КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 10 страница
Отже, філософія Лейбніца — раціоналістичний ідеалізм. Ідеалістично-емпіричний напрям у філософії кінця XVII — середини XVIII ст. розвивали у своїх працях Джордж Берклі та Давід Юм.
Тема 5 Філософія Нового часу
Джордж Бєрклі (1685—1753) — англійський філософ, автор творів "Досвід нової теорії зору" (1709), "Про начала людського знання" (1710), "Три розмови між Гіласом і Філонусом" (1713) та ін. У філософії він прагнув спростувати матеріалізм і дати обґрунтування релігії, виступав з критикою поняття матерії як субстанції тіл, а також учення І. Ньютона про простір як вмістилище всіх предметів та вчення Дж. Локка про походження понять матерії і простору. Дж. Бєрклі намагався довести не тільки неможливість самостійного існування матерії, а й самого цього поняття, оскільки з нього виникають диво-вижні, на думку філософа, висновки про заперечення безсмертної душі, свободи волі, доцільності, воскресіння і т. ін. Спираючись на вчення Дж. Локка про суб'єктивність "вторинних якостей" предметів, Дж. Бєрклі проголосив суб'єктивними всі якості загалом. Ні відстані, ні величини предметів не є, за його твердженням, об'єктивно притаманними речам. Уявлення про величину і відстань — результат суджень, що ґрунтуються на свідченнях відчуттів. Свою аргументацію Дж. Бєрклі спрямував на доведення неможливості існування речей незалежно від людського сприйняття. У нього людина бачить окремі кольори, а не пофарбовану матерію, чує окремі звуки, а не матерію, що звучить. Усе, що людина знає про матеріальні або "немислячі" предмети, є лише відчуттями величини, форми, твердості, кольору, запаху, смаку тощо. Ніщо інше за поняттям предмета не ховається. Отже, робить висновок Бєрклі, те, що ми називаємо предметом, є не що інше, як сукупність наших сприймань. Бути — означає бути сприйнятим, без суб'єкта немає об'єкта. "Обґрунтувавши" суб'єктивний ідеалізм, Бєрклі спробував уникнути соліпсизму, тобто висновку про існування одного лише суб'єкта, що сприймає. Тому він доводив, що річ, яка не сприймається одним суб'єктом, може сприйматися іншими. Більше того, якби навіть усі люди зникли, то речі залишилися б існувати у свідомості Бога. Таким чином, Бєрклі зробив величезний крок від суб'єктивного до об'єктивного ідеалізму. Давід Юм (1711 —1776) — англійський філософ, історик, економіст і публіцист, молодий сучасник Дж. Бєрклі, попередник позитивізму. Йому належить формулювання основних принципів новоєвропейського агностицизму. У1739—1740 рр. Юм опублікував свій головний твір "Трактат про людську природу". У 1753—1762 рр. працював над восьмитомною "Історією Англії". У 1763—1766 рр. Юм перебував на дипломатичній службі в Парижі, де зблизився з французькими просвітителями. Славу на батьківщині Юму принесли "Есе" (1747) на суспільно-політичні, морально-естетичні та економічні теми, а у Франції — "Натуральна історія релігії" (1757). У своєму філософському вченні Д. Юм примкнув до вихідних суб'єктивно-ідеалістичних постулатів Дж. Бєрклі, але, на відміну від нього, не переходив на позиції об'єктивного ідеалізму і не робив зі своєї філософії релігійних висновків, прагнув уникнути крайнощів філософії Дж. Бєрклі. Його теорія пізнання склалась унаслідок перероблення ним матеріалістичного сенсуалізму Дж. Локка і суб'єктивного ідеалізму Дж. Бєрклі в дусі агностицизму та феноменалізму. Завдання вірогідного знання Д. Юм вбачав не в адекватному пізнанні буття, а в спроможності бути керівним началом у практичній діяльності. Єдиним предметом такого знання і доказу він визнавав об'єкти математики — кількість і число, усі інші об'єкти дослідження відносив тільки до фактів зв'язку, які не можуть, на його думку, бути доведені логічно, а виводяться виключно з досвіду. Досвід Юм розумів ідеалістично. У нього дійсність — це потік вражень, причини породження яких принципово недоступні для пізнання. Людина не може також знати, чи існує зовнішній світ. На його думку, існують враження наших органів чуття (відчуттів) та враження внутрішньої діяльності душі (афекти, бажання, пристрасті). Від цих двох видів первісних вражень залежать ідеї пам'яті та ідеї уявлення. Жодна ідея не може утворитися без попереднього враження. Пам'ять відтворює ідеї в тому порядку, в якому вони набува-лись, а в уяві ідеї вступають у вільні сполучення. Особливість поглядів Юма полягає не тільки в тому, що він під досвідом і пізнанням розуміє пасивне споглядання речі, а в тому, що він взагалі виключав з поняття "досвід" будь-який об'єкт, звівши таким чином усі завдання філософії до дослідження "відчуттів і сприйняттів" і з'ясування тих відношень, які встановлюються між ними в людській свідомості.
Тема 5 Згідно з його вченням, ідеї, які є копіями безпосередніх уявлень, можуть вступати у зв'язок одна з одною завдяки властивим їм трьом принципам. Ці принципи — схожість, суміжність у часі й просторі та причинність. Вони не притаманні інтелекту, не апріорні, а набуті з досвіду. Але, оскільки досвід Юм розумів ідеалістично, як сукупність відчуттів, то для нього відношення в просторі й часі, як і причинна залежність, не є такими, що об'єктивно існують, вони не притаманні самим речам, а лише становлять результат зв'язку сприйняттів. Послідовно дотримуючись суб'єктивно-ідеалістичних поглядів, Д. Юм, на противагу Дж. Берклі, поширював свій скептицизм і на божественну субстанцію, захищав деїзм, що ґрунтувався на моралі. Він піддав критиці раціоналістичні докази буття Бога, відкинув дива і вважав релігію одвічним джерелом розладів між людьми. Детально розглянувши питання про походження релігійних вірувань, Юм дійшов висновку, що джерело самої релігії — у фантазії людей, стимульованій почуттям страху і надії. Проте вірний своїй соціальний позиції Юм не відштовхнув релігію взагалі. Він визнавав необхідним зберегти релігійну мораль для народних мас, а релігійний скептицизм — для "внутрішнього вжитку" серед "освічених" соціальних верхів. Ідеї Юма вплинули на розвиток більшості позитивістських вчень XIX—XX ст., починаючи з Дж. Мілля і аж до емпіріокритицизму, неопозитивізму і лінгвістичної філософії. Якщо в XVII ст. країною найбільше динамічного розвитку та гострих соціальних і політичних суперечностей була Англія, то у XVIII ст. такі конфлікти стали все частіше виникати у французькому суспільному житті. їх загострення привело в 1789—1794 рр. до Великої французької буржуазно-демократичної революції. Провісниками цієї революції були дві ідейні течії у Франції XVIII ст. — механістичний матеріалізм і Просвітництво. Французьке Просвітництво сформувалося в другій чверті XVIII ст. Воно об'єднувало представників "третього стану", що прогресивно мислили: природознавців, діячів культури, політичних діячів із кіл буржуазії, що зароджувалась, юристів, філософів та ін. Найвидатнішими серед них були: II. Бейль Філософія Нового часу (1647—1706), Шарль Луї Монтеск'є (1689—1755), Жап-Жак Руссо (1712—1778), Вольтер (Фрапсуа-Марі Аруе) (1694— 1778). Свої вчення вони спрямували на критику феодального ладу суспільства, що панував тоді у Франції. Вони звеличували роль розуму, боролись проти релігії, релігійних забобонів, виступали за свободу наукового і філософського мислення, художньої творчості та громадської думки. Політичне вістря французького Просвітництва було спрямоване передусім проти абсолютизму і всього, що з ним пов'язано. У філософії діячі Просвітництва виступали з діалектичних і матеріалістичних позицій. Проте найрішучішими і найпослідовнішими представниками широкого просвітницького руху у Франції XVIII ст. були філософи, які становили його матеріалістичне ядро. Починаючи з Відродження, разом зі зростанням і зміцненням революційної буржуазії, матеріалізм у філософії все сміливіше вступав у боротьбу з релігійними забобонами та ідеалістичною метафізикою. Але лише плеяда французьких матеріалістів XVIII ст. — Ж.О. Ламетрі, П.А. Гольбах, К.А. Гельвецій, Д. Ді-дро — вперше в Новий час широко, активно і відкрито розгорнула пропаганду ідей матеріалізму. їхні філософські погляди охоплювали розгляд природи, людини і суспільства. Засновником французького матеріалізму XVIII ст. був Жюльєн Офре де Ламетрі (1709—1751). Він виклав у загальній формі майже всі ідеї філософії того часу, які потім було розвинуто. Ламетрі стверджував, що не тільки форма, а й матерія не відокремлена від руху. Субстанція зводиться, врешті-решт, до матерії, якій властива не тільки здатність до руху, а й потенційна, універсальна здатність творити, почувати або відчувати. Філософ, який висунув цілу низку фундаментальних ідей, зупинився у своїй діяльності й не перетворив їх на систему. Це зробив інший французький мислитель Поль Анрі Гольбах (1723—1789), результатом міркувань якого був твір "Система природи" (1770). Головна ідея цієї праці полягає в обґрунтуванні можливості зведення всіх явищ природи до різних форм руху матеріальних часток, які у своїй єдності утворюють вічну і не створену ніким природу. Основою всіх процесів у світі Гольбах вважав здатну до руху матерію. У праці він навів ос-
Тема 5 новні типи руху: 1) рух матеріальних мас, результатом якого є їх переміщення з місця на місце; 2) внутрішній, прихований рух, зумовлений власною енергією тіла, тобто комбінацією дій і протидій у молекулах, з яких воно складається. Гольбах стверджував, що рух у природі — універсальний, вічний і ніким не створений. Він вважав його способом існування матерії і джерелом походження основних її властивостей, таких як протяжність, вага, фігура тощо; доводив принципову несумісність матеріалістичної концепції природи з визнанням будь-яких надприродних причин. За Гольбахом, у природі можуть існувати лише природні причини і дії. Він розглядав співвідношення причини і наслідку через необхідність, стверджував про загальність причинного зв'язку. Завдяки руху ціле входить у відношення зі своїми частинами, а вони — з цілим. Всесвіт — це нескінченний ланцюг причин і наслідків. Тезу про "жорстку необхідність" Гольбах поширив і на людину, на появу в неї відчуттів і уявлень, що привело його, зрештою, до заперечення випадковості в природі. Теорію матеріалізму, викладену П.А. Гольбахом у "Системі природи", було розвинуто в працях Дені Дідро (1713—1784) — найвидатнішого представника французького матеріалізму XVIII ст. Дідро у своїй філософії пройшов складний шлях від етичного ідеалізму і деїзму до матеріалізму й навіть атеїзму. У його працях "Племінник Рамо", "Розмова д'Аламбера з Дідро", "Сон д'Аламбера" та ін. викладення теорії матеріалізму досяг-ло вершини у філософії Нового часу. Як і інші представники французького матеріалізму, Дідро виходив із визнання вічності та нескінченності матерії. Вона, на його думку, ніким не створена, ніщо не існує поза нею. Мислитель доповнив матеріалістичну теорію певними рисами та ідеями діалектики. Він обґрунтував ідею розвитку в природі, виходячи зі взаємозв'язку процесів, що відбуваються у ній. Згідно з Дідро, у природі все змінюється, світ "народжується і вмирає" постійно, кожного моменту він перебуває в стані "народження і смерті", але ніколи не було і не буде іншого світу. Особливу увагу Дідро приділяв проблемі матеріалістичного обґрунтування відчуттів та їх появі. Він вважав відчуття та- Філософія Нового часу кою ж загальною властивістю матерії, як і рух, тобто займав позиції універсальної чуттєвості матерії. Розвиваючи цю думку, філософ створив теорію психічних функцій, що передувала сучасній теорії рефлексів. На основі своєї філософії природи французькі матеріалісти висунули припущення, що всі форми пізнання залежать від досвіду. Дідро розвинув це положення, підкресливши роль техніки і промисловості в еволюції мислення і пізнання. Тому не випадково, що серед основних методів пізнання він назвав спостереження та експеримент. У теорії суспільства французькі мислителі XVIII ст. не змогли піднятися до рівня його матеріалістичного розуміння і в цілому залишились на позиціях ідеалізму. Однак вони виступали критиками теологічної та ідеалістичної концепцій історії, показали особливу роль у ній людського розуму. У вченні про природу людини, про освіту, суспільство і державу вони захищали детермінізм. Людина, на їхню думку, є продуктом зовнішніх фізичних сил і умов, але вона не може ухилитись від відповідальності перед суспільством. Звідси і неминучість покарання за вчинення злочину. Теорія моралі, на думку французьких матеріалістів, має базуватися на досвіді. Людина діє, прагнучи отримати насолоду й уникнути болі. Водночас вона здатна порівнювати задоволення і вибирати кращі з них, а також планувати мету і засоби її досягнення. Тому на неї покладено норми, які є базою моралі. Люди не можуть жити ізольовано одне від одного, а тому створюють суспільство, в якому виникають нові відносини і нові обов'язки. Відчуваючи необхідність чужої допомоги, людина, у свою чергу, має робити щось корисне для інших. Таким чином виникає загальний інтерес, від якого залежить інтерес власний. Згідно з П.А. Гольбахом і К.А. Гельвецієм, власний інтерес обов'язково веде до моралі. Стан суспільства того часу, як цілком справедливо вважали французькі мислителі, був далеким від досконалості. Щоб сформувалися гуманні відносини, для інших необхідно чинити те, чого людина бажає собі. У цьому аспекті обов'язки, що виникають із загальних інтересів, мають перевагу над бажаннями окремого індивіда.
Тема 5 Французький матеріалізм — найвища форма матеріалістичної думки XVIII ст. Його теоретичними джерелами були матеріалістичні ідеї Дж. Локка та його послідовників, фізика Р. Декарта і природознавство того часу загалом. Французький матеріалізм вів відкриту і яскраво виражену боротьбу проти метафізичних філософських систем XVII ст., у тому числі проти вчень Р. Декарта, Б. Спінози і Г.В. Лейбніца, які припускали існування надчуттєвої реальності. Велике значення французького матеріалізму полягає в розробленні таких загальних філософських основ матеріалізму, як послідовне матеріалістичне вирішення питання про відношення мислення до буття і природи, матеріалістичне пояснення природи, матеріалістичне обґрунтування теорії відчуття. Водночас французький матеріалізм XVIII ст. був обмежений історичними рамками свого часу. Незважаючи на щільний зв'язок з біологією і медициною, він залишився, за теоретичним змістом, матеріалізмом механістичним. Не піднявся він і до діалектичного розуміння процесу пізнання. Матеріалістичні уявлення про значення середовища у формуванні людини поєднувалися з ідеалістичним розумінням історії. Поступальний хід історії французькі матеріалісти пов'язували лише з прогресом розуму, освіти і знання, джерела яких залишались для них невідомими. Ці та інші "слабкості" філософських вчень XVIII ст. були в основному усунуті німецькою філософією другої половини XVIII — першої половини XIX ст. Контрольні запитання і завдання 1. Які новації епохи Нового часу набули відображення в змісті її філософії? 2. Який з методів пізнання, на думку Ф. Бекона, вважається науковим? 3. Вчення яких філософів Нового часу ви знаєте? У чому полягають спільні і відмінні риси цих вчень? 4. Яким напрямам філософії і науки дало початок учення Ф. Бекона? Філософія Нового часу 5. Які пізнавальні засоби за методом індукції пропонував Ф. Бекон для усунення помилок у знаннях? 6. Що таке дуалізм за філософським вченням Р. Декарта? 7. Розкрийте зміст методу "раціоналістичної дедукції". Хто автор цього методу? 8. Який напрям у філософії бере свій початок з учення Р. Декарта? 9. Чому філософські вчення французьких та англійських матеріалізм"? 10. Вчення яких ідеологів епохи Просвітництва вам відомі? У чому їх основний зміст?
Тема 6 НІМЕЦЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ Поняття "німецька класична філософія" означає етап у розвитку новоєвропейської філософської думки другої половини XVIII — першої половини XIX ст., представлений вченнями І. Канта, Й. Фіхте, Ф. Шеллінга, Г. Гегеля, Л. Фейєрбаха. Незважаючи на відмінності, ці вчення пов'язані узами спадкоємності: після Канта кожний з філософів спирався на погляди свого попередника і надихався творчими імпульсами його спадщини. Наприкінці XVIII ст. вчення І. Канта, Й. Фіхте, Ф. Шеллінга зайняли головне місце в західноєвропейській філософії. Згодом німецька класична філософія, завдяки своєму внеску в логіку, діалектику, методологію, онтологію і гносеологію, набула всесвітньо-історичного значення. Вона досліджувала кардинальні для світогляду і долі культури проблеми і співвідношення "мікрокосму" — особистості, особливо його моральної складової, із суспільними нормами моралі; між ними і пізнавальними можливостями людини (І. Кант); між пізнавальними і діяльними його можливостями (Й. Фіхте); між об'єктивними законами історії і діяльністю різноманітних суб'єктів історичного процесу (Г. Гегель); між людиною і суспільством (Л. Фейєрбах). Німецька класична філософія Якщо люди творять історію, то чи відбувається це відповідно до єдиної, і в цьому розумінні фатально неминучої об'єктивної лінії розвитку, чи сама об'єктивність включає реальну можливість різноманітних його шляхів? Якщо правильно останнє, то діяльність — не додаток до однозначного веління законів, а рівноправна складова історичного процесу, тому що саме за цієї умови можливий справжній вибір. У напрямі такого висновку вела логіка розвитку німецької класичної філософії, хоча сам цей висновок не був нею зроблений. 6.1. Критична філософія І. Канта Класична німецька філософія бере свій початок від Імману-їяа Канта. Він народився 22 квітня 1724 р. у сім'ї ремісника (лимаря) у м. Кенігсберзі (нині м. Калінінград). У родині майбутнього філософа панував дух релігійного благочестя і суворої вимогливості щодо питань моральності. "Мої батьки, — писав на схилі років І. Кант, — вихідці з ремісників, будучи людьми зразкової чесності, моральної благопристойності й порядності, не залишивши багатства (як і боргів), дали мені виховання, котре, якщо дивитися на нього з морального боку, не могло бути кращим, і за яке я, при кожному спогаді про них, відчуваю найглибшу подяку"1. Кант закінчив теологічний факультет Кенігсберзького університету, в якому 1755 р. почалася його викладацька діяльність. 1770 р. він одержав звання і посаду професора, яку обіймав упродовж 34 років. 1786 р. він був обраний ректором університету, а через два роки переобраний на новий термін. Кант ніколи не був одружений, не виїжджав за межі рідного міста, спілкувався лише з невеликим колом людей, переважно своїми учнями і колегами, ніколи не змінював своїх, ще зі студентських років набутих, звичок. Він любив говорити, що життя надане людині для того, в основному, щоб працювати. І коли 1797 р. він змушений був за станом здоров'я відмовитися від 1 Фишер К. История новой философии / К. Фишер. — СПб., 1910. — Т. З.—С. 45—46. Тема 6 Німецька класична філософія
читання лекцій в університеті, а потім, за декілька років, припинити наукові заняття, почав тяжитися життям. 12 лютого 1804 р. Кант помер, як сповіщав один із його біографів, з почуттям полегшення і майже із задоволенням. Кант був різнобічним вченим. Йому належать гіпотези щодо виникнення небесних тіл і Сонячної системи з обертових туманних мас, про припливи і відпливи як причини уповільнення добового обертання Землі. У біології він висунув ідею класифікації тваринного світу, в антропології — ідею природної історії людських рас. Його класифікація тварин і сьогодні широко використовується в біології та інших науках, пов'язаних із практикою сільськогосподарського виробництва. Кант здійснив у філософії свого роду переворот, суть якого полягає у зведенні гносеології до рангу основного і першого елемента теоретичної філософії. Він розглядав пізнання як діяльність, яка відбувається за власними законами, і вперше зробив висновок, що не характер і структура субстанції, яка пізнається, а специфіка суб'єкта, який пізнає, є головним чинником, що визначає спосіб пізнання і конструює предмет знання. У розвитку філософських поглядів Канта виокремлюють два періоди: ранній, або "докритичний" (до 1770 р.), і наступний, "критичний", після створення ним філософської системи, яка одержала назву "критичної філософії", "критицизму", а також "трансцендентального ідеалізму". Цю систему Кант виклав насамперед у творах "Критика чистого розуму" (1781, вчення про пізнання), "Критика практичного розуму" (1788, етика), "Критика здатності судження" (1790, естетика і вчення про доцільність у природі). Кант називав свою філософію критичною за її методом аналізу пізнавальних спроможностей, їхньої природи і можливостей. Щодо терміна "трансцендентальний", то він виник у схоластичній філософії і позначав об'єкти буття, що виходять за сферу обмеженого існування скінченного емпіричного світу: єдине, істина, благо, випадкове і необхідне, дійсне і можливе тощо. Кант надав цьому терміну гносеологічного значення. У його філософії трансцендентальним є все те, що має стосунок до апріорних (доступних, за формулюванням Канта) умов можливого досвіду, формальних передумов пізнання, які органі- зують науковий досвід. У нього це — надіндивідуальне в людині, що зумовлює об'єктивність знання. Тому предмет теоретичної філософії в Канта не вивчення самих по собі речей, природи, світу, людини, а дослідження пізнавальної діяльності, установлення законів людського розуму і його меле. Отже, Кант на місце онтології у філософії поставив гносеологію. Молодий Кант — прибічник природничо-наукового матеріалізму, який він намагався поєднати з ідеями ідеалістичної філософії Г. Лейбніца та його послідовника і систематизатора X. Вольфа. "Дайте мені матерію, і я побудую з неї світ, тобто дайте мені матерію, і я покажу вам, як із неї має виникнути світ"1. Матеріалізм тієї історичної епохи мав механістичний характер. Кант добре розумів історичну прогресивність механістичного матеріалізму для пояснення природних явищ. Водночас він розумів, що принципи механіки недостатні для осягнення процесів виникнення і функціонування живої природи. Кант не знайшов наукових засад для критики механіцизму, механістичну форму тодішньої матеріалістичної філософії прийняв не як історично минущу, а як сутність матеріалістичного пояснення явищ природи і дійшов переконання, що виникнення життя, свідомості, мислення не можна пояснити лише рухом матерії. Подібні дуалістичні тенденції характерні для ранніх робіт Канта. У них він намагався примирити матеріалізм з ідеалізмом, перебороти механістичну обмеженість матеріалістичної філософії XVII—XVIII ст., з одного боку, і раціоналістичну метафізику, з її претензією на наддосвідне (надприродне) знання, з іншого. Ці тенденції переважали в його "критичній філософії". Історичні заслуги філософів (як і вчених взагалі) оцінюють не за тим, чого вони не дали, а за тим, що вони дали порівняно зі своїми попередниками. Видатними попередниками німецької класичної філософії були раціоналісти XVII ст. Р. Декарт, Б. Спіноза, Г. Лейбніц, які проголосили "природне світло розуму", властиве кожній людині незалежно від її інтелекту - 1Кант И. Сочинения / И. Кант. — Т. 1. — С. 126.
Тема 6 альної обдарованості та освіти, верховним суддею у всіх людських справах, насамперед у пізнавальній діяльності. Вони рішуче виступали проти схоластики з її догматичним мисленням, яке нехтує необхідністю аналізу, перевірки, обґрунтування тверджень, допущень, передумов. Як і раціоналісти, Кант вважав першорядим завданням філософії критику догматизму: "Наше століття є справжнім століттям критики, якій повинно підпорядковуватися все. Релігія, на основі своєї святості, і законодавство, на основі своєї величі, намагаються поставити себе поза цією критикою. Проте у такому випадку вони справедливо викликають підозру і втрачають право на щиру повагу, яка чиниться розумом тільки тому, що моясе устояти перед його вільним і відкритим випробуванням"1. У вимозі послідовного критичного аналізу всіх чинників свідомості та знання, Кант пішов далі раціоналістів, оскільки обґрунтував необхідність піддавати критичному випробуванню і дослідженню також сам розум. Раціоналісти сформулювали поняття "чистого розуму", тобто незалежного від чуттєвості мислення, якому вони приписували спроможність переборювати неминучу обмеженість даних досвіду. Кант прийняв це поняття, але рішуче відкинув твердження про здатність чистого розуму розширювати сферу людського знання замеяа досвіду. (Досвід — чуттєво-емпіричне пізнання дійсності, що ґрунтується на практиці.) У зв'язку з цим він переглянув вчення про причини помилок. Розум, вва-жали раціоналісти, ніколи не помиляється. Причиною помилок можуть бути або воля, або чуттєві сприймання. Кант доводив, що чуттєві сприймання не обманюють нас, тому що не є судженнями. Помилки властиві лише мисленню, але не тому, що воно виходить із чуттєвого сприймання, досвіду, а тому, що воно намагається робити висновки незалежно від досвіду. Кант, отже, піддав критиці (і певною мірою подолав) обмеженість як раціоналізму, так і емпіризму його епохи. На противагу раціоналістам він доводив, що будь-яке знання має передумовою чуттєві споглядання, тому поняття, позбавлені ем- 1 Кант И. Сочинения / И. Кант. — Т. 3. — С. 75, прим. Німецька класична філософія ліричного змісту, нічого не додають до наявного знання, що раціоналістичне вчення про інтелектуальну інтуїцію, відповідно до якого вихідні положення науки і філософії — не логічні висновки, не емпірично констатовані факти, а самоочевидні істини, — неспроможне, оскільки в його основі — відрив мислення від емпіричних даних, спроби робити висновки, не спираючись на ці дані. Водночас Кант виявив і обмеженість філософського емпіризму, за яким загальні й необхідні теоретичні судя^ення неможливі без чуттєвого спостереясення окремих фактів. Кант слідом за раціоналістами розмежував розум і розсудок. Він доводив, що в людини є три пізнавальних здатності: чуттєвість — здатність до відчуттів, розсудок — здатність до синтезу чуттєвих споглядань і утворення на їх підставі понять і суджень, розум — здатність до умовиводів, доведених до ідей. На відміну від розсудку, розум, на його думку, спрямований за межі будь-якого можливого досвіду, сфера розсудку — наука, сфера розуму — філософія. Якісна своєрідність людини в тому і полягає, що вона здатна мислити філософськи, підносячись над неминучою обмеженістю досвіду. Центральним у філософських системах XVII ст. було поняття апріорного, тобто наддосвідного, знання. Лейбніц, наприклад, стверджував, що крім істин факту існують також істини розуму, здобуті без допомоги досвіду, без звернення до чуттєвих даних. Критерієм апріорності вваясалися загальність і необхідність істин. Такими уявлялись істини математики, логіки, філософії. Справді, проблема апріорного, тобто загальних і необхідних істин, не є псевдопроблемою. Математика, наприклад, відносно незалежна від досвідних даних. Положення, що доводяться одними теоремами, стають далі основою для доведення нових положень в інших теоремах. Водночас ця незалежність завжди обмежена опосередкуванням математичної теорії реальною практикою. У XVII ст. таке опосередкування було невідоме, положення логіки і математики вважались абсолютно незалежними від досвіду, який уявлявся лише сукупністю чуттєвих сприймань окремих індивідів. Ні логіка, ні математика того часу не давали основ для розуміння того, що загальність і
Тема 6 необхідність їхніх положень аж ніяк не абсолютні, що вони обмежені рівнем досягнутого знання і теоретичними припущеннями. Такі основи сформувалися пізніше завдяки створенню неевклідової геометрії, теорії відносності, квантової фізики і розвитку математичної логіки. Тому Кант не відкинув раціоналістичну концепцію апріорного, а переробив її. Якщо раціоналісти припускали існування іншого, крім базованого на досвіді, апріорного шляху пізнання, надавали йому першорядного значення, то Кант був переконаний, що ідеї, поняття, які не синтезують чуттєвих даних, не мають об'єктивного змісту і можуть виконувати лише інструментальну функцію, тобто бути формальним засобом пізнання або морального самовизначення. Зміст знання виникає лиіпе з чуттєвих даних. Отже, апріорне в Канта є тільки формою знання, за допомогою якої чуттєві сприймання пов'язуються воєдино в певні образи. Такі, зокрема, у нього категорії єдності, множинності, реальності, причинності, взаємодії, можливості, необхідності. Усе, що мислиться апріорно, не існує незалежно від пізнання, апріорні форми мають не наддосвідний, а додосвідний характер, тобто передують досвіду як його передумови, завдяки яким можливість досвіду і знання взагалі перетворюється на дійсність.
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 536; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |