КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Становлення та розвиток античної філософи
Філософія Стародавнього Китаю Поява та розвиток філософських вчень Китаю датується VI— III ст. до н. е. У цей період відбувався процес об'єднання дрібних царств в одну могутню державу, тому філософська думка того часу більше зосереджена на соціально-етичній та релігійній проблематиці. У VI ст. до н. е. формується конфуціанство (від імені Конфуція, або Кун Фуцзи). В основі моральної концепції конфуціанства лежить ідея про жень — людинолюбство, тому й етика цього філософського напряму говорить: «Не роби людям того, чого не бажаєш собі». Конфуцій не апелює до Бога як основи такої моралі, головний мотив такої поведінки — соціальна корисність (якщо для всіх це благо, то воно і є благом насправді). Гармонія людських стосунків — ось шлях позбавлення страждання. Гарантом такої гармонії є виховання таких моральних якостей як справедливість, мужність, обережність, шанобливість, вірність, гідність, любов. Якщо конфуціанство звернуте до соціальної проблематики, то даосизм навпаки, — до внутрішнього світу людини. Засновник даосизму — Лао-Цзи, автор трактату «Дао де цзін». Основні ідеї цього філософського напряму: світ — гармонійне утворення; дао — нематеріальна субстанція, позбавлена тілесності, однак не е і духовною. Дао творить речі, присутнє в них і водночас знаходиться поза ними. Тобто дао невловиме, воно знаходиться між видимим та невидимим; ¾ світ — це боротьба протилежностей (темного та світлого начала — ін та янь, чоловічого та жіночого, гармонії та хаосу тощо); ¾ добро і зло не існують окремо, вони взаємно проникають одне в одного і є ланками єдиного цілого; ¾ у світі все змінюється, зміна підкоряється дао; ¾ дао відкривається тим, хто опанував свої пристрасті, сексуальні потяги тощо і досягнув недіяння — вищого діяння, суть якого в тому, щоб чинити у гармонії з дао. Мудрець, що зливається з дао, стає тілесно безсмертним. Таким чином, у філософії стародавніх Індії та Китаю відзначається панування релігійно-етичної та соціальної проблематики. Практичне знання про навколишній світ тісно пов'язане з етичною проблематикою, для них природа, світ — об'єкт морального ґатунку, світопорядок, у якому людина шукає своє місце. Світ для людини Індії та Китаю чужий у своїй плинності, вона шукає спасіння через самозаглиблення. Даний нам у відчуттях світ східна філософія трактує як ворожу ілюзію, пелену, від якої потрібно звільнитися. Саме звільнення — головне філософське завдання людини. В іншому руслі розвиватиметься філософія античності.
2.3.1. Загальні особливості давньогрецької філософії Давньогрецька філософія виникла у VI ст. до н. е. Цьому сприяв розвиток античного полісу та демократичного устрою. Саме вони через домінування принципу публічності та змагальності дати змогу сформулювати важливий принцип філософського знання — не приймати на віру, а доводити у суперечці. Тобто філософія не осягається як божественна мудрість, а народжується в діалозі людей, метою якого є істина. Важливу роль також відіграв розподіл праці — аристократи займалися розумовою працею, а раби — фізичною. Ідейним же підґрунтям античної філософії є антична міфологія. Серед економічних передумов виділяють економічну кризу в VIII—VI ст. до н. е., що спричинила появу купців, мореплавців, а отже, з'явилися контакти з іншими високорозвиненими цивілізаціями, від яких греки запозичили невідомі їм раніше знання. Загалом виділяють такі головні риси античного світогляду: ¾ космоцентризм (розгляд Усесвіту — «космосу» — як макросвіту, гармонійного за своєю суттю, людини як мікросвіту, тобто частини космосу); ¾ культ розуму (логоцентризм) — прагнення до раціонального тлумачення явищ світу; ¾ теоретичне ставлення до світу (замість образного міфологічного); ¾ наївна діалектика; ¾ наївний матеріалізм. Отже, греки починають пізнавати світ, тобто в самому знанні, отриманому в результаті теоретико-пізнавальної діяльності, починають бачити цінність як таку. Оскільки об'єктом дослідження філософів стає світ, природа, то й філософські погляди перших грецьких філософів отримують назву натурфілософії.
2.3.2. Досократична філософія Для досократичної думки питання про буття концентрується в двох поняттях — «фюсіс» (природа) та «логос» (слово, вчення, закон). Причому вони існують не окремо, а в єдності. Це єдність усього — передусім становлення та застиглості, вічності та часу. І цю єдність потрібно було відшукати в єдиній причині всього сущого — субстанції. Фалес з міста Мілет (624—547 pp. до н. е.) першим порушив питання «Що лежить в першооснові сущого?». На його думку, цією першоосновою є розумна вода, що є початком та кінцем усього. Анаксимандр (610—540 pp. до н. е.) ввів поняття первоначала всього сущого «архе» і вважав таким первоначалом апейрон. В алейроні виникає протилежність гарячого та холодного, їх боротьба породжує космос; гаряче уявляється як вогонь, холодне перетворюється в небо та землю. Анаксимен (588—525 pp. до н. е.), учень Анаксимандра. За його вченням, усе суще походить з першоматерії (повітря) і повертається У неї. Повітря безкінечне, вічне, рухоме. Згущуючись, воно перетворюється у хмари, потім воду, землю та каміння, розріджуючись — у вогонь. Ідеї Анаксимандра про розвиток із протилежностей (стихійна діалектика) знайшли своє продовження й у поглядах Геракліта Ефеського (Темного) (540-480 pp. до н. е.). Першоначалом світу він вважав вогонь, який закономірно то згасає, то знову починає горіти. Геракліт вважав «війну», тобто боротьбу протилежностей, батьком усього, усе відбувається через боротьбу. Світ, за Гераклітом, — безперервний потік становлення, постійної зміни («двічі в одну річку не ввійдеш»), протилежності у ньому переходять одна в одну. Сам же світ не створений ніким із богів та людей. Важливе місце у Геракліта посідає ідея логосу — закономірності, що пронизує все існування. З вогню за допомогою логосу твориться світ. Після Геракліта спостерігається тенденція до розмежування фюсісу та логосу та зосереджений на останньому, зокрема на способах його позначення. Так, у грецьких містах-колоніях на Сицилії виникає піфагорійська школа. Піфагор (580—500 pp. до н. е.) з о. Самос та його послідовники вважали першоосновою світу числа як кількісне вираження. Наприклад, з усіх чисел найсвятішим вважалося 36 = = 13 + 23+ 33. Воно складається з «1» — символу єдності буття і світу; «2» — символу полярності Всесвіту (світло — темрява, жіноче — чоловіче, життя — смерть тощо); «З» — найдосконалішого з чисел, символізує початок, середину та кінець; у числі «36» можливі чудесні перетворення: 36 =1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 +8. Школа мала містичний відтінок, якому сприяла також ідея метемпсихозу (вчення про переселення душ). Над питаннями буття роздумувала також елеатська школа (м. Елея). її представники — Парменід (540—480 pp. до н. е.) та Зенон (490—430 pp. до н. е.) на противагу Гераклітові вважали буття сталим та незмінним. Усе суще буття, воно постійно існує, а небуття не існує, бо якщо навіть ми мислимо про небуття, то вже цим надаємо йому статусу буття. Таким чином, Парменід ототожнює мислення з буттям, остаточно розмежовуючи буття та небуття, фюсіс та логос, і ставлячи перший у залежність від другого. Мінливість світу, на якій наголошує Геракліт — ілюзія, омана, що породжує недостовірне знання. Щоб довести неможливість мислити змінність, Зенон висуває апорії (логічні суперечності) проти руху. Парадокси Зенона зводяться до доказу того, що: 1) логічно неможливо мислити багатоманітністю речей; 2) допуск існування руху приводить до суперечності. До цього часу буття у філософських конструкціях давньогрецьких філософів розглядалося як безперервне, тобто таке, що має одне первоначало. Проте в ученні Емпедокла, Демокріта й Анаксагора запроваджується принцип дискретності (перервності) буття, яке мало не одну субстанцію, а множину незмінних субстанцій. Емпедокл (487—424 pp. до н.е.) у своїй філософській поемі «Про природу» зводив усю багатоманітність речей до чотирьох елементів (або стихій): землі, води, повітря та вогню. Поєднання та роз'єднання елементів відбувалося внаслідок дії двох протилежних сил: притягання та відштовхування. Демокріт (460—370 pp. до н.е.) з Абдер, учень атоміста Левкіппа, вважав, що першооснова світу — атоми, що рухаються в порожнечі. Атоми вічні, відрізняються формою, що й пояснює багатоманітність речей. Взаємодія атомів та порожнечі породжує світ. Світів безліч, вони зароджуються й умирають без божественного втручання, Бог їх не створив, у світі взаємопов'язане та взаємообумовлене має свою причину. Анаксагор (500—428 pp. до н. е.) вважав, що матерія складається з безкінечно ділимих первинних елементів (сімена), які пізніше назвали гомеомеріями. Речі утворюються внаслідок різноманітних поєднань гомеомерій. Силу, що обумовлює поєднання та роз'єднання цих елементів, Анаксагор називав «кус» (розум), під ним він розумів дуже легку і дуже тонку речовину. Таким чином, давньогрецька філософія докласичного періоду ставила перед собою низку фундаментальних завдань — пошук субстанції, проблема істинного пізнання, принципи побудови понять (кількісного виміру сущого у піфагорійців), за допомогою яких можна пояснити світ, принцип причинності, атомістика тощо. І хоча ці думки базувалися в основному на здогадках та емпіричних несистематизованих фактах, думки докласичних філософів Греції мали вплив на подальший розвиток філософії та науки.
2.3.3. Антропологічний поворот у філософи софістів і Сократа У класичний період філософське знання остаточно базується на протилежності фюсісу та логосу. Філософія класичної Греції пов'язана з іменами Сократа, Платона, Аристотеля. Власне, на Сократі з Афін (470—399 pp. до н. е.) закінчується натурфілософія та починається антропологічний поворот, наголошується на суб'єктивних основах пізнання навколишнього світу. Сократ не залишив жодного письмового твору, відомо про нього лише з праць Платона та Аристотеля. Світ навколо нас непізнаваний, тому тепер мета філософії, за Сократом, не вивчення природи, місця людини в ній, а пізнання людини, тому він і бере за свій лозунг принцип: «Пізнай самого себе». Йому належить метод меєвтики — діалогу, що через запитання підводить до відповіді. Власне, під цим і почали розуміти діалектику. На думку Сократа, усі біди, неправильні дії, людина чинить через незнання, що таке добро і зло. Тобто знання за допомогою розуму і є ключем до щастя людини. Істинне знання досягається лише розумом, який є суддею всього. Цим Сократ виступав проти софістів («вчителів мудрості»), які доводили за допомогою софізмів (логічних помилок, яких свідомо, навмисно припускаються в процесі суперечки) відносність людських знань та неможливість знаходження єдиної істини. Софісти були першими «комерційними» філософами, які вчили мудрості, взявши на озброєння відомий вислів грецького філософа Протагора: «Людина — міра усіх речей».
2.3.4. Платонізм як апогей давньогрецької філософи Найвідоміший учень Сократа — Платон (Аристокл) (427— 347 pp. до н. е.). Саме Платон завершує революцію у трактуванні буття. Фюсіс досократиків він замінює світом ейдосів, незалежних, вічних, незмінних від людини. Отже, за його вченням, існує два світи — світ речей — змінний, плинний, оманливий і світ ідей (ейдосів) — ідеальних, незмінних сутностей, що визначають світ речей. Ідеальний світ існує поза простором, він вічний і складається з ідей. Ідеальний світ протистоїть світові речей як світ блага світові зла, тому ідеєю всіх ідей виступає ідея Блага, що асоціюється з характеристиками ідеального світу. Так світ становлення стає вмістилищем зла, недосконалості, несправедливості. Він породжується матерією, «хорою», і ніколи не існує істинно, бо постійно плинний та змінний. Матерія залежить від ідей і самостійно існувати не може. Відповідно до цієї онтології побудована і теорія пізнання Платона: до народження людини її душа перебуває на зірці — у світі ідей, потім, з народженням людини вона спускається на землю, і їй потрібно лише пригадати те, що вона бачила у світі ідей. Ця ідея називається мімезис. За Платоном, душа може мандрувати тілами, тобто філософ дотримується ідеї реінкарнації — душа пригадує в наступному тілі не лише ідеальний світ, а й світ попередників. Велику увагу філософ приділяв питанням державного управління. Ці ідеї він виклав у праці «Держава». Інтереси окремого індивіда повинні бути підкорені інтересам загального, тобто держави, що є втіленням найвищого блага на землі. За Платоном, держава виникає внаслідок розподілу праці, й ідеальний її варіант повинен складатися з трьох станів — правителів (філософів), воїнів (охоронців держави) та «рабів» (селян, ремісників, купців). Перші два стани позбавлені приватної власності, оскільки вона розбещує людину, примушує служити власним інтересам, забуваючи про державні. Платонізм вважається одним із найвпливовіших напрямів філософії Стародавньої Греції і залишався одним із провідних в Європі протягом Середньовіччя та Відродження. Деякі вчені вважають усю наступну філософію лише коментарем до ідей Платона.
2.3.5. Філософія Аристотеля Учнем Платона був Аристотель (384—322 pp. до н. е.). Проте ідей Платона щодо світу ейдосів Аристотель не поділяв: ¾ ейдоси існують, однак це породження людської думки; ¾ подвоєння світу вимагає доказу, а це неможливо, оскільки людське знання досвідне, тобто не має джерела доказу існування світу ідей; ¾ ейдос не може бути джерелом зміни, оскільки він ідеальний; ¾ матеріальний світ існує без будь-якої зовнішньої причини. Аристотель виділяє два начала світу — пасивну матерію та активну форму, що приводить у рух матерію. Ця форма і є деміургом — творцем впорядником світу. Матерія — потенція (можливість), форма — акт, ентелехія — актуалізація цієї потенції, чиста ентелехія — Бог. Бог як первоначало позбавлене потенційності, це чистий акт, воно вічне і нерухоме, надчуттєве. Бог діє як формальна, рухаюча, цільова причина, тобто притягує до себе все суще, рухаючись до досконалості. Загалом же існує чотири першопричини: 1) матеріальна причина (відповідає на питання «з чого?»); 2) формальна («що це?»); 3) рухаюча причина («де початок руху сущого?»); 4) цільова причина («задля чого?»). Аристотель висловлює ідею телеології — за ним будь-яке існування доцільне з точки зору причинно-наслідкових зв'язків.
2.3.6. Філософські школи Стародавнього Риму Протягом III—II ст. до н. е. грецькі міста включаються до складу Римської імперії. Соціальні катаклізми (занепад рабовласництва, зародження християнства) приводять до зміни вектору філософствування — увага зосереджується на зовнішньому світові людини, питаннях етики. Людина прагне до автономії, не відчуваючи впливу суспільства. У цей час поширюються такі філософські школи: ¾ скептицизм; ¾ стоїцизм; ¾ кінізм; ¾ епікуреїзм; ¾ неоплатонізм. Скептицизм (від грец. — «той, що роздягає, досліджує») характеризувала зневіра в пізнавальні можливості людини: з однаковим успіхом можна обґрунтовувати протилежні точки зо тобто наші знання завжди неточні, відносні. Відповідно, краще взагалі утримуватись від будь-яких суджень про речі, так можна досягти станів щастя, спокою, незворушності (атараксія) відсутності страждань (апатія). Представники цього напрямку Піррон, Секст-Емпірик. Епікуреїзм (Епікур, Лукрецій Карр). За Епікуром, людсь: душа страждає через страх перед богами та смертю, це заваж; їй досягнути стану вищого спокою — атараксії. Згідно з Епікуром, боятися смерті — безглуздо, адже коли є ми, її немає, а коли вона, немає нас. Стоїцизм. Назва походить від порту в Афінах, де збирались стоїки. Особливого поширення набуває в Римі в І ст. н. е. Пре, ставники — Марк Аврелій (121—180), Сенека (4 р. до н. е 65 р. н. е.). Чуттєвий плинний світ ворожий мудрецеві, то: потрібно нічого не брати близько до серця, мужньо перенос: удари долі. Людське життя підпорядковане долі. Ідеал мудре: полягає в свободі від пристрастей, бажань, стоїки виділяють три стани душі — апатію (байдужість), автаркію (автономію), аскезу (ухилення від розкоші). Згідно з етикою стоїків, доцільним виглядає ідея самогубства: якщо людина віддала все життю і більші не прагне жити, то вона повинна покінчити з собою. Неоплатонізм (Плотін (204—270), Порфирій (232—304) Прокл (410—485). Неоплатоніки намагаються поєднати вчена Платона з ідеями Аристотеля щодо єдиного абсолюту та ієрархічної будови буття. Буття, за Плотіном, має ієрархічну структуру. Вищі субстанції — це Благо (Єдине), Розум і Душа. Благо - неподільне, через власну повноту буття з нього відбувається витікання; (еманація), що творить Розум (платонівський світ ідей). Розум породжує Душу, яка впорядковує плинний світ матеріальних речей. Душа дає життя мертвому матеріальному світові. Таким чином, атерія — земне життя — обділена Благом, вона є небуття, зло. атерія, на думку Плотіна, це світ форм, які оформлюють ідеї, що Єдиного. Душа ж спускається в тіло людини, що саме по собі є злом для душі. Таким чином, антична філософія пережила періоди зародження, розвитку та занепаду, що пояснюється соціально-економічними умовами розвитку античного світу. Можна говорити про рух філософської думки від макрокосму в натурфілософії до мікророкосму у сократиках та софістах, та повне зосередження внутрішньому світові людини в період занепаду Римської імперії а появи християнства. У філософії, що спочатку була справою небагатьох, шукали спасіння, універсального «рецепту» все ширші верстви суспільства.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1044; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |