які реалізуються з досягненням мети, то можна говорити про вибір цілей, за-сббів, наслідків та умов). Отже, ц і н ні с т ь (життєвий сенс) є основою вибору суб'єктом цілей, засобів, результатів та умов діяльності, що відповідають на запитання: «В ім'я чого здійснюється дана діяльність?» Процедура вибору на основі цінності називається оцінко ю. Результат вибору суб'єкта постає як благо * для даного суб'єкта. Спрямованість суб'єкта і його діяльності на певну цінність називається ціннісною орієнтацією. Викладене вище однаковою мірою характеризує духовне життя суспільства й особистості. Можна говорити про цінності особистості, родини, партії, нації, культури, людства. Розділ філософії, в якому досліджується природа, походження, розвиток і роль цінностей у ставленні людини до світу, називається аксіологією (вченням про цінності). Г'ішості, по-перше, можуть входити до більш складних духовних утворень і, по-друге, трансформуватися через ланцюг різних станів духу, що доводять цінності до реалізації їх у процесі діяльності. Основна форма, що вбирає в себе цінності,— ідеал. Ідеал є ціннісною характеристикою певного явища і як такий виконує роль стратегічного орієнтира на шляху руху від сущого до належного. * Термін «цінність» вживають як для визначення станів духу, на осцові яких робиться оцінка, так і найзначущих явищ, що вибираються як рве^удь-тат оцінки. Наприклад, можна сказати, що провідними цінностями певної людини є істина і добро (або престижність і комфорт),^можна сказати, що у даному будинку зосереджені великі матеріальні та духовні цінності. Далі і\<ш вживатимемо, це слово у першому розумінні, а для другого будемо ви«кориотовувати слово «благо». Не слід ототожнювати ідеал з метою, планом і нормою. Останні є технологічними приписами, а ідеал — припис аксіо-логічний. Так, ідеал людини або суспільства означає опис їх з позицій загальноприйнятої системи цінностей (припустимо» людина повинна гармонійно поєднувати у собі ціннісні орієнтації щодо корисної діяльності і внутрішню духовність; суспільство має бути орієнтованим на особистість). Виразити ідеал у конкретній системі показників — типова технократична утопія. Життя є різноманітним, динамічним, імовірнісним, а тому ідеал у формі бюрократичної інструкції — нісенітниця. Інша справа, що маючи інформацію про конкретні умови руху до Ідеалу, ми повинні за допомогою системи показників визначити мету, розгорнути її у план і тим самим конкретизувати ідеал у норму, т0б-то перейти від стратегічного образу належного (що відповідає прийнятим цінностям) до конкретного проекту того, що може стати сутнісним. Проте суб'єкт має бути готовим до діяльності не лише на мотиваційно-когнитивному (цінніено-інформаційному), а й • на вольовому рівні. Це забезпечується таким станом психіки, як настанова — підсвідома готовність до певної діяльності в певних умовах. Оптимальної поведінки досягають єдністю всіх елементів керуючої програми — від цінності до настанови. Потреби Інтереси Переживання Цінності (вибір) Ідеал Мета Норма Знання про предмет ідеалу Настанова ----- Діяльність з реалізації План. Знання лро умови руху до ідеалу і Воля Цінності постають як системотворче ядрр програми* задуму діяльності і внутрішнього духовного життя. Щоб зрозуміти суть певної культури або людини, треба звернутися до відповідних систем цінностей, що надають їхнгй життєдіяльності сенсу. Базові (ключові) цінності. Ціннісні орієнтації є в будь-якій галузі людської діяльності. Проте філософія розглядає тількицінності, що виражають сутність людини, універсальні цінності, а також ті, що визначають ядро світогляду, ставлення людини до навколишнього світу. Різним епохам, соціальним групам і особистостям властиві свої цінності, які розрізняються між собою, але всі вони є атрибутами (невід'ємними властивостями) ставлення людини до навколишнього світу. Наприклад, істину по-різному тлумачать матеріалісти і суб'єктивні ідеалісти, але немає людського буття без пізнання і немає пізнання без орієнтації на істину. Так само різні люди вкладають різний зміст в уявлення краси, але немає таких спільнот чи осіб, для яких естетичні уявлення взагалі б не існували. У філософії досі не вироблено загальноприйнятої класифікації цінностей. Не претендуючи на повноту, охарактеризуємо основні цінності, з'ясуємо конкретно-історичне наповнення їх, окреслимо типологію ціннісних орієнтацій. Кожна з ключових цінностей виражає сутнісне, те, що робить людину особистістю, ставлення її до навколишнього світу, а система цінностей дає цілісне уявлення про відносини «людина — світ». Гармонійна взаємодія цінностей створює ідеальні відносини між людиною і світом, а дисгармонія, абсолютизація одного чн кількох аксіо-логічних відносин, збіднення їхнього змісту спотворюють цілісність відносин «людина — світ» на шкоду обом. Систему відносин людина — світ символічно можна.виразити, як де С — суб'єкт; О — об'єкт; С—О, С—С — відносини відповідно суб'єктно-об'єктні або суб'єктно-суб'єктні; оо — нескінченна глибина.світу. У всіх проявах своєї взаємодії зі світом людина орієнтована на підсумкову цінність — благо*. У прагненні до блага вона виражає себе, свою неповторність, і це прагнення до самореалі-зації, саморозвитку орієнтоване на ключову цінність — свободу. Водночас вона так чи інакше усвідомлює самоцінність світу, а себе — часткою цього загального (як би це загальне не розумілося— як Бог, природа, людство, нація, партія тощо). Це * Вперше зрозумів благо як вершину ієрархії цінності Платон. Він називав благо єдністю істини, краси і міри. Зрозуміло, що зміст цих цінностей історичний, але як би люди не розуміли благо, воно є підсумковою характеристикою їхніх прагнень. ставлення орієнтоване на таку цінність, як співпричетність. Свобода унікальної індивідуальності і співпричетність до цілого— пайфундаментальніші цінності людського буття, вони проймають собою всі інші ключові цінності. Реалізуючи лише орієнтацію на співпричетність до цілого, людина «розчиняється» в ньому, губить власне «я» (крайній прояв — поняття нірвани в індійській філософії). Реалізуючи свою свободу і не зважаючи ні на що, людина перетворює свободу на сваволю і гине в цьому шаленому протистоянні світові (крайній прояв — ідея Ніцше про надлюдину і волю до влади). Благо досягається шляхом єдності відносин С—О (перетворення, орієнтованого на цінність користі) і С—С (спілкування, що орієнтоване на цінність добра). Як доповнюють одна одну свобода і співпричетність, покажемо на прикладі корисної діяльності. Підвищуючи продуктивність праці, людина потребує все більшої незалежності від навколишнього середовища, стає більш вільною. Проте якщо вона дивиться на світ лише як на джерело ресурсів для задоволення своїх потреб, це призводить до екологічних конфліктів. Корисний ефект сучасного виробництва визначається не лише техніко-економічними, а й екологічними критеріями, а основою такого підходу є «шанобливість до життя» (А. Швейцер), ціннісна орієнтація на співпричетність до світу. Людина будує відносини С—О і С—С за програмами, які сама виробила. А для цього вона повинна, пізнаючи об'єктивну реальність, орієнтуватися на цінність істини, прагнути до розуміння об'єктивної реальності інших людей і спільнот. Відмінність між розумінням * і пізнанням полягає в тому, що останнє здобуває знання про об'єкт, а перше передбачає співпереживання, розуміння внутрішнього світу, цінностей іншого суб'єкта. Істина, що відображає об'єктивну реальність,, одна і єдина. Позиції, що виражають життєве кредо суб'єкта," як відомо, можуть бути різними, і далеко не завжди можна однозначно відповісти на запитання: «яке ставлення до світу (в культурі або в окремої людини) «вище», «краще», «більш істинне» (без розуміння цього культура діалогу неможлива)»? Єдність істини і правди дає змогу створювати ідеальні проекти і програми, які не лише грунтуються на знанні об'єктивної реальності, а й відповідають цінностям суб'єкта. Це ідеальне створення майбутнього орієнтоване на цінність творчості. Людина живе на межі скінченного й нескінченного, скоро- * Термін «розуміння» багатозначний. Ми використовуємо його лише в тому аспекті, який характеризує ідеальне ставлення до суб'єктивної реальності. минущого і вічного. Забезпечити цілісність своєї життєдіяльності вона може лише тоді, коли її праця, спілкування, пізнання і творчість поєднані цілісним поглядом на світ, що орієнтований на цінність мудрості. Остання відрізняється від знання саме тим, що має безпосередній зв'язок з нескінченністю через естетичне опанування світу. Воно орієнтоване на цінність краси і релігійне переживання, яке, в свою чергу, орієнтоване на цінність святого. Свобода Благо
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 875; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |