КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Типологія ціннісних орієнтацій
Співпричетність X Святе Краса Правда Мудрість Творчість Добро Користь Істина Зміст і співвідношення базових цінностей в історії людства дуже різноманітні. Аналіз основних типів ціннісних орієнтацій слід проводити за трьома напрямами: а) виділення пріоритетних цінностей; б) розгляд їхнього змісту; в) характеристика способу обгрунтування їх. У різні епохи і в різних суб'єктів діяльності склалися три основних напрями ціннісних орієнтацій, що задають життєвий сенс-: ї) на потойбічний світ; 2) на самого себе; 3) на суспільство. Перший тип ціннісної організації виникає за умов, коли людина відчуває, з одного боку, страх перед таємничими силами природи, незадоволена своїм реальним, «посейбічним» життям, а, з другого боку,— схиляється перед величчю вічності й нескінченності Світу, які відкриваються перед нею. Тут можливі істотно відмінні варіанти, хоча вони можуть химерно перетина- тися. Наприклад, давньоіндійські філософи, що вчили злиттю індивідуальної, і світової душ (атману і брахману), відходили від задушливих умов кастового ладу і досягали у медитаціях шанобливого почуття поєднання із Світом. На одному полюсі ми бачимо марновірне поклоніння перед надприродним, на іншому — співпричетність до святого. Між ними — всі відтінки релігійного і об'єктивно-ідеалістичного типів ціннісних орієнтацій. Матеріалістичне розуміння історії відносить «потойбічний світ» по той бік скінченного рівня реальності і орієнтує людину на святість, самоцінність єдності Світу: людина — це мікрокосм, вкорінений у світову (природну та культурну) єдність. Коли окрема людина не усвідомлює себе як особистість, а в суспільстві панує колективна залежність перед реальністю, тоді переважає орієнтація на надприродне. Орієнтація на святе, як на духовну сутність Всесвіту передбачає виділення 'особистості з громади (порівняйте молитву, наприклад про вдале мисливство, і злиття з вищим духом у молитві), певний рівень рефлексії. Вона характерна для тих ситуацій, коли реальне життя є незадовільним, але виникає потреба зосередитися на внутрішньому світі і водночас відчути велич внутрішнього світу, розуміючи його як Бога, абсолютну ідею тощо. І нарешті, матеріалістична інтерпретація постає як момент світогляду, який прагне подолати антропоцентризм і поглянути на світ не лише як на майстерню для людини, а як на храм, де все є святим само по собі. Орієнтація на самого себе і зневіра в усьому супроводжує епохи занепаду» особливо коли якась чергова акція світового масштабу не виправдала сподівань. Не випадково, скажімо, скептицизм та епікурство заполонили («затопили») масову свідомість людей після загибелі імперії Александра Македонського. Так само експансія вульгарного гедонізму (філософія, за якою життєвий сенс і благо зводяться до насолоди) стає «зажерливою» саме в період крайніх масових розчарувань: в епоху розпаду Римської імперії. А сучасна «масова культура»? Хіба ж бо вона не засвідчує самоочевидний «спад» людського бачення світу, вельми небезпечне спотворення його цінностей? Адже користь розуміють як споживацтво, а добро — як престижність; творчість вироджується в імітацію, моду, а свобода — у сваволю; підсумковою домінантою є престижне споживання («не гірше за інших» — це мінімум, «усім на заздрість» — максимум). Орієнтація на суспільство переважає тоді, коли віра в авторитет святого духу послаблюється, а нестримний гедонізм де-монструє усі «принади» розкладу. В античну епоху — це стоїцизм (людина повинна мужньо приймати власну долю, якою б вона не була), у Новий час — це категоричний імператив Канта, вимога ставити обов'язок вище за особисті схильності. Благо вбачається насамперед у дотриманні обов'язку (морального закону). Людину при цьому розуміють або абстрактно, як людину взагалі, як представника роду людського (за Кантом), або це розуміння набуває форми сподівання на «міцну руку», яка «приведе до ладу». Зрозуміло, що у реальному житті зазначені типи ціннісних орієнтацій не часто зустрічаються у чистому вигляді (часом вони набувають найдивовижніших форм і поєднань). Однорідність цих напрямів давала підстави для синтезу їх. Відомі три напрями таких спроб: утилітаризм, марксизм, філософія всеєдності. З точки зору утилітаризму (від лат. иіііі-іа.8 — користь, зиск), основною цінністю є користь. Проте, якщо кожен прагнутиме до користі для себе, не думаючи про інших, суспільство розпадеться. Аби запобігти цьому, егоїзм має бути розумним: для власної користі не варто забувати про інших! Але де розрахунок, там і прорахунок. На користі не збудуєш міцні моральні відносини. Марксизм наголошує на необхідності вирішення суперечностей між людиною і суспільством на основі скасування приватної власності і вбачає найвищу цінність у вільному розвитку людини. У філософії всеєдності В. Соловйова всі типи спрямованостей розглядаються як моменти, що підпорядковані такій вищій цінності, як вільне творче "самовиявлення боголюдини, втілення образу Бога у світі через людину. У такому вигляді це ідеалістичне вчення, однак сама ідея єдності людини і світу (не Бог або суспільство «штампують» людину і не людина використовує світ, реалізує себе в ньому) привела до видатної ідеї ноосфери В. І. Вернадського. А. Швейцер — філософ, музикант, лікар, який більшу частину життя провів у Центральній Африці (у лікарні, яку збудував), намагався і теоретично, і практично довести сенс власної життєвої орієнтації, що виявлялася в єдності шанобливості перед життям, морального обов'язку і творчого прояву особистих схильностей. А втім завдання щодо органічного поєднання ціннісних орієнтацій на самоцінність світу, на зобов'язання перед суспільством і самореалізацію, можна сказати, й досі залишаються невирішеними. У який спосіб обґрунтовуються різні типи ціннісних орієнтацій? Окреслимо три основних способи: через одкровення (життєвий сенс відкрито Богом або пророком), через логічний доказ, через демонстрацію їх походження у поєднанні з аналізом наслідків прийняття тих чи інших цінностей. Перший спосіб зумовив безліч спекуляцій і суперечок (бо коли носії кожної системи цінностей галасують: «З нами Бог!», то природно виникає запитання: «З ким же він насправді?»). Інший спосіб породив не менші утопії, бо його прихильники вірили в те, що всім все можна пояснити й освітою подолати інтереси. А коли того не відбувалося, то вони ображалися (від освіти швидко переходили до жорстокого примусу). Третій спосіб передбачає, по-перше, вживання в систему цінностей, розуміння того, як вони виникли. По-друге, він може продемонструвати, до чого приводить дотримання того чи іншого типу ціннісних орієнтацій, і тим стимулювати рефлексію і вибір. Наприклад, ти сприйняв певні цінності як аксіоми. Однак проаналізуй, як вони виникли і до чого призвело дотримання їх; а потім виріши, чи дотримуватимешся ти їх до кінця, або здійсниш духовну революцію, відмовившись від попередніх «аксіологіч-них аксіом», що завели у глухий кут. Світове співтовариство дедалі більше усвідомлює, що навіть зменшення загрози війни не виведе людство з того глухого кута, до якого призвело ставлення до природи, навколишнього світу як до речі, товару, яким можна маніпулювати заради власного зиску. Так від якої ж системи цінностей слід відмовитись заради виживання людства і які ціннісні орієнтації є альтернативою цій системі? Доля світу залежатиме від наслідків зіткнення двох життєвих позицій: 1) безвідповідального задоволення власних потреб з позицій сили і 2) єдності вільної, творчої самореалізації з відповідальною співпричетністю до становлення світу як цілісної ноосфери. к Протилежність цих двох підходів Е. Фромм виразив короткою формулою: «Мати чи бути?» Зміст цих понять потребує розкриття й уточнення, бо, приймаючи пафос Фромма, не можна загалом погодитися з його розумінням позиції «бути». Позиція «мати» орієнтується на такі цінності, як користь для себе (тобто вигода), влада і престижне споживання. Свобода перетворюється на сваволю. Добро^ «перевтілюється» у розрахунок. Основна стратегія поведінки задається принципом «мета виправдовує засоби». Занепад загальної культури, спотворення потреб і зростання технічних можливостей переводять таку орієнтацію на рівень кримінальної свідомості. Хижацькі цілі — а той, хто їх переслідує, не гребує ніякими засобами — неминуче призводять до лиха, до розколу й розпаду. Які ж об'єктивні умови протистоять руйнівним тенденціям хижацтва і споживацтва в сучасному суспільстві? По-перше, це об'єктивна логіка самого виробництва. Незважаючи на своє прагнення до максимального зиску, вона, спираючись на приватний інтерес, змушена орієнтуватися на високу продуктивність праці і якість продукції (овочі без нітратів можна продати дорожче). По-друге, позитивна трудова тенденція і відповідальність за долю людства і природи стимулюються демократичними традиціями, які дають змогу громадській думці грати істотну роль. По-третє, це культурно-історичні традиції (наприклад, особливості японського способу життя). Отже, у західному суспільстві немає єдиної «чорної» тенденції. Там відбувається боротьба між класичною приватновласницькою орієнтацією (силою домагатися першості і задовольняти потреби), мафією і «масовою культурою», з одного боку, і орієнтацією на загальнолюдські цінності, на виживання людства і планети в цілому — з іншого. У суспільствах так званого деформованого соціалізму хижацько-споживацька тенденція набрала огидливих форм, оскільки між господарями суспільного виробництва (адміністративно-командною системою) і його результатами порушено зворотний зв'язок, немає зацікавленості у наслідках діяльності та відповідальності за них. Звідси і розпад моралі. Що може запобігти цим негативним явищам? Передусім трудящі мають стати реальними господарями виробництва (відтворення зворотного зв'язку між інтересами і наслідками, але, на відміну від «дикого капіталізму», з переважною орієнтацією на колективний, а не на приватний інтерес), відродження демократичних, національних і культурних традицій — коріння історичної свідомості. Отже, в усьому світі з тією чи іншою мірою гостроти відбувається боротьба двох тенденцій. Розглянемо гуманістично-екологічну, або гуманістично-космічну тенденцію. Лейтмотив її — цілГсність, гармонія, що розвиваються як у самому світі (людини, суспільства, природи), так і в системі ключових цінностей. Насамперед — це єдність свободи (найвищий прояв гуманізму і творча самореалізація індивідуальності) і співпричетності (шанобливість перед життям, відповідальна причетність до життя природи, космосу — звідси екологічність і космізм). В основі відповідної програми має лежати не реалізація принципу «знання — сила», що дає змогу маніпулювати усім сутнім як об'єктом, а мудрість, орієнтована на єдність користі (для людини і світу) і добра (що об'єднує людей у загальне людство, а людство—-з природою), на творчість, що спирається на єдність істинного знання про світ і діалог різних життєвих кредо (крім тих, що одразу заперечують орієнтацію на діалог), і нарешті, на красу (вона служить Ш поліфонії індивідуальностей у єдиній ноосфері, а не рекламній самодемонстрації) і визнання святості усього сутнього, орієнтованого на благо, а не на владу. Такий світогляд проголошує волю до гармонії, добра і любові, а не волю до влади. Орієнтація на гуманістично-екологічний тип цінностей має здійснюватися одночасно з вирішенням економічних та політичних проблем сучасності, бути у центрі їх, визначати спрямованість їх. Становлення ноосфери потребує органічної зміни усього духовного простору нашого суспільства. Це не разовий захід, його неможливо здійснити за замовленням. Усі наші вчинки мають створювати такий простір, і лише тоді кількість перейде у якість. Контрольні запитання 1. Чим відрізняються цінності від потреб, інтересів, емоцій? 2. Охарактеризуйте основні базові (ключові) цінності людського буття. 3. Проаналізуйте конкретно-історичні умови виникнення будь-якого з типів ціннісних орієнтацій, їх внесок у загальнолюдський розвиток. 4. Перед яким ціннісним вибором стоїть сучасне людство? 5. Якими, на ваш погляд, є шляхи становлення суто людських ціннісних орієнтацій в умовах сучасності?
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 2087; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |