КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Історія як прогрес свободи
Історія людського суспільства єдина, але не одноманітна. Незважаючи на величезну різноманітність, вона є діалектичною изаємодією двох протилежних тенденцій: до єдності людського роду і до збереження самобутності етносів. І як наслідок — затверджується єдність різноманітності як історичний закон, як соціальна необхідність, як «розум історії». Чимала спокуса криється у прагненні зобразити розвиток суспільства як переможну зміну, одна за одною, суспільно-економічних формацій аж до затвердження останньої — комуністичної; далі йти нікуди, бо, мовляв, здійснився стрибок з «царства необхідності» в «царство свободи». Такий абсолютно лінійний погляд на розвиток світової історії має один недолік: він хибний, адже перша універсальна форма суспільного розвитку з'являється лише з приходом капіталізму, тобто затвердилася в Новий час. Не випадково поняття «суспільство» виникло лише наприкінці XVIII ст. По-друге, у світовому масштабі мало місце паралельне існування різних за своїм змістом суспільно-економічних формацій. І, по-третє, зміст суспільного прогресу не вичерпується зміною формацій. Так, безумовно, ідея формації як широкої стадії у прогресивному розвитку людства не спростовується, але ми усвідомили всю складність переходу від однієї формації до іншої: прогресивний розвиток не є прямолінійний, він обтяжений контртен-денціями, застоєм, соціальними катастрофами. «Реальний соціалізм», наприклад, не витримав перевірку історією, яка ще раз нагадала про те, що у розвитку суспільства завжди мають місце різні можливості. Заплющувати очі на них, більше того, підхльостувати історію в ім'я реалізації абстрактної схеми означає стати на шлях розриву політики і моралі. Так людина перетворюється на засіб і жертву соціальної утопії. Так в історію входить зло. Кант писав: «Історія природи починається з добра, бо вона творіння Боже, історія свободи — зі зла, бо вона є справою рук людських» 7. Як же так? Та думка Канта зрозуміла: природа не знає зла, бо в ній немає розуму і цілей, нема і ціни досягненому. За всі досягнення у суспільному розвитку людство має платити. Та навіть не це головне. У свою ціле-покладаючу діяльність люди обов'язково вносять ідею зміни соціальних інститутів, що сприймається певними верствами як «святотатство», а власне практика реалізації цілей (ідеалів) виявляє неадекватність засобів, які застосовуються. Зло стає лостійним супутником історії, а вимога гуманізації людських взаємин — сталою реакцією на негативну сторону соціальної практики. Що ж робити? Відмовитися від цілепокладання, від ідеалів? Однак без ідеалів не обійтися, і воювати, мабуть, слід не проти ідеалів, а проти конструювання «кінцевих» цілей історії, проти приниження можливостей суспільства щодо саморегуляції, проти заперечення природного ходу історії. А все ж таки чи має сенс історія? Чи має суспільний розвиток мету? Якщо ми визнаємо єдність історичного процесу, намагаємося виділити стадії його, то постановка питання про долю людства, про провідну тенденцію в існуванні соціуму, розмова про траєкторію і цілі людського суспільства цілком правомірні. Більше того, вже є ряд спроб накреслити загальний хід людської історії і з'ясувати логіку її. Найбільш цікавими, на нашу думку, є книга фінського вченого і громадського діяча П. Куусі «Цей людський світ» 8, у якій наведено короткий, але точний огляд історії людства, а також тритомна праця Джава-харлала Неру9. У свій час В. І. Вернадський дав короткий і дуже цікавий нарис історії цивілізації, який у своїх головних моментах не застарів і досі 10. Загальний висновок з цих робіт такий: суб'єкт суспільного прогресу з плином історії включає в себе дедалі нові соціальні сили, утверджується стійкий процес звільнення дедалі нових мас людей від різноманітного зовнішнього примусу з метою забезпечення умов для більш повного прояву індивідуальних можливостей і внутрішньої свободи кожної окремої людини. З одного боку, історія не дає гарантів, бо немає такого природного або історичного логосу, згідно з яким людські індивіди приречені на оптимальну поведінку, а наш світ із «залізною» необхідністю знайде земний Едем. Історія дійсно-таки не є казка із щасливим кінцем. Однак, з іншого боку, кожний новий крок історії розширює рамки пошуку власне людської і соціальної гармонії. Поступово історія здобуває сенс в міру демістифікації подій, бо головною діючою силою виявляється особистість, яка має історичне чуття і формує історичну свідомість. Історичний процес буття перетворюється на процес самовизначення, самостворення і самоздійснення людини. Так долається розірваність суб'єкта і об'єкта історії і створюються передумови для подолання хоча б кричущих форм відчуження. Отже, прогрес людства полягає не стільки у ступінчастому переході від однієї формації до іншої, скільки у накопиченні цінностей цивілізації на кожному витку прогресу. Та й сама цивілізація є, по суті, ні що інше, як сума ефективних регулятивних механізмів, досягнень духовної культури, способів спілкування, моральних ідеалів і принципів, сума, що є фіксованим позитивним підсумком істинно людського. Пошуки сенсу історії пронизують роботи таких видатних мислителів XX ст., як Б. Кроче, А. Бергсон, А. Тойнбі, П. Тейяр де Шарден, В. І. Вернадський, К. Ясперс, П. Сорокін, М. Бер-дяєв та ін. Як довів гіркий досвід нашого століття, людина не проходить по історії «залізною ходою», вона не є абсолютним володарем історії, а залишається відповідальним співпричетни-ком її. 7 Кант И. Предполагаемое начало человеческой истории // Трактати н письма.—М., 1980.—С. 50. 8 Кууси Пекк'а. Зтот человеческий мир.— М, 1988. 9 Неру Джавахарлал. Взгляд на всемирную историю. Письма к дочери из тюрьмьі, содержащие свободное изложєние истории для юношества.— М., 1989.—Т. 1—3. 10 Вернадский В. И. Философские мьісли натуралиста.— М., 1988. Саме боротьба людини за ствердження і розвиток глибоко моральних, вищих цінностей життя і становить процес реалізації сенсу історії, іншими словами, сенс історії визначає гідна духовна співвіднесеність, що перетинає часи, людини з самою соїкою, із своїми побратимами, з цілісністю буття. Такий стан з давніх-давен називали гармонією. І, мабуть, слід погодитися з зауваженням С. С. Алексєєва: «Секрет, одухотворена таємниця майбутнього, мабуть, у тому, щоб гармонія стала головною ланкою в житті людей в усіх гранях її: і у взаєминах людини з собою, і у взаєминах людини з суспільством, і у ставленні її до природи» и. Суспільство не досягло такого стану, але в наш час значно розширилися можливості руху до такого стану. За образним висловом К- Ясперса, сучасну епоху правомірно означити терміном «осьовий час», бо саме на рубежі тисячоліть закладається матриця розвитку суспільства на прийдешнє тисячоліття. Творцем і носієм майбутньої культури повинна стати особистість, яка здатна подолати етнічну й соціальну замкненість, а, отже, здатна «жити у ритмі тисячоліть» (Гастон Башляр). Проте велич і свобода людського духу назавжди залишаться благими побажаннями, якщо в процесі утворення всесвітньої цивілізації не будуть подолані недоліки нинішньої цивілізації, особливо такі, як соціальне гноблення та споживацьке ставлення до природи. Екологічні і соціальні катастрофи, яких вдосталь випало на долю XX століття, вказують на те, що людство досягло межі прогресу в його традиційних формах, поставлена під сумнів цінність проективної свідомості як такої. Саме тут криються корені інтересу до міфа як у філософії й етнографії, так і в літературі, яка останніми десятиліттями поповнилася цілою низкою міфопоетичних творів 12. Що ж приваблює у міфі? Ідея життєдіяльності, а не перетворення, тобто заперечення історизму в ім'я збереження досягнутих життєвих цінностей. Міфотворення в роботах його дослідників розглядається як інструмент стабілізації культури, захисту її від омертвіння й огрублення. Леві-Стросс, Мірча Еліаде, Фрезер та інші дослідники міфа досить добре показали евристичну цінність міфа як способу діяльності, способу позаісторичного мислення і способу ставлення до природи (обгрунтування ідеї зооцентризму й антропоморфізму). Тепер найскладніше — це уявити собі життя в майбутньому, саму можливість життя «після історії». 11 Алексеев С. С. Перед вибором.—М., 1990,—С. 181. 12 Манн Т. Иосиф и его братья.— М., 1987; Маркес Г. Сто лет одино-чества.—М., 1971; Айтматов Ч. И дольше века длится день.— М., 1981. Як літопис боротьби за існування історія вичерпала себе з появою перспективи загальної смерті, а тим часом не вичерпала себе жага до життя, адже зараз посилилася тенденція до заперечення культу історичного підходу. «Осьовий час» К. Ясперса, концепція локальних цивілізацій А. Тойнбі, ідея ноосфери Шардена — Вернадського, екологічна есхатологія, дослідження з антропології, міфології та етнографії — все це багато в чому виклик історії, а точніше концепції лінійного прогресу з її культом непомірного перетворення - суспільства замість збереження його. На перший план висувається затвердження в соціальному житті ідеалів свободи і справедливості і збереження життя як такого, а це зовсім не передбачає кількісного нарощування сфери матеріальних благ. «Можна припустити,— пише дослідник архаїчних культур В. М. Топоров,— що за історичним періодом йтиме новий період, в якому визначальну роль відіграватимуть цінності духовного плану, які не можна описати історично і тим більше в історичній перспективі» 13. У межах гуманістичної концепції прогресу вирішальним його критерієм є розвиток самої людини, світ її універсальності і ступінь подолання всіх форм відчуження. Однак у наш час — час народження глобального гуманізму — ми не можемо не враховувати цінності екологічного імперативу, адже концепція «людини як міри всіх речей» суто антропоцентрична і навіть антропоегоїстична. Нібито справедлива теза про безмежний розвиток сутнісних сил людини, але не доповнена вимогою відповідальності людини перед усім живим на Землі і у Всесвіті перетворюється на хижацьке ставлення до природи. Філософська свідомість виділила людину з природи. Притаманний антропологічному світогляду антропоморфізм змінився на антропоцентризм, який став своєрідною релігією Нового часу. Думка Протагора про людину як мірило всіх речей в епоху Відродження стала основою ідеології титанізму. Античне суспільство жило турботами земного світу, що в по-' тенції вело до духовної пустоти. В епоху еллінізму в міру занепаду полісного устрою починаються активні пошуки духовного начала, які завершилися утвердженням християнства. Для феодалізму характерне панування релігійної свідомості, а тому мета життя виноситься за межі земного існування і споживацьких інтересів. Новоєвропейська культура, починаючи з епохи Відродження, знов робить людину мірилом усіх речей і в центр людського існування знов ставить земні, матеріальні потреби й 13 Топоров В. Н. О космологических источниках раннеисторических описаний //Тр. по знаковим системам.— Тарту, 1973.— Вьга. 6.—С. 148. інтереси; сформувалася «економічна людина» з культом користі. Здавалося б, коло замкнулося. Мабуть, цей поворот у світосприйнятті і покликав до життя концепцію, згідно з якою у духовній сфері немає і не може бути прогресу, а має місце лише різноманітність форм духовного буття. Доцільніше було б висловитися так: немає прогресу без регресу, платою за прогрес завжди є відступ у якомусь іншому відношенні. «Великі обіцянки Безмежного Прогресу,— пише Фромм,— передчуття володарювання над природою, матеріального достатку, найбільшого щастя для найбільшої кількості людей і необмеженої власної свободи підтримували надію і віру поколінь з самого зародження індустріального століття» и. Фромм пропонує відродити культуру високої духовності, яка була притаманна ранньому середньовіччю, А. Швейцер радить сприйняти традиції індійсько*!' культури з її принципом ненанесення шкоди живому; майже всі дослідники міфології виділяють природоохо-, ронну функцію міфа. Все це пошуки нових шляхів прогресу людства, усвідомлення ним того факту, що матеріальний прогрес повинен поступитися культивуванню духовних цінностей. Без цієї умови свобода виродиться у свавілля, а справедливість взагалі неможлива. Слід підкреслити, що через формаційний підхід не можна зрозуміти унікальність античного мистецтва або велич давньоіндійської філософії. їх можна зрозуміти лише з позицій цивілізаційного підходу, який орієнтує на нарощування позитивного в історії, фіксує неперервність у суспільному розвитку. Людина, за висловом М. Бахтіна, повинна «світитися відповідальністю». Нині — це відповідальність перед життям. Якщо, зазначав у свій час 3. Фрейд, у справі підкорення природи людство йшло шляхом постійного прогресу і має право очікувати ще більшого в майбутньому, то досить важко констатувати аналогічний прогрес у справі упорядкування людських відносин. Та не можна й сподіватися на все це, якщо не відбудеться переорієнтації з матеріальних турбот на духовні, із завойовницького ставлення до природи на гармонійне, з технократичних орієнтирів на синтез ідей і традицій усіх епох та культур, від антропоцентризму і геоцентризму до космоцентризму, від саєн-тизму до гуманізму. Як підкреслює фінський вчений П. Куусі, людина із сліпого «авангарду еволюції» повинна перетворитися на носія «керованої еволюції», відповідального за все живе на Землі15. 14 Фромм 3. Иметь или бить? — М., 1986.—С. 32. 15 Кууси Пекка. Зтот человеческий мир.— М., 1988. Контрольні запитання 1. Чи вичерпують суспільний розвиток прогрес і регрес? 2. Чи можливе існування чистого прогресу без будь-яких зв'язків із регресом? 3. Чи є поняття «прогрес» синонімом нового, позитивного в суспільстві, а поняття «регрес» — синонімом негативного? 4. Чи свідчить «прогрес у підкоренні природи» про прогресивний розвиток людства? 5. Чим відрізняється регрес від застою в суспільному житті?
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 721; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |