Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Чіткість, ясність, зручність читання, простота графічних форм




ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО РОБОТИ НАД ШРИФТОВИМИ КОМПОЗИЦІЯМИ

 

Перелік вимог:

- чіткість, ясність, зручність читання, простота графічних форм;

- органічний зв'язок малюнка букв зі змістом тексту, образність шрифту;

- залежність малюнка букв від техніки їхнього виконання;

- ритм;

- кольорова гармонія;

- стильова єдність шрифтів;

- значеннєве акцентування в шрифтовій композиції;

- цілісність, композиційна злагодженість усієї побудови.

 

Необхідність дотримання цих принципів порозумівається психофізіологічними особливостями людини, що проявляються у процесі читання, особливостями людського зору - схоплювати оком одночасно групу букв або навіть слів, швидкістю впізнання букв й осмислення слів, тобто швидкістю читання.

Чіткість визначається контрастом кольору шрифту до кольору фону (табл. 1).

 

Таблиця 1

Шрифт Фон
Чорний Зелений Червоний Синій Білий Чорний Жовтий Білий Білий Білий Червоний Зелений Червоний Жовтий Білий Білий Білий Синій Білий Чорний Червоний Зелений Чорний Жовтий Червоний Зелений Гірше ↔ Краще Ці дані дають відносні співвідношення, тому що на чіткість і зручність читання впливають різна тональність кольору, його насиченість, ступінь освітленості, розміри шрифту, характер поверхні (рельєфна, шорсткувата, гладка, полірована або дзеркальна), відстань і багато чого іншого.  

 

Ясність шрифту має на увазі швидке пізнання букв, виправдану простоту їхньої графіки.

Зручнісь читання - це загальна оцінка придатності шрифту. Будь-який шрифт повинен без перекручувань передавати зміст тексту. Забезпечують зручне читання наступні властивості:

1. Індивідуальність графем кожної букви. Говорячи про простоту графічних форм букв, варто пам'ятати, що не всяка простота є раціональною. Можна додати буквам найпростіші форми, але від цього вони ще не будуть легко читатись. Тільки ті форми можуть задовольнити умову зручного читання, які об’єднують простоту з диференційованістю, тобто з максимальним розходженням у графіці букв;

2. Домірність товщини основного штриха й внутрішнього просвіту. Шрифт світлого накреслення має співвідношення товщини основного штриха й внутрішньо буквеного просвіту в шрифтах типу гуманістичної антикви 1:6, у шрифтах рубаних - 1:4. Напівжирні шрифти мають співвідношення 1:2, жирні - 1:1. Надмірно жирні й надмірно світлі накреслення знижують зручне читання шрифту;

3. Оптимальність між буквених пробілів. Надмірна розрідженість букв у рядку, як і невиправдана близькість, заважають сприйняттю слів. Наводячи приклад сучасного рішення шрифту з максимально зближеним розташуванням букв, обмовимося, що для короткого напису такий прийом цілком придатний, тому що надає рядку якусь гостру характерність. Але недоцільно застосовувати його скрізь, і тим більше в тексті;

4. Пропорційність ширини букви та її висоти. Це співвідношення в різних шрифтах неоднаково: у середньому прийнято для вузького 1:2, для нормального - 4:5, для широкого - 1:1. Зручність читання знижується в буквах надмірно вузьких і надмірно широких;

5. Контрастність основних і додаткових штрихів. У шрифтах з геометрично рівною товщиною штрихів горизонтальні штрихи завжди здаються товще вертикальних, що надає шрифту деяке занепокоєння, неврівноваженість. Помірний контраст штрихів шрифту антикви забезпечує гарне зручне читання. У довгих текстах сильний контраст штрихів стомлює зір, у коротких, навпроти, може підвищувати зручне читання. В окремих випадках, наприклад у трафаретному варіанті, сполучні штрихи взагалі можуть бути опущені;

6. Розмір шрифту, обумовлений форматом плаката, а також відстанню між об'єктом - носієм шрифту й глядачем.

До цього варто додати, що на зручнісь читання впливають: характер зарубок і кінцевих елементів шрифту, лівий нахил букв або занадто сильний нахил вправо (бажаний нахил не більше 75° - 80° до лінії рядка), композиція, текстова завантаженість, образотворчі елементи, ступінь освітленості й навіть оточення, що попадає в поле зору.

 

Органічний зв'язок малюнка букв зі змістом тексту, образність шрифту

 

На форму шрифту, його образність безпосередньо впливає зміст тексту. Спільність форми букви й змісту тексту – друга основна вимога після зручності читання.

На якому шрифті зупинити свій вибір? Малюнок якої гарнітури щонайкраще буде відповідати розкриттю змісту тексту? Ці питання виникають перед кожним виконавцем. Але лиш той виконавець зможе швидко й точно відповісти на них, не прибігаючи до зайвих пошуків підходящого шрифту по каталогах, книгам або іншим джерелам, що володіє теорією шрифту, розуміє специфіку й особливості застосування шрифту. Готового рецепта не знайти. Трафарети, які є під рукою, не завжди можуть підійти для заданої теми. Не можна не враховувати й фактор морального старіння шрифту. Час висуває свої вимоги до оновленню його асортименту. Досконалість форми припускає безперервний її розвиток. Шрифт, як елемент художнього оформлення, повинен бути й вирішений художньо або правильно підібраний, але зі своїм творчим прийомом побудови композиції.

Так, шрифтові політичні плакати переважно виконуються різними гарнітурами рубаних шрифтів. Тому що, по-перше, рубаний шрифт найбільше повно відповідає меті політичного плаката простотою графічних форм й зручним читанням. По-друге, по образному ладу рубаний шрифт відповідає сучасності так само, як класична антиква відповідала ХІХ століттю, ренесанс-антиква - епосі Відродження. Недарма рубаний шрифт називають "шрифтом століття". По тому, як шрифт зміст тексту "ілюструє" зміст тексту, він може бути спокійним і напруженим, динамічним і статичним, монументальним і декоративним, строгим і веселим, може мати історичні й національні риси.

Кожен напис повинен мати свій художній вигляд й, крім значеннєвого навантаження, нести в собі образність, що сприяє емоційному зоровому сприйняттю й дозволяє бачити за цим не проста напис.

Мистецтво всіх часів несло на собі відбиток своєї епохи. У цьому розумінні шрифт не є виключенням й, як особливий рід графічного мистецтва, перетерплював у своєму розвитку стильові зміни. Художник, думаючи про образність шрифту, повинен ураховувати ці стилі.

Сучасні шрифти будують із урахуванням кращих історичних зразків, з обліком сьогоднішніх естетичних вимог.

Починаючи з 30-х років ХХ століття безупинно ведеться велика робота зі створення нових малюнків шрифтів на основі антикви. Шрифти антиквених груп монументальні, урочисті, відрізняються графічною ясністю, диференційованістю графічних форм. Тому їх варто застосовувати в особливо важливих, урочисто-святкових і меморіальних роботах.

Тієї ж меті можуть служити шрифти інших груп: типу гротеску (рубаного), антикви-гротеску, стрічкової антикви, точніше, ті з них, які по пропорціях, співвідношенню штрихів, світлості наближаються до класичних зразків антикви.

Найбільш виразними по образності є мальовані шрифти, вільні, кистьові, які виконуються з урахуванням кращих характеристик сучасних шрифтів або пишуться вільно, від руки. Така група шрифтів будується на зорових активних прийомах художніми засобами, що стимулюють ті або інші емоції людини графікою букв, ритмом, композицією, кольором, фактурою.

Шрифтові написи з емоційними властивостями, знаходять застосування в коротких гаслах, закликах, у заголовках стендів, виставок, в інформаційних та рекламних плакатах, поздоровленнях, і т.д.

Шрифти з раціональними властивостями для текстів різних плакатів, навпроти, повинні бути уніфікованими, мати сучасний малюнок, мати гарну читаність, лаконічність графіки, простоту виконання, стилістичну єдність.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-29; Просмотров: 1245; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.