КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Навчальний блок І
Право Закони царя Хаммурапі 1775 року до н. е. стали своєрідним підсумком розвитку попередньої традиції писаного права в Месопотамії. їх виявили на діоритовій 2,5-метровій стелі французькі археологи у 1901 році. Зараз вона зберігається у паризькому музеї — Луврі. Текст складається із 282 статей, 37 із яких були знищені, однак пізніше їх відновили, знайшовши втрачений текст під час розкопок бібліотеки царя Ашурбаніпала. У верхній частині стелі Хаммурапі зображений стоячи перед богом Сонця Шамашем — покровителем суду, який і передає йому закони. Законник нагадує скоріше збірку юридичних новел, що складається із трьох частин - преамбули, викладу правових норм і епілогу. Базовим для нього стало попереднє законодавство Месопотамії, зокрема найдавніші Закони Ур-Наму, Закони Ліпід-Іштара, Закони Ешнунни (XXI—XX ст.ст. до н. е.). Для законів Хаммурапі характерна відсутність стрункої системи викладу правового матеріалу, поділу тексту за окремими галузями права. Проте внутрішньої логіки не можна не помітити. Норми згруповані в окремі блоки за предметом регулювання. Так, в ст.ст. 1—5 містяться процесуальні норми; ст.ст. 6—25 — охорони власності; ст.ст. 26—41 — правила користування царською землею; ст.ст. 42—88 — норми земельного права; ст.ст. 89—126 — торговельні та комерційні операції; ст.ст. 127—194 — шлюбно-сімейні відносини; ст.ст. 195—214 — норми кримінального права; ст.ст. 215—277 — особистий найм та оплата праці; ст.ст. 278—282 — купівля-продаж рабів. Усередині цих блоків правові норми розташовані за асоціативним принципом, за яким у тексті Законника виділяється певне поняття чи слово, що має ключове значення. Право власності. Суспільство Стародавнього Вавилону не знало приватної власності на землю. Общинна власність базувалася на природному праві. Царська земельна власність збільшувалася за рахунок общинної, а також купленої правителем. Земельні площі храмів та жерців розширялися завдяки пожертвам з боку царів. Храмові та царські землі оброблялися різноманітними категоріями залежного населення, передавалася в оренду, надавалася за службу особам із числа адміністрації, ремісникам, тамкарам (лихварі, кредитори). Общинна земля перебувала у володінні всього колективу або окремих родин. Вільний общинник мав право землю продавати, обмінювати, здавати в оренду, заповідати. Однак перелічені операції могли відбуватися лише в межах общини або родинного кола. Особа втрачала право володіння на землю, якщо виходила з общини. Як бачимо, право володіння землею у Вавилоні було дуже близьким до права власності, проте предметом вільного і безперешкодного товарообороту вона не стала. Відчуження ділянки землі вважалося нещастям, а купівля — несправедливістю. Земельні наділи воїнів ("ілку") разом із будинком і садом потрапляли під особливий статус. Їх виділяв цар із власного фонду особам за виконання військової повинності. "Ілку" заборонялося продавати, купувати, передавати у спадщину. Якщо воїн (редум чи баірум) втікав від служби, то впродовж року він не втрачав право на землю за умови повернення до своїх обов'язків. Зобов’язальне право. У Стародавньому Вавилоні склалися такі види договорів: — оренди; — майнового та особистого найму; — купівлі-продажу; — міни; — поклажі; — позики; — поручництва. У більшості своїй вони укладалися у письмовій формі за присутності свідків. Велике значення у земельних відносинах мала оренда землі. Дозволялося, зокрема, передавати в оренду поле, сад, цілинні ділянки. Орендна плата була дуже високою і становила 2/3 від зібраного урожаю. Договір купівлі-продажу мав велике поширення. Дозволявся продаж як рухомого майна (худоби, рабів), так і нерухомого (землі, будівлі). Продавцем могла бути лише дієздатна особа, власник речі, а відчужувалися могли лише ті предмети, що перебували в товарообороті. Обман при укладенні договору вважався злочином. Після виплати продавцю ціни товару операція купівлі-продажу була завершеною. Розрив договору практично не допускався. Договір майнового найму за законами Хаммурапі передбачав наймання приміщень, домашніх тварин, човнів, рабів. У разі втрати, пошкоджень чи загибелі чужого майна встановлювалася відповідальність для наймача Договір особистого найму укладався як із кваліфікованими робітниками — лікарями, будівельниками, ветеринарами, так і з сільськогосподарськими працівниками, інколи — з рабами. Умови оплати праці перших залежали від соціального становища клієнта. Кращу платню отримував той, хто укладав угоду з особою, що мала вищий соціальний статус. У разі загибелі тварин господаря, крадіжки його речей найманий працівник мав сплатити штраф зерном. Хто не міг платити — прирікався на смерть. При укладенні договору позики (як грошового, так і натурального) простежується намір автора Законника не допустити узаконення боргового рабства. Із цією метою обмежувався розмір процентної ставки; заборонялося самоуправство кредитора; встановлювався трирічний термін відпрацювання боргу. Також царями широко застосовувалася практика ухвалення "указів справедливості", згідно з якими борги вільних общинників часто скасовувалися, а закладене майно поверталося попереднім власникам. Спадкове право. Закони Хаммурапі знали спадкування за законом і заповітом, хоча переважало спадкування за законом. У рівних долях спадкове майно батька отримували сини — рідні та усиновлені. Старшому сину передавалася нерухома частина майна (земля, батьківський будинок). Доньки спадкували частку майна у вигляді приданого. Спадкоємцями визнавалися народжені від наложниці, якщо батько офіційно визнавав їх своїми дітьми. У протилежному разі вони отримували лише право на звільнення із рабства. Заповіт складався у письмовій формі, завірений печаткою. Сини могли бути позбавлені своєї частки, якщо здійснили два злочини проти батька і за цими фактами було рішення суду. Шлюбно-сімейне право. Шлюб укладався на основі письмової угоди між нареченим і майбутнім тестем, якою передбачалася сплата викупного платежу родині нареченої. Таким чином відбувалася певна компенсація батьку нареченої за втрату ним робочих рук. Нерідко батько обирав дружину своєму синові. Главою сім’ї був чоловік. Він міг залишити дружину, що не народжувала йому дітей. Мав право, не розлучаючись, брати собі наложницю. Дружині в такому випадку дозволялося лише вибрати наложницю із числа своїх рабинь. Дружина, проте, мала певну правоздатність. їй дозволялося мати майно, користуватися своїм приданим, укладати договори, обіймати певні посади в общині. Лише в кількох випадках дружина мала право на розлучення, а саме: в разі звинувачення, але не доведення перелюбства з її боку, жорстокого з нею поводження, а також у разі полону чоловіка і залишення при цьому дружини без засобів до існування. За борги чоловіка дружина не платила своїм майном. Як голова сім'ї батько мав величезні права щодо своїх дітей. Йому дозволялося їх продавати, віддавати в заставу, відрізати язика за брутальні слова на адресу батька. Однак якщо усиновитель не навчив усиновленого своєму ремеслу, то останній мав право покинути його і повернутися до рідного батька Види злочинів. Загальне поняття "злочин" і перелік усіх діянь, які до нього відносяться, збірник законів Хаммурапі не надає. Класифікація злочинів за критеріями сучасного кримінального права є досить умовною. Саме тому в переліку усіх протиправних діянь можна виділити такі їх види: —злочини проти особи. Законник виділяє такі злочини, як вбивство чоловіка дружиною, невдало здійснена лікарем операція, тілесні ушкодження під час бійки, образа словом і фізичною дією, надумані звинувачення тощо. Велике значення мало соціальне становище звинуваченого 1 потерпілого. За ідентичні злочини аристократична верхівка обкладалася Різними штрафами, у той час як залежне населення — тілесними або калічницькими покараннями; — серед майнових злочинів найчастіше зустрічаються крадіжки, пограбування, пошкодження чужого майна, шахрайство, численні посягання на чужих рабів. Якщо злодій зізнавався до моменту збору доказів, йому дозволялося оплатити вартість вкраденої речі у 10- чи 30-кратному розмірі. У разі неможливості сплатити означену суму винного вбивали. Особа, що здійснила крадіжку із царського палацу чи із храму, також підлягала смертній карі, як і та, що купила крадене. У східних деспотіях (Вавилон відноситься за формою правління до таких країн), де правитель обожнювався, цар, храм і держава були поняттями тотожними; — злочини проти сім'ї та шлюбу. Законник Хаммурапі називає такими перелюбство дружини (і тільки дружини), кровозмішення, викрадення та підміну дитини, зґвалтування тощо. Смертю каралася дружина за зраду свого чоловіка. Проте з огляду на домінуючу роль чоловіка в родині законодавець дозволяв царю помилувати свою піддану за умови прощення її власним чоловіком. З тих же причин, за яких дружина вважалася елементом власності чоловіка, суворіші санкції застосовувалися до злочинця за зґвалтування заміжньої жінки, ніж незаміжньої; — серед посадових злочинів виділяються діяння судді, який змінив своє рішення після його оприлюднення; воїнів молодшого командного складу. В Законнику жодним словом не згадуються злочини проти держави. Вважається, що відсутність складу таких злочинів свідчить про безумовну їх караність та різко негативне ставлення до них суспільної думки. Система покарань. Відплата за скоєне — такою є мета покарання згідно із Законами Хаммурапі. На це вказує широке застосування принципу таліону. Він відомий у двох формах: "дзеркальній", за якою передбачалася абсолютна тотожність покарання здійсненому протиправному вчинкові ("око за око", "зуб за зуб"), та "символічній", коли відрізанню чи відрубуванню підлягає та частина тіла, яка начебто винна у здійсненні правопорушення. Наприклад, ст. 194, за якою відрізають груди у годувальниці, якщо дитина померла на її руках, чи ст. 218 — за смерть пацієнта під час операції лікарю відрубують кисть руки. Покарання були різноманітними та досить жорстокими. Про смертну кару йдеться у більш ніж 40 статтях Законів Хаммурапі. Страта засудженого здійснювалася простим і кваліфікованим способом. Простий — це спосіб, за яким смерть засудженого наставала одразу. До нього відносилися утоплення, повішення. Кваліфікована смертна кара передбачала муки засудженого перед смертю: спалення, закопування живцем тощо. Часто застосовувалися членоушкоджувальні покарання, а саме — відрізання язика, вуха, відрубування руки чи пальців рук. Відомі й покарання, які спрямовувалися на знеславлення злочинця — гоління половини голови, вигнання із общини чи із власного будинку. Серед покарань значну частий ну становлять штрафні санкції (композиція). В одному випадку допускався самосуд. Злодій, що намагався здійсни-1 ти крадіжку під час пожежі, мав бути кинутий у вогонь. Певною мірою Законник Хаммурапі звернув увагу й на пом'якшуючі вину обставини. Так, особа, яка у бійці вдарила іншу людину, підлягала грошовому стягненню лише у разі смерті потерпілого. В іншому випадку винний оплачував витрати на лікування. Питання для самоконтролю:
Глосарій термінів та понять: Рабовласник — людина, яка володіє рабами. Раб — безправна категорія населення, яка розглядалася як майно господаря; раба можна було продати, купити, покарати тощо. "Відпущений" — людина, яка була звільнена від тих чи інших обов'язків та пов'язаної з ними особистої залежності. Авілуми — категорія населення, яка, найімовірніше, була місцевим населенням, пов'язаним з місцевою общиною. Мушкенуми — категорія населення, яка не мала коріння в місцевій общині; були прийшлим населенням, навіть коли їхні предки проживали на цій землі з давніх-давен. Тамкари — категорія населення, назва якої могла перекладатись як лихвар, кредитор, торговець; ця категорія населення була особисто залежною, але вільною в торгово-фінансових справах. Лугаль-гегемон — це новий вид правителя, влада якого виходила за межі одного міста та не обмежувалася органами управління общиною. Шакканаккум — людина, яка очолювала певну адміністративно-територіальну одиницю і мала певні функції. Рабіанум — людина, яка очолювала давньовавилонську общину. Кудуру — "прикордонний камінь", тобто кам'яний монумент, який стояв на землях землеволодільця та містив текст привілеїв, які надавалися Даному землевласнику, вождю племені або храму.
Дата добавления: 2014-12-10; Просмотров: 793; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |