КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 15 страница
Філософія XX—XXI ст. вана діяльність, виховання покликане утверджувати ідеали, принципи і цінності нового суспільства, тому зростає роль соціальних регуляторів поведінки і діяльності людей, особливо молоді, студентства, формування в них суспільно значущих ціннісних орієнтацій, причетності до. ключових загальнолюдських духовних цінностей: відданості, патріотизму, краси, святості, мудрості, істини, правди, творчості, користі, добра, свободи, блага тощо. Ці регулятори як ніколи актуальні для оновлення життя українського суспільства. Сьогодні в Україні поряд із глибокими економічними перетвореннями та побудовою правової держави величезного значення набуває виховання населення, особливо молоді, на засадах аксіологічного підходу, всебічного оволодіння теорією і методикою формування ціннісних орієнтацій. Ціннісна сфера у різних її формах та виявах перетворюється на важливий чинник нормального функціонування суспільного організму, потребує широкого, поглибленого, комплексного розгляду, свого осмислення з позицій філософії, соціології, педагогіки, психології, теорії культури, соціального управління. Теоретична та методологічна спадщина неокантіанства надає велику допомогу в розв'язанні цієї проблеми. Неокантіанство припинило своє існування в роки фашистської реакції в Німеччині. Після Другої світової війни центри кантіанського руху було відновлено, але неокантіанство не відродилося. 8.2. Неогегельянство Наприкінці XIX — у першій третині XX ст. поширеною течією у світовій філософській думці, поряд з неокантіанством, було неогегельянство. Воно відображало потреби у створенні цілісного моністичного світогляду на засадах оновленої інтерпретації філософії Гегеля, головним чином її діалектичного методу і вчення про дух. Проте формування і розвиток неоге-гєльянства у різних країнах не збігалися у часі і мали різні форми залежно від соціально-політичних факторів і теоретичних передумов.
Тема 8 В Англії неогегельянство набуло форми "абсолютного ідеалізму". Це було зумовлено переважно суспільно-політичними причинами, найважливішими серед яких були: втрата Англією своєї промислової монополії; активізація відцентрових сил у її домініонах і колоніях; необхідність у зв'язку з цим укріплення всіх частин імперії, забезпечення їх більш міцного об'єднання і нагальна потреба у створенні могутньої централізованої держави, здатної підкорити всіх громадян і витримати боротьбу з будь-яким конкурентом. Теорія такої держави вже існувала. Це була гегелівська теорія держави як вищого морального начала, втілення світового духу, такої цілісної єдності, що поглинає кожного індивіда. Отже, звернення до гегелівської філософії в Англії не було випадковим. Разом із тим, не всі позиції цієї філософії влаштовували представників "абсолютного ідеалізму". В їхньому тлумаченні від раціонального зерна вчення Гегеля залишалось небагато: цілком було відкинуто ідею розвитку, діалектика понять була перетворена на софістику, запозиченою була лише його система об'єктивного ідеалізму і вчення про примирення протилежностей. Крім того, у працях "абсолютних ідеалістів" добре помітні мотиви кантіанства й елементи філософії, запозичені в Дж. Берклі, Д. Юма, Г. Спенсера. У цілому їхня філософія намагалася спростувати природничо-науковий матеріалізм і атеїзм, що ґрунтувалися на успіхах науки; утвердити ідеалізм і релігію; стати вченням про вищу гармонію і примирення всіх суперечностей в абсолюті; обґрунтувати необхідність сильної всеосяжної держави і міцної імперської єдності. Визнаним керівником англійського неогегельянства був оксфордський філософ Френсіс Бредлі (1846—1924). Основою його вчення, як і інших "абсолютних ідеалістів", є поділ світу на дві частини. У головній філософській праці "Явище і реальність" він оголосив матеріальний світ, що нас оточує, в якому ми всі живемо, який даний нам у безпосередньому досвіді, видимим, неістинним, нереальним і протиставив йому інший світ, нібито вищої дійсної реальності, духовний світ істинного буття. Для обґрунтування своєї позиції Ф. Бредлі використовував діалектику, але в іншій, ніж у Гегеля, інтерпретації, що отри- Філософія XX—XXI ст. мала у філософії назву "негативної діалектики". У Ф. Бредлі матеріальний світ нереальний, тому що він суперечливий, оскільки всі ідеї і поняття, за допомогою яких людина намагається пізнати світ, містять суперечності, а для Ф. Бредлі суперечливе — це нереальне. Гегелівську думку про суперечності всього існуючого він використовував лише для того, щоб вивести з неї нереальність, недійсність матеріального світу. Аргументація Ф. Бредлі досить абстрактна. Наприклад, він повністю погоджувався із вченням Дж. Локка про суб'єктивність вторинних якостей речей: троянда не може пахнути, якщо її ніхто не нюхає, а звук, якого ніхто не чує, реально не існує. Подібні доводи він застосовував і до розуміння первинних якостей речей, які Дж. Локк вважав об'єктивними, і також зробив висновок про їх суб'єктивність: протяжна річ існує лише відносно органу, що сприймає її, так само, як річ, яка пахне. У цілому і первинна, і вторинна якості речей — це видимість, нереальність, як і весь матеріальний світ. У цих міркуваннях філософа прослідковується його негативна реакція на метафізичний, механічний матеріалізм. Не визнає він також матеріалізм діалектичний. Звернімося, наприклад, до його роздумів з приводу питання про час. Він відмовлявся від реальності минулого на тій підставі, що його вже немає, а майбутнього — що його ще немає, але й сучасного теж немає, тому що воно завжди перетворюється на минуле і реально не існує. Отже, час — це проста видимість. Очевидно, що мислення Ф. Бредлі вкрай метафізичне. Зіткнувшись з дійсними суперечностями часу, він побачив у них його недійсність. Подібний висновок можливий лише у випадку, коли час розглядається абстрактно, у відриві від руху матерії. Минуле будь-якого об'єкта або явища не зникає безслідно, а визначає його подальший розвиток і в цьому розумінні зберігається. Теперішнє виростає з минулого і залежить від нього. На основі минулого і теперішнього людина передбачає майбутнє, і в цьому розумінні моменти майбутнього невід'ємні від минулого і теперішнього. Без розуміння і визнання культурних цінностей, створених минулими поколіннями, не було б і сучасної культури, проектів та ідеалів майбутньої культури.
Тема 8 Аналогічно до часу Ф. Бредлі відкидав реальність руху, змін, причинності, енергії, дії, речей взагалі. Речі в нього нереальні, вони не більше ніж видимість, до того ж така, що залежить від нас. Людина, особистість — також видимість, хоч вони існують. Весь матеріальний світ суперечливий, отже, нереальний, не має дійсного буття. Поняття про цей світ, його елементи не відображають жодної реальності, вони є "вигадками", "конструкціями", "знаряддям", необхідними для визначення практичної мети. Ми користуємося ними, оскільки вони, нібито, відповідають дійсності, хоч аналіз розкриває її нереальність. Усі наукові поняття не мають об'єктивного змісту і є лише зручними фікціями. Разом з тим, видимість, нереальність у Ф. Бредлі — це не міраж, не ілюзія, не дещо. Видимість існує, вона є виявленням реального. Такою реальністю в нього є абсолют — сфера гармонії і досконалості. В абсолюті всі суперечності примирюються і збігаються у вищу єдність. Несуперечність — його єдиний критерій. Але як поєднати суперечність видимості і несуперечність абсолюту, якщо видимість — виявлення абсолюту? Ф. Бредлі дав містичне пояснення: у дусі людей є впевненість у зв'язку з абсолютом, який виявляється у "тужінні" за досконалістю, тому абсолют існує. Що таке абсолют? У Г. Гегеля це була абсолютна ідея, у А. Шопенгауера — воля. Ф. Бредлі визначив абсолют як все-охопний досвід, тобто як сукупність психічних переживань, до того ж не когось конкретного, а взагалі. Штучність конструкції Ф. Бредлі очевидна. Адже насправді досвід завжди є взаємодією суб'єкта й об'єкта. Досвіду, який не має стосунку до суб'єкта, не існує. Проте філософ відокремлював досвід від суб'єкта, називав його первинним, результативним, основоположним. Ф. Бредлі так обґрунтовував підкорення індивіда цілому, його поглинання абсолютом: речі та їх якості мають лише ідеальне існування в досвіді, природа — форма виявлення всередині абсолюту, тіло — інтелектуальна конструкція і видимість, душа — серія психологічних явищ, а численність дуіп в абсолюті зникає. Усі суперечності, розлади, конфлікти між людьми він вважав нереальними, оскільки всі вони вирішуються в абсолюті. Зло і страждання людей — це лише одно- Філософія XX—XXI ст. бічне виявлення абсолюту. В абсолюті будь-яке зло нейтралізується відповідним добром, тому немає сенсу боротися зі злом. Людина повинна думати про гармонію цілого, про злиття з абсолютом. Страждання і зло є тільки моментами індивідуального досвіду, які поглинаються абсолютною досконалістю. Якщо людина зазнає поразки, стикається зі злом, то, за філософією Ф. Бредлі, вона не повинна в цьому звинувачувати будь-кого, а має зрозуміти, що у своїх бідах винна сама і що зло — тільки видимість, яка зникає в абсолюті. Таким чином, абсолютний ідеалізм Бредлі — приклад специфічного аналізу неогегельянством основних понять філософії і науки. Він виявив суперечності в категоріях і змусив критично підходити до понять як здорового глузду, так і науки. Ф. Бредлі не зміг навести переконливих доказів існування абсолюту. Фактично він засвідчив неможливість побудови логічної системи світу на засадах суперечливих понять. Філософія Бредлі — свідчення спадкоємності ідеалістичної традиції незалежно від суб'єктивного й об'єктивного її різновиду. Принцип "внутрішніх відносин", який відстоював філософ, утверджував зміни об'єктів залежно від факту пізнання, конструювання об'єктів розумом. Цей принцип Ф. Бредлі запозичив у нєокантіанців, потім його перехопив прагматизм. Неогегельянство в Англії, крім Ф. Бредлі, було представлено також філософськими вченнями Е. і Дж. Кердів, Р. Холдей-на, Д. Бейлі, почасти — Б. Бозанкета, Д. Мактаггарта. Основні їхні положення можна звести до такого: намагання розтлумачити діалектику в плані примирення суперечностей; звернення до гегельянства з метою подолання англійського позитивізму; пошук шляхів поєднання гегелівського вчення про абсолют з проблемами утвердження цінностей особистості; спроби інтерпретації філософії Гегеля з позицій релятивізму. Своєрідним неогегельянство було в Італії. Тут визнаними авторитетами стали Бенедетто Кроче (1866 —1952) і його постійний опонент Джованні Джентіле (1875—1944). їх дискусія тривала майже 38 років. Вона охоплювала всі основні проблеми філософії, історії, моралі, політики, але основні розмежування цих двох лідерів і, відповідно, двох течій італійського неогегельянства полягають у підходах до вирішення соціаль-
Тема 8 них проблем. Б. Кроче був у опозиції до фашистського режиму Муссоліні, а Дж. Джентіле — одним з активних ідеологів фашизму. У філософії Кроче на перший план висувалися об'єктивістські і раціоналістичні аспекти, а Дж. Джентіле, розвиваючи суб'єктивістські та раціоналістичні тенденції, дійшов до повного релятивізму. Філософію Гегеля Б. Кроче вважав непослідовною і дуалістичною, оскільки вона допускала існування матеріального світу, хоч і у формі інобуття ідеї, і подвійність методу, вважаючи, що не тільки логічний, а й природничо-науковий метод тією чи іншою мірою сприяє пошуку істини. Згідно з Б. Кроче до істини може вести лише логічний метод. Він заперечував пізнавальну цінність природничих і математичних наук, вваясав їх значимість чисто утилітарною: природничо-наукові поняття надзвичайно корисні, але з них не моя-сна вивести тієї системи, яка дається тільки духом. Дух у нього — єдина реальність, яка постає у двох основних формах: теоретичній (інтуїтивній і логічній) і практичній (економічній і етичній). Формам духу відповідає поділ філософії на естетику, логіку, філософію економіки й етику. Естетику Б. Кроче визначав як "науку про висловлювання" (терміном "висловлювання" Б. Кроче позначав естетичний образ). Саме висловлювання в нього інтуїтивне, а інтуїція — до-інтелектуальна і позаінтелектуальна. Інтуїтивну форму пізнання він проголосив первинною і провідною, порівняно з логічною формою пізнання; тільки інтуїції відкривається істина. Логічні поняття без інтуїтивного змісту порожні, формальні, абстрактні та є "псевдопоняттями" конкретних наук. Логіку Б. Кроче розглядав "як науку про чисте поняття". Він відкинув гегелівську думку про поняття як синтез протилежностей і замінив її твердженням про відмінність поняття, яка є принципом його саморуху. Отже, у філософії Кроче діалектика була позбавлена свого основного змісту і зведена тільки до "єдності відмінностей". Головною у вченні Кроче була історична концепція. Він сам називав свою філософію "абсолютним історицизмом". Проте відкинувши гегелівську "філософію історії", він втратив і основи належного наукового історичного аналізу. Б. Кроче запере- Філософія XX—XXI ст. чував детермінізм, об'єктивні закономірності в історичному розвитку, можливість узагальнення, передбачення і прогнозування в ньому. Історію він уявляв як індивідуальні події, колена з яких є законом для самої себе, логіку ж у неї вносять історики і непізнаваний "план провидіння". На цих підставах він доводив безнадійність реальної свободи, а демократію, навіть як формальний принцип, відкидав. Історію, на його думку, творять великі люди, а народним масам він відмовляв у здатності до самостійних думок та ідей. Таким чином, зусилля Б. Кроче щодо зближення ідеалістичної філософії з життям позитивні. Проте свої наміри він не здійснив, його філософія не вийшла за межі неогегельянської традиції. У наш час вчення Кроче майже повністю витіснене з філософської думки. Щодо Дж. Джентіле, то з гегелівської філософії він усунув сам абсолютний дух, замінивши його мисленням індивідуального суб'єкта, у гносеології утверджував нескінченність пізнавального процесу, але суб'єктом пізнання вважав не суспільно-історичний суб'єкт, а "власне Я" у його ідеалістичному розумінні. Однак на цьому шляху Дяс. Джентіле був непослідовний. Емпіричне "Я" він підпорядкував надіндивідуальному, "універсальному Я". Тому, хоча, на його думку, релігія є примітивним ступенем свідомості, властивим первісним людям (за що католицька церква внесла його твори в "Індекс заборонених книг"), сам він створив релігійну концепцію. Більше того, його "універсальне Я" практично означало розчинення індивідуального суб'єкта в "абсолютній суб'єктивності". У цьому плані філософія Дж. Джентіле була аналогом того напряму в німецькому неогегельянстві, який ідеологічно готував прихід до влади нацистів. У Німеччині біля витоків неогегельянства стояли неоканті-анці В. Віндельбанд, А. Ліберт (1878—1946), /. Кой (1869— 1947), Ю. Еббінгауз (1885—?). У 20-ті роки XX ст. німецький неогегельянський рух очолювали Р. Кронер (1884—1974) і Г. Лассон (1862—1932), а потім 3. Марк (1889—1957). їхня філософська концепція у цілому зводилась до ірраціоналістич-ного тлумачення гегелівської діалектики, а своїм завданням
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
вони вважали розширення усвідомленого проблемного базису гегелівської філософії за допомогою повного введення у нього проблем ірраціонального. Раціоналістичну гегелівську діалектику було оголошено неістинною. Подібне "розширення" філософії Гегеля було зумовлене загостренням антагоністичних суперечностей у суспільному житті Німеччини того часу, пояснити причини якого неогегельянці не змогли. Не визначили вони і шляхи вирішення цих суперечностей. Результатом такого роду неспроможностей стали абстрактні філософські конструкції "раціоналізованого ірраціоналізму" і "критичної діалектики", яка потім перетворилася на "трагічну діалектику", що виражала страх і розгубленість масової свідомості перед злигоднями життя, що насувалися. Стосовно концепції "раціоналізованого ірраціоналізму", то її представники також своєрідно підійшли до тлумачення гегелівської думки про конкретність мислення. У Г. Гегеля таке мислення виникало у процесі сходження від абстрактного до конкретного. Прихильники зазначеної вище концепції оголосили конкретне мислення "ірраціонально-раціональним осяганням", тобто інтуїтивним, в якому "дух відкривається духу". Такі доповнення до Гегеля фактично перетворювали філософію великого мислителя-раціоналіста на ірраціоналізм. Ірраціоналістична інтерпретація філософії Гегеля застосовувалася при розв'язанні німецьким гегельянством соціальних проблем. Г. Лассон оголосив Гегеля духовним батьком нової Німеччини, хоч і відхилив гегелівське розуміння суспільства. Суспільство було визнано відчуженою механічною конструкцією, в якій превалюють егоїзм, індивідуалізм, жага до наживи, замість нього утверджувалось поняття "товариство" як позначення справжньої форми суспільного життя, життя сім'ї і народу, де немає суспільних суперечностей, а ідеологом "товариства" визнавався Г. Гегель. Потім Г. Лассону було приписано ідею повного підпорядкування індивіда суспільству і державі. Примат держави над індивідом — останнє слово нео-гегельянської "філософії держави". Отже, неогегельянство поставило перед філософією дуже важливі проблеми онтології, гносеології й аксіології, але перевершити Г. Гегеля все-таки не вдалося. З приходом у Німеччині до влади фашистів більшість представників неогегельянства змушена була емігрувати і неогегельянство розпалося. Після Другої світової війни спроби його відродження успіху не мали. 8.3. Ірраціоналістичні течії у філософії XX—XXI ст. Неокантіанство і неогегельянство, як і німецька класична філософія, що передувала їм, та багато інших філософських вчень і шкіл, виражали переважно раціоналістичний напрям в історії світової філософської думки. Протистояли йому і полемізували з ним представники емпіризму. Якщо раціоналісти Р. Декарт, Б. Спіноза, Г. Лейбніц, Г. Гегель основою пізнання і поведінки людей, єдиним джерелом знань і критерієм істини вважали розум, то емпірики Ф. Бекон, Т. Гоббс, Дж. Локк, Дж. Берклі, Д. Юм, Е. Мах та ін. таким джерелом визнавали чуттєвий досвід. На початку XX ст. у філософії виник ще один впливовий напрям — ірраціоналізм (лат. — нерозумний, несвідомий). На відміну від раціоналізму, філософи-ірраціоналісти обмежують або заперечують можливості розуму у пізнавальному процесі, вважають основою світорозуміння дещо недоступне розуму або неприродне йому — волю, безпосереднє споглядання, почуття, інтуїцію, містичне "осяяння", уяву, інстинкт, несвідоме. Ірраціоналізм був особливою реакцією на надмірний гегелівський логізм, який поширювався і на розуміння людини. Філософи-ірраціоналісти протиставили йому глибокий психологізм, виявлення таких пластів людської психіки (пристрастей, емоцій, хвилювань), які важко піддаються раціональному аналізу. Концентрація уваги на різноманітті і багатоплановості внутрішнього життя людини, виявлення у ньому таких важливих аспектів, які могли не розглядатися за раціонального підходу, значною мірою зумовлювали тривалий і стійкий вплив у суспільстві цього філософського напряму.
Тема 8 Попередником ірраціоналізму у філософії XX ст. по праву вважається датський теолог, філософ і письменник Сереп К'єркегор (1813—1855). "Де Я? — запитував себе мислитель. — Що означає сказати "світ"? Яке значення має це слово? Хто заманив мене сюди і залишив тут? Хто Я? Як Я опинився в цьому світі? Чому в мене не запитали, чому не познайомили з його правилами і звичаями, а просто впхали в нього, ніби мене було куплено у продавця душ? Як Я опинився втягненим у це велике підприємство, яке називають дійсністю? Хіба це не справа вибору?.. Кому я можу поскаржитись?.. Провина — що вона означає? Чи це невідомо, як виходить, що людина буває винною?"1 С. К'єркєгор на перший план своїх роздумів ставив тему особистості, її долю, проблему людської суб'єктивності, що само по собі було традиційними для філософії проблемами. Цікавими є підходи С. К'єркегора до її вирішення. Якщо раніше філософи розглядали людину як частину суспільства і світу в цілому, намагалися зрозуміти її, виходячи з цілого, тобто світу і його закономірностей, то він немовби ізолював людину від суспільства і світу та поставив завдання пізнати її у цій ізоляції, як дане, конкретне, рідкісне існування шляхом занурення всередину самого себе. Раніше найбільш надійним способом пізнання людини вважався раціональний метод науки, а С. К'єркєгор такими способами визнавав саморефлексію і відчуття як дещо абсолютно недоступне науці. Гегелівську раціоналістичну філософію С. К'єркєгор оголосив есенціалізмом — вченням про абстрактні сутності, які осягаються у загальних поняттях, ігнорують окреме, конкретне, індивідуальне. На його думку, ця філософія не може проникнути в людське існування, або екзистенцію, оскільки є завжди індивідуальною; екзистенція не може бути вираженою в понятті, вона є такою реальністю, яка не піддається об'єктивації. Екзистенція, доводив С. К'єркєгор, дана людині не в мисленні, а в почутті, переживаннях і емоціях, які виникають у потоці життя, зіткненні індивіда з проблемами. Таке зіткнен- 1 Зотов А.Ф. Буржуазная философия середини XIX — начала XX ве-ка / А.Ф. Зотов, Ю.К. Мельвиль. — М., 1988. — С. 221. Філософія XX—XXI ст. п іі розуміння індивідом своєї екзистенції, відбувається у критичні моменти його життя, коли виникає необхідність вибору способів поведінки, дії за принципом "або-або", наприклад у ситуації страху. На думку філософа, здебільшого людина веде несправжнє існування; вона зайнята справами, занурена у різноманітні стосунки з іншими людьми і машинально дотриму-і ті.ся звичної рутини життя, але в моменти страху індивід запинається наодинці з собою, ніби на краю безодні, відмовля-< ті,ся від усіх ілюзій, здійснює вибір. При цьому не так ішжливо, чи правильний цей вибір. Важливо те, що індивід виорав, тому що помилковий вибір можна виправити, а уникнен-іія під вибору виправити неможливо. Це і є справжнє існу- ічіппя. С. К'єркєгор був першим мислителем, який надав проблемі вибору набагато глибшого і принципового значення. Вибір — ядро людського існування і вираження справжньої свободи. Тільки в акті вибору людина знаходить свободу. Вибір і відпоїм дальність за нього і є свободою. Свобода абсолютна, оскільки иибір абсолютно недетермінований і не має жодного об'єктив-ного критерію. Якщо вибір детермінований чим-небудь, то люті па, яка здійснила його, не вільна і не може нести за нього індію відальність. С. К'єркєгор був одним із перших філософів середини X1X ст., який відкрито відмовився від об'єктивної істини. Для нього істина завжди суб'єктивна: дещо є істинним тому, що людина завзято вірить у це, що вона засвоїла дану ідею усім споїм єством; впевненість — тільки в суб'єктивності, шукати об'єктивність означає помилятися. Разом з тим, С. К'єркєгор пня вив проблему, поставлену самим життям — проблему людської індивідуальності. Стиль його філософствування у XX ст. став прикладом для ірраціональної думки, а до його вчення звернулась протестантська діалектична теологія, екзистенціалізм і "філософія життя". Основоположником ірраціоналістичного напряму у філософії і попередником "філософії життя" став німецький філософ Артур Шопенгауер (1788— 1860). Головний філософський твір "Світ як воля й уявлення" він опублікував у 1819 р. У вченні були використані ідеї і положення, запозичені у Пла-
Тема 8 тона, І. Канта, Й. Фіхте, Ф. Шеллінга, у німецьких романтиків, індійських і буддистських мислителів. Разом з тим, А. Шо-пенгауер створив суперечливе, але послідовне і цілісне вчення, яке стало особливо популярним у XX ст. Філософія А. Шопенгауера — суб'єктивно-ідеалістичний волюнтаризм. Услід за Дж. Берклі і під сильним впливом його вчення він оголосив реальний світ уявленням: "Немає істини більш безсумнівної, більш незалежної від усіх інших, яка менше потребує доведення, ніж та, що все існуюче для пізнання, тобто весь цей світ, є лише об'єктом відносно суб'єкта, поглядом для споглядаючого — інакше кажучи, уявленням... Все, що належить і може належати світові, неминуче обумовлене суб'єктом та існує тільки для суб'єкта. Світ — уявлення"1. Отже, за А. Шопенгауером світ є взаємозв'язком суб'єкта й об'єкта, які доповнюють один одного таким чином, що при зникненні суб'єкта перестає існувати світ. Без суб'єкта немає об'єкта: Сонце і планети без ока, яке бачить, і розуму, який їх пізнає, можна назвати словами, але ці слова для уявлення — порожній звук. Така філософська позиція характерна для всього суб'єктивного ідеалізму. Вона походить від абсолютизації ролі суб'єкта у пізнавальному процесі, в якому без суб'єкта немає об'єкта, інакше не буде самого пізнавального акту. Якщо ґрунтуватися тільки на суб'єкті, вважати вірогідним тільки його існування, то об'єкт пізнання і впливу виявиться прив'язаним до суб'єкта і про його незалежне існування не може бути мови. Така позиція неминуче веде до соліпсизму. А. Шопенгауер розумів це і завжди, хоч і безуспішно, намагався не впасти в нього. Він визнавав матерію, але визначав її як сприйняття часу і простору у кантівському розумінні, тобто як додосвідних і позадосвідних категорій розуму, а також як об'єктивовану причинність, але саму причинність розглядав тільки як таку, що існує для розуму і через розум. На його думку, кожен висо-коорганізований стан матерії виникав у часі після більш грубого її стану: тварини були раніше людей, риби — раніше тварин 1 Шопенгаузр А. Мир как воля и представление / А. Шопенгаузр. — М., 1900. — С. 3. Філософія XX—XXI ст. суходолу, а неорганічне — раніше за органічне, але все це оголошувалося уявленнями суб'єкта, хоча для такого пояснення А. Шопенгауеру знадобилось найбільш поширене тлумачення самого поняття "суб'єкт", аж до віднесення до нього комах. Бачив філософ і суперечності у своїх міркуваннях: існування світу необхідно залежить від першої істоти, що пізнає, а вона необхідно залежить від існування світу, проте оголошував їх ан-тиноміями розуму, тобто які не можна пояснити, і тому чужими судженнями. З такої позиції А. Шопенгауер розглядав і питання теорії пізнання. Всі уявлення він поділяв на інтуїтивні, тобто чуттєві, й абстрактні, або поняття, створені розумом. Поняття — вторинні відносно до інтуїтивних уявлень. Поняття, за А. Шопенгауером, — уявлення про уявлення. Вони можуть бути і помилкою, і забобонами, і догмами, тому логіка ніколи не може мати практичної користі, а тільки теоретичний інтерес для філософії. Розум взагалі нічого створювати не може, хоча і втілюється у науці. Суть науки філософ вбачав у формальній чіткості її положень. Для нього науковість полягала не у вірогідності, а в систематизованій формі пізнання, заснованій на поступовому переході від загального до окремого. У зв'язку з цим А. Шопенгауер не вважав історію наукою, оскільки в історії події перебувають лише у хронологічному зв'язку, а загальне полягає тільки в огляді головних періодів, з яких не можна вивести окремих подій, у ній господарює координація, а не субординація. Отже, історія — знання, а не наука. За А. Шопенгауером доказовою не може бути жодна наука, тому що кожен доказ потребує недоказової істини, яку отримують шляхом інтуїтивного переконання, що є джерелом будь-якої істини та основою будь-якої науки. Проте за допомогою інтуїції ззовні у сутність речей проникнути неможливо. Як вийти з цієї безвихідної ситуації? А. Шопенгауер знайшов вихід в оголошенні примату волі людини над її розумом. Суб'єкт, що пізнає, є одночасно індивідуумом. Індивідуум має тіло, а тіло дане суб'єкту пізнання не тільки як уявлення, а й як воля. Кожен акт його волі є одночасно рухом його тіла. Рухи тіла — об'єктивовані акти волі, а
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
саме тіло є об'єктивністю волі. Цю ситуацію А. Шопенгауер поширив на всю реальність поза людиною. Він перетворив волю на першооснову й абсолют. Воля — це абсолютно вільне хотіння, яке не має ні причин, ні підстав; її неможливо контролювати. Весь світ тепер став волею та уявленням. Тим самим однобічностям раціоналізму А. Шопенгауер протиставив крайнощі волюнтаризму. Якщо в А. Шопенгауера світ є уявленням і волею, то у Фрі-дріха Ніцше (1844—1900) — становленням і волею до влади. Ніцше — основоположник "філософи життя". На формування його світогляду значний вплив справили ідеї Шопенгауера. Свідченням цього є зміст ранніх праць Ф. Ніцше, присвячених проблемам культури: "Походження трагедії з духу музики" (1872), "Філософія в трагічну епоху Греції" (1873), "Несвоєчасні роздуми" (1873—1876). Проте пізніше філософ відмовився від багатьох положень цих творів на користь "переоцінки всіх цінностей". У працях "Людське, занадто людське" (1878— 1880), "Ранкові зорі" (1881) і "Весела наука" (1882) він замінив шопенгауерівський моністичний волюнтаризм плюралізмом воль, визнанням численності "центрів" духовних сил, які конкурують у боротьбі, а волю перетворив на волю до влади. Власну філософську концепцію він виклав у працях "Так говорив Заратустра" (1883—1886), "По той бік добра і зла" (1886), "Генеалогія моралі" (1887), "Антихрист" (1888), "Сутінки кумирів", "Воля до влади" (деякі з них були опубліковані після смерті філософа), центральне місце в яких займають поняття "воля до влади", "надлюдина", "вічне повернення", "нігілізм".
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 453; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |