КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Просвітництво як базова стратегія філософи Нового Часу
Епоха модерну, зародившись у добу Відродження, свого філософського апогею досягла в Просвітництві, з яким модерн часто ототожнюють. Саме Просвітництво стало тим проектом переходу від світогляду традиції до світогляду модерну, і філософії тут належало чільне місце. Докорінні зміни в усіх сферах суспільно-культурного життя (зародження капіталізму, наукова революція та поява експериментальної науки, криза релігії та абсолютної монархії тощо) вимагали від філософії осмислити та обґрунтувати ці зміни. Таким осмисленням і виступило Просвітництво. У найзагальнішому плані філософія Просвітництва реалізується в таких ідеях: · деїзм (Бог створив світ, але вже не втручається в його існування, світ розвивається сам по собі). Пізнати закони існування світу можливо на основі розуму та науки; · сцієнтизм (з лат. scientiа — наука). Саме наука виступає провідною формою людського освоєння дійсності, оскільки модерн базується на впевненості в існування об'єкта самого по собі, а, отже, і в існування об'єктивної абсолютної істини про нього; · раціоналізм — віра в необмежені властивості людського розуму. Беконівська формула «знання — це сила» є формулою Просвітництва. Розум (інструментальний) — засіб, здатний звільнити людину від тягаря релігійних та політичних ідеологій, зробити її кращою. Просвітництво продовжує стратегію, закладену ще Сократом, ототожнює знання, істину і благо; розумний не може бути злим. Розум трактувався як джерело і двигун пізнання, етики і політики: людина може і повинна діяти розумно; суспільство може і повинно бути влаштовано раціонально (що тотожне справедливості та рівності); · прогресизм. Просвітництво історично оптимістичне; історія рухається в напрямі емансипації (звільнення) людини від невігластва та забобонів, просвітлення її істинами науки та розуму. Мета прогресу — побудова справедливо організованого, раціоналістичного суспільства. Отже, Просвітництво — грандіозний проект «розчаклування» світу, його демістифікація, секуляризація (звільнення знання від влади релігійних догматів) і раціоналізація. Будь-яке знання про світ, що не є науковим, Просвітництво вважає забобоном, невіглаством та просто брехнею. Звідси, тільки те, що е об'єктом науки, достойне розгляду. Метафізичні ж питання (існування душі, Бога, безсмертя, потойбіччя) є безглуздими, та лише породжують «казки». Свобода Просвітництва — своєрідна: вона звільняє від влади міфу та релігії (оголошуючи останні лише збірниками систематичної брехні, за допомогою яких народ тримають під контролем, у темноті та неосвіченості), встановлюючи неосяжну владу розуму інструментального, основна мета якого — вторгнення в природу, експлуатація її заради прогресу та побудови справедливого суспільного життя, поширення своєї влади на всі сфери життя. Інструментальний розум — це передусім розум, що керує та впорядковує. Тому філософія Просвітництва тісно пов'язана з політикою. Шарль Луї Монтеск'є (1689—1755). Завданням філософії він вважав пізнання причинних зв'язків матерії, що підкоряється законам механіки. За поглядами Ш. Монтеск'є, за випадковим ланцюгом подій, що здається, необхідно вбачати глибинні причини. Зовнішній світ відбивається у свідомості людей на основі діяльності розуму, що узагальнює результати досвіду. У творі «Про дух законів» (1748), що потрапив до «Індексу заборонених книг», мислитель спробував пояснити закони і політичне життя різних країн і народів виходячи з їх природних та історичних умов. Ш. Монтеск'є наполягав на тому, що народ призначає правителя через договір і цей договір повинен виконуватися; правитель представляє народ тільки так, як того хоче народ. До того ж, неправильно, щоб уповноважений мав стільки ж влади, скільки той, хто уповноважив, і не залежав би від нього. На прикладі англійської Конституції в своїй роботі «Персидські листи» (1721), мислитель розвивав теорію поділу державної влади на законодавчу, виконавчу та судову. Такий поділ має контролювати владу та запобігати концентрації її в одних руках. Вольтер, справжнє ім'я — Франсуа Марі Аруе (1694—1778) — французький філософ, письменник, історик. Справжня філософія, за Вольтером, повинна бути автономна від механіцизму науки і від теології. За твердженням мислителя, метафізичні міркування містять у собі деяку частку ймовірності. Теологія переслідує приватні корпоративні інтереси і не виходить на рівень інтересів суспільства в цілому. Справжня ж міра добра і зла — благо суспільства, отже мораль не може бути пов'язана з теологічною думкою. Суспільство в цілому потребує не багатьох теологічних релігій ворогуючих «партій», а, швидше, однієї природної (державної) релігії, яка є філософською вірою в Бога (деїзм). Якщо теологічна релігія — «мати фанатизму, цивільних розбратів, ворог роду людського», то релігія державна — основа порядку і законодавець суспільної моралі. Світову історію Вольтер бачить вищим судом людських думок. Оскільки всі дії людей ґрунтуються на якихось переконаннях, боротьба думок виступає у формі рушійного чинника історичного процесу. Саме тому історія народу виявляється невіддільною від його культури, менталітету і звичаїв. Замість теологічного способу розгляду історії Вольтер пропонує інший — філософський. У зв'язку з цим він ввів в науковий обіг термін «філософія історії». Самостійним і впливовим напрямом у французькому Просвітництві був руссоїзм. Більшість просвітителів вважали, що на первинній стадії, у так званому природному стані, люди жили поза соціумом і володіли внаслідок цього необмеженими правами й абсолютною свободою. Однак дуже скоро вони зрозуміли, що така свобода їм не потрібна і що набагато вигідніше добровільно обмежити свої непомірні домагання, чим вступити у «війну всіх проти всіх» (Т. Гоббс). Такі доводи розумного егоїзму підштовхують людей до укладення суспільного договору, коли вони переходять на стадію суспільного або, виражаючись мовою Ж.-Ж. Руссо, цивільного стану. Ця модель, яку в основному приймають всі просвітителі, знайшла своє найадекватніше відображення у праці Ж.-Ж. Руссо «Про суспільний договір» (1762). Розглядаючи процес виникнення суспільного, або цивільного, стану Ж.-Ж. Руссо приділяє особливу увагу тій обставині, що, як він думає, первинний договір виявився неістинним, тому що багаті силою і хитрістю захопили владу і пов'язані з нею привілеї. Потреба епохи полягає в тому, щоб розірвати колишній і укласти новий, тепер уже справедливий договір. Як один із засобів його досягнення філософ допускає революцію і навіть у тих виняткових випадках, коли вітчизні загрожує небезпека, диктатура. Найістотнішим при укладенні суспільного договору, на думку Ж.Ж. Руссо, виявляється те, що встановлюється суверенітет народу, який неподільний і невідчужуваний. Людина від природи не зла, а стала такою у суспільстві. К рінь зла — у нерівності, успіхи цивілізації, вважав Ж.-Ж. Руссо занадто дорогі, оскільки все більше псують людину. Отже, наука та мистецтво засновані на злі: астрономія виросла із забобоні риторика (красномовство) — з честолюбства, геометрія зі скупості Інша причина нерівності — приватна власність, тому Ж.Ж. Русе пропагує «повернення до природи». Одним із центральних понять історичної концепції філософ є поняття відчуження. Ж.-Ж. Руссо покладає історичну відповідальність не на одних лише деспотичних і неосвічених правителів, а на всіх людей, виводячи лиха людського роду з нерівності, що поступово розвивається. Саме внаслідок перетворення в ході історичного руху дійсних людських інтересів на спотворені, неістинні з'являється відчуження — політичне (відчуження соціальних інститутів від членів суспільства), соціально-економічне (примат матеріальних інтересів веде до етичного зубожіння, а відмінності у володінні приводять до соціального розшарування і ворожнечі), психологічне (людина починає відчувати порожнечу життя, страх і самотність). Відчужений стан характеризує, за Ж.Ж. Руссо, і всю культуру в цілому.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 828; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |