КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 17 страница
Тема 8 На межі XIX—XX ст. 3. Фрейд розробив метод психотерапії і вчення, у центрі уваги якого були несвідомі психічні процеси і мотивації. Це і є психоаналіз, який 3. Фрейд прагнув не пов'язувати з певною філософією, однак у його теоретичних поглядах тенденція до філософських узагальнень проглядалася цілком очевидно. Характеру універсальної філософської течії психоаналіз набув у працях його послідовників, тобто сучасних неофрейдистів. їх філософія виступає з претензією розкриття, осмислення й узагальнення не тільки фактів інди-відуально-особистісної поведінки людини, а й соціальних, політичних, історичних, культурних аспектів життя суспільства. Психіку людини 3. Фрейд уявляв розщепленою на дві про-тилєжні сфери: свідомого і несвідомого. Несвідоме він вважав центральним компонентом психіки, а свідоме — лише інстанцією, яка надбудовується над несвідомим. На його думку, свідоме своїм виникненням зобов'язане несвідомому, свідоме не є суттю психіки, а лише така її якість, яка може приєднуватися чи не приєднуватися до інших її якостей. Остаточну диференціацію різних компонентів психіки людини 3. Фрейд здійснив у працях "По той бік принципу задоволення" (1920), "Масова психологія й аналіз людського "Я" (1921), "Я" і "Воно" (1923), в яких модель психіки особистості представлена комбінацією трьох елементів. Першим елементом є "Воно" — глибинний шар несвідомих потягів, психічна "самість", основа діяльного індивіда, "яка керується" тільки "принципом задоволення" безвідносно до соціальної дійсності і, навіть, наперекір їй. Другим елементом є "Я" — сфера свідомого, посередник між "Воно" і зовнішнім світом, що порівнює діяльність "Воно" з "принципом реальності", доцільністю і зовнішньо належною необхідністю. Нарешті, третій елемент "Над-Я" — внутрішньоособистісна совість, свого роду цензура, критична інстанція, що виникає як посередник між "Воно" і "Я" внаслідок неможливості розв'язання конфлікту між ними, нездатності "Я" приборкати несвідомі потяги поривання і підкорити їх вимогам "принципу реальності". У підсумку фрей-дівське "Я" постає "жалюгідною свідомістю", змушеною, подібно локатору, повертатися то в один, то в інший бік, щоб бути Філософія XX—XXI ст. в згоді з "Воно" і "Над-Я". Водночас 3. Фрейд вірив у можли-вість усвідомлення несвідомого, керування ним ("там, де було "Воно", повинно бути "Я"), намагався відшукати інляхи оволодіння несвідомим. Каменем спотикання всього психоаналізу стала проблема "первинних потягів", тобто ядра несвідомого і його рушійних сил. Такими "первинними потягами" 3. Фрейд вважав сексуальні інстинкти. Як і всі інші інстинкти, сексуальність існує з моменту народження, проходить у своєму розвитку певні стани та є основою діяльності людини. У пізніх працях 3. Фрейда поняття "сексуальні потяги" було замінено поняттям "лібідо", що виражає всю сферу людської любові, включаючи любов до батьків, дружбу, загальнолюдську любов тощо. Кінцева гіпотеза філософа полягає в припущенні, що діяльність людини обумовлена не лише біологічними, а й соціальними потягами, головними з яких є "інстинкт життя" (Ерос) та "інстинкт смерті" (Танатос). Такого роду психологізм 3. Фрейд переносив і на суспільні явища. Людина, на його думку, не існує ізольовано від інших людей, у її психологічному житті завжди присутній "інший", отже, психологія особистості є одночасно і психологією соціальною, а психоаналіз може бути використано в дослідженні не тільки особистісних, а й соціальних проблем. Так, шокований жорстокістю людей у Першій світовій війні, базуючись на емпіричних спостереженнях подій та явищ цієї війни, 3. Фрейд включив у психоаналітичну теорію інстинкт агресивності, як засіб його приборкання розглянув розвиток культури. За 3. Фрейдом, якщо культурі вдається приглушити інстинкт агресивності, то агресія стає частиною внутрішнього світу людини, а це неминуче веде до неврозів. Культура є здобутком не однієї людини, а всієї маси людей, тому цілком можливий "колективний невроз". У зв'язку з цим 3. Фрейд поставив питання: чи не є невротичними цілі культурні епохи, та й усе людство? Відповіді на ці питання філософ не давав, але в останніх працях пов'язував долю людського роду з можливістю культурного процесу відвернути психічні розлади суспільного життя, зумовлені людським інстинктом агресії і самознищення. Люди, нарікав він, мають таку владу над силами природи, що,
Тема 8 користуючись нею, легко можуть знищувати один одного аж до останньої людини. У цьому — джерело їхніх переживань, смутку і тяжкого передчуття. Філософія Фрейда не має однозначної оцінки. Спроби виокремити в особливий об'єкт дослідження ту сферу діяльності, яка не покривається нашаруванням свідомого в людині, — без сумніву, сильний її бік. Водночас багато її тверджень суперечливі, науково не обґрунтовані, утопічні, межують з міфологічними вигадками: наприклад, визнання вродженості і спадковості "первинних потягів" людини, теорія сексуального розвитку, антиісторичний підхід до аналізу культурних процесів у суспільстві, екстраполяція висновків, зроблених на підставі власного спостереження, на загальні закономірності розвитку природи і суспільства і т. ін. Саме це у подальшому було піддано критиці не тільки мислителями, які не поділяли загаль-нофілософських міркувань 3. Фрейда, а навіть прибічниками фрейдизму. Одним з перших з критикою теоретичних побудов 3. Фрейда був швейцарський психіатр Карл Густав Юнг (1875— 1961). На відміну від 3. Фрейда, він характеризував інстинкти не як біологічні за своєю природою, а як символічні. У нього несвідоме виробляє певні форми, схеми, які він назвав "архе-типами", внутрішньо властивими всьому людському роду. Згідно з К. Юнгом, це формальні приклади поведінки чи символічні образи, на засадах яких формуються конкретні, наповнені змістом образи, що відповідають у реальному житті стереотипам свідомої діяльності людини. Для пояснення походження "архетипів" К. Юнг, знову-таки на відміну від 3. Фрейда, який вважав несвідоме основним елементом психіки окремої людини, проводив у праці "Аналітична психологія" чітке розмежування між індивідуальним і колективним несвідомим. Індивідуальне несвідоме, на його думку, складається з переживань, які колись були свідомими, але перестали бути такими через забуття і придушення. Колективне несвідоме він уявляв як приховані сліди пам'яті людського минулого, расової і національної історії, а також долюдського, тваринного існування. Воно і є, згідно з К. Юнгом, резервуаром "архетипів". Філософія XX—XXI ст. Отже, юнгівська структура особистості відрізняється від фрейдівської диференціацією "Воно". У 3. Фрейда "Воно" є цілком біологічним, природно даним, у К. Юнга несвідоме включає і соціальні моменти. Однак фрейдівський біологізм К. Юнг подолати до кінця не зміг. "Архетипи" і колективне несвідоме у нього залишаються безпосередньо даними людської психіки, внутрішніми її продуктами, спадковими формами людського роду. Біологічним матеріалом для 3. Фрейда були самі інстинкти, для К. Юнга — форми, символи, типові способи поведінки, але механізм біологічної визначеності і спадковості присутній і в того, і в іншого, хоча й діє на різних рівнях людської психіки. З інших позицій з критикою класичного психоаналізу виступав австрійський психіатр і психолог Альфред Адлер (1870—1937), який сформулював теорію "індивідуальної психології", розглядав людину не як біологічну, а як соціальну істоту. Однак його розуміння "соціального" не виходило за межі несвідомих потягів людини, котрі він називав "соціальними спонуканнями", а головним з таких спонукань вважав несвідоме "прагнення до влади", ніби одвічно притаманне людській природі. Згодом А. Адлер до "прагнення до влади" як визначального мотиву діяльності людини додав ще її "прагнення до досконалості", до особистого ідеалу, до саморозвитку своєї сутності, до досягнення "самості". "Прагнення до досконалості" А. Адлер вважав також кінцевою метою розвитку людства. Тим самим він ставав на шлях вивчення особистості як продукту її власної творчості, такого розуміння діяльного аспекта суб'єкта, коли він не пасивно сприймає світ, а творить його. Однак у його філософії взаємовідносини між особистістю і суспільством залишилися без уваги, тому в ній лише констатується, що людина від природи є соціальною істотою. Зрозуміло, що цього було недостатньо для осмислення оригінальних зв'язків і відносин у суспільному житті. У зв'язку з цим психологічна обмеженість концепцій А. Адлера очевидна. Проте, оскільки він звернув увагу на соціальні детермінанти людської поведінки, від нього почалися оформлення і розвиток "соціологізованого психоаналізу".
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
Характерна у зв'язку з цим "сексуально-економічна" концепція Вільгельма Райха (1897—1957). У працях "Психологія мас фашизму" (1933), "Діалектичний матеріалізм і психоаналіз" (1924), "Функції організму" (1927), "Сексуальна революція" (1936) В. Райх заперечував фрейдівське однобічне уявлення про біологічну обумовленість людської поведінки. Однак і він визнавав наявність за межами свідомості несвідомого як такої психічної реальності, що не може бути зрозумілою сама по собі, а може усвідомлюватися тільки у своїх виявах. Ці та інші його роздуми близькі до постулатів 3. Фрейда про вродженість і спадковість несвідомих інстинктів. Визнавав В. Райх також фрейдівські сили "лібідо" як спонукальні мотиви діяльності індивіда і навіть пішов далі, заявивши, що джерелом неврозів є "оргазмна імпотенція", а розкриття феномена оргазму назвав центральним вістрям проблем, які виникають у психології, фізіології, біології і соціології. Свою концепцію В. Райх називав не тільки сексуальною, а й економічною. Звичайно, він не міг не бачити на практиці, що неврози значною мірою залежать від економічних умов життя людей, однак термін "економіка" використовував лише для визначення "оргазмної енергії", зводячи тим самим усі психічні процеси до фізичних і біологічних закономірностей розвитку людського організму. Екстраполяцією на суспільство такого своєрідного розуміння психіки індивіда, яке визначає його поведінку і діяльність, виявились соціально-політичні погляди В. Райха. Він оголосив сексуальну революцію основою звільнення індивіда від моральних, соціальних та економічних пут. Ця ідея викликала шок у респектабельних колах суспільства, оскільки стосувалася сфери найінтимніших стосунків між людьми. Проте вона була легко сприйнята молоддю, яка прагнула знайти своє "Я" хоча б шляхом свободи в сексуальних стосунках, оскільки інших способів для свого самоствердження не бачила. Справа дійшла до значних студентських виступів у багатьох європейських університетах на захист свого кумира. Проголошуючи сексуальну революцію, В. Райх мав на увазі також і сексуальну освіту молоді, психологічну підготовку молодих людей, які вступають у статеві стосунки. Він рішуче заперечував сексуальну анархію, прагнув, щоб у демократичному суспільстві процвітали не проституція, порнографія і сексуальний хаос, а природне щастя в коханні. Однак його ідеї, відобразившись у свідомості "бунтуючої" молоді, на практиці втілились у протилежне тому, до чого він закликав. Згодом у психоаналітичному русі утворилися деякі теоретичні напрями. Одні психоаналітики зосередили увагу на соціальних і культурних процесах, що визначають мотиваційну оцінку особистості (К. Хорні, Г. Салліван, Е. Фромм), інші зробили акцент на "егопсихології" — аналізі будови самої особистості і виявленні "механізмів захисту "Я" (Г. Гартман, О. Ле-венштейн, Е. Кріз, Д. Раппопорт), треті прагнули створити концепцію розвитку класичного психоаналізу (Г. Маркузе, Н. Браун). Центральною проблемою теоретичних робіт німецько-американського психолога і соціолога Еріха Фромма (1900— 1980) була взаємодія психологічних і соціальних факторів особистості і суспільства. Він розглядав спонукальні мотиви діяльності не як біологічні компоненти людської природи, а як результат соціальних процесів, намагався розкрити особливості характеру особистості через вплив соціальної системи. Однак провести послідовно цю думку йому не вдалося, він залишився відданим теоретичним концепціям 3. Фрейда, установкам психоаналізу. Такий висновок випливає з теоретичних роздумів Е. Фромма щодо формування характеру особистості. Визначальними у нього є дихотомії (поділ на дві частини з виключенням третьої) особистості та історії. В особистості першою, за Е. Фроммом, є дихотомія між життям і смертю, яка відобразилась в усвідомленні нею обмеженості свого існування і тому своєї несвободи. Інша дихотомія — між закладеними в людині потенціями і неможливістю їх реалізувати у зв'язку з короткочасністю її існування. Е. Фромм стверджував, що ці дихотомії людина подолати не може, оскільки вони кореняться у самому трагічному її існуванні. Розкріпачитися людина може лише частково за допомогою любові, віри та роздумів.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
До історичних Е. Фромм відносив дихотомію між технічним прогресом і неможливістю використати його досягнення на користь вільного розвитку особистості. її подолання він вважав можливим шляхом створення нового "гуманістичного суспільства". У книзі "Революція надії" (1968) він запропонував свою програму побудови такого суспільства: введення "гуманістичного планування"; "активації" індивіда за допомогою заміни методів "відчуженої бюрократії" методами "гуманістичного керування"; зміни способу діяльності в напрямі підвищення активації людини та усунення її пасивності; поширення нових форм "психодуховної орієнтації", що мають бути "еквівалентами релігійних систем минулого"; створення невеликих спільнот людей із власною культурою, способом життя і манерами поведінки, заснованих на загальних "психодуховних орієнтаціях". Очевидно, всі елементи програми Е. Фромма орієнтовані на трансформацію свідомості і жодним чином не зачіпають системи суспільних відносин, без перетворення яких подолання кризового стану особистості і суспільства, як і трансформація свідомості, неможливі. Надмірне захоплення психоаналізом не дало змоги Е. Фромму розкрити об'єктивні основи людської індивідуальності та соціальну сутність особистості. Він виводив сутність особистості з факту її існування, вбачав її не в тих чи інших якостях чи субстанціях, а в суперечностях, притаманних людському існуванню. Спробу переосмислити психоаналіз шляхом зіставлення поглядів 3. Фрейда із по-своєму інтерпретованим соціально-економічним вченням К. Маркса зробив німецько-американський філософ і соціолог Герберт Маркузе (1898—1979). У свої філософські конструкції він ввів нові для психоаналізу поняття "додаткова репресія" і "принцип продуктивності" (книга "Ерос і цивілізація", 1955). "Додаткова репресія" (за аналогією з "додатковою вартістю" К. Маркса) у нього виражала обмеження людини, які спричинялися соціальними інститутами, а "принцип продуктивності" — деяку міру відчуженої праці. Згідно з Г. Маркузе, розвиток науки і техніки дає можливість панівному класу сучасного йому суспільства формувати через механізм споживання тип масової одномірної людини (люмпени, переслідувані національні меншини, безробітні та ін.) з атрофованим соціально-критичним ставленням до нього, і тим самим стримувати і відвертати соціальні зміни. Однак наростала конфліктна ситуація, відвернути яку філософ пропонував за допомогою "додаткової репресії" і "принципу продуктивності", шляхом зміни соціальної структури суспільства і створення "нерепресивної цивілізації". У цьому суспільстві, стверджував Г. Маркузе, отримають вільний і безмежний розвиток сили Еросу, відчужену працю буде ліквідовано, праця перетвориться на вільну гру. За його теорією, можливість такого суспільства забезпечена тим, що людині притаманний потенціал психічних сил, які дають їй можливість вийти з-під влади "принципу продуктивності". Такою силою є фантазія, наділена вирішальною функцією зв'язку глибинних рівнів несвідомого з вищими продуктами свідомості, мрії з реальністю. Носіями такої фантазії він вважав радикальні елементи студентства і гуманітарну інтелігенцію, на них покладав надії щодо перетворення "одномірної людини" на "багатомірну". Отже, корективи Г. Маркузе до психоаналітичної теорії Фрейда не внесли чогось істинного в розуміння співвідношення між свідомими і несвідомими психічними процесами. Філософ спирався на класичний психоаналіз і в сутнісних аспектах своєї концепції відтворював методологічні принципи та основоположні ідеї свого вчителя. Разом з тим, Г. Маркузе та інші неофрейдисти помічали реальні суперечності між особистістю і сучасним їй суспільством, описували "соціальні хвороби", протестували проти пригнічення особистості. Цей критичний аспект їх вчення привертав увагу "бунтівної" молоді й інтелігенції. У цілому сучасний психоаналіз не дає наукового пояснення ні "людської природи", ні закономірностей суспільного розвитку. У сучасному світі тенденція розвитку психоаналізу вкрай суперечлива. У вигляді конкретних методик психоаналіз увійшов у психотерапевтичну практику. У філософії і психології він стимулював вивчення несвідомого. Разом з тим, з фрейдизму виростають вкрай ірраціональні, навіть містичні течії — парапсихологічні, телепатичні, екстрасенсорні, а в центр філо-
Тема 8 софського осмислення висуваються такі крайні стани людської психіки, як екстаз, одержимість тощо. Все це свідчить про те, що філософії XX ст. притаманні постійні коливання від таких суперечливих учень, як фрейдизм або "філософія життя", до прямого і відкритого ірраціоналізму. 8.3.2. Екзистенціалізм Екзистенціалізм — один із найбільш впливових антропологічних напрямів у філософії XX ст. Його започатковано у вченнях російських філософів М.О. Бердяєва (1874—1938) та Л.І. Шестова (1866—1938). Після Першої світової війни він поширився в Німеччині, де свою філософську творчість йому присвятили К. Ясперс (1883 — 1969) і М. Хайдеггер (1889— 1976). Письменники і філософи Ж.-П. Сартр (1905—1980), А. Камю (1913—1960), Г. Марсель (1889—1973) представляли французьку гілку екзистенціалізму. В Іспанії до нього був близьким X. Ортега-і-Гасет (1883—1955), у США його ідеї популяризували У. Лоурі, У. Баррет, Дж. Еді. Соціальним джерелом екзистенціалізму стали процеси соціально-економічного і політичного життя суспільства, що втілилися в різних формах відчуження людини. Під відчуженням мається на увазі соціальний процес перетворення діяльності людини та її результатів на панівну над нею і ворожу їй силу, панування уречевленої праці над живою працею. Психологічним виявом відчуження у свідомості індивіда є розрив між очікуваннями, бажаннями людини і нормами, прописаними соціальними установами і структурами, сприйняття цих норм як чужих і ворожих особі, почуття ізольованості, самоти, руйнування норм поведінки і духовних цінностей. Екзистенціалізм виник як відображення у філософії духовної кризи суспільства, викликаної Першою світовою війною (1914—1918), не лише очевидним безглуздям її жертв, а і тієї легкістю, з якою ці жертви було піддано забуттю. Гносеологічним джерелом екзистенціалізму є проблеми буття, існування людини, співвідношення раціональних і нера- Філософія XX—XXI ст. ціональних форм її самопізнання. На відміну від І. Канта, який поставив питання "Що таке людина?", екзистенціалізм переніс головну увагу на питання "Як стати людиною?", або конкретніше — "Чи можна стати людиною в умовах кризи суспільства,а якщо так, то як?". Невипадково основними в категоріальному апаратіекзистенціалізмуєкатегорії"екзистенція", "буття", "ніщо", "сутність", "гранична ситуація"; головними питаннями — критерії відмінності справжнього і несправжнього існування або буття людини, можливості, межі і методи досягнення справжнього існування, а центральною проблемою — відчуження індивіда від суспільства. Філософська антропологія завжди була і є важливим розділом філософії. Вона пропонує своє особливе трактування проблематики, що пов'язана з розумінням людини, кожної історичної епохи. Екзистенціалізм — одне з таких трактувань. Екзистенціалісти відмовилися від традиційного погляду на людину як продукт обставин і виховання, спробували пояснити її, виходячи з неї самої, вдивитися у людське життя, людські страждання, в особисте "Я" індивіда, сенс його життя. Одним із головних понять цієї філософії є "екзистенція" (лат. — існування), що означає спосіб буття особистості, центральне ядро людського "Я", причому не як всезагального, загальнолюдського, а як конкретної неповторної особи. Екзистенція не об'єктивується. Людина може об'єктивувати (перетворити на певний результат діяльності) свої можливості, знання, уміння, практично вона може зробити об'єктом особистого розгляду свої психічні акти, своє мислення, об'єк-тивуючи їх теоретично. Єдине, що зникає від її як практичної, так і теоретичної об'єктивації, а тим самим і від пізнання, і таким чином не підвладне їй, — її екзистенція. Аргументоване пояснення специфіки екзистенції дав Ж.-П. Сартр у праці "Екзистенціалізм — це гуманізм". На його думку, виготовляючи річ, людина заздалегідь формує її ідею, знає, що буде робити. Отже, суть речі в цьому випадку передує її існуванню. Інакше у випадку з людиною. Дитина, яка народилася, вже існує, але їй ще потрібно отримати свою сутність, стати людиною. Тут існування передує сутності. При цьому кожний індивід набуває у процесі становлення своєї сутності,
Тема 8 людина сама її створює, немає наперед заданої людської природи, жодна зовнішня сила, ніхто, крім самого індивіда, не може за нього здійснити його перетворення на людину. Індивід несе відповідальність за це, навіть якщо його перетворення на людину по-справжньому не відбудеться. Цей процес триває впродовж усього життя індивіда. Згідно екзистенціалізмом, індивід сам відповідає за формування своєї суті, тому він вільний і є волею. Воля полягає у виборі індивідом своєї поведінки і своїх дій, а її основою є екзистенція, яка ірраціональна. Ж.-П. Сартр та інші французькі екзистенціалісти ретельно аналізували проблему вільного вибору в умовах фашистської окупації Франції в період Другої світової війни. Підкоритись фашизму або стати в ряди антифашистського руху Опору? Вибір тут неминучий, але яка роль у цих умовах особистості, раціональних моментів у цілому? Відповідь екзистенціалістів: мінімальна. Якщо вибір, наприклад, робиться на користь участі в Опорі, то раціональний розрахунок відразу попереджає про ризик для життя. Щоправда, у цьому випадку можливе врахування допомоги інших людей, колективної солідарності, боротьби з фашизмом народів інших країн. Однак, на думку екзистенціалістів, у ті дні і години, коли людина дивиться в обличчя смерті, головну опору, підтримку вона може знайти тільки в самій собі, у своїй екзистенції, і тільки тоді її вірність Опору буде міцною. Це характерне явище будь-якої ситуації, коли людина бореться за волю, за своє заповітне "Я". Найнадійнішим свідком істини екзистенціалісти вважають не-трансльовану індивідуальну суб'єктивність свідомості, яка виявляється в настроях, переживаннях, емоціях людини. Збагнути світ таким, яким він є, означає виявити зміст єдиного світовідчуття особистості, яке мимоволі присутнє в цих настроях, переживаннях, емоціях (наприклад, нудьги, огиди тощо). Вони відповідно до екзистенціалізму можуть бути зумовлені обставинами, але ніколи повністю, і завжди несуть у собі дещо загальне для всіх людей, виражають саму суть людського існування у світі. Ця необумовлена тенденція переживання стає в уяві екзистенціалістів видимою тоді, коли ситуація, що пробудила його, трагічно загострюється, або тоді, коли саме переживання виникає зі спонтанною довільністю. Лише в цих ви- Філософія XX—XXI ст. падках індивід неначе вловлює свої переживання в їх миттє-востях, не даючи їм перерости в міркування, навіть початкову форму теоретичного мислення, оцінки обставин. За таких умов переживання перетворюються на свого роду "вікна", через які можна побачити світ таким, яким він є, яким він одвічно існує для тлінної людини. Отже, використання екзистенціалістами поняття "екзистенція" не має на увазі свідомість у значенні інстанції раціональної обдуманості (дослідження, цілеспрямування, предметні уявлення та ідеали). Проте все-таки воно, безумовно, позначає свідомість, але таку, що не пізнає, не є духовно активною, а яка лише відчуває, страждає, є тлінною, стурбованою. Отже, філософія екзистенціалізму виражає чуттєво-інтуїтивне осягнення світу і людини в їх взаємозв'язку. З позиції такого розуміння екзистенції філософія екзистенціалізму створила свою специфічну онтологію — вчення про буття. У ньому визнається існування світу поза і незалежно від людини, але при цьому проводиться кантівська ідея про людину, яка бачить світ винятково крізь призму своєї свідомості. Саме тому екзистенціалізм рішуче відмежувався від класичної онтології, що спиралася на самостійне буття світу і від нього рухалася до розуміння людини, ставлячи її у залежність від світу. На думку екзистенціалістів, класична онтологія перетворювалась або у "філософію речей", що розглядає і людину як річ, або у "філософію ідей", яка робить людину свого роду пізнавальною машиною, тому всі її категорії були знелюднені. Сучасна філософія має їх "олюднити". Вона може бути по-справжньому гуманістичною, і в центрі її дійсно опиниться людина, якщо її онтологія буде відштовхуватись не від світу як буття до буття людини, а навпаки, від людського буття до буття світу, як він сприймається людиною і "будується" навколо неї. Екзистенціалізм спрямував онтологію на обґрунтування унікальності людського існування і сутності людини. Місце, яке займає в бутті індивід, у кожний даний момент неповторне. Людина незамінна. Кожний повинен шукати і виражати своє неповторне, унікальне "Я", примушувати себе жити і творити самого себе.
Тема 8 Однак реалізації цієї програми протистоїть "не-Я", передусім — соціальний світ, суспільство. Згідно з екзистенціалізмом, сучасне "не-Я" відчужене від індивіда, вороже йому; його не можна вважати людським, це певна глуха і міцна стіна, яка протистоїть людині, байдужа, непереборна і ворожа. Тому "Я" завжди має страх перед "не-Я", перед світом та іншими людьми. Екзистенціалісти стверджують, що світ цей несправжній, у ньому речі панують над людьми, особистість стандартизується і стає безликою посередністю, індивід перебуває у занедбаному стані, підвладний чужорідним стереотипам поведінки. Екзистенціалізм пропонує протистояти "не-Я", бунтувати проти нього, розривати ланцюги, що сковують серце і душу. Це може робити тільки сам індивід, лише він є для себе єдиним і незамінним провідником із лабіринту відчуження і самотності до справжнього буття. Шлях до нього — цілеспрямованість, енергія, наполегливість індивіда щодо осягнення своєї екзистенції. Осягаючи себе як екзистенцію, людина осягає свою свободу, можливість вибору кожного вчинку. У повсякденному житті людина не може усвідомити себе як екзистенцію. Таке усвідомлення відбувається тільки в особливих ситуаціях, які К. Ясперс назвав "граничними" — моментами найглибших потрясінь людини (страх, страждання, боротьба, смерть). Загроза, близькість смерті примушують людину замислитися над сутністю прожитого, повернутися від повсякденності до самого буття, до власної екзистенції — сутності, яка єдина з існуванням, і тим самим знайти свою справжню свободу. Людина не повинна тікати від усвідомлення своєї смертності і високо цінувати все те, що нагадує їй про суєтність її практичних починань. Життя завпеди межує зі смертю. Життя — "буття до смерті". Виявляється, що звернення екзистенціальної філософії до проблеми смерті небезпідставне. На жаль, у нашій літературі ще і нині існує неповага до цієї проблеми. Між тим, людина, ледь народившись, прямує до смерті. Будь-яка людина неминуче замислюється про смерть. Питання про смерть — це водночас і питання про сутність життя, а в сучасному світі — ще і питання про виживання людства. Гранична ситуація стосовно смерті сьогодні стала глобальною. Людство не абстрактно, а Філософія XX—XXI ст. цілком реально опинилося перед загрозою смерті. Страх перед глобальною катастрофою охопив багатьох людей. З цих причин використання екзистенціальних понять, що стосуються індивіда, цілком виправдане для аналізу актуальних проблем людства. Воно ще раз демонструє неподільність долі унікального індивіда і всього людства, суспільства в цілому. Разом з тим, не можна не сумніватись у теоретичній і моральній справедливості визначення життя як "буття до смерті". Людське життя розгортається через протидію смерті, а людина у своєму існуванні орієнтується на життя, виявляє волю до нього, або свідомо жертвує ним заради життя інших людей.
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 455; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |