Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Трипільська культура та її здобутки




 

Серед стародавніх землеробських культур світ Трипілля – одне з видатних культурних явищ. Воно виникло на українських землях, створене народом, що ймовірно, був попередником слов’ян, від яких походять і українці. Свою назву Трипілля отримало від першого поселення, яке відкрив на Київщині у 1896 р. В.Хвойко. Трипільські племена у ІV-ІІ тис. до н.е. заселяли більшу частину території сучасної України. Тут вони досконало розвинули техніку будівництва житла. Великі прямокутні в плані стовпової конструкції житла (іноді двокамерні) мали всередині одну або дві печі, глинобитні підвищення, іноді - жертовники з випаленої глини. Стіни будинків містили розпис, округлої форми вікна. Яскраве уявлення про трипільське житло дають знахідки моделей житла, виконані з випаленої глини.

Особливо високого мистецького рівня досягло керамічне виробництво. З добре виробленої глини виготовляли різноманітний посуд, покришки, друшляки, ложки, черпаки, дитячі іграшки, антропоморфні та зооморфні статуетки, підвіски, амулети та ін. Серед найбільш поширених мотивів переважали спіралеподібні, так звана валюта, хрещаті, овали, півовали, трикутні, місяцеподібні та зигзагоподібні форми. Орнамент органічно пов’язувався з формою виробу, вкривав його суцільно або частково.

Окрему групу становлять пластичні твори. Вони представлені великою кількістю жіночих статуеток, невеликою групою чоловічих зображень та поодинокими двостатевими зображеннями, різноманітними зооморфними формами. Останні передають образи майже всіх домашніх тварин, за винятком коня.

Символіка орнаментальних прикрас на жіночих статуетках має культово-магічний характер. Окремі мотиви зустрічаються в культурах Близького Сходу, наприклад, у крито-мікенській кераміці та в українській народній вишивці.

Трипільська культура розвивалася у той час, коли на території Стародавнього Сходу (V – IV тис. до н.е.) існували висококультурні ранні цивілізації Шумеру, Єгипту, Вавилону, Ассирії. З цими культурами трипільська культура мала деякі спільні риси, в першу чергу, високий художній рівень мистецьких виробів, передусім, керамічних.

Серед різноманітних предметів виділяється ряд творів, які пов’язуються дослідниками із стародавніми віруваннями. Такі статуетки жінок, тісно пов’язані з культом родючості, зокрема, з уявленням про Велику Матір. Фігурки жінок часто супроводжувалися зображенням биків. Культ бика, широко розповсюджений на всій території Середземномор’я, поєднувався з культом жінки. Також присутні статуетки чоловіків, ритуальний посуд подібний своєю формою до бінокля, що вживався, скоріше для викликання дощу, мініатюрні предмети - посудинки, підвіски у вигляді зірок та хрестиків. Оскільки предмети духовного походження виводилися міфологічною свідомістю з акту творення (за аналогією з виробничою здатністю людських рук), то вони наділялися властивостями людиноподібних духів. Річ ставала фетишем.

Чимало досягнень трипільського населення трансформувалось і перейшло до наших часів. Як наприклад, ошатність і чепурність селянської оселі в Україні - мазання долівки, підведення фарбою призьб, декорування печей, оздоблення приміщень солярними знаками, високий розвиток керамічного ремесла. Основні декоративні мотиви та їх варіації перейшли в українську народну вишивку.

Серед пам’яток цієї доби цікавий комплекс вигравіруваних на камені рисунків та орнаментальних мотивів на стінах гротів і плит так званої Кам’яної Могили. Подібні твори знаходять в гротах Криму.

З ІІІ тис. до н.е. значна територія сучасної України стала ареалом найдавніших поховальних пам’яток типу могил-курганів. Даний тип поховань поширений на всіх континентах, окрім Австралії. Могили-кургани споруджувалися скотарськими племенами, які витіснили трипільське населення. В курганних захороненнях виявлені скорчені кістяки, посипані червоною фарбою, що засвідчує існування у цих племен розвиненого культу предків, властивого для кочовиків, та складного поховального обряду. Подібно до трипільського населення, скотарські племена, які залишили по собі кургани, розчинилися в масі інших племен пізнішого часу.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-29; Просмотров: 2300; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.