КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 9 страница
Однак матеріалізм Декарта був непослідовним. По-перше, мислитель визнавав створення матерії Богом. По-друге, рух вважав втіленим у матерію Богом. По-третє, психічні процеси мислення і волі виключав із матеріальної єдності природи. Крім того, Декарт зводив якісну різноманітність природи до кількісної, яка визначається виключно механічними зв'язками: вищі форми руху — до механічного руху, всі закономірності — до законів механіки. Принцип механіцизму він поширив і на поняття життя. Жива істота для нього — тільки автомат, що підкоряється законам механіки. Крім матеріального Декарт визнавав і духовне первоначало. Дуалізм душі і тіла — основна риса його філософії. Обидва пер- Філософія Нового часу воначала в нього незалежні одне від одного, але існування духовного більш безсумнівне і достовірне, ніж матеріального. Як і Ф. Бекон, Р. Декарт виходив із сумніву в дійсності всього, що вважалось безсумнівним знанням. Він доводив, що ілюзії органів чуття зумовлюють ненадійність відчуттів, а помилки розмірковування спричиняють ненадійність висновків розуму. Водночас Декарт не був ні скептиком, ні агностиком. Він критикував існуюче пізнання і шукав шляхи здобуття достовірних знань, будучи наперед упевненим у їх реальності. Достовірним, на його думку, є лише існування сумнівів. Але сумніви — акт роздумів, отже, існування сумнівів достовірно свідчить про існування мислення. Можливо, говорив філософ, якийсь злий і всесильний обманщик створив мене таким, що мені тільки здається, ніби в мене є тіло, а насправді в мене його немає. Однак я достовірно знаю: якщо я сумніваюсь і мислю, я не примара, я існую. "Я мислю, отже, я існую" — девіз Р. Декарта. Кульмінаційним пунктом філософського вчення Декарта є розроблення ним методу раціоналістичної дедукції (виведення). Він сформулював такі його правила: 1) вважати істинним лише те, що з очевидністю пізнається мною таким, тобто ретельно уникати поспішності й упередження і спиратися у своїх судженнях тільки на те, що уявляється моєму розуму ясно і чітко, що у жодному разі не викликає в мене сумніву; 2) розділяти кожне з розглянутих мною питань на стільки частин, скільки потрібно для кращого його вирішення; 3) мислити, починаючи з предметів (питань) найпростіших, які легко пізнаються, і поступово, наче сходинками, підіймаючись до більш складних; 4) робити настільки повні переліки і такі загальні огляди, щоб бути впевненим, що нічого не обминув. Правила Декарта, як і його праця "Міркування про метод", мали виняткове значення для розвитку філософії і науки Нового часу. Слід підкреслити, що запроваджені Декартом умови "очевидності" та "інтуїтивної ясності" як вихідні твердження наукової теорії визнаються важливими характеристиками наукового пізнання і в сучасній науці. Декарт систематично розвивав вчення про "природжені ідеї", початок якому поклав ще Платон. У творах Декарта вони розділені на природжені поняття (наприклад, поняття буття,
Тема 5 Філософія Нового часу
фігури, руху) і природжені аксіоми, які є зв'язком перших (наприклад, "із нічого не може бути нічого" або "мислячий суб'єкт не моясе не існувати, якщо він мислить" тощо). Природженість понять і аксіом сприймалась філософом як сукупність задатків або потенцій, що виявляються і розвиваються у відповідних умовах зовнішнього середовища. Декарт є родоначальником раціоналізму у філософії — вчення, яке стверджує первинність розуму в пізнанні й незалежність мислення від чуттєвих сприйнять. Його раціоналізм виник як спроба пояснити властиву математичному знанню загальність і необхідність. Мислитель не розумів усього значення практики в теоретичному пізнанні, тому помилково оголосив джерелом достовірного знання тільки розум, а виняткову роль у процесі пізнання відвів дедуктивній формі, доведення і викладення. Отже, великою історичною заслугою Р. Декарта було створення нової, антисхоластичної, механістично-метафізичної філософії. Незважаючи на теологічне забарвлення, вона поставила перед філософією ряд плідних проблем, які стали відправним пунктом для нових пошуків і досягнень філософів. Ідеї Декарта були теоретичним джерелом картезіанства (латинізоване, від Декарт) — напряму у філософії XVII— XVIII ст., що виходив із дуалізму світу — поділу його на дві самостійні (незалежні) субстанції — протяжну і мислячу, а в його розвитку — з двох протилежних тенденцій: матеріалістичного монізму та ідеалістичного оказіоналізму (лат. — випадок, привід). Найбільш відомими представниками першої тенденції картезіанства були X. Ле Руа і Б. Спіноза, другої — Н. Мальбранш, Б. Паскаль, А. Арно та ін. Школа Мальбранш (1638—1715) в основній праці "Пошук істини" чітко виокремив пріоритет душі, а єдність матеріального і духовного знайшов у Богові. Подібно до Декарта він вказав на недоліки чуттєвого пізнання, але скептично характеризував і раціональне знання. Єдиним гарантом достовірності пізнання та одночасно його причиною визнавав Бога: лише завдяки Богові людина може здобути знання про світ і матеріальні речі. Дещо іншим способом наслідував філософську спадщину Декарта Блез Паскаль (1623—1662). Замолоду він інтенсивно вивчав природничі науки, поділяв картезіанську концепцію раціоналістичного механістичного природничо-наукового світу. Згодом перетворився на релігійного фанатика, затворника абатства Пор-Рояль. У своїй апології християнства Б. Паскаль, на відміну від Н. Мальбранша, гостро протиставляв віру і знання, філософію і релігію, всіляко підкреслював обмеженість і безпорадність людського розуму. Його скептицизм був спрямований не проти церковних авторитетів і відсталої схоластичної традиції, а проти науки і раціонального пізнання. Іншу позицію займав видатний представник французького картезіанства Антуан Арно (1612—1694). В одній з основних праць "Логіка, або Мистецтво мислити" він обстоював ідею двоїстого шляху пізнання істини. Розум, згідно з ним, є верховним суддею і знаряддям пізнання істини в речах, які мають стосунок до матеріального світу або до людської діяльності, а істини віри є предметом виключно теології. Арно, очевидно, усвідомлював недоліки цієї дуалістичної концепції, тому посилено пропагував ідею згоди двох істин, примирення розуму і віри. Більш однозначно, ніж А. Арно, з філософською і науковою спадщиною Р. Декарта були пов'язані мислителі, які основу його ідейних концепцій вбачали в механістичному розумінні природознавства: Жак Роо (1620—1672) та його учень П'єр Сільвіан Режі (1632—1707). Значне місце серед прибічників картезіанства займали Бернар де Фонтенель (1657—1757) та голландський лікар і філософ Хендрик Ле Руа (1598—1679). Визначним філософом Нового часу був також сучасник Декарта П'єр Гассенді (1592—1655), філософські погляди якого суттєво відрізнялися від декартівських, а в деяких випадках і протистояли їм. Найбільш яскраво це відобразилось у працях філософа "Метафізичне дослідження проти Декарта", "Метафізичне дослідження, або Сумніви і заперечення, спрямовані проти метафізики Декарта", створених у 40-ві роки XVII ст. Найбільша заслуга П. Гассенді полягає в тому, що він знову "відкрив" атомістичну філософію Епікура, якій присвячені праці "Коментар про життя, мораль і вчення Епікура", "Систе-
Тема 5 Філософія Нового часу
ма філософії Епікура", "Система філософії". Гассенді не був послідовним матеріалістом, намагаючись своєю філософією примирити епікуреїзм і християнство. І хоч ідеї Гассенді становлять певний інтерес, його історична заслуга, скоріше, у тому, що він воскресив античне атомістичне вчення і привернув до нього увагу європейських мислителів Нового часу. Лінію емпіризму у філософії Нового часу продовжив англійський матеріаліст Томас Гоббс (1588—1679), світогляд якого склався під впливом Англійської буржуазної революції XVII ст. і філософії Р. Бекона та Р. Декарта. Т. Гоббс вважав метою філософії практичну користь, але, на відміну від Р. Бекона, головним чином, у галузі суспільних явищ. Основним злом свого часу він називав громадянську війну, і тому на перший план своєї філософії висунув вимоги наукового розуміння суспільства як засобу пізнання причин такої війни і способів їх усунення. Разом з Р. Декартом Т. Гоббс став основоположником нової форми матеріалізму — механістичного матеріалізму і поширив його, на відміну від Декарта, на розуміння людської свідомості. Вся природа уявлялась йому як сукупність протяжних тіл, що різняться між собою розмірами, фігурою, положенням і рухом. Рух він розумів суто механістично, лише як переміщення, всі вищі його форми зводив до механічного руху, все чуттєво якісне різноманіття предметів та явищ розчиняв у кількісних визначеннях. Т. Гоббс створив передумови для виникнення семіотики (вчення про знаки). Цю проблему він вирішував під час плідних спроб поєднати сенсуалістичний емпіризм Ф. Бекона і раціоналізм Р. Декарта. Процес пізнання в нього розпочинається з відчуттів і сприйняттів — "фантасмів" (примар), тобто образів зовнішніх тіл (причина відчуттів — зовнішнє тіло або об'єкт). Образи здатні фіксуватися в пам'яті, а потім знову спливати в ній як уявлення. Тут і вступають у дію знаки, а серед них — імена і слова. Людина, яка не знає, як вживати імена, пізнавати не здатна. Гоббс узагалі визначав індивіда як тварину, яка активно оперує знаками. Широке застосування знаків, згідно з його вченням, виокремлює людину з решти світу. У трактаті "Про тіло" Гоббс виокремив шість різновидів знаків. Перший — це сигнал, тобто різноманітні звуки, що видаються тваринами, рух їхнього тіла та особливі форми поведінки, якими вони закликають своїх родичів до здійснення певних операцій. Другий — це "мітки", які людина або вигадує для орієнтації в образах минулого досвіду, або використовує для цієї ж мети природні риси різних явищ. Третій — власне природні знаки, що мають значення не тільки для однієї людини, а й для інших людей як засіб спілкування і комунікації. Четвертий — невмотивовані знаки, що виражають усі назви речей і взагалі слова мов. П'ятий — знаки, що утворюються в результаті процесу, протилежного тому, який приводить до виникнення знаків третього виду: знаки, що застосовуються в спілкуванні людей, набувають для окремої особи виняткове значення і виступають для неї як "мітки". Шостий — знаки знаків, або імена імен, універсалі}', але в номіналістичному розумінні. Класифікація знаків, запропонована Гоббсом, була недосконалою, але прокладала шлях до майбутнього, коли без семіотичних засобів по-справжньому наукова теорія стає неможливого. Гоббс накреслив основні етапи процесу пізнання: 1) образи речей у чуттєвому досвіді позначаються знаками, а самі речі за допомогою знаків іменуються; 2) за допомогою знаків класифікуються види і роди речей; 3) формулюються "визначення" видів і родів речей; 4) "визначення" сполучаються в теоретичні твердження. Все це відбувається комбінаційним шляхом аналізу і синтезу. Філософ уподібнював мислення складанню і відніманню, множенню і діленню думок. Під аналізом він розумів індукцію, під синтезом — дедукцію. За допомогою аналізу виявляються частини причини, а синтезу — вся вона в її сукупному вигляді. За Гоббсом, новий етап у пізнанні є не аналітично-іцдуктивним, а синтетично-дедуктивним: зі з'єднання раніш ішявлених остаточних властивостей тіл, їх дій та емпіричних
Тема 5 Філософія Нового часу
знань, отриманих про будь-який важливий для нас об'єкт, де-дукуються твердження про об'єкти більш складні, у тому числі штучно утворені. Так відбувається перехід у протилежне — індукція змінюється дедукцією, отже, для пізнання, на думку філософа, необхідні обидва методи, що мають застосовуватися в суворо визначеному сполученні та послідовності. Однак поставлену проблему співвідношення індукції і дедукції, а разом з нею і проблему взаємозв'язку емпіризму і раціоналізму в пізнанні Гоббс вирішити задовільно не зміг. Така методологія мала стати діалектичною, але в XVII ст. її час ще не настав. Т. Гоббс прожив довге життя, що вмістило цілу епоху — добу Англійської буржуазної революції. її події — криза абсолютизму, громадянська війна, страта Карла І, встановлення республіки, диктатура Кромвеля, реставрація монархії, що відбувалися на очах філософа, не могли не вплинути на формування і розвиток його соціально-політичних поглядів. Треба додати й те, що Гоббс був свідком колоніальних воєн Англії з Францією, Іспанії з Голландією, завоювання Ірландії і підкорення Шотландії. Тому немає нічого дивного в тому, що в центрі уваги Гоббса були проблеми політики, війни і миру, моралі та права. Його головна праця "Левіафан, або Матерія, форма і влада держави церковної і громадянської" (1651) стала одним із перших фундаментальних досліджень новоєвропейської філософії, присвячених аналізу походження і сутності державної влади. Саме держава у Гоббса має вигляд "великого Левіафана" (біблейське чудовисько), якому люди зобов'язані припиненням "війни всіх проти всіх", установленням миру і безпеки, утвердженням правопорядку. Вирішуючи питання про виникнення держави, Т. Гоббс відмовився від традиції, що походила від Арістотеля, вбачати в людині істоту за природою суспільну і, у цьому розумінні, політичну. На його думку, правий не Арістотель, а Н. Макіавеллі, який проголосив у "Державі" егоїзм "людської природи" переважним над схильністю до суспільного життя. Держава, з цього погляду, є вищою силою, покликаною приборкати егоїстичні схильності людей, покласти край суперництву і протиборству між ними. Чим сильніша державна влада, тим міцніші зв'язки, що об'єднують громадян, тим більше гарантій підтримання без- пеки, запобіганню смутам і громадянським війнам, бо смута є хворобою держави, а громадянська війна — її смертю. Гоббс обґрунтував і шляхи утворення держави. Один із них і базується на силі та завоюванні влади. Інший, якому філософ надавав перевагу, — "політична держава". Вона виникла в результаті суспільного договору, укладеного людьми у власних інтересах. У цьому випадку громадяни за власним рішенням підкоряються пануванню однієї людини або зборів людей, наділених верховною владою. У зосередженні верховної влади в руках однієї людини або зборів людей (наприклад парламенту) Гоббс вбачав сутність держави: "Держава є єдиною особою, відповідальною за дії якої зробила себе, шляхом взаємного договору між собою, велика кількість людей, для того, щоб ця особа могла використати силу і засоби їх всіх так, як вважатиме за необхідне для їх миру і загального захисту"1. У цьому визначенні слід звернути увагу на три моменти: 1) державна влада (незалежно від того, ким і як вона здійснюється) є єдиною і неподільною; 2) люди, які створили державу, не тільки санкціонують усі її дії, а й визнають себе відповідальними за них; 3) державна влада може використати усі сили і кошти, які є в її розпорядженні, на власний розсуд. Ідеться, правда, про захист інтересів самих громадян, але верховна влада не несе відповідальності за свої дії перед ними і не повинна звітувати за це. Такі початкові принципи договірної теорії держави, викладені Гоббсом спочатку у праці "Про громадянина", а потім, у більш повній і систематизованій формі, у "Левіафані". Для об'єктивної оцінки цієї теорії необхідно мати на увазі, що, по-перше, ідея суспільного договору (яку розвивали у XVII ст. не тільки Т. Гоббс, а й Г.З. Гроцій, пізніше Дж. Локк і багато інших філософів) протистояла концепції божественного походження влади правителів, яку активно проповідували ідеологи феодально-абсолютистської держави; по-друге, ідея суспільного договору мала в епоху буржуазних революцій яскра-ио виражену демократичну спрямованість. Однак ця ідея у вченні Т. Гоббса не набула розвитку. Наділяючи державу необ- 1 Антология мировой философии: в 4 т. — М.: Мьісль, 1970. — Т. 2. — С. 338.
Тема 5 Філософія Нового часу
меженою владою, він виходив із того, що її піддані підписували договір не з носієм верховної влади, а між собою, і що важливими умовами цього договору є відмова громадян від своїх прав (за винятком права на самозахист) і взяття ними обов'язків щодо виконання законів держави. Логічним висновком із такого тлумачення природи державної влади стало положення, за яким верховна влада не може бути знищена рішенням тих людей, за згодою яких було утворено державу. Отже, гоббсівська теорія держави виключала ідею народного суверенітету і першості народу відносно носіїв верховної влади, які відстоювали під час Англійської буржуазної революції найбільш радикальні її ідеологи (Дж. Мільтон, Г. Пар-кер таін.). Слід згадати і концепцію міждержавних відносин англійського мислителя. На його думку, вони можуть бути тільки відносинами суперництва і ворожнечі. Держави в нього — військові табори, які захищають себе за допомогою солдатів і зброї. Пильно спостерігаючи одна за одною, вони повинні бути завжди напоготові, щоб своєчасно відбити напад суперника. Інакше кажучи, держави перебувають у стані "війни всіх проти всіх", який характеризував суть міждержавних відносин до встановлення державної влади. І такий стан, за Гоббсом, цілком неминучий, оскільки окремі держави не підпорядковані будь-якій міждержавній владі й нестійкий мир між ними швидко порушується. Продовжувачем емпіричної лінії у філософії Нового часу, започаткованої Р. Беконом, був також англієць Джон Локк (1632—1704). Головними в його філософському вченні були проблеми пізнання, які він розглядав з позицій матеріалістичного сенсуалізму. Полемізуючи з раціоналізмом Р. Декарта в трактаті "Досвід про людське розуміння" (1690), Дж. Локк заперечував наявність у людській думці (душі) будь-яких природжених ідей, понять, принципів тощо. Він вважав душу чистим аркушем паперу, який заповнює письменами лише досвід. Досвід він розумів як вплив навколишнього середовища на органи чуття людини ("зовнішній досвід"), а відчуття — як основу всілякого пізнання. Разом з тим Локк звертав увагу і на дослідження власне процесу пізнання: досвід, набутий у цьому процесі, він визначав як "внутрішній", а ідеї, які виникли з нього, як "рефлексії". Результатом "внутрішнього' і зовнішнього" досвіду у нього є прості ідеї, трансформація яких у загальні можлива лише за допомогою міркувань, У процесі яких виникають уявлення, тобто узагальнені поняття. Так само, за Локком, виникають поняття субстанції, первинних і вторинних якостей, складні ідеї. У галузі суспільно-політичних знань Дж. Локк проводив ідею конституційної монархії і рішуче відкидав концепцію ао-солютизму Т. Гоббса. У думках філософа містились зародки ідей, що стали провідними в ідеологів французької буржуазії безпосередньо перед революцією 1789 р. Подібно до того, як сенсуалізм і емпіризм Локка вплинули на механістичний матеріалізм XVIII ст., так і його соціально-політичні погляди справили суттєвий вплив на видатних представників французького Просвітництва. Наприкінці XVII — на початку XVIII ст. знаходила талановитих послідовників і раціоналістична філософія Декарта. До них належали такі видатні мислителі, як Б. Спіноза і Г.В. Лейбніц. Бенедикт (Барух) Спіноза (1632—1677) народився в Амстердамі в єврейській родині. Його батьки хотіли зробити з нього теолога, але вивчення передових наукових ідей своєї епохи, зокрема філософії Р. Декарта, привело його до розриву з іудаїзмом, за що він був відлучений від церкви і вигнаний з єврейської громади. Мислитель змушений був заробляти на прожиття шліфуванням лінз для телескопів. Його життя і діяльність ускладнювались туберкульозом, яким він хворів з юності. Тому Спіноза встиг закінчити лише дві важливі філософські праці: "Богословсько-політичний трактат" (1670) і г/гику (1675). Б. Спіноза, як і Р. Декарт, хотів побудувати філософію на засадах абсолютно точних вихідних позицій. Модель автентичності й точного доказу він вбачав у геометрії 3 и аксіомами і жорсткою дедукцією теорем. Тому його "Етика, наприклад, побудована на засадах геометричного методу- Спочатку в ній даються визначення, потім формулюються аксіоми і доводяться теореми. Якщо Декарт починав з "Я", то Спіноза з
Тема 5 об'єктивного світу. Основи філософського вчення Спінози про природу полягають передусім у тому, що існує тільки одна субстанція — природа, яка є причиною самої себе, одночасно продуктивною і такою, що утворює, створеною і такою, що діє безперервно і нескінченно. Так, за часів Спінози можна було характеризувати природу, тільки назвавши її "Богом". Ідентифікувавши природу і Бога, розчинивши Бога в природі, Спіноза так обґрунтовував концепцію пантеїзму (з'єднання Бога з природою). Поглиблюючи вчення Ібн-Сіни, Спіноза доводив відмінності між суттю й існуванням. В окремих, скороминучих і скінченних речах суть не збігається з існуванням, але в єдиній, вічній і нескінченній субстанції із суті з необхідністю випливає існування. Звідси й існування Бога (субстанції) можна продемонструвати, тобто вивести дедуктивним методом із суті Бога (природи). Буття субстанції водночас необхідне і вільне, оскільки немає іншої причини, крім власної суті, яка приводить субстанцію до дії. Від субстанції як буття Спіноза відрізняв світ різних скінченних речей, або спільність модусів. Модусом він називав те, що не існує саме по собі, але знаходить себе в іншому. Субстанція єдина, її суть виключає будь-яку множинність. Модусів, навпаки, нескінченна кількість. Субстанція існує з усіма своїми властивостями сама по собі, незалежно від свідомості. Але субстанція (природа, Бог) нескінченна, а свідомість обмеясена. Тому людина може осягнути субстанцію як нескінченну тільки у двох аспектах: по-перше, як протяжність, і, по-друге, як мислення. Протяжність і мислення Б. Спіноза називав атрибутами. Своїм вченням про атрибути субстанції філософ суперечив дуалізму Р. Декарта, згідно з яким протяжність і мислення утворюють дві незалежні субстанції. У цьому загальному устрої світу, згідно з філософією Б. Спінози, людина як предмет пізнання не становить винятку. Якщо розглядати людину як дещо тілесне або дещо духовне, то і в тому, і в іншому випадку вона — частина природи. Психологія людини, її пристрасті та бажання, мотиви та мета поведінки — такий самий предмет пізнання, як і будь-яке інше явище природи. Атрибуту протяжності — тілу відповідає атрибут мислення — душа. Філософія Нового часу У пізнавальному процесі Спіноза визначав три ступені. Вищий ступінь — істина, яка осягається безпосередньо розумом, інтуїтивно зрима і не залежить від досвіду. Другий ступінь — міркування розуму. Найнижчий ступінь — знання, що спираються на уявлення, основа яких у чуттєвому сприйнятті довкілля. Знання на нижчому ступені неможливо довести, воно недостовірне, неглибоке і поверхове. Так Спіноза з позицій свого раціоналізму відкидав значення чуттєвого пізнання і досвіду. Голландський мислитель приділяв велику увагу питанням етики, яким присвячена його основна праця "Етика". Спіноза прагнув перетворити етику на науку, яка б виходила з об'єктивних законів людських вчинків. Ця тенденція була прогресивною, оскільки містила спробу підвести під етику матеріалістичний базис. Однак йому не вдалось піднятися над своїм часом, його етичний натуралізм виявився механістичним і абстрактним. Він розглядав людину як "річ" природи, а не як істоту, яка належить до певної соціальної системи. Необхідною умовою розробки етики, за Спінозою, є попереднє пізнання тілесних процесів і зв'язків у людині. Наближаючи психологічний метод до методів механіки і фізики, він звів усю складність і розмаїтість психічного життя до простих принципів: розум, пристрасть і афекти. Волю мислитель ідентифікував з розумом. Людина, на його думку, не керується ні моральним законом доброго, ні запереченням поганого, а тільки єдиною тенденцією до самозбереження і власного добробуту. Спіноза використав ці натуралістичні основи для побудови теорії свободи. Він вважав, що поняття свободи тісно пов'язане з поняттям необхідності: свобода є перш за все пізнанням необхідності, тобто повною і точною ідеєю про те, що потрібно. Проте Спіноза обмежував свободу тільки пізнанням необхідності, він не розумів ролі матеріальної практики в досягненні свободи. Для нього свобода є тільки пануванням розуму над почуттями, тобто свободою мудреця, який заперечує матеріальне життя заради пізнання природи. Таке поняття свободи має абстрактний і антиісторичний характер. Творчість Спінози містить також критичний аналіз релігії, викладений у "Богословсько-політичному трактаті". У ньо-
Тема 5 Філософія Нового часу
му він розглядає дві проблеми: 1) невтручання держави в питання вільного філософського і наукового дослідження; 2) характер і походження Старого Завіту. Стосовно першої проблеми Спіноза вважав: релігія має дати мудрецю повну свободу думати і досліджувати, теологія і філософія не мають нічого спільного. За результатами дослідження другої проблеми Спіноза зробив висновок що Старий Завіт не є стародавнім документом, як стверджує теологічна традиція, а Біблія є не продуктом Божого одкровення, а збіркою книг, у яких відображено рівень переконань людей, які їх створили. Готфрід Вільгельм Лейбніц (1646—1716) — німецький філософ, математик, фізик, винахідник, юрист, історик і філолог. Його вчення стало певним завершенням європейського філософського раціоналізму. У боротьбі проти декартівського дуалізму, у полеміці з Б. Спінозою, П. Бейлем, Дж. Локком і Дж. Толандом, він створив свою систему об'єктивного ідеалізму — монадологію, ядро якої становить вчення про монади. Монада (грец. — єдине, одиниця) — проста, неподільна субстанція, "атом природи", "елемент предметів", якій притаманна активність. Монади неподільні, незнищенні, нематеріальні, неповторні (немає двох однакових монад), здатні до саморозвитку, сприйняття і прагнення. На відміну від Р. Декарта і Б. Спінози, Г.В. Лейбніц поділяв ідею множинності субстанцій. Кожну монаду він вважав субстанцією. Монади, на його думку, є причиною самих себе, кожна з яких — певний світ, що існує сам по собі, а єдиним зв'язком між ними є гармонія. Гармонія, за Лейбніцем, — принцип, внутрішній порядок монад, що долає їхню ізольованість. Колену монаду філософ наділив власною якісною визначеністю, якою вона відрізняється від усіх інших. За ступенем розвитку він розділив монади на три види. Нижчий вид — монади-"перцеіщії" (їм властива пасивна здатність до сприйняття, і вони утворюють неясні уявлення). Вищий вид — монади-душі, здатні до відчуттів і чітких уявлень. Найвищий вид — монади-духи, здатні до аиерцепції, тобто наділені свідомістю. Згідно з Лейбніцем, монади не мають фізичних характеристик. Вони не сприймаються органами чуття, осягнути їх можна тільки розумом. Усі тіла, речі є поєднанням монад. Розрізняються речі тому, що складаються з різних монад: фізичні тіла (предмети неживої природи) — з нижчих монад-"пер-цепцій"; біологічні об'єкти — з вищих монад-душ; людина — з такої сукупності монад, в якій організуючими є монади-духи. Утворення сукупностей монад не випадкове, а визначене "установленою гармонією" (тобто установленою Богом відповідністю споконвічного розвитку кожної монади розвиткові всіх інших монад і світу в цілому). Таким чином, монади Лейбніца вічні й незнищенні, вони не можуть виникнути або загинути природним шляхом, а утворюються з безперервних "випромінювань боясества" і можуть бути знищені тільки надприродною силою. У вченні про монади німецький мислитель найбільш концентровано виклав свою філософську систему. її складовою є теорія пізнання, в якій він продовжив лінію Р. Декарта. У його розумінні емпіричний матеріал, чуттєвість, може стати лише поштовхом для діяльності вроджених ідей. Сенсуалістичному образу "чистої дошки" філософ протиставив образ брили мармуру, прожилки якої розміщені так, що окреслюють фігуру майбутньої статуї. У формулу сенсуалізму "Немає нічого в інтелекті, чого б не було у відчутті" Лейбніц вніс раціоналістичний елемент: "крім самого інтелекту". Приймаючи припущення німецького мислителя щодо наявності в розумі деяких природжених ідей, необхідно підкреслити, що він водночас прагнув подолати крайнощі Р. Декарта з цього питання. Так, згідно з Г.В. Лейбніцем, природжені ідеї є не заверніеними поняттями, а тільки можливостями останніх, які ще повинні реалізуватися. Відповідно до цього підходу Лейбніц розробив теорію двох типів істин: істин факту, які виявляються тільки в експерименті, і метафізичних істин, які відкриваються за допомогою розуму і не потребують досвіду для свого підтвердження.
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 496; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |