КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема. Духовні виміри людського буття
1. Духовне як проблема Філософії 2. Свідомість і сутність, вл-ті, структура 3. Самосвідомість та її філософське розуміння
1. Оформ, коли юдина співставляє себе з Богом, а не з природою середньовіччя: співставлення духу і душі. Релігійне спрямування проблеми духовності. Поняття – в тлумаченні духовності такі підходи: 1. Протиставлення духовного природному і матеріальному. Не несе в собі ознак мат світу. 2. Релігійна позиція – визначає духовне основним і таким, яке впливає на мат. Бог є абсолют, носій вищого ступеня духовності. Істина, Добро, Краса – 3 форми виявлення духовності, притаманні абсолюту. 3. Як різні форми – закріплення нематеріальної діяльності людей è поділ на мат і дух: цінності, культуру, традиції. Особистісний пласт духовності сталі структури дух життя, що притаманний певним групам людей чи історичним спільнотам і визначае ставлення людей до найважливіших сторін життя. Лежить на межі усвідомлюваного і неусвідомлюваного. Менталітет – сукупність стійких цінностно - смислових структур суспільної свідомості та поведінки. Існуючи у всіх сферах людської ЖД, свідомість не зводиться ні до 1 з них. Свідомість – це ключове поняття для позначення всіх форм прояву життя людства, їх єдності і цілісності; спосіб організації, контролю, регуляції різних взаємовідносин Людини зі світом. Важлива характеристика свідомості – це не тільки абстракція, а й соціокультурне утворення, що формується в процесі онто- і філогенезу, виражаючи спосіб людського ставлення до світу. Не є генетично заданою. В процесі становлення С тісно пов’язана з діяльністю і спілкуванням (суб’єкт – об’єкта і суб’єкт – суб’єктна взаємодія) Сучасні концепцію походження свідомості · Релігійна – свідомість є проявом «іскри Божою», вкладена у Людину Богом. · Дуалістична – в основі всіх світових процесів лежить 2 начала: матерыальне ы духовне, Чвыдомысть э виявленням духовного начала буття (існування вроджених ідей) · Концепція єдиного інформаційного поля – Свідомість є 1 із проявів дії єдиного інвормаційного поля · Концепція еволюції – Свідомість є результатом поступового розвитку живих організмів або форм форм відображення дійсності. · Концепція походження Людини та свідомості внаслідок розвитку праці – Я і свідомість форм у процесі суспільної праці · Субстанційна – активного діяльного само поводження свідомості Людини на основі природно – космічних передумов. Провідні чинники виникнення Свідомості: 1. загально космічний 2. інформаційний 3. природно – біологічний 4. психологічний 5. соціально – діяльний 6. культурно – історичний 7. антропологічний 8. індивідуально – особистісний С. в сучасній Ф розглядається як функціональний орган Людини, як функція всієї людської ЖД 2 рівня С: è буттєвий (предметність) èрефлексивний Б – С пов'язаний з буттям через суб’єкта, який має тілесну організацію Р – повязан із значеннями і смислами, які фіксуються в свідомості. Тому суть виражається як постійна трансформація смислів і значень: осмислення значень і означення смислів. Властивості: Універсальність – є виміром буття і пронизує всю людську ЖД (екстракт буття) Суб’єктивність – властива суб’єкту як носію активності. Позбав предметів власт і характеризується ідеальністю. Ідеальне – це загальна форма існування суб’єктної реальності. Це категорія для позначення особливостей нематеріальної природи тих образів, що виникають в людській свідомості. Пов’язане із способом людського буття і виражає знаково – символічний компонент людської ЖД. Ідеальність потребує постійного розпредметнення. Ідеальне фіксує нематеріальну природу буття образу. (Виражає спрямованість С на суб’єкт) Інтенціональність – спрямованість С на світ здатність С бути С про.. «Ідеального покладання предмета в думці.» Чисте «Я» я зд-ть до інтенціональних переживань. Суб’єктивність та інтерсуб’єктивність виражають закодовану в людині можливість уявлень. Будучи виразом загальних людських потреб, інстинктів, А. містять у собі величезну енергію, безособову силу. В лібідо Ю. вбачав не виключно біологічну силу спрямовану до механічної розрядки, а споглядальну силу природи – космічний принцип, який можна порівняти з життєвим поривом. Фрейдівські символи які заступають одного «в снах, Ю. визначив як знаки». На його думку справжній символ вказує від себе на більш високий рівень свідомості. Комунікативність – смисловий зв'язок між суб’єктами, Інд та надінд спілкування, зв'язок з мовою. Мова – спосіб вияву ідеального змісту С, система знаків, природних і штучних, що служать засобом людського мислення, спілкування, закріплення і передачі думок. Це суспільне явище. Важливий засіб соціалізації Людини, що прилучає її до культури. Важлива роль мови полягає у формуванні людського мислення і в цьому вона набуває універсального характеру. Функції мови: · Пізнавальна · Інформативна · Номінативна · Комунікативна · Культурна · Естетична · Ідеологічна Активність – характеризується здатністю С до забезпечення здійснення людиною предметно – перетворюючої діяльності: ціле покладання, абстрагування, передбачення, фантазія, творчість. Виражається у: 1. Виробленні цілей перетворення д-ті 2. В ідеальному виборі засобів для досягнення цих цілей 3. Виборі і виробленні послідовності дій для реального використання цих засобів 4. Гальмування небажаних спрямувань. è системність – це цілісна та багатовимірна система (структурно організовано) Структура свідомості Компонентна за типом суб’єкта рівнева èзнання èіндивідуальна надсвідоме èнорми èгрупова свідоме èцінності èетнічна підсвідоме èкласова несвідоме èмасова èсуспільна èзагально-людська
Рефлексія – самосвідомість розглядається як здатність суб’єкта рефлексивно усвідомлювати свою свідомість, а також отримання власних знань. Декарт. Локк і теорія про 2 джерела знань: 1. відчуття як ставлення до зовнішнього світу. 2. рефлексія як спостереження розуму за своєю власною діяльністю. Кант: виділення „я” із об’єктивного світу. Некласична Ф.: перенесення змісту „знаннєвої” свідомості до відчуттів. Гуссерль. Класичний підхід: самосвідомість виступає як важлива особливість самої свідомості. Некласичний підхід: зміна акценту. Вихідним для розуміння самосвідомості є не усвідомлення свідомості, а сприйняття власного тіла і його місця в системі інших тіл і подій фізичного світу. 2 форми самосвідомості: 1. Нечітко виражені – що супроводжують плин всіх психічних переживань і є умовою здатності людини до контролю над своїми переживаннями. 2. Рефлексія як вища форма самосвідомості, яка виникає в певних ситуаціях, коли суб’єкт зіштовхується з необхідністю переглянути прийняті форми діяльності, звичні уявлення про світ, про себе, свої установки, цінності. Самосвідомість розглядається через „Я”. Саме „Я” виникає як продукт рефлексії, як результат відносин до себе з боку узагальненого іншого суб’єкта і можливе лише в рамках комунікативної взаємодії з іншими людьми за допомогою мови. „Я” не є самоочевидним (має різні підстави – тілесні, соціально-культурні,...), не = самосвідомості. Аспекти „Я”: 1. „Я” – безпосередньо дана мені цілісність мого індивідуального життя. 2. „Я” як центр моєї свідомості. 3. „Я” – це єдність моєї індивідуальної біографії, те, що гарантує мою самоідентичність. 4. „Я” – це те, що управляє моїм тілом, що забезпечує свободу прийняття рішень і відповідальність за їх наслідки (результати). 5. Різні способи осмислення і вирішення проблеми „Я” пов’язані з різними історико-культурними етапами розвитку людства. Некласичне розуміння пов’язане з такими підходами до тлумачення „Я”: 1. Тілесна втіленість „Я”, яка виражена в тому, що: · поза певним тілесним втіленням моє „Я” не існує; · повноцінне самоусвідомлююче „Я” попередньо не дане, а виникає на певному етапі через відношення з іншими. Сучасна психологія показала, що сприйняття субєктом свого тіла, його положення серед інших предметів і сприйняття зовнішнього світу предметів і подій взаємно припускають і доповнюють один одного. 2. Неповна самоочевидність „Я”. Породжує необхідність виділення форм і способів розвитку і формування „Я”. В звязку з цим виникають різні „Я”-концепції. 3. „Я” як продукт комунікативних взаємодій з іншими людьми. „Я” як акт саморефлексії, як його обєкт виникає з мого відношення до інших людей. „Я” має потребу в інших людях для самоздійснення, для відношення до себе з погляду іншого. Харре: „Я” має дискурсивний характер і є продуктом певного роду комунікацій. Виділяють 2 форми „Я”: · що існує в просторі і часі, і включене в певну культуру. Без нього не може існувати соціум. „Зовнішнє Я”. · „Я”, яке виявляє наявність деякого внутрішнього світу. Якості не локалізовані в часі і просторі, оскільки постійно постулюються в процесі людського досвіду. Зникнення „Я” – втрата самоідентичності. Самосвідомість – це обернення свідомості на саму себе, усвідомлення субєктом самого себе, своїх інтересів і перспектив. Сполучення свідомості і самосвідомості досягається завдяки: ставленню до себе, пам’яті, здатності до спостереження себе ззовні. Пам’ять засвідчує самототожність людини в усіх змінах, які з нею відбуваються, здатність людини відтворювати свою особистість (завдяки ній існує свідомість) завдяки таким функціям: 1. Збирає і репрезентує минуле в межах свідомості і цим самим структурує людське буття і дозволяє людині розвиватися. 2. Утримує на рівні смислу скороминущі акти свідомості і цим засвідчує їх єдність для субєкта. Рівні самосвідомості
„Я-концепція” – це система уявлень про те, якою людина повинна бути. 2 блоки (Роджерс): · „Я” – ідеальне (до чого потрібно прагнути) · „Я” – реальне. Їх єдністю виступає „Я”-активне. Зургер: 4 типи „Я” (самоусвідомлення”: фізичне, соціальне, рефлексивне, океанічне. Фізичне і соціальне фіксують увагу на обєктивних властивостях людини. Рефлексивне – субєктивні властивості, смаки, що не залежні безпосередньо від тих чи інших соціальних ролей (внутрішній аналіз). Океанічне – орієнтація на універсальні людські цінності, розуміння людиною себе як частини універсуму. Форма самоконтролю повязана з саморегулюванням людської діяльності і самоорієнтації на вимоги суспільства і діяльність у відповідності із загальнолюдськими цінностями. Самотворення – вибудова стратегії власної життєдіяльності. Найвища форма (найбільша можливість реалізації себе як особистості). Національна – формує глибинні національні переконання і волевиявлення щодо власного збереження, яке виражає: усвідомлення етнічної належності усвідомлення ставлення до культурних цінностей, мови, традицій усвідомлення спільних інтересів в утвердженні національної державності.
Тема: Людина як проблема для самої себе 1. Сутність людини як філософська проблема В історії Ф. формується декілька тенденцій розгляду людини: 1. Як мікрокосму і тенденція до включення людини в макросвіт. 2. Антропоцентризм – мікросвіт, який включає макросвіт. 3. Духовне тлумачення людини – розгляд як духовної істоти. 4. Есенційний та екзистенційний підходи (субстанціальний). 5. Сутнісний – пошук першосутності людини. Просвітництво: приподно людина має добру першосутність, але світ її псує. Розум (Homo Sapiens) – душа пов’язана з розумом. Марксизм: Homo Faber (виробляє знаряддя праці). Філософія життя: воля. Розум – похідна від волі (Шопенгауер). Ніцше –розум набуває негативного виміру. Хейзінга: Homo Ludens. Людина, що грає. Гра поєднує всі інші характеристики людини, забезпечує людське буття у соціумі. Фінк – 5 характеристик: смерть, влада, праця, гра, кохання. Людина не як статична істота. Життєвий світ. Екзистенційний – передування існування сутності. Людина розглядається як істота, яка усвідомлює потребу в самопізнанні. Людина виступає як цілісна єдність природного, соціального і духовного. Природне не зводиться до біологічного, а розглядається через всю нескінченність сполученості людини з універсумом. Людина розглядається як космічний феномен. Соціальне виражає необхідність співбуття людини з іншими людьми, що опосередковане знаннями, цінностями і включає всю нескінченність історичної пам’яті. Особливість людського буття проявляється в тому, що людське буття виступає як: 1. буття зі смислом у смислі. 2. самобуття (життєвий світ і самосвідомість). 3. буття, що постійно трансцендує, що є відкритим до світу і всіх форм своєї самореалізації.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 962; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |