КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософи Нового часу
Берклі Джордж (1684-1753) – англійський теолог і філософ – суб’єктивний ідеаліст. Заперечував об’єктивне існування речей. Речі – це лише комплекси наших відчуттів. Існування речей він зводив до їх сприймання. На цій підставі заперечував матерію як субстанцію. Цілеспрямовано боровся з матері-алізмом та атеїзмом. Основна праця «Трактат про основи людського пізнання» (1710). Бекон Френсіс (1561-1626) – англійський філософ, засновник емпіричної традиції у філософії Нового часу. Обґрунтував доктрину «природної філософії» та описав різні види дослідного пізнання, сформулював індукцію як метод дослідження законів («форм») природних явищ з метою їх плідного використання в людській практиці, розробив детальну класифікацію наук. Пропагуючи науки, розмежовував сфери наукового знання і релігійної віри, але вважав, що релігія не повинна втручатися у справи науки. Найвідоміші праці: «Новий Органон, або істинні вказівки для тлумачення природи», «Про гідність і примноження наук», «Нова Атлантида» тощо. Вольтер (псевд. Аруе Франсуа Марі) (1694-1778) – французький філософ-просвітитель, вчений, публіцист. Автор понад 100 томів різноспрямованих за проблематикою праць. Представник деїзму, виступив проти католицизму та клерикалізму, брав участь у створенні «Енциклопдії» 18 сторіччя. Прихильник концепції суспільної угоди. Головні філософські праці: «Філософські листи, «Трактат про метафізику», «Філософський словник», «Кандід» та інші. Виступаючи за утвердження в суспільстві буржуазних відносин та антифеодальної ідеології, Вольтер не виключав можливість поступок та компромісів з боку нижчих верств. Не сприймав не тільки комуністичних ідеалів Мельє та егалітаризму Руссо, але й будь-яких виразів ідеї народного правління. У філософській онтології впритул підійшов до ідеї вічної матерії, яка є об'єктивною та рухомою. На думку Вольтера, свідомість є атрибутом матерії й залежить від структури тіла. Кінцеву причину як свідомості, руху, так і матерії, вбачав у Богові. Але разом з тим відкидає провіденціалізм, вважаючи історію творчістю самих людей. Філософські ідеї Вольтероа відіграли велику роль у формуванні нового покоління французьких просвітників: Ламетрі, Дідро, Гельвеція, Гольбаха та ін. Гельвецій Клод-Адріан (1715-1771) – французький філософ-про-світитель, представник деїзму, ідеолог французької революції 18 ст. У філософському тлумаченні світу абсолютизував значення законів механіки. Створив концепцію індивідуалістичної етики, що ґрунтувалась на засадах дослідного походження моральних уяв та почуттів. Головна філософська праця: «Про розум». Згідно з Гельвецієм, світ є матеріальним, нескінченним у просторі й часі, перебуває у постійному русі, а мислення та чуття є властивостями матерії, які виникли як її найскладніші витвори. У гносеології Гельвецій додав сенсуалізмові Локка матеріалістичного забарвлення. Був супротивником агностицизму. Почи-наючи аналіз суспільства з ізольованого індивіда («Робінзона»), розглядав як рушійні сили суспільного розвитку свідомість людини та людські пристрасті. Критикуючи вчення про вроджену нерівність інтелектуальних здібностей людей, абсолютизував роль соціального середовища у вихованні й розвитку людини. Висунув концепцію індивідуалістської етики (на противагу релігійній та спіритуалістичній етичним концепціям). Гельвецій вважав республіканську форму правління непридатною для великих держав, а тому обстоював освічений абсолютизм з буржуазно-демократичними акцентами. ГоббсТомас (1588-1679) – один із найвідоміших англійських філосо-фів матеріалістів Нового часу, придавав багато уваги проблемам метафізики й епістемології, автор емпіричної теорії мови. Вважав, що все мислення коріниться в чуттєвому досвіді, «адже в людському розумі немає жодного поняття, яке спершу не було б, цілковито чи почасти, схоплене органами чуттів». Гоббс був першим філософом, який систематично застосовував принципи фізики та механіки в етиці й соціальній філософії. Один із засновників соціології Нового часу, батько семіотики як науки, він привертає до себе увагу як політолог, котрий розкрив анатомію диктатури як форми державної влади. Основні твори Гоббса: «Елементи законів, природних і політи-чних», філософська трилогія «Основи філософії»: «Про тіло», «Про людину», «Про громадянина»; «Левіафан», «Про свободу і необхідність» та ін. Гольбах Поль-Анрі (1723-1789) – французький філософ просві-тник, один із засновників французького матеріалізму в онтології, ідеолог францу-зької революції 18 ст. Брав участь у створенні «Енциклопедії» 18 сторіччя. При-хильник єднання філософії та природничо-наукового знання. Спирався на механі-стичні засади пояснення світу. Заснував концепцію утилітаристської етики. Головні філософські праці: «Система природи, чи Про закони світу фізичного і духовного», «Природна політика» та інші. Гольбах наголошував на вічності та об'єктивності матерії, яка, розвиваючись, породжує все розмаїття світу. Торкаючись питання єдності матерії та руху, останній розглядав з позицій механіцизму. В гносеології спирався на матеріалістично забарвлений сенсуалізм, обстоював здатність людського розуму пізнавати світ та його закономірності. Вирішальною силою та рушієм суспільного розвитку вважав діяльність свідомих та вольових особистостей. Виступаючи проти релігії (католицизму) та клерикалізму, вважав її породженням нерозвинутої свідомості, невігластва та свідомого обману з боку клерикалів. Його етичний утилітаризм виник саме на ґрунті критики релігійної моральності. Декарт Рене (1596-1650) – французький філософ, математик, засно-вник класичного раціоналізму як універсального світогляду, протилежного емпі-ризму і ірраціоналізму. Вважається засновником європейської класичної філосо-фії, яка ґрунтується на вірі в розум і самосвідомості. Обґрунтував основні прави-ла наукового методу: 1) починати з простого й очевидного; 2) ділити складні речі (знання) на прості аж до найпростіших; 3) йти від простого очевидного до скла-дного неочевидного; 4) діяти при цьому так, щоб не полишити поза увагою жодної ланки, тобто зберігати неперервність ланцюга умовиводів. Для цього необхідні інтуїція, з допомогою якої вбачаються першоначала і дедукція, що дає змогу одержувати наслідки з них. Основою і зразком методу Декарта є математика. Декарт відкрив сферу свідомості як діяльність суб'єкта. Осн. праці: «Міркування про метод», «Метафізичні роздуми», «Начала філософії». Дідро Дені (1713-1784) – французький філософ-просвітитель, предста-вник матеріалізму, що наблизився до діалектичного методу щодо пояснення світу та еволюційної концепції. У гносеології спирався на сенсуалізм Дж. Локка. Був прихильником концепції суспільної угоди. Видатний письменник, організатор та редактор «Енциклопедії» 18 ст. Головні філософські та літературні твори: «Думки про виникнення природи», «Розмова Д'Аламбера з Дідро», «Філософський принцип матерії та руху», «Монахиня». «Небіж Рамо». Обстоюючи позиції деїзму, піддає критиці абсолютизм та клерикалізм. У 1749 р. за поширення «небез-печних» думок був заарештований та ув’язнений у Венсенському замку. Після звільнення не відійшов від своїх переконань. Дідро наголошував на матеріальності світу, на об'єктивності й вічності матерії та руху. Вважав, що рух просякає увесь світ, навіть те, що здається нерухомим. Дідро висловлював думку про те, що чуття властиве потенційно всій матерії, а свідомість як властивість високорозви-неної матерії виникає шляхом ускладнення органічної матерії. Щодо суспільного устрою, то, рішуче виступаючи проти деспотичних форм правління, пропонував як оптимальний соціальний устрій конституційну монархію та сподівався на появу в суспільстві «освіче-ного правителя», схиляючись до ідеї республіканської форми правління. Дідро був прихильником концепції утилітаристської етики (на противагу феодально-релігійній). Ламетрі Жульєн-Офре де' (1709-1751) – французький філософ, просвітитель, лікар. В онтології – прихильник механістичного матеріалізму, поєд-нував філософію з природничими науками. (Людина тут часто асоціюється з машиною, рослиною). В гносеології дотримувався сенсуалістичної концепції. Етику будував на гедоністичних засадах. Головні філософські праці: «Система Епікура», «Людина – рослина», «Природна історія душі», «Трактат про душу» та інші. Метою своєї філософії проголошував відродження системи Епікура як в онтології, так і в етиці. Згідно з поглядами Ламетрі, існує єдина матеріальна субстанція, яка має властивості сприйняття та мислення (в «організованих тілах»). А людина відрізняється від тварини лише більшою кількістю потреб, а отже – більшою кількістю розуму, бо, за Ламетрі, саме потреби є «мірилом розуму». Людський організм Ламетрі уподібнював машині, що, як годинниковий механізм, самостійно заводиться. На думку Ламетрі розвиток суспільства визначається діяльністю видатних людей та успіхами просвітницької роботи в суспільстві. Він був прихильником освіченого абсолютизму. Філософські ідеї Ламетрі справили значний вплив на творчість Д. Дідро, П. Гольбаха, К. Ґельвеція та інших філософів. Ляйбніц Вільгельм Готфрід (1646-1716) – німецький філософ, математик, фізик, історик, представник раціоналізму. Критично проаналізував основні ідеї Демокріта, Платона, Августина Аврелія, Декарта, Гоббса, Спінози на основі, запропонованої ним методології, найважливішими вимогами якої були універсальність і чіткість філософських суджень. Реальний світ, за Лейбніцом, складається із сукупності субстанцій: неділимих сутностей або першоелементів буття, які він назвав монадами. Світ монад ієрархізований: нижчі – вищі і увінчує усіх – Бог. У теорії пізнання намагався віднайти компромісну позицію між раціоналізмом Декарта і емпіризмом та сенсуалізмом Локка. Вважав, що без чуттєвого досвіду жодна інтелектуальна діяльність була б неможливою, водночас виступав проти вчення Локка про душу як «чисту дошку». Основні праці: «Міркування про метафізику», «Нова система природи», «Теодицея», «Монадологія» та ін. Локк Джон (1632-1704) – англійський філософ-просвітник, автор теорії пізнання, розробленої на засадах емпіризму й матеріалістичного сенсуалізму, та ідейно-політичної доктрини лібералізму. Один із перших теоретиків правової системи буржуазного суспільства. Неминучість державної влади розглядав з позицій теорії природного права і «суспільної угоди». Основні праці філософа: «Дослід про людський розум», «Два трактати про державне правління», «Думки про виховання», «Розумність християнства», «Листи про віротерпимість» тощо. Руссо Жан-Жак (1712-1778) – французький філософ, деїст, пред-ставник Просвітництва, хоч і критикував його з позиції романтизму (він твердив, що прогрес культури веде до падіння моралі, закликав повернутись назад до природи). Руссо поряд з іншими просвітниками ідейно готував французьку революцію. Людину за природою вважав доброю істотою, яку псує цивілізація. Велику увагу приділяв проблемам виховання. Руссо – один з творців концепції «суспільної угоди» («Еміль, або про виховання», 1762, «Про суспільну угоду», 1762, «Сповідь» 1781-1788.) Спіноза Бенедикт (1622-1677) – нідерландський філософ, представник раціоналістичної філософії. Визнавав математичну раціональність принципом побудови всього сущого. Продовжуючи традиції пантеїзму, обстоював ідею тотожності Бога і природи, яку розумів як єдину, вічну і нескінченну субстанцію, що є причиною самої себе. Субстанція відкривається людині тільки через два атрибути (хоча має їх безліч) – протяжність і мислення. Людину розглядав як частину природи і при цьому стверджував, що тіло і душа взаємно незалежні внаслідок онтологічної незалежності двох атрибутів субстанції. Джерелом достовірних істин вважав чуттєвий, раціональний (розуміння) й інтуїтивний роди пізнання. В антропології заперечував ідею свободи волі, вважаючи, що остання співпадає з розумом («Свобода є пізнана необхідність»). Основна праця – «Етика». Юм Девід (1711-1776) – англійський філософ, історик, економіст. Сформулював головні принципи новоєвропейського скептицизму, автор теорії пізнання, пройнятої ідеями феноменалізму й позитивістського заперечення метафізики. Утворення складних ідей тлумачив як результат психологічних асоціацій простих ідей одних із одних. Проблему об'єктивного існування причинно-наслідкових зв'язків вирішував агностично, вважаючи, що їх існування неможливо довести, оскільки те, що вважають наслідком, не міститься в тому, що вважається причиною, і логічно з неї не виводиться. В основі етики Юма лежить концепція незмінної людської природи. Ідеалом політичного устрою вважав конституційну монархію. Автор праць: «Трактат про людську природу», «Дослідження щодо людського пізнання», «Натуральна історія релігії», «Історія Англії» тощо.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1512; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |