КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Методи оцінювання 4 страница
СХОЛАСТИКА (лат. scholastikos – учений, шкільний) – інтелектуальний фено-мен в межах теолого-філософської традиції середньовічної і постсередньовічної європей-ської культури, метою якого було раціональ-не обгрунтування і систематична концептуа-лізація західнохристиянського віровчення за допомогою ідей античної філософії (зокрема Платона і особливо Аристотеля). СЦИЄНТИЗМ (лат. scientia – знання, наука) – абсолютизація науки (наукових методів і цінностей) у філо-софії, соціології і суспільній свідомос-ті взагалі. Знецінює гуманістичні (релігійні, етичні, естетичні та ін.) ціннос-ті й розглядає людину як біоробота. Поняття близьке за змістом до поняття “натуралізм”.
Т ТЕЛЕОЛОГІЯ (грец. telos – ціль) – вчення про мету, доцільність, згідно з яким все для чогось призна-чене, має свою ціль. ТЕОЛОГІЯ – богослов’я, вче-ння про Бога, система християнських догматів. ТЕОРІЯ (грец. theoria – спос-тереження, дослідження) – найрозви-нутіша форма наукового знання, яка дає цілісне, системне відображення за-кономірних та сутнісних зв’язків пев-ної сфери дійсності; логічно обгрунто-вана і експериментально підтвердже-на гіпотеза ТЕОЦЕНТРИЗМ – принцип, згі-дно з яким єдиний Бог проголошується аб-солютним началом і центром Всесвіту, що зумовлює собою буття і смисл існування всього даного. ТЕУРГІЯ (грец. theos – Бог, ergon – робота; букв. - Боготворчість) – термін теології, що фіксує феномен перманентної присутності Бога у світі, еволюція якого тлумачиться в даному контексті як дивовижгий, дивотворчий процес. ТОМІЗМ – філософсько-бого-словське вчення християнського бого-слова середньовіччя Т. Аквінського і його послідовників. Наприкінці XIX ст. трансформоване в неотомізм. ТРАНСГРЕСІЯ – одне з ключо-вих понять постмодернізму, що фіксує фе-номен переходу неперехідної межі, і на-самперед – межі між можливим і неможли-вим: "трансгресія – це жест, який спрямо-ваний на межу" (Фуко), "подолання нездо-ланної межі" (Бланшо). ТРАНСЦЕНДЕНТАЛЬНЕ (лат. transcendens – той, що виходить за межі) – поняття, яким в деяких філософських системах позначаються правила (принципи) функціонування свідомості. В свідомості можна вичленити індивідуальні чуттєві (психічні) акти та однакові для всіх людей правила, схеми функціонування свідо-мості, які кантіанство та феноменоло-гія називають трансцендентальними. Во-ни, отже, є потойбічними щодо чуттєвого “матеріалу” свідомості. Кант, зокрема, вважав трансцендентальними категорі-альні схеми, за допомогою яких синтезувався чуттєвий досвід. ТРАНСЦЕНДЕНТАЛЬНИЙ ІДЕАЛІЗМ – ідеалізм, який досліджує трансцендентальне – категорії, прави-ла діяльності свідомості як джерело конституювання об’єктивної дійсності. ТРАНСЦЕНДЕНТНЕ (лат. transcendere – переступати) – термін, що позначає, на противагу, іманентному, те, що знаходиться поза межами свідомості і пізнання.
У УМОВИВІД – форма мислення, завдяки якій з попередньо здобутого знання (з одного чи декількох суджень) виводить-ся нове знання теж у вигляді судження. УНІВЕРСАЛІЇ – загальні родові поняття. Питання про природу універсалій було предметом дискусії між номіналіста-ми і реалістами. УНІВЕРСУМ – філософський термін, що позначає всю буттєву реа-льність (як досяжну, так і недосяжну для людини) у часі й просторі. УПАНІШАДИ (санскр. – таємне знання) – загальна назва ранніх за характе-ром і обсягом міфо-філософських творів, що коментують Веди. Найдавніші упанішади створені в Індії в X-VI ст. до н. е. Вони були підвалинами, на яких склалися основні філософські системи давньої Індії. УТИЛІТАРИЗМ (грец. utilitas – користь, вигода) – етичне вчення, згідно з яким основу моральних вчинків людини складає вигода. Засновником утилітаризму є французький просвітитель П. Гольбах та англій-ський філософ Є. Бентам. УЯВА (ФАНТАЗІЯ) – свідома здатність людини створювати нові чу-ттєві чи інтелектуальні образи на ос-нові її попереднього досвіду. УЯВЛЕННЯ – узагальнений чу-ттєво-наочний образ предмета, який сприй-мався органами чуття в минулому, але не сприймається тепер. В основі уявлення лежить сприйняття, пам’ять і уява.
Ф ФАЛЬСИФІКАЦІОНІЗМ – прин-цип демаркації науки від "метафізики" (альтернатива принципу верифікаціонізму) згі- дно з яким універсальне твердження є істинним, якщо жодне одиничне твердження, яке логічно випливає з нього, не є хибним. Запропонований К. Поппером. ФАТАЛІЗМ (лат. fatalis – виз-начений долею) – релігійно-філософські погляди, що ґрунтуються на визнанні панува-ння над людиною і суспільством сліпих, невідворотних сил, які наперед визначають їхню долю. ФАТУМ – див. Доля. ФЕНОМЕН (грец. phainome-non – те, що з’являється) – в буденній мові – унікальне явище; у філософії – чуттєві дані, взяті безпосередньо, як самі по собі. Наприклад, для худож-ника яскравий захід сонця є феноме-ном, і він сприймає його як самода-ність. Для вченого – це явище, за яким приховується певна закономірність, сутність. ФЕНОМЕНОЛОГІЯ (грец. phai-nomenon – те, що з’являється) – 1) філо-софське вчення про феномен, що постає не чим іншим, як з’явою певної реальнос-ті, її самовиявом і саморозкриттям. Фено-менологія не розкриває реальності, а зас-відчує її такою, якою вона є. 2). Одна з провідних течій в західній філософії і ку-льтурі ХХ ст.. Її центральна ідея – погляд на свідомість як особливий регіон буття, ствердження принципової неможливості зведення внутрішніх визначень свідомості до жодних відношень: а ні до предметних, а ні до соціальних, а ні до безсвідомих підґрунть самої свідомості. Засновник феноменології Е. Гуссерль. ФЕТИШИЗМ (фр. fetiche – амулет) – викривлене відображення в суспільній свідомості певних явищ, за якого речі наділяються не притама-нними їм властивостями (фетишизація грошей, золота, символів впади і т. ін,). ФІЛОСОФІЯ (грец. phileo – люблю, sophia – мудрість; любомудріє) - теоретичний світогляд, особлива форма пізнання світу, яка виробляє систему знань та цінностей про фундаментальні при-нципи і основи буття, про найзагальніші сутністні характеристики людського став-лення до природи, суспільства і духов-ного життя у всіх його основних проявах, вчення, яке прагне осягнути всезагальне у світі, в людині і суспільстві. Філософія вивчає всі феномени культури під ку-том зору всезагальності, тобто їх сутності, місця та функцій в суспільстві. Філософія вибудовується із сумнівів і обґрунтовувань, доведень, живе у вільних дискусіях, а тому по справжньому можлива лише в демократичному суспільстві. Філософськими дисциплінами є: метафі-зика, онтологія, гносеологія, філософ-ська антропологія, логіка, етика, есте-тика, аксіологія та ін. “ФІЛОСОФІЯ ЖИТТЯ” - напрям у т. з. некласичній філософії кінця XIX – початку XX ст., представни-ки якого проголосили життя (у біологічній чи психологічній формах) основним предметом філософії, яке може бути пояснено не раціонально, а виходячи з нього самого при допомозі почуття, інстинкту, безпосереднього пе-реживання. Представники – Ніцше, Ді-льтей, Бергсон, Шпенглер. ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ – сфе-ра філософського знання про загаль-ність і сумісність історичного процесу, іманентну логіку розвитку суспільства. ФІЛОСОФІЯ КУЛЬТУРИ – філософське вчення про сутнісні заса-ди культури як процесу й цілісності, її архетипи, закономірності та перспек-тиви розвитку. ФІЛОСОФІЯ ПРАВА – розділ фі-лософії, що займається вивченням змісту права, його сутності й поняття, форм існу-вання й цінності, ролі у житті людини, дер-жави, суспільства. ФІЛОСОФІЯ РЕЛІГІЇ – сукуп-ність актуальних і потенційних філософсь-ких установок щодо релігії і Бога, філософське осмислення їхньої природи, сутності та сенсу. ФІЛОСОФСЬКА АНТРОПО-ЛОГІЯ – 1)філософське вчення про природу та сутність людини; 2)напрям у західній філософії (переважно німецькій), що виник на початку ХХ ст. і займається розробкою ідеї людини на основі знань, накопичених у науках про людину. У виз-наченні людини зробила три відкриття: 1)людина – тварина, яка винайшла сим-воли і живе у їхньому світі (Кассірер); 2) людина – істота вільна, відкрита і знахо-диться ще у становленні і формуванні (М.Шелер); 3)людина – це таємний зв'я-зок макро-і мікрокосму, істота не лише раціонально мисляча і діюча, а й медіу-мічна.(М.Бердяєв). ФОНОЛОГІЗМ – поняття постмодерністської філософії, яке фік-сує таку властивість класичної культу-ри, як характерний для неї акцент на вокально-голосовій презентації мови, що зумовлюється базисною для куль-тури даного типу презумпцією суб'єк-та. ФОРМА – зовнішній вияв пре-дмета, певного змісту, внутрішня стру-ктура, певний порядок предмета або перебігу процесу. ФОРМАЛІЗАЦІЯ – відображення змістового знання у спеціальній штучній мові, яка створюється для точного вираження думок з метою запобігання можливості неодноз-начного розуміння; метод наукового дослід-ження завдяки якому зміст досліджуваного об’єкта пізнається (розкривається) за допомо-гою виявлених елементів його форми. ФУТУРОЛОГІЯ (лат. future – майбутнє, грец. logos - вчення) – уза-гальнена назва концепцій про майбут-нє; у вузькому значенні – галузь нау-кових знань, що охоплює дослідження перспектив розвитку людства в ціло-му, чи окремих соціальних процесів і явищ. (В цьому значені є синонімом прогнозування). Термін запропонова-ний німецьким соціологом О.Флехт-хеймом як назва "філософії майбут-нього".
Х ХОЛІЗМ (грец. holon - ціле) – вчення про сутність феномену ціліс-ності. Під цим розуміється вищий принцип цілісності світу, що охоплює всі його сфери (фізичну, біологічну, психічну, духовну) і опирається на положення: "ціле більше суми його ча-стин". ХОРА – поняття філософії постмодернізму, яке фіксує у своєму змісті феномен саморуху семіотичних середовищ, що характеризуються іма-нентними пульсаційними версифіка-ціями свого напрямку і форм. ХЮБРИС (грец. ubris – нес-тримність) – термін, що використову-ється в сучасній західній філософії для позначення передпорогових форм сти-хійних процесів, які задають нестійкі параметри функціонування певної сис-теми і відкривають можливості нових форм її буття.
Ц ЦИВІЛІЗАЦІЯ (лат, civilis – громадянський) – в широкому розумі-нні – те ж, що й культура; У вужчому – певний рівень розвитку культури, який передбачає наявність державності, письма, те-хніки тощо. Представники “філософії життя” (Шпенглер,Тойнбі) цивілізацію тлумачили як раціональні здобутки культури (бюрократію, науку, техніку), що легко пере-даються від народу до народу і є свідченням занепаду культури. ЦІЛЕ – інтегроване поєднання нових якостей, які не властиві окре-мим частинам, але виникають в ре-зультаті їхньої взаємодії у певній сис-темі зв’язків. ЦІННІСТЬ – значимість, яку люди надають речам, явищам і яка складає основу ставлення до них (ви-бору, надання переваги тощо). Цін-ність наявна лише в актах оцінки, коли вибирають, вибудовують ієрархічну структуру цінностей. Цінності мотивують поведін-ку людей. Проблему цінностей дослі-джували неокантіанці (Ріккерт, М. Вебер, М.Шелер) та ін.
Ч ЧИТАННЯ -сукупність прак- тик, методик і процедур роботи з тек-стами, що являє собою стратегію пере- кладу письма в усну мову, з одного бо-ку як його буквальне озвучування, а з іншого – як тлумачення закріпленого в ньому інваріантного (надчасового і надпросторового) змісту в конкретних прагматичних ситуаціях запиту цих змістів. ЧИТАЧ – адресат тексту, тоб- то суб’єкт сприйняття (розуміння, ін-терпретації, осмислення чи констру- ювання) його семантики (смислу); су-б’єкт читання.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 432; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |