КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Ірраціоналістична тенденція філософії життя
Ірраціоналізм – бунт проти розуму. Ф. життя об'єднує філософів: Шопенгауер, Ніцше, Дільтей, Зіммель, Шпенглер, Бергсон. Тоталітарність волі у Шопенгауера. Ірр. пов'язаний з песимізмом. Ніцше продовжив ідею волі, але у неї не всесв. Характер, а це воля до влади. Видно вплив сх. Ф.: Ш. – ідея страждання, Н. – ідея вічного повернення Зміна типу дискурсу: відмова від чітк. лог. викладу, афористичний стиль, переривається тема. Пізніше він призводить до екзистенціального стилю (як розмірковування, а не констатація). Ф. життя поєднує нім. і френц. філософів. Чому Ф. життя? Об'єднання основних тенденцій: 1. Поняття „життя” розгл., як первинна реальність, цілісність, що передує поділу на матерію і дух, буття і свід-ть. В тлум. життя такі підходи: - біологічний. (Ніцше) – це органічний процес. „І дерева в лісі борються за свою владу”; - космічний життєвий порив. (Бергсон) як неперервне творче становлення, що породжує нові форми. Інше ставлення до теорії еволюції Дарвіна; - (Дільтей, Зіммель) Культ.-істор. тлум. – це потік переживань, що культ., істор. обумовлені. Тому сутність життя і людини, обумовлені своє історією, в якій життя прагне подолати свою вмирущість. В процесі життя відб. творення соціокульт. форм, але вони можуть йому протистояти (об'єкт. і суб'єктивна культура). Конфлікт - цінностей життя і цінностей культури. 2. Розгл. життя, як динамічний творчий процес, іррац. в своїй основі, що протистоїть всьому механічному та застиглому. Механ. і заст. – втрата імпульсів життя. 3. Процес життя не підвладний осягненню розсудком і механістичним науковим пізнанням. Він може лише осягти „труп життя”. 4. Заперечення Ф. як метафізики (м., як така,що прагне до механіцизму і спекулятивності). Критика Гегеля з боку Шопенгауера. Діал., як спосіб зд. буття, а не теор. осмислення. 5. Розробка методу, який міг би наближуватись до самого життя: · інтуітивізм Бергсона (інтуіція); · метод образно-символічного аналізу. Методи художнього освоєння дійсності Бергон – родоначальник естетики і інтуітивізму. „Сміх”. Метафізика Бергсона – розгл., як творення нової Ф. Досл. проблеми творчості, яка виступає формою особиста самореаліз. людини в потоці безособового становлення життя тісно пов'яз. з досл. проблеми часу. Суть ворг. – час, який протист. як механ. (кінематор.) часу, так і простору. Творчість,як ідетермінізм (неможл. визнач. прич.- насл. зв'язки). Час тлум., як: · тривалість; · становлення; · взаємопроникн. минулого, теперішнього і непередбачуваності майбутнього. „У пошуках втр. часу” Пруста. Час вкл. простір, набуває просторового виміру. Ств. Позитивної метаф.: подолати позитивізм, що порвав зв'язки з людиною і стати дійсною і діяльною Ф. 6. Розр. проблеми співвідн. науки і поділ їх на науки про природу і про дух. Розр. методів пояснення і розуміння як відм. методів у пізн. природи і духу. Наука про дух гр. на взаємозв. переживання, вираж. концентр. осягнення і розуміння структ. один. їх у зовн. внутр. на формах підставі цого зовн. проявів. Розглядають проблему самосвідомості. 3 осн. типи с-м (Дільтей): - натуралізм; - ідеалізм свободи; - об'єктивний ідеалізм. Вклад в досл. людини і історії. Особливе місце в Ф. життя – Ф. Ніцше. Здійснив вплив на Ф. ХХ ст. За життя не визнаний. Переоцінка цінностей Негат. ставлення до релігії: „Бог помер, але вбили його ми”. Заперечує націоналізм, соціалізм, тоталітаризм. Ідеї Ніцше: 1) осн. чинник світ. Процесу і життя – воля до влади, визн. її цінність і здатність до породж. цінностей. 2) Проблема людини: людина – це те, що належить перевершити (це линва між твариною і надлюдиною). Л. має ціль в собі і саме вона повинна організувати хаос в собі шляхом обдуманого поверн. до своїх істиних потреб. Біол. Складова вчення Ніцше. Тілесне життя Л. – її осн., а духовне – його наслідок. Надлюдина – 1) біол. Досконала людина. 2) здатна реал. волю до влади, повністю реаліз. свою свободу. 3) це господарь; якості: особиста гідність, рішучість, самовпевненість, незламна воля та невичерпна енергія. Разом з тим розгл. проблеми моралі, ств. нову етику і нову мораль. Позиція переоцінки цінностей – імморалізм (позиція позаморальності) Традиц. цінності послаблюють волю людини до життя, трад. моралі формує слібку людину, формує мораль рабів. Заперечує хрис. цінності: альтруїзм, милосердя, любов до ближнього, співчуття... Вони породжують несвободу. „Зло – це все, що походить від слабкості.” „Переконання потрібні слабкій людині.” Повстання мас. Свобода в реальності за свій вибір. Критика релігії: „Антихристиянин” Християнство уніфікує людей. Втрата свободи.
5 „ні”: · почуттю вини, схованому в християнстві (критика Сократа: істина – мораль); · ХVІІІ ст., Руссо з його природою, романтизму, переважньо стадним інстинктам; · Христ. втілило в собі нормат. моралі античності; · Поклад. надії на неісн. потойбіччя, в яке люди вже не вірять. · Християни лицемірять. Аналіз ант. міфології, притам. Всім представникам Ф. життя. Культура, - динамічна завдяки взаємозв. в ній аполеністичного і діоністичного начал. Релігія – статична сила. Аполон, як вираж. міри естетичності. Діонісій, Вакх – трагедія. Дух трагічності. А. і Д. начала стали загальноприйнятою методологією культури. Дух в культурі стає: - верблюдом (тягар стара мораль); - левом („я хочу”), що б'ється з драконом цінностей („ти повинен”); - дитиною, що грається у творчість.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 477; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |