КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 18 страница
Екзистенціалізм має два різновиди — атеїстичний і релігійний. Атеїстичним різновидом вважається філософська творчість таких екзистенціалістів, як Ж.-П. Сартр, М. Хайдеггер, А. Камю, Мерло-Понті та ін. Однак атеїстичним він є лише умовно, оскільки визнання того, що Бог помер, супроводжується в них твердженням про неможливість і абсурдність життя людей без бога. Релігійний представлено, головним чином, К. Ясперсом і Г. Марселем. На їх думку, екзистенція органічно пов'язана з Богом, смертність людини, залежність від інших людей — також від Бога. Свобода індивіда, зрештою, теж має божественне походження. Екзистенціалізм постійно піддається всебічній критиці. Його називають "філософською кризою", але не за пропозицію теоретичних пояснень суперечностей сучасного суспільства, а за те, що він визнає самокризову свідомість. Його критикують за опозиційність до раціонального і всієї класичної філософії, за індивідуалізм, суб'єктивізм, песимізм та ідеалізм, за антиісторизм і абстрактність, за те, що він звертається не до сили, а до людської слабкості, що позбавляє людину всіх надій на можливість отримати свободу за допомогою чогось поза собою, всіх ілюзій, пов'язаних з цими надіями, залишає людину саму із собою наодинці. Разом з тим, екзистенціалізм — це результат світовідчуття людини, яка втратила віру в історичний і науко-вий розум, відображення духовної ситуації сучасної епохи. Він не зміг запропонувати реальних шляхів виходу з цієї ситуації, але її суперечності і хвороби розкрив упевнено. Це, дійсно, філософія людини, яка поставила за мету допомогти людині зна-
Тема 8 йти не просто близькі та зрозумілі їй істини, а й невіддільні від неї, такі, заради яких їй хотілося б жити і померти. Звинувачення екзистенціалізму в тому, що він розглядає індивіда в ізоляції від суспільства, безпідставні. Він не заперечує залучення людини до суспільного життя і, навіть, до боротьби. Наприклад, Ж.-П. Сартр, А. Камю, С. де Бовуар були не тільки активними учасниками, а й ідеологами руху Опору у Франції. К. Ясперс у працях, присвячених проблемі атомної війни і майбутнього людства, постійно попереджав про загрозу припинення людської історії, ставив перед філософією завдання наполегливо переконувати індивідів, партії та їх ідеологів у необхідності використання вищих можливостей людського буття у боротьбі з відчаєм, що охопив людей. Водночас не можна не бачити зведення екзистенціалізмом усього буття до його централізації навколо буття особистості, а її життя — до переживання цього буття: залучення індивіда до суспільного життя — виключно особиста і добровільна справа кожного, ніхто і ніщо не може зобов'язати людину діяти так, а не інакше, жодні загальні моральні норми над нею не владні, вся її поведінка в тій чи іншій ситуації визначається вільним вибором. Проте поза соціально-історичною практикою немає ні суспільства, ні особистості з її унікальністю. Весь свій зміст і сенс життя людина набуває в суспільстві, а не поза ним. Можна сперечатися з екзистенціалістами щодо правомірності надання загального значення поведінці людини в граничній ситуації, але не можна відмовити філософу, вченому використовувати такі ситуації для вивчення людини. Тим більше, що відчуження і страх у сучасному світі не зникли, а навпаки, посилились. Роздуми над цими проблемами прямо стосуються людської долі. Позитивним є пов'язування екзистенціалізмом вчення про буття з людською діяльністю, її сферами і соціальним буттям. Це можна сказати відносно багатьох інших ідей і положень екзистенціалізму. Звідси і його ідейний вплив на сучасну суспільну свідомість, особливо на ліворадикальну ідеологію, філософську основу якої представлено в роботах франкфуртської школи соціальних філософів — М. Хоркхаймера, Т. Адорно, Г. Маркузе, Е. Фромма, Ю. Хабермаса та ін. Ліворадикальні Філософія XX—XXI ст. ідеологи надають незрозумілим і двозначним формулам екзистенціалізму певного політичного вираження і спрямованісті, і тим самим допомогають краще розібратись у його соціальній спря монаності. Водночас очевидно, що в руслі сучасного лівого ради калізму "філософія існування" повсякчас піддається огру-бінню і вульгаризації, схематизується її категоріальний апарат, втрачаються обриси багатьох дійсно вагомих проблем теорії історизму, теорії особистості, теорії свідомості, проблем, позитивна розробка яких була і залиїлається важливим завданням філософського дослідження. 8.4. Неопозитивізм У XX ст. філософії людини, про яку йшлося вище, протистоїть інша філософська тенденція — вчення, звернені головним чином до проблем знань, методології і мови науки, ролі знако-символьних засобів наукового мислення, відношень теоретичного апарату та емпіричного базису науки, природи і функцій математизації і формалізації знань. Головне місце в цих вченнях посів неопозитивізм. Неопозитивізм, є сучасною формою позитивізму {фр. — позитивний) — філософського напряму, що виник у 30-ті роки XIX ст. у Франції і поширився у багатьох країнах світу. Основою позитивізму є принцип, зміст якого можна висловити так: будь-яке справжнє, тобто позитивне, знання може бути отримане лише як результат досліджень окремих спеціальних наук та їх синтетичного об'єднання, і що філософія як особлива наука, що претендує на самостійне дослідження реальності, не має права на існування. На основі цього принципу були розроблені положення програми позитивізму: 1) пізнання має звільнитися від будь-якої філософської (світоглядної і ціннісної) інтерпретації; 2) вся "традиційна", тобто попередня, філософія як "метафізична", тобто доктринерсько-догматична, має бути скасована і замінена або безпосередньо спеціальними науками ("наука — сама собі філософія"), або узагальненим і економним огля-
Тема 8 дом системи знань, або вченням про співвідношення між науками; 3) у філософії має бути прокладений середній шлях, який піднявся б над протилежністю матеріалізму та ідеалізму як несуттєвою, уявною або помилковою, оскільки нібито є третє, "нейтральне" вирішення основного питання філософії, і навколо цього вирішення могли б об'єднатися, стираючи свої відмінності, всі "нейтралістські" концепції у філософії, соціології і політиці. Така програма має певні теоретичні та практичні засади. Філософія — високоспеціалізована і важка для розуміння галузь людської культури. Іноді представники точних наук цілком виправдано докоряють філософії за незрозумілість міркувань і ускладненість її мови; у труднощах розуміння філософських текстів нерідко вбачають заплутаність, неосяжність понять та логіки роздумів, а не глибину аналізу і розгалуженість понятійно-категоріального апарату. Вони звинувачують філософію у нескінченних суперечках, у захаращуванні її концепцій напівмістичними поняттями (абсолютний дух, чистий розум тощо) і роблять висновок щодо необхідності переоцінки цінностей і пріоритетів філософії з позиції точних наук і формальної логіки. Колишня і певні школи сучасної філософії для такого висновку дають чимало приводів. Вони були та є переважно метафізичними як за своїм антидіалектичним методом, так і за самою суттю — вченням про начала і загальні принципи буття, знання про які не можуть бути даними в безпосередньому чуттєвому досвіді. Вони виявились неспроможними адекватно осмислити складні співвідношення досвіду і раціонального мислення, що призвело до того, що метафізика історично поставала як філософська спекуляція, відірвана від досвіду і протиставлена йому. Позитивізм ототожнив метафізику з філософією взагалі і відхилив на цій підставі наукове значення будь-якої філософії. У концепціях позитивістів до розряду метафізичного нерідко потрапляють і такі проблеми, які насправді не мають відношення до метафізики, а вирішуються у діа-лектико-матеріалістичній філософії. Філософія XX—XXI ст. Однак у позитивізмі є не тільки філософські міркування, а широка життєво-практична основа. Це зростання ролі точних наук і конкретних знань, ефективних дій і обґрунтованих рекомендацій в усіх сферах людської життєдіяльності. Помилки коштують надто дорого. Обґрунтованість дій має протистояти загальним словам, незакріпленим і неперевіреним досвідом. Відповідно і зусилля філософії повинні зосереджуватися на "позитивному" в людському знанні і пізнанні. Перша історична форма позитивізму виникла перед тим, як філософія запропонувала вихід з глухого кута, в якому опинився взаємозв'язок філософії і науки. Заснував позитивізм французький філософ Огюст Конт (1798—1857), який здобув освіту в Паризькій вищій політехнічній школі. Свої ідеї він виклав у шеститомному "Курсі позитивної філософії" (1830— 1842) й у творі "Дух позитивної філософії" (1844). У цих працях О. Конт оголосив будь-яку теорію, що визнає існування і пізнання об'єктивної реальності, "метафізичною". Наука, на його думку, повинна обмежуватися лише описом зовнішньої структури явищ, відповідаючи на питання "як" протікають явища, а не на питання, "що" вони означають за своєю суттю і "чому" вони відбуваються так, а не інакше. Проте, відповідаючи "як", наука водночас певною мірою відповідає і на питання "чому". Описати означає частково пояснити, що може допомогти ймовірному передбаченню майбутнього ходу подій. Звідси О. Конт висунув відому формулу: "Знати, щоб передбачати, В передбачати, щоб могти", яка відповідала загальному завданню наукового пізнання свого часу. Проте при цьому не можна не брати до уваги того, що у філософа передбачення спиралося на хиткий фундамент подій, за якими можна лише спостерігати, і тому було дуже ненадійним. У 1818 — 1824 рр. О. Конт був особистим секретарем соці аліста-утопіста К.А. Сен-Сімона і деякою мірою запозичив у нього ідеї про класифікацію наук, про три стадії суспільного і пізнавального розвитку та ін. Услід за К.А. Сен-Сімоном він розвинув ідею так званих трьох стадій, епох інтелектуальної еволюції людства (так само, як і індивіда), які визначають, зрештою, весь розвиток суспільства. Перша стадія — "теологічна", на якій усі явища пояснюються на основі релігійних
Тема 8 уявлень. Друга стадія — "метафізична", тобто спекулятивно-філософська, яка замінює надприродні фактори у поясненні природи сутностями, причинами. Третя стадія — "позитивна", на якій виникає наука про суспільство, що сприяє його раціональній організації. Інакше кажучи згідно з О. Контом спочатку в поясненні дійсності безроздільно панувало релігійне світосприймання, потім йому на зміну прийшли абстрактні спекуляції філософів, урешті настає розчарування у філософії і люди звертаються до наук. О. Конт вважав, що вся попередня філософія зникне і на зміну їй прийде позитивізм як новітня антифілософська філософія, що остаточно займе своє місце у свідомості людей і приведе до однієї системи всю сукупність надбаних знань. У позитивну стадію перейдуть усі науки, спочатку найбільш загальні (тобто, на думку 0. Конта, прості, незалежні від інших наук, які легко вивчати), а потім окремі, точні, важчі і складніші для дослідження. Подібний підхід О. Конт поклав в основу класифікації наук. Він ділив усі науки на теоретичні і прикладні, а теоретичні у свою чергу на абстрактні, або загальні, науки про класи явищ, і конкретні, або окремі, описові науки про предметні комбінації різних явищ (наприклад, мінералогія, іхтіологія тощо). Абстрактні, теоретичні науки в О. Конта складають принципову низку наук у такій послідовності: математика, з включенням до неї теоретичної земної механіки, теоретична астрономія в значенні небесної механіки, фізика, хімія, фізіологія (біологія), соціологія (соціальна фізика), мораль. 0. Конт ввів термін "соціологія" як систему знань про суспільство та окремі соціальні інститути, процеси і групи, що розглядаються в їх зв'язку з суспільним цілим. Виникнення соціології стало результатом конкретизації проблематики традиційної соціальної філософії, спеціалізації і кооперації суспільних наук і розвитку емпіричних соціальних досліджень. Соціологією О. Конт намагався замінити політичну економію, правознавство й етику, оскільки вважав, що не економічні відносини, а ідеї керують і "перевертають" світ. Соціологія у нього поділялась на соціальну статику, яка досліджує стійкі Філософія XX—XXI ст. умови існування будь-якого суспільного устрою, і соціальну динаміку, яка вивчає природні закони суспільного розвитку. Згідно із соціальною динамікою О. Конта, первісним елементом людського суспільства була сім'я. У ході подальшої історії в політичних, правових і економічних відносинах людей виникли зміни під визначальним впливом трьох станів свідомості. "Теологічній стадії" духу відповідав режим спадкових феодальних монархій; "метафізичній" — підняття середніх класів і великий вплив юристів; на "позитивній" стадії суспільством керуватимуть позитивісти-філософи від імені капітанів фінансового світу — банкірів. Кожній стадії політичної організації суспільства відповідають певні епохи громадянської історії — військово-завойовницька, оборонна і науково-промислова. Основна ідея соціальної статики О. Конта зводилась до процвітання позитивного суспільства через любов як принцип, порядок як основу і прогрес як мету. Відповідно і тут у філософа чимало традиційного для попередніх концепцій соціального розвитку, у тому числі в головному пункті його теорії — "законі трьох стадій", відомому майже за століття до 0. Конта і використаному в працях К.А. Сен-Сімона. Отже, у поглядах 0. Конта визначився, але не отримав кінцевого завершення розрив з класичною філософською традицією. У його творах привертають увагу наукова за своїм задумом класифікація наук, спроба строгого наукового підходу до суспільного життя і створення науки про суспільство — соціології. Важливо і те, що О. Конт одним із перших філософів звернув увагу на промислове виробництво і наділив його учасників функцією соціальних перетворень. Разом з тим, відхід О. Конта від принципів класичної філософії перетворював його філософію на систему загальних положень окремих наук, представлених дедуктивно у вченнях про логічні закони людського розуму. Якщо свій початок позитивізм бере від 0. Конта, то завершувачем його першої історичної форми був англійський філософ і соціолог Герберт Спенсер (1820—1903). Характерним у його вченні є поєднання основних принципів позитивізму зі псебічно проведеною ідеєю еволюції.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
Серед праць Г. Спенсера відомі такі: "Соціальна статика" (1850), "Основні начала" (1862), "Підвалини біології", "Підвалини психології", "Підвалини соціології", "Підвалини етики" та ін. Всі вони сприймалися його сучасниками з великим інтересом, оскільки були зрозумілі, привертали увагу енциклопедизмом, широким охопленням проблем з єдиних позицій, великим набором різноманітних фактів. Основною ідеологічною установкою Г. Спенсера було прагнення примирити віру і знання, науку і релігію за допомогою агностицизму. Такий висновок витікає з аналізу вже першого розділу його "Основних начал", який так і називається "Непі-знаване". У ньому Г. Спенсер обґрунтовував думку, що догма про створення світу Богом із нічого є лише мовним поясненням, не має зрозумілого для людини сенсу, оскільки уявити це неможливо. Проте саме таким, позалюдським розумінням, і є атеїстичне уявлення про світ, який не має початку. Історія релігії, вивчення існуючих релігій, згідно з Г. Спенсером, спричинюють визнання абсолютної непізнаваності тієї сили, яка лежить в основі Всесвіту. До такого висновку про непізнаваність цієї сили, доводив він, зрештою приходить і наука: вона не може, наприклад, обґрунтувати ні безмежну подільність матерії, ні її неподільність. За Г. Спенсером, реально уявити безмежну подільність матерії означало б простежити в думці ділення до безмежності, а на це потрібний був би безмежний час. Не можна уявити і. те, що матерія неподільна, тобто, що існують такі її частинки, які не можуть, навіть у думках, бути поділені. Отже, матерія також абсолютно незрозуміла, як простір і час. У цих міркуваннях агностицизм очевидний. У філософа, по-перше, він ґрунтується на змішуванні уявлень і понять. Мислення може збагнути те, що уявити не можна. Наука наповнена такими поняттями, навіть тими, які виражають емпіричні факти, наприклад швидкість світла уявити неможливо. По-друге, агностицизм у Г. Спенсера став ще й наслідком метафі-зичності його позицій. Він розумів подільність матерії суто механістично. Діалектика перервності і неперервності матерії, так само як простору і часу, виявилась йому недоступною. Крім того, він фактично вимагав термінової й остаточної відповіді на всі невирішені питання, а не отримавши її, оголосив їх абсолютно непізнаванними. Так пояснював Г. Спенсер "непізнаванне", стосовно якого наука і релігія опиняються в однаковому становищі, тому суперечність між ними знімається. Так філософ розв'язував суперечність між матеріалізмом та ідеалізмом. Суперечки між матеріалістами та ідеалістами, запевняв він, не більше як війна слів; позиції обох сторін не мають сенсу, оскільки їх представники переконані, що розуміють те, чого жодна людина неспроможна зрозуміти. Звідси Г. Спенсер зробив висновок про правомірність основного питання філософії, але одночасно і про неможливість його розв'язання, тому воно підлягає виключенню зі сфери філософського пізнання. Істина у нього не може бути виражена ні матеріалізмом, ні ідеалізмом; дослідження психолога не приведуть до відкриття кінцевої природи духу, як і дослідження хіміка не приведуть до відкриття кінцевої природи матерії, а досліди фізика не відкриють кінцевої природи руху. Зі сфери філософського пізнання Г. Спенсер виключив усі корінні світоглядні проблеми, оскільки вони, на його думку, непізнавані. Філософії він залишав для дослідження ту галузь, що і для науки. Філософія є теж науковим знанням, що поширюється лише на сферу досвіду, під яким розумілися духовні і матеріальні вияви абсолютної неосяжної сили, яка знаходиться в основі світу. З цієї причини наука у Г. Спенсера, як і в О. Конта, не проникає у суть речей, а задовольняється знаннями лише зовнішніх явищ та їх постійних і стійких зв'язків, тобто законів; наука вивчає співіснування і послідовність явищ, групуючи їх спочатку в узагальнення нижчого порядку, переходячи потім до вищих і ширших узагальнень. Найвищим узагальненням і є філософія. Отже, філософія у Г. Спенсера є не сумою наук або зведенням наукових даних, а науковим знанням, тільки вищою мірою узагальненим. Це визначення філософії вкрай однобічне, однак воно вказує на зв'язок філософії з наукою в плані того, що дає наука філософії, а не навпаки, як це підкреслювала філософія, що передувала позитивізму. Спираючись на таке розуміння філософії, Г. Спенсер розрізняв дві форми філософії:
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
загальну, яка досліджує найбільш загальні істини і використовує окремі, часткові істини лиіпе для ілюстрації доказу загальних; окрему, в якій загальні істини застосовуються для засвоєння і тлумачення окремих, часткових істин. Специфіка позитивізму Г. Спенсера полягає також у його вченні про загальну еволюцію. Він розрізняв три етапи в еволюції. 1. Перехід від незв'язного до зв'язного, інтеграція речовини, з'єднання в одне ціле елементів, які раніше перебували у розсіяному стані, наприклад утворення хмари зі скупчення окремих частин водяної пари, виникнення організму внаслідок поєднання різних видів речовини, утворення загальних понять, які об'єднують певні несхожі сприймання й уявлення. 2. Диференціація, перехід від однорідного до різнорідного. Г. Спенсер демонстрував цей перехід на прикладах утворення різних небесних тіл Сонячної системи, виокремлення спеціалізованих клітин і органів тіла, поділу праці у суспільстві. 3. Зростання порядку чи впорядкованості, переходу від невизначеності до визначеності, наприклад упорядкованість Сонячної системи, єдність організму, визначеність сучасного суспільства тощо. Еволюцію Г. Спенсер розглядав як закон розвитку, сформулювавши її так: "Еволюція — інтеграція речовини, яка супроводжується розсіюванням руху, впродовж якого речовина переходить від стану невизначеної, незв'язної однорідності до стану визначеної, зв'язної різнорідності, а збережений речовиною рух зазнає аналогічного перетворення"1. Своєму закону еволюції Г. Спенсер надавав універсального значення, його дію поширював на всі явища — від неорганічних до моральних, соціальних. Однак він явно переоцінював своє дітище. Еволюція Спенсера зображує розвиток тільки як поступове перегрупування наявного матеріалу і зовсім не пояснює процес виникнення якісно нового. Не дає вона відповіді і на питання про рушійні сили розвитку, а становить лише простий опис фактів, що спостерігаються. 1 Спенсер Г. Основньїе начала / Г. Спенсер. — СПб., 1889. — С. 237. Будь-яка еволюція у Г. Спенсера має межу, якою є рівновага системи, коли всі протидіючі сили урівноважуються. Як приклад філософ наводив урівноваження консервативних і прогресивних сил у суспільстві. Однак у Г. Спенсера за рівновагою йде розлад, за розладом — знов еволюційний розвиток до стану рівноваги. У підсумку філософ дійшов до найдавнішої теорії кругообігу. Г. Спенсер вважав, що головною конкретною наукою, яка вивчає еволюцію в усіх сферах буття, є біологія. Життя у нього керується біологічними законами, у тому числі у найскладніших і найвищих психічних і соціальних його виявах. Суспільство він уподібнював живому тілу, розглядав його як організм, який виникає і розвивається природним шляхом, тому будь-які спроби штучного створення або перетворення суспільства і його інститутів неможливі. Клас "панів", наприклад, перебуває у своєму природному становищі тому, що його місце і роль у суспільстві аналогічні місцю і ролі клітин нервово-рухового апарату, і він органічно пристосований до влади. Згідно з Г. Спенсером, структура суспільства, форми його політичного устрою й особливості суспільного життя визначаються характером народу, а точніше — індивідів, які його складають. Характер формується і змінюється у процесі взаємодії певного народу з умовами навколишнього середовища, відбору і розвитку таких його сил, які найкраще пристосовані для боротьби за існування. У результаті соціальної еволюції, на думку Г. Спенсера, можливі два типи суспільства: військовий, який характеризується деспотизмом, і промисловий, у якому права державної влади зведені до мінімуму, що забезпечує свободу і самодіяльність індивіда. Писав він і про третій тип суспільства, який був ідеалізацією способу життя в Англії за часів Г. Спенсера. У цілому філософія Г. Спенсера резюмувала принципи і фактичні досягнення природознавства середини XIX ст., даючи їм метафізичне тлумачення. Вона внесла ідею історизму в етнографію, історію релігій, психологію. Енергійний захист еволюційної теорії і полеміка проти вчення про творення світу, глибока повага до науки привернули до Г. Спенсера симпатію багатьох передових людей і вчених кінця XIX ст. Разом з тим,
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
це була метафізична філософія, заснована на агностицизмі та емпіризмі, а її органічна концепція суспільства, теорія рівноваги, відкривала дорогу соціальному дарвінізму та іншим біо-логізаторським і плоско-еволюційним філософським концепціям XX ст. Друга історична форма позитивізму пов'язана головним чином з іменами австрійського фізика і філософа Ернста Маха (1838—1916) та швейцарського філософа Ріхарда Авенаріуса (1843—1896). їхня філософія отримала назву махізму, або емпіріокритицизму (від грец. "критика досвіду"). З'явившись в Австрії і Швейцарії, вона швидко поширилася в Німеччині, Росії та інших країнах, стала посередницькою ланкою між позитивізмом XIX ст. і неопозитивізмом XX ст. Орієнтувався махізм в основному на проблеми пізнання, співвідношення суб'єкта й об'єкта, категорій "річ", "субстанція", "елементи дійсності", взаємовідносини фізичного і психічного, тобто на ті питання, які О. Конт і Г. Спенсер оголосили "надто філософськими", атому далекими від науки. Займатися аналізом такого роду проблем примушував розвиток науки, і махізм, що претендував на звання "філософії науки", не міг уникнути цього. З позицій махізму (емпіріокритицизму), завдання філософії полягає не в побудові системи, що втілює загальні висновки всіх наук (такою була позиція попереднього позитивізму), а у створенні теорії наукового пізнання. Разом з тим, багато ідей емпіріокритики запозичили у своїх попередників О. Конта і Г. Спенсера. Всім позитивістам було властиве прагнення позбавити науку світоглядного значення і довести непричетність до науки всієї традиційної філософської проблематики. Вони пе-реформулювали її так, щоб унаочнити абсурдність усіх запропонованих у філософії рішень. У зв'язку з цим становить інтерес їхня програма "очищення досвіду", спрямована на розв'язання важливої і складної проблеми співвідношення фізичного і психічного, наук про природу і про людину. Акцент робився на аналізі впливу пізнавальних дій суб'єкта на образ досліджуваного об'єкта природи. За логікою махістів, науки про природу і філософія, яка на них спиралася, ґрунтувалися на ідеї існування світу незалежно від людини, від її тіла і свідомості, однак про фізичне люди- на знає тільки за допомогою психічного, системоутворюючими фундаментальними елементами якого є відчуття та їх комплекси. З цього випливали висновки про те, що в межах людського досвіду немає різкої і принципової відмінності між фізичним і психічним, а будь-яке буття за своїм змістом має мис-литись як відчуття, і за формою — як рух; тому відчуття є тим загальним поняттям, під яке можна підвести все суттєве та яке не може бути підведене під жодне інше, ще більш загальне поняття. Відчуття можна спостерігати, виміряти, ділити на елементи, вивчати у безпосередньому досвіді і досягати на цій підставі природничо-наукового знання. Потрібно тільки виключити, "забути" всі інші сформовані філософією загальні поняття, наприклад поняття матерії, оскільки вони захаращують, забруднюють досвід і спотворюють зміст наукового знання. Тому, як доводив емпіріокритицизм, досвід необхідно очистити від усіх сторонніх привнесень, перш за все від оціночних і антропоморфних. Людина, наприклад, характеризує який-не-будь предмет як добрий або поганий, приємний або огидний, але це лише її оцінка, яка не виражає властивостей самого об'єкта. Відповідно всі оціночні уявлення потрібно усунути з досвіду. Таку операцію слід здійснити з міфологічними уявленнями, а також з "метафізичними", наприклад з уявленнями про субстанцію або причинність. Згідно з Р. Авенаріусом, існуюче — це субстанція, обдарована відчуттям; субстанція відпадає, залишаються відчуття; без суб'єкта немає об'єкта. Таким чином, "чистий досвід" емпіріокритицизму — це зміст людської свідомості, "очищеної" від об'єктивної дійсності як її джерела, від субстанції, від причинних зв'язків, від ціннісних і антропоморфних уявлень. Цей "чистий досвід" і є предметом пізнання. Правильну тезу, що без відчуття немає знань, емпіріокритицизм перетворив на іншу, але помилкову: людина знає тільки винятково свої відчуття, відчуття — це кінцеве джерело всього змісту пізнання, все існуюче — відчуття або їх сполучення. Щодо філософії, то її завдання полягає в очищенні досвіду і в забезпеченні тим самим економного мислення, тобто мислення з найменшою витратою сили. Отже, емпіріокритицизм звернув увагу на важливу проблему наукового мислення, проте не відразу можна було відрізни-
Тема 8 ти, що в його змісті дане саме предметом, а що привнесене мисленням; лише поступово стало зрозумілим, що досвід як такий змішаний з деякими сторонніми уявленнями (аперцепціями). Однак були намагання вирішити цю проблему суб'єктивно-ідеалістично, тобто шляхом абсолютизації ролі чуттєвого ступеня пізнавального процесу. Логічний ступінь цього процесу було явно проігноровано. Е. Мах, наприклад, відверто писав, що логічне мислення не може дати жодного нового знання. У підсумку весь процес пізнання було зведено до відчуття, а в науковому пізнанні на місце дослідження причинно-наслідкових зв'язків було поставлено опис видимих результатів дії. Згідно з Е. Махом фундаментальні закони фізики повинні формуватися так, щоб у їхньому змісті були тільки поняття, які можна визначити безпосередніми спостереженнями, або, принаймні, були пов'язані коротким ланцюгом думок із безпосередніми спостереженнями. Такий "плоский емпіризм" виявив свою наукову неспроможність відразу, як тільки на початку XX ст. у науці відбувся перехід від опису фактів до дослідження їхніх глибинних основ, наприклад до вивчення складної структури атома і внутрішньоклітинної будови живих організмів, які неможливо було спостерігати або пізнавати інтуїтивно. В емпіріокритицизмі виникла криза. Нові відкриття природознавства висунули на перше місце в теорії пізнання проблеми логічної структури науки, створення нових логічних засобів, обумовлених математичною логікою. Проте саме логіка стала каменем спотикання для махізму, який базувався на вузькому емпіризмі і психологічному тлумаченні законів і форм мислення, тому махізм досить швидко було замінено логічним позитивізмом, що став одним із різновидів нового етапу в позитивізмі — неопозитивізму.
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 478; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |