КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Суспільство і культура
Акцентуючи увагу на соціальному статусі феномена культури, філософи розглядають її як форму, в якій відбивається суспільно-історична практика, як функцію суспільства, продукт історії. Отже, «культурне» виявляється тотожнім «соціальному», тобто культура тотожня суспільству. Звідси випливає потреба проаналізувати більш конкретно співвідношення категорій «суспільство» і «культура». Розуміється, культура не належить природі як позалюд-ській реальності, вона — результат історичного розвитку людини. В цьому смислі під «культурою» розуміють «іншу природу», створену людиною. Проте культура не існує і не може існувати поза природою, і не лише тому, що вона є некомпенсованою основою суспільства. Це так насамперед тому, що суб'єктом її є людина як істота природно-соціальна. Культура є засобом виділення людського суспільства з природи і водночас тим, що зв'язує його з природою. На думку А. Гелена, представника «соціобіології», культура забезпечує пристосованість людини до навколишнього середовища. Завдяки культуроутворюючій енергії людина створює навколо себе штучний світ, вона змушена займатися культурою з метою забезпечення процесів життєдіяльності. Немає такого людського суспільства, в якому не було б культури, тобто передбаченої зміни фактів і обставин, корисних людині. Ге-лен відносить культуру до фізичних умов існування людини: «Там, де у тварини мислиться навколишній світ, у людини розміщена сфера культури» 3. Соціобіологія розглядає проблеми взаємодії генетичної і культурної еволюції через процеси генетичного розвитку розумових здібностей людини і поведінки її. Тут культура постає як «сума культургенів» відносно однорідної групи «артефактів», форм поведінки або розумових об'єктів, які можуть і не мати 3 Гелен А. О систематике антропологии // Проблема человека в запад-ной философии.— С. 161, 170. прямого відношення до діяльності і разом з тим не можуть повністю або частково позначити певний атрибутивний стан. Близькі до цього позиції поділяв Левіт, який вважав, що культура реалізується у сфері неспроможного буття і як така є об'єктивацією емоційно-вольових імпульсів людини. У сфері природи людина — лише природна істота, позбавлена індивідуального розвитку. У сфері культури людина — істота історична, суб'єкт культурно-історичної творчості. Однак, на думку Левіта, поглинання культурою всього світу людей водночас є моментом загибелі людини і природ». Сучасний культуролог Лессінг, навпаки, розглядає культуру як порятунок людської природи, як перемогу духу над життям. На його думку, природа живить ідею, виснажуючи, в свою чергу, життєвий елемент. Культура спопеляє природу, перетворюючи її на мертвий механізм. Отже, культура є альтернативою природі, а не запереченням її. Всю відповідальність за моральну чи аморальну поведінку людини покладено на обставини. Тому культура розглядається як спосіб виживання людини в процесі конкуренції з фізичним середовищем, іншими культурами. При цьому найважливішими у розвитку культури є наука і технологія поведінки. Скіннер переносить на людину деякі закономірності поведінки тварин і наголошує на відкритті ним нового «наукового» методу програмування поведінки людини. Цей метод, на думку його автора, дозволяє керувати поведінкою людей, а також створювати культуру, яка зробить людей щасливими, знищить негативні соціальні фактори. Супербіологічна концепція культури виходить із положення про те, що соціальна поведінка людини заснована на біологічно, успадкованих нахилах, які відбиваються в широкій різноманітності форм культури. Людська поведінка біологічно зумовлена і генетично запрограмована. Якості людини не формуються внаслідок діяння соціальних умов, а передаються з покоління у покоління як родовий спадок. Наприклад, М. Рьюз як аргумент на користь культурної сутності людини висуває положення про те, що культура, підносячись над біологією, не пориває з нею, а надбудовується над нею. Культуру він розуміє як більш високу форму адаптації, що перевершує за своїми можливостями чисто біологічну адаптацію і має свій прояв, наприклад, у розвитку мови. Не можна заперечувати того, пише М. Рьюз, що люди — не є «особливе творіння Бога, який забажав створити нас за своїми образом і подобою декілька тисячоліть тому. Скоріше ми суть кінцевий продукт тривалого, повільного, поступового процесу. Ми розумні тварини, але все-таки тварини. Цей факт змушені брати до уваги навіть тоді (і особливо тоді), коли роздумуємо над самим людським ізвсіх людських атрибутів, яким є наше моральне почуття»4. З позицій даного висловлювання природа виступає як невід'ємна частина культури людини. Оскільки задоволення кожної біологічної потреби має власний людино-культурний спосіб, зауважує Б. Малиновський, то саме це культурне задоволення перетворюється на специфічну людську потребу. Абсолютне протиставлення культури природі на тій основі, що одна — «штучна», а друга — «природна», є пережитком просвітительської концепції, на яку наклав відбиток своєрідний «економізм» (точніше — «практицизм») як принцип поділу світу на світ «створений» і світ «стихійний». У цій абстрактній дихотомії, очевидно, опускається важлива ланка: людина не тільки належить водночас двом світам, а й прагне зберегти єдність штучної і натуральної природи, не допустити розриву її. Кожна з цих частин природи може існувати незалежно одна від одної. Лише людина надає смисл природі як цілому і саме в цьому її культурне призначення. Як стверджує американський культуролог Лінтон, культурні моделі постають перед індивідом як готове плаття: вони не личать йому до того часу, поки «їх не зменшено тут і не розпущено там». Лінтон розглядає індивіда як випадковий варіант реалізованої абстракції людини (яку вважає культурно відносною і історично змінною), як «історичну форму філософського гуманізму». У роботі «Культура і особистість» Лінтон пише, що культура є формою життя в суспільстві, без неї суспільство функціонувати не може. Будь-яке суспільство володіє культурою, якою б простою вона не була. Будь-яка людська істота культурна тією мірою, якою є носієм певної культури. Культура формується сумою форм поведінки членів суспільства. Однак, значиме те, зауважує Лінтон, що культура має незначний вплив на процеси розвитку і функціонування особистості; опосередковано, через досвід особистості, культура впливає лише на певну частину функцій особистості, які і походять з самої культури, а не з поведінки особистості. Культурні процеси і процеси особистісної поведінки розвиваються як би паралельно. Образ культури як «готового плаття» досить влучно відображає смисл аксіологічної концепції культури, хоч сам Лінтон схиляється до думки, що саме природжені властивості індивіда впливають на спосіб його реакції на культуру і не змінюються за різних соціальних систем. Інший американський культуролог А. Уайт стверджує: «Культура є організацією тих явищ діяльності (норм, вчинків), предметів (засобів, речей, створених з допомогою знарядь), ідей (віри, знаннг) і почуттів (настанов, цінностей), які пов'язані з використанням символів» 5. Отже, символічна оболонка людської діяльності може служити іншим «іміджем» культури. Близькою до цієї позиції є «семіотична» концепція культури. Вона виходить з того, що культура — це сукупність всієї неуспадкованої інформації, спосіб організації і зберігання її, історично створений пласт семіотичних систем (мов). У рамках цієї концепції культура постає як історична модель певної соціальної системи, що несе свою орфографію, граматику і логіку. З точки зору семіотики культура — це своєрідний засіб суспільної комунікації, особливим чином організована мова, якою необхідно оволодіти, щоб зрозуміти специфіку тієї чи іншої культури. Це свого роду «комунікативний код». Тут культура постає як продукт діяльності свідомості, спроектований на певний семіотичний екран предметного середовища, як її інтелектуальне оснащення, як матеріал думки. У цьому разі культура набуває вигляду різноманітних типологічних утворень певної знаково-семіотичної природи. Культура є похідною від історії, це позагенетична пам'ять колективу, що конденсує людський досвід, це механізм організації, зберігання і передачі соціальио-значущої інформації. «З прагматичної точки зору культура постає насамперед як інтелектуальне «оснащення», що має кожна окрема людина в той чи інший момент, а також як структура знань, якими вона володіє як член соціальної групи» 6,— пише французький культуролог А. Моль. Культура — це «слід», який залишає у свідомості окремої особи штучний світ, створений самою людиною 6. І в той же/ час культура — це величезне багатство відомостей, кожна з яких є упорядкованим багатством елементів певного набору. Це протиріччя між інтелектуальним змістом культури і можливістю її штучного упорядкування загострюється за умов активного впровадження в духовне життя сучасної людини засобів масової інформації і пропаганди. Близькою до семіотичної концепції культури є позиція тих психологів і культурологів, які інтерпретують культуру через мислення людини. Так, на думку Леві-Брюля, для того, щоб досліджувати мислення індивіда, варто проаналізувати культуру, до якої він належить. Леві-Стросс, навпаки, був упевнений, що принципи роботи розуму однакові в усіх культурах і в усі 4 Рьюз М. Зволюционная зтика: здоровая перспектива или окончатель-ное одряхление // Вопр. философии.— 1989.— № 9.— С. 35. 5 Цит. за: Витаньи И. Общество, культура, социология.— М., 1984.— С. 95. 6 Моль А. Содиодинамика культури.— М., 1973.— С. 46. історичні епохи. Французький дослідник Піаже вважає, що роль культурних факторів зводиться до прискорення чи уповільнення розвитку мислення. «Мова є не лише засобом, за допомогою якого ми отримуємо значну частину відомостей про культуру і пізнавальні процеси, вона (згідно з деякими теоріями) визначає наші розумові процеси»7. З іншого боку, в сучасній культурології розвивається теза про те, що мова — «мистецтво тлумачення». Застосування герменевтики як засобу розуміння явищ культури і звернення до мови як способу осягнення їх досить поширені в західній філософії культури. Філософська герменевтика оголошує світ культури своїм предметом. Культура при цьому розглядається як сфера людського спілкування, всередині якої і виникає світ цінностей і смислів. Справді, людині важко зрозуміти ті чи інші явища культури, бо вона не може вийти за рамки їх, поглянути на них відсторонено. Тому мова є засобом реалізації «інтерсуб'єктивності» людини, передачі особистісного розуміння. Отже, культуру з філософської точки зору можна визначити як об'єктивацію ставлення людини до навколишнього світу, виражену в її предметній діяльності і таку, що являє собою конкретно-історичну сходинку розвитку суспільства. Культура — це світ людини, виявлення її суттєвих сил й історичного призначення.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 823; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |