КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Карл Ясперс
На Заході філософія історії виникла на основі християнського віровчення. У грандіозних творіннях від Августина до Гегеля ця віра бачила ходу Бога в історії. Моменти божественного одкровення знаменують собою рішучі повороти в потоці подій. Так, ще Гегель говорив: весь історичний процес рухається до Христа і йде від нього. Явище Сина Божого є вісь світової історії. Щоденним підтвердженням цієї структури світової історії служить наше літочислення. Тим часом християнська віра – це лише одна віра, а не віра всього людства. Недолік її в тому, що подібне розуміння світової історії уявляється переконливим лише для віруючого християнина. Більш того, і на Заході християнин не пов’язує своє емпіричне осягнення історії з цією вірою. Догмат віри не є для нього тезою емпіричного тлумачення дійсного історичного процесу і для християнина священна історія відокремлюється за своїм смисловим значенням від світської історії. Віруючий християнин міг піддати аналізу саму християнську традицію, як будь-який інший емпіричний об’єкт. Вісь світової історії, якщо вона взагалі існує, може бути виявлена тільки емпірично як факт, значущий для всіх людей, в тому числі і для християн. Цю вісь слід шукати там, де виникли передумови, що дозволили людині стати такою, якою вона є; де з вражаючою плідність йшло таке формування людського буття, яке, незалежно від певного релігійного змісту, могло стати настільки переконливим – якщо не своєю емпіричної неспростовністю, тоді якоюсь емпіричної основою для Заходу, для Азії, для всіх людей взагалі, – що тим самим для всіх народів були б знайдені загальні рамки розуміння їх історичної значимості. Цю вісь світової історії слід віднести, мабуть, до часу близько 500 років до н. е., до того духовного процесу, який йшов між 800 і 200 рр. до н. е. Тоді відбувся самий різкий поворот в історії. З’явився людина такого типу, який зберігся і донині. Це час ми будемо називати осьовим часом. У цей час відбувається багато незвичайного. У Китаї жили тоді Конфуцій і Лао-цзи, виникли всі напрями китайської філософії, мислили Мо-цзи, Чжуан-цзи, Ле-цзи і безліч інших. В Індії виникли Упанішади, жив Будда, у філософії - у Індії, як і у Китаї – були розглянуті всі можливості філософського осягнення дійсності, аж до скептицизму, софістики і нігілізму; в Ірані (Заратустра) йде боротьба добра зі злом; в Палестині виступали пророки Ілія, Ісайя, Єремія; в Греції – це час Гомера, філософів Парменіда, Геракліта, Платона, трагіків, Фукідіда і Архімеда. Все те, що пов’язано з їх іменами, виникло майже одночасно протягом небагатьох століть у Китаї, Індії і на Заході незалежно один від одного. Нове, що виникло в цю епоху в трьох згаданих культурах, зводиться до того, що людина усвідомила буття в цілому, самого себе і свої межі. Перед нею відкривається жах світу і власна безпорадність. Стоячи над прірвою, вона ставить радикальні питання, вимагає звільнення і порятунку, усвідомлюючи свої межі, людина ставить перед собою найвищі цілі, пізнає абсолютність у глибинах самосвідомості і в ясності трансцендентного світу. Все це відбувалося за допомогою рефлексії. Свідомість усвідомлювала свідомість, мислення робило своїм об’єктом мислення. Почалася духовна боротьба, в ході якої кожен намагався переконати іншого, повідомляючи йому свої ідеї, обгрунтування, свій досвід. Випробовувалися найсуперечливіші можливості, дискусії, утворення різних партій, розщеплення духовної сфери, яка і в суперечливості своїх частин зберігала їх взаємозумовленість – все це породило неспокій і рух, що межують з духовним хаосом. У цю епоху були розроблені основні категорії, якими ми мислимо і до цього дня, закладені основи світових релігій, які і сьогодні визначають життя людей. У всіх напрямках відбувався перехід до універсальності. Цей процес змусив багатьох переглянути, поставити під сумнів, піддати аналізу всі несвідомо прийняті раніше погляди, звичаї та умови. У тій мірі, в якій сприйнята в традиції минулого субстанція була ще жива і дієва, її явища прояснюється і вона тим самим перетворювалася... Всі ці зміни в людському бутті можна назвати одухотворенням: споконвічні настанови життя починають коливатися, спокій протилежностей змінюється занепокоєнням протиріч і антиномій. Людина вже не замкнута у собі. Вона не впевнена у тому, що знає саму себе, і тому відкрита для нових безмежних можливостей. Вона здатна тепер чути і розуміти те, про що до цього моменту ніхто не питав і що ніхто не сповіщав... 1. Осьовий час знаменує собою зникнення великих культур давнини, що існували тисячоліттями. Він розчиняє їх, вбирає їх у себе, змушує їх гинути – незалежно від того, чи є носієм нового народ стародавньої культури чи інші народи... 2. Тим, що сталося тоді, що було створено і продумано в той час, людство живе аж до цього дня. У кожному своєму пориві люди, згадуючи, звертаються до осьовому часу, спалахують ідеями тієї епохи... 3. Спочатку осьовий час обмежений у просторовому відношенні, але історично він стає всеохоплюючим. Народи, які не сприйняли ідей осьового періоду, залишаються на рівні «природного» існування, їх життя не є історичним, подібне до життя багатьох людей протягом десятків тисяч і сотень тисяч років...
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 355; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |