Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Процесів у Європі Нового часу та особливості розвитку філософії




Панорама соціокультурних та духовних

План

Тема 5. Філософія Нового часу.

1. Панорама соціокультурних та духовних процесів у Європі Нового часу та особливості розвитку філософії.

2. Методологічні пошуки Ф.Бекона та Р.Декарта.

3. Теорія пізнання. Т.Г. Гоббса тa Дж. Локка. Скептицизм П. Бейля та Д. Юма, сенсуалістські максими Дж. Берклі.

4. Б.Спіноза та Г.Лейбніц – тотожність і відмінність їх вчень про субстанцію.

5. Б.Паскаль та філософія Просвітництва про місце і роль людини у світі.

6. Французький матеріалізм XVIII ст. Проблема свободи людини і шляхів її соціального звільнення.

 

За часом ця епоха охоплює період із XVII ст. до кінця XIX ст., після цього починається період так званої "новітньої історії", що триває і по наш час. Проте філософія цього періоду завершується першою третиною XIX ст., що є прикладом випереджаючого роз­витку духовних процесів порівняно із політичними та соціально-економічними. А це, у свою чергу, свідчить про творчий характер людського мислення.

Значення епохи з а соціальним змістом це був період формування і утвердження в Європі буржуазних суспільних відносин.

Суттєві зміни у суспільному житті:

1) центр життя – виробничої, культурної, соціально-політичної діяль­ності змістився у міста, де почали бурхливо розвиватися різноманітні форми промислової діяльності;

2) поява машинного виробництва революціонізувала всю людську діяльність взагалі.

Паралельно зі змінами у діяльності відбувались і зміни у суспільних стосунках:

1) розриваються колишні зв'язки особистої залежності лю­дини від людини;

2) зникає "велика сім'я", а натомість з'являється вільний, автономний індивід (що є засадою явища під назвою «буржуазний індивідуалізм»).

Все це спричиняє шалене прискорення темпів життя, зростання соціальної динаміки.

Характеристика епохи:

а) завершується епоха географічних відкриттів;

б) це епоха буржуазних революцій, які брали на себе місію докорінної зміни всіх сторін життя;

в) це епоха формування на­ціональних держав;

г) це епоха напо­леонівських походів, що сприяли швидкому руйнуванню в Європі застарілих соціальних відношень;

д) розвиток мореплавства, виробництва, зростання міст та соціальної дина­міки привели до швидкого розвитку наукового знання:

- наука в цю епоху стає провідним чинником життя та життєвих зрушень;

- з'являється перша заверше­на та експериментально підтверджена наукова теорія – механіка І.Ньютона.

Зміни в інших сферах духовного життя:

1) з'являється мистецтво в його сучасному розумінні, тобто мисте­цтво світське, автономне у своєму розвитку;

2) народжуються роман як літературний жанр, опера, сучасний театр, архітектура масових забудов, промислова архітектура;

3) виникають національні Академії наук, з'являються перші газети та часописи, у тому числі – і наукові

4) з'являється міський транспорт.

Сформувався новий світогляд:

1) світ тепер розглядається людиною як об'єкт, на який спрямовується людська активність, а сама людина – як суб'єкт, тобто вихідний авто­номний пункт такої активності;

2) світ постає в якості надскладного механізму;

3) людина повинна пізнати цей механізм та опанувати його (гасло "Знання є сила");

4) природа тепер поділяється на живу та неживу, але і та, і інша є лише основою для росту людської могутності;

5) вважається, що людина, спираючись на свій розум, повинна перетворити середовище своєї життєдіяльності, зробивши його опти­мальним.

У духовний світ людини XVII-XVIII ст. проникають ідеї про­гресу, енергійного прагнення до майбутнього. Діяльність людей починають розглядати як розвиток від примітивних до досконаліших форм існування суспільства. Ці питання досліджували італійський філософ
Д.Віко (1668-1744), французький учений Ж.Тюрго (1727-1781), німецький філософ Й.Г.Гердер (1744-1803).

Знаряддям досягнення свободи є знання.

Відбуваються зміни у розвитку філософії:

1) філософія починає розвиватися у діалозі із різними науками. У зв'язку з цим у філософських пошуках посідає розроблення правильного методу осягнен­ня істини;

2) філософія Нового часу зазнає суттєвих внутрішніх диференціацій (розподілів):

а) виникають національні та регіональні філософії, які тепер пи­шуться не єдиною церковною мовою, а національними мовами;

б) формують­ся деякі нові філософські дисципліни, такі як гносеологія, антропологія, історія філософії, методологія та ін.;

3) розгалуження філософського знання логічно вимагає нового рівня його систематизації - утворюються так звані "філософські системи ".




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-29; Просмотров: 2801; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.015 сек.